AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.677

2300Kr för en oljeservice på BMW = OK?!

Sida 3 av 3
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
[Patrick Bateman]Förresten, kan man okulärt se att oljan de pytsar i är ny via oljestickan när man hämtat bilen?[/Patrick Bateman]
Och kan man se om det är Syntet eller Mineral ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Dags för en liten debrief för alla fans:

Det visade sig i kassan att angivet pris var ex moms (sades dock inte vid prisförfrågan, det är jag säker på). Hoppsan, så var vi uppe i 3178Kr ist. Fortfarande jättebilligt enligt expertkommentatorerna? Dessutom byttes bromsvätskan men det vågar jag inte klaga på (normalt att byta så ofta?). Slutade totalt på 3600Kr.

F.ö. är jag i vanlig ordning nöjd med BMW Theanders bemötande samt resultat. Riktigt trevliga, professionella och håller vad de lovar.

Rostbesiktningen visade INGA rostskador förutom ett par bubblor (mindre än 0.5 mm) över bakre nummerplåt (på bakluckan under "taket" där öppningsmekanismen är). När dessa bubblor spruckit upp var jag varmt välkommen att få en ny baklucka, men givet den 12-åriga garantin kunde vi ta det "nästa gång". BMW i düsklantt vill ha bildbevis på iaf genomrostad lack för att byta ut delar. Har ni andra samma erfarenhet av andra BMW-verkstäder? Misstänker att det är en generell policy, förstås.

P.S. Fick tips av deras rost-expert att, på E46, torka av motorhuven över framlyktorna efter tvätt. Alltså att torka av huven inuti mot delen som anlägger strålkastarna. Där ligger tydligen vatten gärna kvar och får falsen (heter det så?) att börja rosta. Generellt att torka av falsar runt dörrar, huv och baklucka lite oftare.
Enligt mig så har du blivit totalblåst.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

På väg till jobbet passerar jag varje dag en verkstad som med stor banderoller basunerar ur: Oljebyte inkl. 4 liter olja - 295:-

Undrar om man byter olja med kunden före :-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kollade på Mekonomens hemsida vad motsvarande delar för oljebyte+oljefilter+kupéfilter kostar (det som kostade 3200Kr).

Olja: 1400Kr för 7L.
Oljefilter: 129 Kr
Kupéfilter: 267 Kr
Totalt: 1796 Kr.

Så 1400Kr i arbetskostnad/mellanskillnad.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag såg att förra ägaren gjort service på BMW Förenade Bil i Malmö och där hade oljeservice-delen varit ännu lite dyrare, så "blåst" har jag inte blivit. Inte mer än att man betalat ett överpris iaf.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kollade på Mekonomens hemsida vad motsvarande delar för oljebyte+oljefilter+kupéfilter kostar (det som kostade 3200Kr).

Olja: 1400Kr för 7L.
Oljefilter: 129 Kr
Kupéfilter: 267 Kr
Totalt: 1796 Kr.

Så 1400Kr i arbetskostnad/mellanskillnad.

Du glömmer ju bort väsentliga saker.....

Varför tog du inte med kostnaden för att byta bromsvätska i jämförelsen?

Bromsvätskan ska bytas vart annat år på min 740iL -99 enligt BMW, och de tog ca 430 kr för bytet ink Bromsvätska för att göra detta.

Så antingen drar du bort 400-500 Kr från din BMW-räkning och får en skillnad på 900-1000 kr eller så får du lägga på vad Mekonomen tar för detta jobb på Mekonomens pris.

Jag tycker inte du blivit blåst, men jag tror samtidigt att det finns auktoriserade BMW-verkstäder som är billigare än din. Att Mekonomen är billigare är väl inte annat än väntat, men det handlar ju bara om ca en tusing (mot just din BMW-verkstad) och det är väl inte så mycket att tala om.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ser ju nu att det i Mekonomens pris endast handlar om delarnas pris.

De landar på 1796 kr plus säg 50 kr för bromsvätska. Då har vi ca 1850 kr i delar.

Sen antar vi att de tar en timmes arbetstid för jobbet och kanske några kronor för sk. förbrukningsmaterial under jobbets gång. Då bör vi landa på totalt ungefär 2800 Kr ink moms.

Du fick betala 3600 kr totalt på BMW, en skillnad på ca 800 kr, inte så mycket att tjoa om enligt mig.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
"En skillnad på endast ca 800:-"
Är det pojken med guldbyxorna kanske? :)
Tycker 800:- är ganska mycket i sånt här sammanhang.

Tycker 3600:- är ett överpris för denna typ utav service.
Förra ägaren till min bil hade inne den på en auktoriserad verkstad på inspektion 1, och betalade 3989:- för det.
Då tycker jag 3600:- är ett onödigt pris att betala.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man får nog säga att det är en adekvat frågeställning. Vissa tycker man är grundlurad och andra tycker det är billigt. Det kanske säger lite om ockerpriserna verkstäderna har eller att BMW-ägare inte har problem med att betala mycket mer?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker det är lite storm i ett vattenglas.

Du får betala 3600:- på BMW istället för ca 2800:- som det kanske skulle kostat på mekonomen.

Och då får du en chock som du skriver i första inläggen.

Menar inte att 800:- är lite pengar men att bli så upprörd och starta en tråd om det och anse att man blivit grundlurad tycker jag är lite smålustigt.

Se till att jämföra vad det kostar på olika verkstäder så kan du spara en del sköna slantar. Eller ännu hellre gör hela servicen själv på 22minuter eller vad det nu skulle ta.

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Priset är inget att klaga på, men jag har för mig att man inte får lämna ett pris utan att det är inklusive moms till privatkund.

Har jag fel? någon som kan kolla upp det.

Johan
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"Priset är inget att klaga på, men jag har för mig att man inte får lämna ett pris utan att det är inklusive moms till privatkund.

Har jag fel? någon som kan kolla upp det.

Johan "

Får å får....Men nej du har rätt och det brukar sluta med att kunden får betala det avtalade priset och firman får ta det som läropengar.

// Jonas
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Annars tycker jag varken 2800 eller 3600 för en oljeservice är särkillt mycket. Jag betalade 3500kr för en liten service (dvs oljeservice) på min Nissan Micra -06 som jag hade före jag trillade in på BMW.
Jag sa till på verkstaden att jag tyckte det var dyrt för en service på en 1,2l motor.
Verkstadschefen svarade då - Nä det är inte dyrt....men det är mycket pengar!

Jag drar på smilbanden varje gång jag tänker på det.

// Jonas
Anledning till att jag skrev att du har blivit blåst är dels att dom har uppgivit priset till dig utan moms och dels att dom har gjort ett extra arbete som du inte beställt. En seriöst firma uppger alltid priset inklusive moms till en privatperson och stämmer självklart av med vederbörande om något extra behöver göras på bilen. Uppges priset utan moms så ska det vara mycket tydligt att det tillkommer moms.

Om jag tror att jag ska lösa ut bilen för 2300 kr och det kostar 3600 kr när jag kommer till verkstaden så skulle iallafall jag känna mig lurad. Sen kan man självklart ha synpunkter på att en oljeservice ska kosta runt 3200 kr...
Servicar i all ära för en stämpel...?
Oljebyte kan de flesta göra och då hamnar prislappen på mera överkomliga priser än 3600kr.
Låt säga att Du/Vi äger en bil i snitt 5år samt kör 1800 mil/år.
Detta genererar 9000 mil totalt och minst 1 service årligen a´4000kr.
Kostnaden för dessa 9000mil samt 5 år är 20000kr varav 1/3 del är kostnaden för delar förutom de större ingreppen som kan förekomma utöver vanlig service..
Om jag/vi gör de vanliga servicarna själva samt bokför och sparar kvitton på detta så antar jag att jag/vi inte förlorar 13-14000kr på detta vid ett ev inbyte/försäljning...men men vad vet lilla jag ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Självklart har du rätt GE, men vad tusan ska man göra när man står där i kassan? Tjafsa och vägra betala? Be dem ta tillbaka oljan?

Klart att det är lätt att sitta på läktaren och vara expert. Jag skulle förmodligen skriva samma sak som dig om rollerna var omvända, men när man står där i kassan och inte är på dåligt humör sen innan så har man svårt att be dem att endast ta 2300Kr ist för 3600Kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.