AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
20.849

Köpråd : Bmw Z4 3,0Si Coupe eller Z4 M Coupe

Sida 1 av 3
Visa användare
28
G-sson
Z4 M Coupe MonacoBlue - 07
320d Xdrive M-Sport- 17
Hejsan!.
Är snart dax att köpa sig en Z4 Coupe -06 -07

Men vad skall man välja mellan 3,0Si eller en M. Eller räcker det med en 3,0 med M-utrustning.
Vad tycker ni?
Olika för- & nackdelar?

Tack på förhand
/ Gustaf
Det klassiska i detta läge är att provköra, då kommer du själv att få ett kvitto på vilka skillnader du upplever - steg 1 i alla lägen.

Lite personliga reflektioner då; rent spontant är M en mer kompromisslös bil jämfört med 3.0Si och även en bil som jag anser är svårare att leva med varje dag. Således är det läge att fundera över _vad_ denna bil skall fylla för syfte i bilparken, frågan om huruvida en 3.0Si "räcker" står och faller med denna fråga. Ska bilen verka som 'daily driver' under sommarhalvåret eller är det en vagn som skall skänka lite extra adrenalin vi utvalda tillfällen?

Vidare skiljer sig driftskostnaderna en del även om det inte handlar om några enorma summor - försäkringen _kan_ utgöra den avgörande posten och denna är till fullo beroende på hur gammal du är och vart du bor. Jag kan hinta om att det skiljer en del mellan 3.0 och M för en Stockholmsbo i åldersintervallet 20-25.
beror ju lite på hur stor budget du har men har du råd så tycker jag att du ska satsa på en m
Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
# Freddesix :

Tack för svar. Självklart måste jag provköra en M också, Men tanken var att höra efter lite, vad eventuellt ägare till dom två olika modellerna har för erfarenhet, och tycker personligen. För att ta ställning och bilda mig en lite bättre uppfattning.

Har kollat på försäkring och det ser helt OK ut för dom båda.

Det är tänkt att den kommer rulla hela sommarhalvåret (så länge det är väder för det). Däremot så har jag en kombi i garaget som gärna ställer upp när det skulle behövas.

# bmw_jerry : Motivera gärna varför du tycker det.

/ Gustaf
ar
457
argungu
118i -20
Intressanta synpunkter.

Hänger på med en liknande fråga: Hur är Z4 3,0Si Coupé som vinterbil? Funderar på att byta till en sån. Håller mest till i stockholmstrakten men det blir ett par resor upp till Övik varje vinter.

/Erik
G-sson,

Enligt mig är Z4 Coupe en ganska så speciell och ovanlig bil. Det gör att man vill få ut maximalt ut av bilen vad gäller körglädje, prestanda och utseende.
Detta gjorde att jag valde en M. 3,0Si var aldrig ett alternativ för jag hade inte kunnat leva med tanken att det finns en "likadan" bil fast lite roligare och vassare :)

Men det rör sig också om ca 60-100 000:- mer för en M, om jag inte är helt ute o cyklar, vilket är en del pengar förståss...
Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
# Manray: tack för din synvinkel, är du ägare till en Z4 M Coupe ?

Någon som vet om det finns någon bra jämförelse/test mellan dom två olika modellerna med lite information och fakta?

/ Gustaf
Ja, det är jag.

Känner tyvärr inte till något test mellan dessa två bilar. Du måste nog fundera om du vill ha en optimal glidarbil (= 3,0) eller en bil med maximal körglädje, men med sämre vardags egenskaper, så som stötigare chassi, högre bränsleförbrkuning m.m Jag använder min M endast som "söndagsbil" därför gör de negativa sakerna inte sig påminda utan tvärtom, njuter extra mycket av min M ;)
argungu: Inte helt hopplös är min bedömning, även om jag aldrig brukat någon av bilarna vintertid så ser jag regelbundet både en 3.0Si och en vit M Coupé som går året runt. Mer specifikt än så kan jag inte besvara frågan men klart är att en del ägare av både coupéer och roadstrar (i regel med hardtop) kör sina bilar vintertid.

G-sson: Det är bara att fråga på, denna sommar blev det 150 mil i silverskottet - en 3.0i - och runt 100 mil i röda faran, ett stycke M. Båda är taklösa och båda rullar uteslutande sommartid. Röda faran är en -06:a med 2570 mil på mätaren, 3.0i är en -03 med 2600 mil. Mig veterligen har det tyvärr inte genomförts något test där 3.0Si ställs 'head-to-head' med M utan det blir nog till att läsa lite och skapa en egen uppfattning.

Jag gjorde själv löjligt mycket research inför M-köpet. Överlag tycker jag med facit i hand att skribenterna hade någorlunda rätt med ett undantag - kopplingen. Det klagades i högervarv om att bilen var helt olidlig i stadstrafik och att kopplingen gav upphov till svår sveda och värk. Detta är jag _totalt_ oförstående inför då jag inte på något vis upplever den som tung, snarare tvärt om. Jag är medveten om att många pillar med CDV och stoppet på kopplingen men detta anser jag har mer med kopplingens uppförande (dosering) än dess hårdhet att göra.

En inte helt oviktig sak jag glömde att nämna i mitt förra inlägg rör diffen, vilken inte återfinns på 3.0Si. Hur stor roll denna spelar beror en hel del på hur man kör men även om jag inte direkt saknar den hos 3.0i är det onekligen en trevlig kamrat i M.
ar
457
argungu
118i -20
Freddiesix: tack för svaret. Du har alltså både en 3.0Si och en M? Respekt! som man säger nuförtiden. :-)

/Erik
Nja, 3.0i och M är det. 3.0Si kom i samband med facelift anno årsmodell 2006 och vid det laget firade silverskottet tre år med runt 1000 glada mil på mätaren.
Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
# Manray: Låter Trevligt, Hur länge har du brukat den? Hur många mil har du kört? Haft några problem, något du stör dig på?

# Freddesix: Ojoj, 2st Z4or! :) . Vad är dom största skillnaderna, Zorna imellan, så som ägande och kör egenskaper?

Hur är Servicekostnaderna på dom respektive, efter att Fri Service gått ut? (3år)

/ Gustaf
Om det någonsin var fri service på 3.0i minns jag inte men den har i vilket fall som varit inne ett par gånger efter dess att den fyllde tre år. Utöver vanliga servicebesök har det även varit ett besök till följd av krånglande elektronik, något BMW löste en gång för alla då problemen inte kommit tillbaka. Det senare skedde 2008. Tyvärr har jag kass koll på vad servicarna har kostat.

Beträffande M så har den inte varit inne på annat än fri service. Ett extra oljebyte väntar till våren och det blir första fakturan från BMW kopplat till den bilen. Således har jag ingen koll på servicekostnaderna här heller.

Rent ägandemässigt så är, vilket jag antydde i min första post, M en lite svårare kamrat att leva med. 3.0i rullar man utan problem runt i med ett finger på ratten vilket inte riktigt är fallet med M. Med fetare sulor och en heeeeeelt annan styrning är ratten avsevärt mer pratglad gentemot föraren vilket även kräver en portion extra uppmärksamhet. Man måste även i en högre utsträckning tänka sig för när det kommer till trottoarkanter och andra hinder att ta sig över. Även om 3.0i har M-sportchassi upplever jag M som lägre, har dock ingen koll på om så egentligen är fallet. Bilen är i vart fall inte sänkt. Kombinerat med apdyra fälgar (det är dock inte BMWs fel, har inte originalfälgar) kräver bilen överlag lite mer 'tänk först, kör sen' medan 3.0i framstår lite som en Range Rover i en minst sagt haltande jämförelse. Hoppas dock att poängen gick fram :)
G-sson,

Till våren kommer jag ha ägt den i två år. Har kört ca 700 mil/säsong!
Haft bilen inne på några garanti jobb, så som kondens i strålkastare samt byte navigator då den knarrade till o från (jag är ganska så petig ;) )
Mao inga större fel...
G-sson. som vissa tidigare nämt så är 3.0si mer glidarbil och M är mer racingbil (om man jämför dessa två vill säga) så det beror ju på vad du äre ute efter.. vill man ha en bil med maximal känsla och prestanda så finns ju bara ett val
Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
tack för alla svar, känner att det är en provkörning av M Coupen som står näst på listan, för att kunna bestämma mig.
( Skulle varit kul att kunna jämföra service/underhålls kostnaderna på dom båda) Hur ligger det till på en "vanlig" M3 i prisbild på service jämfört med en exempel 330?

/ Gustaf

Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
Föresten, någon som har några uppgifter på hur många
Z4 3,0 Coupe
respektive
Z4 M Coupe

det finns registrerade i Sverige?

(oväsentlig fråga, men roligt vetande)

/ Gustaf

Gamla siffror, men de ger väl i vart fall en fingervisning om hur förhållandet mellan 3.0Si och M ser ut.

Z4 Coupe:
3.0Si - 86st
M - 38st

Mer pricksäkra siffror är ett telefonsamtal bort, osäker på om det är VV eller Transportstyrelsen man ska ringa. Klart är i alla fall att någon av dem sitter på siffrorna.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Utan att ha läst allas inlägg kommer mitt omdöme.

Köpte en Z4M i början på september. Hade bara kört 3,0si förut men ägt två M3 en E46 och en E92. Så jag visste ungefär vad som väntade.
I min bok är det stor skillnad på bilarna. 3,0si är en lättkörd gildare med lite power när det behövs. M blir en bäst som man får brottas lite med i stadstrafik. Startar oftast på tvåan i stadskörning, vilket inte är några problem i den bilen. Ingen bil jag skulle använda dagligen i Sthlms trafiken. Nu bor jag i Örebro så det blir inte samma köande osv. På landsväg är den helt underbar att köra. Mer sportbil för pengarna tror jag är svårt att hitta.
Jag ämnar att köra med min bil året runt. Vi har iofs också en familjebil till mer praktiska ändamål. Summasumarum är att står man i valet och kvalet så skall man alltid välja "top of the line" så vida ekonomin tillåter men det gör den väl eftersom frågan har uppstått? Hursomhelst så önskar jag dig lycka till. Undrar du över nåt så går det bra att skicka PM. Jag har haft bra koll på M-marknaden sista halvåret.

Jonas

Visa användare
28
G-sson
320d Xdrive M-Sport- 17
Freddesix: Jag har hört liknande siffror så det stämmer säkert någotlunda.
Verkar lite knepigare än ett telefonsamtal, dom vill ha lite betalt med verkar det som (som är ioförsig helt förståligt) :) Länk

BMW-Jonas: Tack för det. Trevligt med hjälpsamma personer.

/ Gustaf
ar
457
argungu
118i -20
Inte fler svenska coupéer än så? Det här är en mer exklusiv bil än jag trodde.

Och så många som 12 är till salu på Blocket just nu...

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.