AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
45.673

2300Kr för en oljeservice på BMW = OK?!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
jag hade lämnat den till en annan verkstad. om det inte gäller garanti du nämnde rostbesiktningen och det kan ju vara anledning nog på en e46:a om du nu har 12-årsgarantin?

här i jkpg har vi rinaldo och han gjorde min oljeservice för 1050:- det skiljer nog lite på våra bilar men ändå. han gör ett grymt bra jobb.

sen hade jag vägt in den specifika handlarens rykte och intryck.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag vill hålla med Dr Tinitus här..

Den effektiva arbetstiden är förmodligen inte en hel timme för själva jobbet, men det är mycket runt omkring som skall klaras också. Tyckte inte oljeservicen var överdrivet dyr även om det hamnar i den övre regionen av skalan.

Själv gör jag byten av motorolja och filter själv eftersom bilen ändå inte har några garantier annat än ev. rostskydd kvar.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Några kommentarer.

Först till er som hela tiden tjabbar om bättre priser på oljeservice. Har ni glömt att det inte bara var oljeservice det handlade om i det pris som TS fick?? DEt ingick även kupeluftfilter och byte av dessa. Nu är jag inte helt säker på vilka filter det handlade om, men på t ex min -99 740iL så kostade de yttre filtren i mptprhuven betydligt mer styck (det är 2 st. på 740) än de 130 kr som TS nämnde. Sen sitter det även inre kupéfilter som används vid recirkulation av luften, de är ännu dyrare. Så utan att vara helt säker så låter det som ett för lågt pris när TS säger att de bara kostade 130 kr. Sen ska det ju även bytas vilket är en arbetskostnad.

Jag veta att den auktoriserade BMW-verkstad jag anlitar har mycket låga lokal och personalkostnader, men sen går de efter vad BMW anger för timtid för respktive servicejobb, så säger BMW 3 timmar så tar de tre timmar, skulle det sen gå att genomföra på 2,5 timmar så då tar de 3 timmar i alla fall. För nästa gång kanske nåt strular, kanske fastrostat, och då kanske dte tar 3,5 timmar med de tar bara betalt för 3 timmar.

Så, slår man ihop alla priser för delar och arbete, ink rätt pris för filtrena arbetet att byta dessa, så tror jag inte det blir så himla stor förtjänst som folk tror. Och som tidigare sagts så skall denna förtjänst betala mycket.

MikaelE60.

Jag håller med dig i grova drag, men jag tror du misstar dig en hel del på de kostnader för lokaler och Verktyg på en BMW-verkstad eller annan inte är så hög. Det är den faktiskt. Sannolikt högre än i många andra branscher.

Först så kan jag ju nämna att det kostar stora pengar bara att hålla sig med diagnosutrustning från BMW, för den får de alltså betala dyrt för, det är inget som BMW tillhandahåller gratis eller till ett lågt pris. Bara där har vi flera hundra tusen kronor. Till detta så kommer sen en massa annat.

Vi skulle kunna jämföra med vilka kostnader som andra har. Vad har en hårsalong för kostnader? Vilken timdebitering tar de...? Den utrustning som de har i lokalerna lär väl inte kosta ens en tiondel av de för en seriös bilverkstad. Några klippmaskiner, stolar, hårtorkar, fönar m.m. Ändå kan de ligga på nästan samma timpris som många bilverkstäder.

Jag skulle tro att bilverkstäder faktiskt har bland de högsta kostnaderna för utrustning och lokaler m.m. av de branscher som vanligt folk oftast kommer i kontakt med. De jag kan tänka mig ha högre är väl tandläkare och sjukhusen.

Sen är det sant att bilverkstäder ofta råkar ut för jobb där man inte kan ta ut betalning för alla timmar det tagit av olika skäl, då får man försöka ta ut vad som går och sen får resten gå på "blåskontot", och detta konto måste regleras genom att alla de "bra" jobben ger så pass mycket vinst att det räcker även för att täcka sådana jobb som inte gick bra av olika anledningar.

Jag har kamrater som har drivit bilverkstäder i massor med år så jag har viss insikt i hur det ser ut bakom kulisserna med att driva verkstad.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Verkstäder tar inte betalt per börjad minut utan per börjad timme.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Grodan.

Ungefär så ja, men de kan ju dela upp det i påbörjad kvart, eller halvtimme. De kan även välja att justera upp eller ner till närmaste halv/hel timme beroende på hur jobbet gått m.m.

Det är alltså upp til varje enskild verkstad att för varje enskilt jobb sätta den arbetstid och pris de behagar.

Som kund har man ju ingen aning om, eller möjlighet att kolla exakt vilket tid jobbet tog, eller om de dragit av några kronor eller lagt på. Det är verkarens sak att se över de färdiga jobben och sätta slutgiltigt arbetstid och pris. Han kan korrigera upp eller ned beroende på hur arbetet gått eller vad som skett under arbetets gång.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dr Tinnitus//

Jag tycker inte heller de ca 1000:- för jobbet är speciellt dyrt. Det som många kunder inte förstår är att det är inte gratis och driva en verkstad.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Grodan

Nej, det är ju ett i mina ögon fullt skäligt pris om man driver en verkstad, men det går givetvis att hitta både billigare och dyrare. Men frågan blir då varför det är billigare eller dyrare, kanske man riskerar sämre arbete eller säkerhet i vissa fall, kanske betalar onödigt dyrt i andra.

Mitt exempel på hur priser och tid kan "justeras" ovan gäller ju inte om det t ex är ett fast pris. Men då brukar å andra sidan det fasta priser vara tilltaget nog för att täcka "svåra" jobb där man kanske får banka på fastrostade grejor och reparera gängpaj m.m.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker Tinnitus har sammanfattat det ganska bra.

Ett "oljebyte" på verkstaden innefattar så många fler moment än att lossa oljepluggen och fylla på ny olja.

TS 22minuters kalkyl är gjord av en riktig tidsoptimist och saknar flera moment och kostnader som verkstaden har.

Tycker priset är helt rimligt även om jag ofta hellre byter olja själv.

Tycker inte det är orimligt att en bilmekaniker kostar som en advokat per timme. Som tidigare sagts är det inte vara hans lön som ska täckas av timkostnaden.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med,själv timkostnaden är inget konstigt i sig. Ger man bort jobb som andra ska göra kostar det alltid.
Så dryga 1000:-/tim på bmw är inget konstigt.
När vi har dataproblem på jobbet som vi inte kan fixa själva så brukar det komma en IT-konsult som ska lösa det,då pratar vi inte om dryga 1000 lappen, utan då börja det närma sig 2500-3000:-/tim :)

Det som är mest irriterande inom reservdel/service biten är påslagen på varorna,dom är helt sjuka!
Är flera 100% på många saker. Oljan är ändå värst!

Det jag även är förvånad över är hur få verkstäder/kedjor som marknadsför sig,ser ju nästan aldrig någon reklam eller nåt erbjudande om nåt.
Dom enda som kör lite hårt med den biten är ju Solna Bilteknik.
Dom har rätt ofta en helsida i aftonbladet/expressen.
Kostar mycket? javisst! men förhoppningsvis lockas kunder dit också.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1000-1500 + moms är normal debitering för en auktoriserat verkstad beroende på var den ligger.
Service är det normalt fast prissättning+ då ev tillägg.
2300 är "billigt" för en BMW verkstad , men svindyrt för bilägaren självfallet.
men det finns väl alternativa verkstäder än märkesverkstaden som har lägre timdebitering.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Bavariabmw.se i gbg byter olja (castrol 0w-30) på e46 för 1200:- Har ett par stycken som varit hos honom och tycker det är kanon! Det är bra pris!

Less is More
Sen handlar inte altid prissättning om vilka kostnader man har. Alla företag tar "marknadsvärde" alltså det högsta priset marknaden kan tänkas betala. En BMW verkstad kan ta 2300 för en oljeservice och de har beläggning ändå. Detta är inget unikt för BMW.
Jag har hört (och det är säkert sant) att bilfirmorna tjänar mer på verkstaden än på bilförsäljningen.
Och alla verkstäder är 100% igt ärliga,det har vi sett på sk blindtester på tv ;)
Akrediterade verkstäder har brustit både gällande byte av delar/vätskor samt sk släckningar av 2or från besiktningen !
Ni vet inte vilken olja som åker i när man lämnar in bilen om man inte själv står och kollar när dom/de byter den vill säga och det är väldigt populärt att ha bilägarna rännande runt i verktäderna tycker de som jobbar där !
Många märken däribland de japanska räknar kallt med att den förlust man får på bilförsäljningen ( nya ) skall tas igen via verkstadsbesöken och det är inte bara de japanska märkena som räknar så?
Att en service stämpel skulle ge mera pengar till den som säljer bilen är inget självklart på något sätt,inte ens från bilförsäljaren.
Näe oljebyten kan göras på egen hand,då vet man vad som gjorts och vad som bytts ut.
Ett ex kan jag ge på 2 olika BMW verkstäder hur saker och ting funkar...
Detta rör just oljebytena..
Vi har 2st BMW bilar,en 525a-02 samt en 320-02 ( e39+e46 ).
Lämnade in 525an då jag köpt bilen för genomgång (Insp 2 samt oljebyte ).
Körde 2000mil innan jag bytte själv den 2a gången och märkte då att de o-ringar som sitter på plaststången till oljefiltret var som gjorda av backelit,dvs de byttes aldrig ut vid servicen trots att dessa följer med när man köper originalfiltret !!
Sen lämnades e46an in på en annan BMW verkstad och resultatet då ??
Jo samma sak där,så att kvaliteten på bytet skulle vara bättre om man lämnar in bilen??
Knappast och det vet flertalet som själva skruvar i sina resp bilar att så är fallet !
Många debbatörer här verkar inte meka nått djupare i sina bilar och försvarar saker utan inblick mer än de kostnader delarna har.
BMW är knappast något undantag gällande detta och som kuriosa kan nämnas den Audi 100 A6 2,6 som jag har som vinterbil.
Bilen har rullat 25000 mil och förra kamremsbytet gjordes vid 18000mil för 4 år sedan så det var läge för byte.
Audi skulle ha mellan 7000-9000kr för detta inkl spännrullar samt vattenpump och termostat.
En kompis som äger egen verkstad gjorde detta för 4200kr.
Har nu bytt på min brors Audi 100 A6 2,6 eftersom topp-packningarna gjort sitt.
Detta gjorde jag själv ( både topp-packningar samt kamrem med tillbehör ) till en totalkostnad av 4000kr med allt.
Audi själva skulle ha minst 20000kr för detta jobb.
Men summan av detta är inte värre än när du byter bil där handlaren i regel gör en vinst på minst 25-50000kr på ett byte in/ut.
Det kan man snacka om ocker i alla fall..
Länk för de som har mer att tillföra här..;)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det är givetvis så som Alex84 säger, på vissa verkstäder ja, men inte det normala på alla verkstäder. Det är trots allt så att majoriteten av verkstäderna, i synnerhet då de auktoriserade, som vill göra ett bra jobb och vara ärliga med allt vad det betyder. De har liksom biltillverkaren som flåsande drake i nacken, så om de missköter sig för mycket eller för uppenbart så kan de mista sin auktorisering.

Nu ska man även ha klart för sig att det inte alltid är verkstadens fel när en kund är missnöjd eller när de vrålas fusk. Men det händer tyvärr och en gång är i princip en gång för mycket.

Det tråkiga är att de verkstäder som försöker vara korrekta och ärliga får ta skit för de verkstäder som skiter i detta.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Dr Tinnitus,

Jag borde kanske förtydliga min jämförelse angående kostnader för maskiner och verktyg i olika branscher. Tanken var inte att jämföra med en frisör. En mekanisk verkstad som legotivverkar är kanske mer rimligt. Diverse servicetekniker som åker runt m.m. Du är säker både väl insatt och informerad, det märks. I mitt fall är jag mycket väl insatt och informerad. Kostnadsnivån i förhållande till bolagets kapital är dock inte huvudpoängen i mitt inlägg:

Det som är viktigt att komma ihåg, utan värderingar, är att effektiviteten i svenska företag ligger kring 60% (se mitt tidigare inlägg angående tillgänglighet m.m.). Processindustrin ligger kring 65%, övrig tillverkande industri omkring 55%. Slutsats: 45% av våra maskiner, personal m.m. har vi således investerat i utan att få ut något. Detta beror inte på lata människor! Tittar man på orsakerna till skillnaderna mellan processindustri och verkstad så bör en bilverkstad ligga i de lägre regionerna. Det positiva är ju att, tycker vi prisnivån idag är acceptabel, så finns det ändå förbättringspotential!

% OEE (Overall Equipment Efficency) i allla verksamheter och prisnivå har ett direkt samband. Att det kostar 1000-1500 kr/timmar är alltså inget konstigt.

Hur som helst, jag tror (kanske lite naivt?) att en märkesverkstad har en bättre funktion än en liten ej auktoriserad verkstad. Undantag finns alltid!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
MikaelE60.

Detta är ju ett nästan bottenlöst ämne om man går på djupet, och jag tror vi förstår varandras jämförelser även om de kanske haltar en smula här och var.

När det gäller legotillverkning så är det ju ett djupt ämne bara i sig det.

Men ser man till att man kan erbjuda en bra produkt och får några fina kontrakt, så kan ju en enormt dyr maskinpark ticka på dygnet runt med i jämförelse väldigt liten personalkostnad jämfört med en bilverkstad, ja sett till produktionsvolymer.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Så sant, vi förstår varandras jämförelser, även om de haltar lite här och där. Tror de flesta i tråden är överens om att ja, 2300 kr för en service är skäligt. Även om det är mycket pengar. Tidsåtgången är dock som den är, för vem som än utför oljebytet.

Vill man komma billigare undan så går man till någon annan eller gör det till och med själv, vilket dessutom brukar vara ganska roligt :)

gsacage: Blev det service på BMW eller gjorde du det själv?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja, det är bokat service hos BMW. Det är kanske inte så dyrt trots allt, men jag trodde det skulle vara på rätt sida av 2000Kr. Ingenting att tjafsa om egentligen, ville bara kolla med expertpanelen här så att man inte gick på en dunderlandmina.

Jag gör service hos BMW för att:
1) Litar mer på BMW än andra verkstäder.

2) Vill ha "riktig" servicestämpel för ett clean record. Kan tyckas naivt att detta skulle betinga ett högre begagnatvärde vid senare försäljning (jag ämnar endå behålla bilen i mååånga år) men bilen är i nära nyskick och... det känns dumt att inte gå till BMW när bilen är i ett så gott skick. Svårt att förklara.. Vissa bilar man köper känns "helt OK", andra känns fantastiska och då vill man inte dumsnåla. Jag är dessutom lagd åt det något pedantiska hållet (läs: Patrick Bateman-style).

3) De ska rostbesikta bilen (och det vill man förstås göra på BMW). Ja, det är 12 års rostskyddsgaranti, nu får vi se vad den är värd.

4) Av logistiska skäl.

Sen vill jag ändå hävda att BMW har en 200%-ig marginal på oljeservice.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.