AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.360

Silentblock bakbalk felmonterat?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
kalopps : Tackar också för en mycket bra uppföljning. Men har Mekonomen fortfarande inte hört av sig eller iallfall gett ett svar på vad deras nästa steg är (ingen ersättning och ärendet nedlagt, vi ska börja undersöka detta, vi håller på att undersöka etc)?

Själv har jag köpt en hel del på Mekonomen och är nöjd med det mesta jag köpt. Jag är mest oroad över att det inte finns speciellt många reservdelstillverkade av dessa komponenter och leverantören till Mekonomen levererar säkert till flera andra reservdelsfirmor.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Nu har man fått ersättning från mekonomen med 7000 spänn.
Kontaktade dem så ofta per telefon, att de blev otrevliga.
Ingen kompensation för allt det ställde till med, och det tycker jag är dåligt.
De var fullt medvetna om problemet, med deras silentblock!
Mekonomen har säkert bra grejor, men silentblocken var iallafall livsfarliga.
Nu ställer jag mig frågan? Hur många har råkat ut för olyckor med dessa (suddgummi) silentblock i tron att det är ok, då de har bytt.
Höll på att köra åt H-E ett antal gånger efter bytet till mekonomens silentblock. Efter bytet till original = OK

När det gäller silentblock, kommer jag att köpa original, den saken är klar.

En sak jag funderar över, är varför jag kunde köra med en 3.o 75:a i 16 år utan byte av silentblock? Aldrig några problem med detta, på den bilen!
Ca 47 000 mil innan jag sålde den. Underbar bil!

MVH Kalopps
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
BMW-original är av märket: Meyle från tyskland. Köper man av annan firma är just BMW kan man be att få just dessa.Andra tillverkare är vanligt som typ: Tridon från danmark,de är VÄLDIGT svampiga och man kan "leda" på mitthylsan med bussningen i handen....mycket dåligt.Köpte nyss en omgång till hela bilen då en Tridon-bussning smög sig in i leveransen,tur man märkte detta innan och slapp allt detta tråkiga som uppstår.

Bra jobbat kalopps.

Mvh Jonas B.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kollar man på tyska ebay kan man köpa just Meyle till under halva priset vad "originalbussningarna" kostar ... bara ett tips
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Brynet. Har du belägg för det? Jag har då aldrig sätt en Bmwbussining som det står Meyle på.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Du kan själv kontrollera detta med BMW.Även med meyle.de som är ganska stolta för detta.

Mvh Jonas B.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Meyle lämnar f.ö 4 års garanti på produkten.....vilken annan leverantör gör detta.

Mvh Jonas B.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Guderafton!

Nu var det dags igen: ATT BYTA SILENTBLOCK!!!!

Efter bytet till originalbussningar kändes bakvagnen OK ett tag.
För 1 månad sen började svajandet och krängandet igen.
Mycket riktigt: löst igen! (inte i magen)
Nu blev jag riktigt trött på det, och gjorde som Asken tipsade om.
Kontaktade NS i malmö för en bedömning.
Tobbe samt personal tyckte silentblocken var rent för mjuka och att bilen krängde onormalt mycket.
Personligen misstänkte jag att verkstaden vilka bytt dem tidigare (ej NF), hade satt dit mekonomens igen.
Tobbe rådde mig att installera power flex. Sagt och gjort och bilskrället känns mycket bra nu, vad avser krängning och svajande. Det skumma är, att det var original som monterats. Både en lättnad och besvikelse.
Ett stort smolk i bägaren är att Tobbe hittade ett fel till.
Casterstagen är helt slut efter 9 månader (köpta på biltema).
Damaskerna är på väg att spricka och bussningarna helt slut. (sicket skit)
Har känt av det i ratten vid bromsning, men det kunde inte va dom. Gått ca 1500 mil. Men de va de.
Personligen undrar jag, vad som pågår inom reservdelsbranchen.
Nu är biltema och mekonomen bannlysta för min del.
Nu blir det förstärkta grejer, för hela slanten i fortsättningen.
Kör hellre rakt fram (när jag kör rakt fram) än ner i diket!!!
Ett stort tack Asken, för ditt tips! Nu gäller NS i fortsättningen.

Mvh
Kalopps
E3:an var bäst!!!! Rediga grejor!!! Ingen AC, men det kunde jag vara för utan.
Ångrar att jag sålde den.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tjena Kalopps

Casterstagen du nämner antar jag är de så kallade övre länkarmar fram...hoppas vi menar samma. Köpte nya i stål från England på Ebay för ca 550-600kr för 2st ink frakt. original är ju som bekant i aluminium där ärgar det en del. Bytte både övre och undre när jag ändå hade byxorna nere om man säger....blev som helt nytt. Det är samma stag på E34 som på E24 om jag inte missminner mig. Helt underbart blev det.
Nu ska jag köpa resterande stag i England bara för saken skull att man då bytt ALLT. Riktig goocart feeling.

Mvh Jonas B.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Samma hände mig för 4-5 år sen när jag köpte casterbussningar på Mekonomen.
Fick till en 730 istället för till 750:an, samma storlek men ack så mkt. klenare gummi till 730:an.

Påpekade att det var fel färg på plastgrunkan som sitter på bussningen men Enl. Mekonomen så var dessa orginal till 750:n så jag var helt fel på det.

Fick dock bekräftat av BMW att det var orginal del till en 730:a där BMW loggan var bortslipad men med korrekt best.nr.
Snålheten bedrog visheten oxå för dom var på när lika dyra som på BMW :)

Enl. mig så har den som beställer varorna på Mekonomen inte mer koll än ICA killen som står nere vid mjölken, han råkar bara kunna konsten att tjäna pengar på billigare/fel delar till fel bil.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Gu afton.

Det är de övre länkarmarna fram, jag har fått strul med. De som satt på, ligger i garaget med hela bussningar (år 93), med utslitna kulleder men hela damasker.
Inte tror man att de nya länkarmarna är helt kaputt, ( fastspända med bilen nerhissad och last) efter en så kort sträcka och efter 9 månader. Efter 8 månader kändes att något var galet, men alla styrleder och länkarmar var nya, så inte trodde jag att det var fel i framvagnen igen.
Misstänkte bromsarna eller lagerna. Att man inte kan få tag på en gör det själv plats, har inte gjort det lättare precis. Hoppas att man får gokart känsla i denna bilen med (blir inget med 115 hp), men det jag lagt ner på denna bil skulle gått till den andra med lite mer hp (sommarbil). Blir att riva ner allt i den och byta rubbet då alla felen jag har (haft) på 518 är identiska på den + sned ratt. Mekonomen silentblock monterade. Okörbar efter ca 500 mil. Avställd.
Det att man handlar på firmor och påtalar att det inte kan vara den detaljen känner jag igen. Man litar på deras data. Det gör en förbaskad, då det ibland ligger mycket arbete bakom det man håller på med. Där står man, med en nermonterad bil och fel grejor, samt ingen bil.
Givetvis går något sönder (packningar, packbox, sönderrostat m.m), så montera tillbaka delarna kan man glömma.
Nu blir det ett stort hål i plånkan igen, för bilarna ska fungera. Får snusa mindre!!!!

Ha en bra kväll!

Mvh
Kalopps
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bussningarna i mina casterstag (övre länkarmar) verkar som de börjar ge upp nu. Men jag har kört med dem nu i totalt runt 4 år (normal till medelhård körning) i min daily driver så man bör väl vara ganska nöjd med hur länge de har hållt (köpte den från BMA Auto Parts i USA och de hade E32 750i bussningar).

Brynet : Köpte du från privatperson på ebay.co.uk eller från ett företag? Vilket?

Dock har nog råkat blanda ihop övre och undre länkarm i diskussionen ovan.

Det är inte samma övre länkarm mellan E34 och E24. Övre länkarmen finns dessutom alltid bara i stål (denna kallas av för tryckstag eller casterstag).

Det är den undre länkarmen som är samma mellan E34 och E24, denna finns i både aluminium och stål.

Här är en bild på övre och undre länkarmar taget från "verkligheten"
Länk

Är även dags snart att byta silentblocken i min 535i. Så vad har vi kommit fram till egentligen?
Mekonomen : Alldeles för mjuka.
BMW Original : Verkade ju lika mjuka som Mekonomen ju.
Meyle : Verkar dock ganska övertygande att dessa är likadana som BMW Original så de borde vara mjuka också.
Power Flex : Kanske ett alternativ? Sett många haft problem med dessa bussningar att de slits ut på någon månad men jag tror det rörde sig om andra bussningar än just silentblocken.

Men hur många andra har haft problem med BMW Original eller Meyle silentblock? Köper man Meyle (4-års garanti) eller BMW Original borde man ju rimligtvis få bra kvalitet som håller.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tjena.

jo jag köpte av företag på ebay.se och av ett engelskt företag,minns inte vilket(handlar bara av företag,vågar inte annat) ex Länk en undre arm till bra pris.
Mina "övre" var i alu och BMW original.Bytte 2"övre" och 2 "undre" och fick en suverän känsla.

Mvh Jonas B.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brynet : Tack så mycket!

Men var fick du tag på "övre" armar i aluminimum? BMW? eBay? Jag har nämligen aldrig sett "övre" armar i aluminium - därför är jag lite extra nyfiken.

Se bilden igen som jag länkade till i mitt förra inlägg, där kan du se vad som är övre och under länkarmar
Länk

Den övre har en stor böj på sig och en lite "udda" bussning medans den undre är mer rak och har en mer "normal" bussning i sig. Skillnaderna ses tydligt på denna bilden
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vad vi kallar övre resp undre är vi helt överens om, vad gäller mina övre aluarmar så satt de på när jag köpte den i Tyskland.Har även haft dem monterade på de 528-E28 jag haft på 80-talet.Även där satt de när jag köpte bilen.Dålig kombo med gummit i aluminium där aluminium "ärgar" när den står i kallgarage och så släpper gummit......ren skit.

Mvh Jonas B.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brynet : Tackar! Då måste de som hade dina bilar innan hittat någon obskyr tillverkare på den tiden. Jag har alltså aldrig sett en övre länkarm i aluminium till vare sig E28 eller E34 och kan inte hitta ett enda företag eller annons som säljer någon heller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tar tillbaka vad jag tidigare skrev om mina casterstag.

>> Bussningarna i mina casterstag (övre länkarmar) verkar som de
>> börjar ge upp nu. Men jag har kört med dem nu i totalt runt 4 år
>> (normal till medelhård körning) i min daily driver så man bör väl
>> vara ganska nöjd med hur länge de har hållt (köpte den från BMA
>> Auto Parts i USA och de hade E32 750i bussningar).

Det är aboslut inget fel på mina casterstag - de är fräscha och tighta. Var och kröp under bilen i helgen (olja+filter byte) och undersökte det lite närmare. Det som orsakade de vibrationer jag kännt vid inbromsning kring 70-90 km/h (samt vibrationer i vissa farter såsom 110 km/h och 150 km/h) orsakades av en skruv som går igenom en bussning inte var åtdragen.

Det var skruven #16 och #17 i skissen nedan som satt lösa och orsakade ett fel som påminde starkt om dåliga bussningar i casterstagen.
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lite roliga klipp på bussningar

Länk

Och här en som jag fattade lagat bakre fästet hokuspokus

Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej igen!

Jaha, då har man skruvat ner casterstagen och ska montera nya från SchmiXXXX. Jag hade tur med vädret!!!
Jag måste ha värdens otur med denna bilmodell. Kulbultens kona är för vid vilket medför att den glappar i styrstaget. Bulten går med andra ord inte att spänna fullt ut och självlåsningen greppar överhuvudtaget inte om gängan. Denna gänga från konan går endast ut 11 mm genom stystaget mot 15 mm original. Nu står man där igen med en bil, som man inte kan köra med.
Att delar kommer från samma tillverkare som original kan jag definitivt inte hålla med om. Har jämfört med original vad angår casterstagen. Där finns bara hälften av gummit i bussningen. BilteXXX SchmiXXX. Ingen borttagning av nummer eller loggor vad jag kan se.
Vad gäller silentblocken, ser man att det är bortgnagt aluminium från fästet på toppen mot förarsätet, alltså har bussningen glappat i övre infästningen (original). Vad har jag nu lärt mig av detta. Jo, att man får hålla på tills man är nöjd med resultatet och välja verkstad som har kunskaper att serva BMW.
Att nya delar kan vara defekta ( mjukt, minimering av material, felkonstruerat). Att vissa verkstäder inte kan sitt jobb (felmonterat).
Att inte köpa original eller bättre, kan bli hur dyrt och besvärligt som helst.
Man ska inte acceptera att delar är tillverkade med undermålig kvallite.
Man får vad man betalar för.
Att besöka denna sida då och då, för att få tips och ork (tack alla) att driva saker vidare.

Mvh
Kalopps
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
kalopps : Hur löste du problemet med att du inte ens kunde få på muttern på dina casterstag? Vilka casterstag köpte du? Varifrån? Artikelnummer? Vad för tillverkade av casterstaget var det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.