AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.992

BMW 530 v8 intressant förstabil?

Sida 1 av 2
Har länge varit hundra på att köpa en 325 e36 som första bil men när jag plötsligt fick se de gamla 530 för under 20 så börjar man ju fundera..

jag undrar för det första, håller dessa för hårdkörning?
om man skulle trimma den, bytar kamaxlar, ventilfjädrar, svänghjul, chippning, avgas osv hade man kunnat fått ut över 320hk? är det dubbla kamaxlar i den eller? (om inte är bilen helt ointressant.. :P)

sen vad tror ni, tål motorn varv över 6-7000rpm? menar under kortare tidsintervaller då såklart..

mvh
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Den håller lika bra som andra BMW-motorer vid hård körning.

Jag undrar dock varför man ska sugtrimma en 3 litare när man lika väl kan byta den till en 540 motor direkt och få mer effekt än vad du hade fått efter o lagt 50K på 3 litaren.

Motorn har 4-kamaxlar så du ligger på den säkra sidan ;)
Varför vill du varva över 6000-7000 rpm? Det finns ingen effekt där ändå? (eller jo.. efter du har lagt 50K på 3 litaren så har den det ;)

deejaywasp ok, låter super ;)
anledningen är att alla 540 är ju automat o det är inget jag letar efter direkt, men visst den där v8 på 4 liter hade inte varit fel ;)

nja 50 lax hade jag inte tänkt lägga ut på den, snarare max 20 men det blir med tiden jag äger den kanske under 2-3 års tid eller mer. det känns ju helt klart värt att sugtrimma en V8 i jämförelse med t.ex raka fyror xD

har hört rykten om att man kan få ut 280hk+ ur sugtrimmad 325 e36, om man nu byter allt det jag nämnt ovan..

och jag ÄLSKAR högvarviga motorer! egentligen vill jag byta svänghjulet bara för att få dendär piggare känslan i bilen.. ändå om det inte alltid gör jätte mycket effekt.. men vad kostar ett lättat svänghjul till 325/530i?
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att din källa som gett dig dessa siffror är en obotlig optimist. Räkna snarare med ca 25hk mer med de modifieringar du nämner.

Mvh Johan
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Jag skulle lätt satsa på en 540 sen piffa upp den lite;)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alla 540 har inte automat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Roffa1
Kompisen köpte en 530 V8:a. Den gick verkligen som ett oljat skott, dock så drack den soppa därefter 3L per mil. Till slut så bröt även automaten ihop. Men det var skojigt de dgr det varade. Nu står den på skroten, då utbyteslådan skulle kosta 40.000:-
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Att lägga ner pengar på att trimma 3L V8an är pengar i sjön.
Ett hemmaknåpat avgassystem och ett chip kan jag gå med på.

För det andra finns de knappt någe avancerat trim till dom, kamaxlar för 20500kr är väl de ända jag sätt. Det tveklöst bästa du kan göra om du vill trimma är att stoppa i en 540 motor som deejaywasp sa. En sån motor går loss på ca 5k. Jag vill poängtera att det är en våldsam skillnad på dessa två motorer.

Anledningen att du inte köper en 540 är för automatlådan antar jag?

Btw, ska du plocka ur 280hk ut en 325 så är de inga chip och öppet luftfilter som gäller. Glöm det direkt

Jag vill påstå att en 325 är en roligare bil än 530. 530 håller högre standard än 325an men jag skulle ändå valt 325an. Det är trots allt en modernare konstruktion än E34an.. vilket jag börjar känna.

Jag har svårt o veta vart jag har dig i händighetsskalan :P Men jag säger köp en 325 lr en 530 och stoppa i en 4l illa kvickt.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skitbra bil är det i alla fall, om du hittar en fräsch vill säga. Alla delar utom just motorn är samma som t.ex. 525i så det finns både billigt och mycket.
Snabb, hyffsat i alla fall, särskilt med manuell känns den pigg. Snål, åtminstone med tanke på motortypen. Den drar inte mer än Volvo-skåpet med tvåliters-turbofemma jag har nu. Någon gång bör man titta till bultarna till oljepumpen, de har en förmåga att skramla loss på M60 (som motorgenerationen heter, gäller även 540).
Gillar du att varva till 7000 får du leta en annan bil. Dels går det inte då varvstoppet ligger på 6500, sedan drar den inte så mycket över 6000. Men du har dock en schysst karaktär på maskinen där du blir belönad om du varvar den lite, som på de flesta BMW m.a.o.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tillägg: Då E34 är en "gubb-bil" är det anständiga försäkringspremier på dem. För egen del är en E36 325i ganska likvärdig med min 540 på den punkten. I alla fall senast jag kollade.

------
BMW CS #04839

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Att byta kamaxlar är det som i särklass gör mest för effekt och karaktär på en sugmotor.
Med så bra flöde (4v/cyl och kort slaglängd) kommer den att gladeligen att varva över 7000 varv om du byter kamaxlar och tar bort spärren. Sen är iofs grenrören på dessa bilar riktigt dåliga ur prestandasynpunkt. Man ska också beakta att det är en tung bil.
Förstår precis varför man vill trimma istf att byta motor, men varför inte köpa en 4 liters och göra jobbet på den bredvid bilen ;)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Cat Cams kamaxelsats för M60 20350kr på MotorNord + lämpligt chip för att häva varvstoppet ca 3000-4000kr.
Jag hade då nog satsat på en M60B40 istället...

------
BMW CS #04839

ja precis, som sagt har jag fått nog av automatlådor..

japmax:
Jo visst, i med en 4l hade ju varit perfekt! men hur blir det hos besiktningen sen då, går de verkligen med på ett motorbyte så enkelt?

Du tror inte man hade kunnat specialbeställa kamaxlar från Enem? hade kanske gått på lite över 10 tusenlappar, eller? (vad vet jag)

Visst, hittar jag ett bra erbjudande på MANUELL 325/540i så slår jag till direkt!
får bli vilket som känns det som ;)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Manuell 540iT -95: Länk

Vad gäller att byta till 4-liters så ser maskinerna exakt likadana ut utv. Som jag ser är det bara en risk vid en eventuell försäkringsutredning vid olycka.

------
BMW CS #04839

nykomling, 540i e34 finns med sexväxlad manuell låda. De går riktigt bra. "Stephan 735i" har fyra st här på forumet och är ett levande upplsagsverk på just den modellen. Fråga i femserieforumet är mitt tips.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Visst finns 540 med manuell låda, men väligt få ska tilläggas. 72st vad jag vet, och de går inte för 20k direkt.

540 och 530 ser som sagt identiska ut, det ända som skvallrar är LMM som är aningens större på 540. Jag bara funderar nu men kanske man kan sätta ett stopp på gasspjället lr en strypning i insuget vid besiktning.

Manuell 325 är väl knappast sällsynta?
Davve: okej, är de identiska så kan man ju börja fundera på o mygla sig genom besiktningen.. mjo det är ju fortfarande mot reglerna så vetifan
Touring modellen är inget för mig.

simon_en:
har hann 4st 540i? varför säljer han ingen? isf hade jag kunnat köpa :)

Japmax:
ok, kostar bilen över 30 så kan jag inte finansiera, där ligger problemet.
nej självklart inte, 325 har jag inte sagt något om ;)

men vad kostar en 540 motor då? kan inte hitta en enda på blocket.
iofs, en motor till salu på blocket just nu men det är ju en automatare så måste man ha tag i en 540 manuell låda eller passar 530i lådan rätt i?
Länk
nykomling, fråga Stephan735i om han vill sälja, han brukar dock vilja att du öppnat plånboken rejält..:)

Länk

prutning på denna till 30KSEK..?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Leta på Laga.se, finns en uppsjö med V8or runt om i landet, och billiga är dom. 5 va väl o ta i men runt 7 ligger dom flesta. Hittade en i Falun som gått knappt 18000mil för 8k, lite prut på den så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.