AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.500

Besiktiga BMW 530i e34 (v8) med 540i (v8) motor?

Sida 2 av 3
Scheckheft
en av anledningarna att jag undviker att skriva här. Det finns redan så mycket experter, som Frrla t ex. Härligt :)

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Scheckheft:
1: hur mycket mer vikt blir de?
2: hur mycket fortare går den?

räkna själv.................

BMW ownz
Scheckheft: du kan ju svara mej iaf. Jag vill gärna veta :)
Det finns en anledning till jag jag inte skriver så ofta här längre...

Billy aka Fantômas
Scheckheft
billy, gärna via e-post :)

Mvh
Scheckheft

Scheckheft:
Ok kör på det !
billy_savvidis@spray.se

Billy aka Fantômas
scheckheft:
ok så det är alltså inte samma bromsar.. då var det bekräftat. (drivlina och växellåda = samma eller?) men om man bara bytar ut och modifierar bromssystemet så BORDE väl bilen gå att registrera om som amatörbyggt med 540 motorn?

Frrla:
man ska inte behöva "tänka efter lite" när man köper och kör en bil. bromsar ska fungera perfekt till 100%, de ska tåla hårdkörning på bana osv.
däremot detta att man alltid ska behöva byta ut bromsar, drivlina osv bara för att man har en motor med kanske 20hk mer än original, är bara en av alla idiotregler man kan finna i sveriges lagböcker. finns absolut ingen anledning .slut
Varför är det idiotregler beträffande att en bil med större motor ska ha kraftigare bromsar? Förklara gärna det.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nykomling: ja jag tycker du har rätt att man inte ska "behöva" tänka efter.

de jag syftade på var om man byter motor ska man vara medveten om att bromsarna är "undermåttliga" enligt självaste bmw "the big mind himself" eller vem/vilka de nu är.
varför de skulle vara så förstår jag till viss del.
med dina original 530 bromsar mot 540 motorn låter inte som något problem alls rent användarmässigt. men regler är ju regler. enligt mig rekommendationer i detta fall.

BMW ownz
Scheckheft
Frrla : du skriver så mycket dynga så det räcker att gödsla halva Skånes åkerjord.
Original 540i bromsar klarar inte sååå mycket. Vid hårdkörning får klossarna glasad yta exempel på Nürburgring med 18" M Parallell. Så att köra hårt med en plåtfälgsförsedd 540i är lika dumt som att ta bort airbagen (läs endast idioter eller okunninga gör det).

Det finns ju en anledning till att det står i instruktionsboken att plåtfälgar INTE får användas på 540i E34, läs det är testat.

Det är lätt att vara självutnämnd expert men inte lika roligt när man kört ihjäl sig eller någon annan.

I Tyskland måste allt testas innan det får monteras på en bil. Minns ett reportage när en firma provade ut frontspoilers på Golf II och spoilern slog ut bromsarna = 180km/h utan bromsar. Sånt testas innan allmänheten får prylarna för att unvika olyckor.

Det är många som bytt till M60B40 i sina 530i, hur dom personerna gjort kan ju vara intressant att höra. Men regga om en 530i till 540i i Sverige har jag svårt att tro någon lyckas med.

Stephan

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Scheckheft: tala för dig själv. "tvungen att byta bromsar" som du säger?????? de är minst lika mycket skitsnack.

det ÄR original utformat att HÅLLA på hans 530. så varför i hel*ete ska han måste byta ut dem för att kunna köra vidare? de är nästan som att man måste byta tangentbord när man byter ut musen. totalt meningslöst med andra ord.
Scheckheft
har du läst rubriken? Du är mig en liten stackare
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enligt vad jag snabbgooglat så väger M60B30 och B40 lika mycket. Vad är det skiljer i vikt mellan 530 och 540 som gör 540'ns bromsar mer känsliga för värme?

Frrla: din metafor suger. :)
Frrla: Att byta mus medför inga prestanda ökningar vilket en större motor gör. Med ditt resonemang skulle BMW lika gärna kunna montera likadana bromsar på alla modeller inom respektive modellserie. Dvs. en 330/335 förses med likadana bromsar som en 320 eller en 325 har.
Enligt modellguiden har en 530i 218hk och en 540i 286hk, vilket är en mindre differens än mellan en 325i och 330i, men ändå har en 330i avsevärt mycket större bromsar. Båda fordonen (325i & 330i) har för övrigt en maxhastighet av 250 km/h.

Varför tror du BMW monterat kraftigare bromsar på 540:n, och extra luftinsläpp till dem, jämfört med 530:n?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja till skillnad från dig så gjorde jag de, och hela tråden flera gånger. ska jag knäcka dig mer?

vem började snacka om bromsar?

de jag vill med mina inlägg som du inte fattar är att få nykomling att fundera själv vad som måste/behöver göras mm..

de du försöker med är att få honom att göra saker han egentligen inte behöver.

men danskar kanske inte kan förstå svenska ordentligt.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
......................................

ja jag erkänner att de var difusa resonemang. men ni måste väll ändå fatta vad jag menar?

jag förstår till viss del att de har bättre bromsar på dem av en anledning och de skrev jag förut!

de jag inte förstår är VARFÖR HAN MÅSTE BYTA DEM. vad ksa han göra me den? köra rally på bana med en omregad bil kanske? eller skulle han ha den på vägarna och köra som folk med eventuellt lite bus?

BMW ownz
Frrla : Nu när du är så duktig så kan du väl tala om för nykomling vad han behöver göra för att kunna besikta en 530 med 540-motor LAGLIGT. För det är ju att köra lagligt han är ute efter...
Han behöver inte byta några bromsar för han kan inte lagligt byta upp sig motormässigt utan att införskaffa en 540.
Sen kan man fundera på vad försäkringsbolaget säger. Att inte påtala förändringen kan leda till att försäkringen dras in vid en eventuellt olycka och då står man där och i värsta fall vara tvungen att pynta ut med stora summor pengar för att reparera fordon, betala sjukhuskostnader med mer..

Trådskaparen och nykomling får göra som de vill, men se till att kontakta försäkringsbolaget och diskutera med dem först. Köra utan försäkring är väl straffbart i det här landet?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ge: det står redan i tråden. och Scheckheft första inlägg tror jag de va skriver han att de kan gå på "rätt" besiktning med endast ett motorbyte. att de inte ser att de är en större motor, de håller jag med om till 100%

sen står det längre ner på första sidan om jag inte minns helt fel att bmw inte tillåter motorbyte mm i första taget. att de ska vara i princip omöjligt att göra större förändringar på en bmw och få de godkänt.

men de va inte vad nykomling ville göra. han ville ha de lagligt.

för att fortsätta på detta så började dansken och jag giddra om bromsar, för jag reagerade på hans inlägg om "måste byte bromsar annars blir de heta". varför ska de bli heta för ett motorbyte? avger den motorn mer värme på bromsarna kanske?

till slut GE. jag vet inte vad han ska kan göra för att få de lagligt.

BMW ownz
Scheckheft
ja, jag är verkligen knäckt av din retorik. Senast jag blev så knäckt av någons retorik var när jag pratade med amöban Lars. Nu är även jag övertygad om att jorden är platt. Nå, någon moderator lär väl snart städa upp här. Men det var roligt så länge det varade.

Mvh
Scheckheft

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.