|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag äger en safirsvart 335i med, i mitt tycke, extremt dålig originallack (som på så många andra nyare BMW). Länk Har tidigare bråkat en del med BMW angående detta och de hänvisar mig till min lokala återförsäljare men de har inte visat något större intresse med att hjälpa mig (Autogruppen i Kalmar). Nu när bilen är vinterförvarad så funderar jag på att ta tag i det här igen och min fråga till er är... 1. Har någon fått detta åtgärdat av BMW eller själva lämnat bilen till en lackverkstad? 2. Vad krävs för att ågärda detta? Våtslip eller omlack? /Christian | |
|
Orange peel/apelsinskal som de kallas är sån lack bmw levererar sina bilar med idag tyvärr, Vad jag hört att de ska bero på är deras miljövänligare lack som är vattenbaserad, och där med mer svårarbetad, sen så finns de billackerare som jobbar dagligen med lacker med vattenbas, och hävdar att den inte alls är svår att arbeta med. Så jag tror att de är en besparing bmw kör med, och då får kvalitet lida. |
|
|
Om det vore jag skulle lacken behöva vara riktigt dålig innan jag gjorde något åt den. - man kan generellt sett utgå från att en omlackad bil har sämre kvalitet på lacken än en fabrikslackad bil. Fast då pratar jag inte om ytstrukturen förstås. Sämre åldringsbeståndighet, sämre vidhäftning, mer repbenägen osv - en omlackad bil kan dra till sig en köpares misstänksamhet om åtgärdade krockskador, rost etc. Tas inte rutor, lister, emblem mm bort är det en barnlek för den uppmärksamme att upptäcka att en bil är omlackad. Och även om man gör det kan man ofta hitta färgdamm i springor etc som indikerar en omlackering. Våtslip och annat som gör lacken tunnare får man ju också fundera på om det är så lyckat. Så processoptimerade som bilar är så skulle jag inte tro att originallacken är överdriver tjock. Men det går förstås att mäta. I vilket fall som helst är nog risken vid kraftig polering/slipning (för att "släta till" ytan) att man på svåra ställen polerar igenom ytlacken. Och även om man inte gör det så är frågan om man vill ha en tunnare lack? Och sist men inte minst låter det dyrt att åtgärda detta. Fast det är ju upp till var och en och sin plånbok att avgöra. Per L |
|
Roffa1 |
Tycker att lacken (enl bild) ser ovanligt grov ut, nästan som den vore rollad. Tror dock att mkt av ojämnheterna går att polera bort med maskin och en finare cleaner. (absolut ej våtslipa) Sedan är det väl tyvärr så..att svarta billacker avslöjar minsta ojämnhet. |
|
Dagens lacker blir tunnare och tunnare. Dels p.g.a. att det utvecklas lackeringsrobotar med större och större precision, dels p.g.a. nyare, miljövänligare vattenbaserade lacker, dels p.g.a. ekonomerna leder jakten på att minska kostnader rent generelt. Jag frågade en BMWanställd i tyskland om lacktjockleken på E90/91 och fick till svar att färgen är cirka 20 My och klarlacken ovanpå är cirka 20 My tjock på 2009års modell. All färg väger cirka 8 kilo av bilens totalvikt. För många år sedan slutade BMW och många andra tillverkare att lägga klarlack under motorhuven mm, just av besparingsskäl och där ser inte kunden skillnaden dirket. (Kolla gärna en E31/34 under huven så förstår Ni) Har man som jag sett processen i fabriken där bilarna lackeras förstår man delvis varför lacken på bilden ovan ser ut som den gör. För att inte tala om hur känslig så pass tunn lack är för stenskott mm. Dagens lacker är också mer repkänliga enligt en bekant som rekonditionerar bilar på dagligbasis. Betr din bils lackering kan jag inte råda dig vad du ska göra... Mvh Asken |
|
| Har fått intrycket av att detta är vanligast på s.k "solida färger",som svart,rött,vitt osv. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det där var riktigt dåligt !!, jag har tidigare reagerat på nya E39or att det är apelsinskalslack, med så dåligt som det ser ut på din bil enligt bilden ju fabrikationsfel typ i in mening. En kollega här på power lackade om sin kortmilade titansilver E39 pga flertalet dörruppslag. Jag kan bara säga att bilen så 10 ggr exlusivare ut med en slät och fin lack istället för apelsinskalsbotten. Har man lite flax ligger apelsinskalen i klarlacken då går det att polera bort. Min 540 är någon gång i Tyskland polerad av en skicklig polerare och den är slät som en barnrumpa. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för era svar. Jo det ser riktigt illa ut och jag får ofta frågan om jag har fått bilen omlackad. Dock så ser det inte sämre ut än många andra svarta E92or vilket troligtvis betyder att det är svårt att få BMW att göra nåt åt det. Jag har fått ett kostnadsförslag på ca 25k för att fixa till det hos en lackerare här i stan. Det är tråkiga pengar, särskillt när man inte kan vara säker på att resultatet blir perfekt. Tyvärr så är det nog svårt att polera bort det. Tycker det är märkligt att inte BMW tar det här på allvar. Ok att KIA/Hyundai inte ser perfekta ut men BMW är ju för fasen ett premiummärke. Min tidigare solidsvarta Saab 9-3 såg betydligt bättre ut... :-( Lite fler bilder på eländet: Länk /C |
|
Roffa1 |
Har själv en E90-2009 finns ej minsta antydan till apelsinskal i den lacken. Hittade även denna 335:a med svart lackering, om man jämför den med bilderna du har tagit, så kan man ej undgå att undra om din bil är omlackerad. Jag tycker du har en god anledning att klaga på den korniga/grova lacken. En undran: Märkte du inte hur illa lacken såg ut innan du köpte bilen? Länk |
|
Det där var nog bland det värsta jag sett. Det måste vara ett fabrikationsfel! Väldigt trist att varken BMW eller Autogruppen vill lyssna på dig. Inte mycket som är premium i det sättet att bemöta sina kunder inte! Tvivlar på att Lexus eller dess återförsäljare skulle drömma om att negligera sina kunder på dylikt sätt. |
|
|
Lackerna var nog som bäst fram till millenieskiftet. Jag skulle höra med din lokale konsumentvägledare/ARN i första hand. BMWs lacker verkar vara av sällan skådad dålig kvalité. |
|
|
Omlack innan första leverans pga transportskada? Sådant upplyser sällan ÅF om.. Håller med om att det brukar vara solid lacker som ser ut som visas. |
|
| Jag förstår även att du har större anledning att vara petig, ägare till safirsvarta E92 med M225 brukar vara lite mer sympatiska bilnördar än genomsnittet ;) | |
|
Jag sticker nog ut hakan och hävdar att dom flesta E9x bilarna ser ut så mer eller mindre. Jag upplevde detta även på min solida karmosinröda E92a tyvärr. Trist som fan :( ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Mozimo: Att din förra Saab hade bättre lack är inget konstigt, de ska tydligen ha (eller ha haft) världens bästa lack. Min far jobbade en del på Saabs lackavdelning för några år sedan, var inhyrd för att bygga om och förbättra om jag kommer ihåg rätt. Då fick han veta detta. Men man kan ju inte vara helt säker på att det stämmer, som med allt annat... //Jesper |
|
| Jag har likadant på min Spacegrå så det är nog tämligen vanligt men samtidigt riktigt dåligt av BMW att inte göra ngt åt det då det varit på detta sätt ett antal år. Antagligen alltför få som klagat. | |
| Har inte haft det på en enda ny BMW hittills, och jag har haft 4 nya bilar de senaste 3 åren. Ren tur antar jag.. | |
|
Pavel: Har du verkligen kollat noga? Annars skulle jag vilja ha ett "fotobevis" fotat med stark lampa på lacken så man ser hur en "slät" E9x lack ser ut! ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Roffa1, visst såg jag att lacken inte var perfekt när jag köpte bilen men jag valde att blunda för det eftersom bilen var utrustad precis så som jag ville ha den. Så jag får väl skylla mig lite själv kanske men jag visste att jag inte skulle hitta någon som såg bättre ut. HFR, True that. ;-) |
|
Roffa1 |
mozimo: Vilken års modell är det på din 335? När jag själv letade E9x så vill jag minnas att flera 2007 drogs med samma grova lack. Problemet verkar ha försvunnit from 2009. |
| Det är en '07. Jag såg en svart 2009 E92 M3 i somras som såg lika risig ut, men man kan ju hoppas att BMW fått ordning på sin lackavdelning nu då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.