|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har fått monterat nya silentblock på min e34:a 93:a. (verkstad) Min fråga är om man ska kunna rubba bakbalken genom att ta tag i hjulet och rycka det bakåt i upphissat läge (vänsterhjulet bak hängande). Balken rör sig tydligt ca 3-5 mm i nederkant om jag gör detta. Det fjädrar. Var och påtalade detta på verkstaden då jag inte upplevde någon förbättring av köregenskaperna efter bytet och påtalade givetvis att det var märkligt att balken gick att rubba med handkraft. De sade att det var normalt, men det tycker inte jag. Känns ännu som punktering vid högersväng samt vinglig. | |
|
Man ska va stark om man kan rubba 2 nya silentblock med handkraft. Men dom går inte att sätta fel, så jag vetifan. Har du gjort en visuell koll? De kanske inte är upptryckta ordentligt. |
|
|
Har tittat efter och då såg jag en liten glipa mellan bussning och balk, men det hade satt sig då jag kom till verkstaden med synpunkter. Hela axeln rör sig då jag drar i bakdäcken framåt respektive bakåt. De har dragit åt bussningarna med de gamla muttrarna. Rostigt så kanske det inte är fullt spänt iallafall (kärvar). På mina andra BMW har jag aldrig kunnat rubba balken. Man ser att silentblocket ger sig då jag sänker ner bilen och axeln vrids moturs vänster bak, medurs höger bak. (Tyvärr har de även bytt silentblock på min 540 e34 och den är inte bra i bakvagnen den heller, trots att dämpare och bussningar är bytta runt om. Undrar faktiskt om de bytte på den eller behöll silentblocken?) Kanske bäst och lämna den till BMW i Malmö för en kontroll, då du säger att man måste ha bra med kraft för att rubba den över huvud taget. |
|
|
Hej Prova och ta kontakt med www.nfs.nu och be dem kolla på bilenoch berätta det du upplever. De är riktigt kompetenta och Tobbe som driver verkstan kan sin sak. Mvh Asken |
|
|
Tackar för synpunkter och tips! Ska ta kontakt med need for speed för en bedömning, då detta inte kan vara OK. Tack för tipset Asken! Mvh Kalopps |
|
|
Hej Var i dag inne på euromaster i ystad för att ställa framvagnen. Berättade för dem hur bilen uppför sig och de kollade genast silentblocken. De sade att silentblocken verkade alldeles svampiga. De tog kontakt med en bilmekaniker som helt dömde ut de nya silentblocken från mekonomen. De var som suddgummi i styvhet, så det är inte konstigt att den är kass i bakvagnen (dunk dunk, slinger slinger). Han ska byta ut dem igen och då ska jag reklamera bussningarna. Han kunde vicka bussningarna ca 2 cm. En upphängningsbult verkade sitta snett i längsled. NU BLIR DET ORGINAL BUSSNINGAR. ALDRIG MER, ICKE ORGINAL PINALER! Hoppas nu att andra med liknande problem får lite hjälp av detta då det stått mig dyrt ( kunde även kostat mig livet) med delar och ett väldigt slit i flera dagar (dämpare runt om, fjädrar bak, alla stag i framvagnen annat smått å gott). Nu kör man dyr hyrbil 1 vecka, tack vare mekonomen. På 540:n byttes det förra året (silentblock mekonomen) och den är lika livsfarlig att köra med. Nu blir det att byta silentblock igen till våren (avställd). Nu är det endast BMW orginal som gäller!!!!! Pusch sicket helsike! Nu ska jag ta lite lugnande!! Mvh Kalopps |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var köpte du de icke-original bussningar som monterades i din E34 93:a? |
| Köpte dem på mekonomen av alla ställen. De säger att de säljer orginaldelar i reklamen, men vilket skit. Det skulle finnas en instans som kontrollerade delar som säljs till bilar, då det är säkerhetsdetaljer. | |
|
De jag köpte på mekonomen till min e34 för ett par år sedan var original silentblock med bmw märket bortslipat. De fungerade förövrigt perfekt. Känns som verkstaden har lyckats förstöra dem eller balken vid montering. ett tips är att förvara dem i frysen innan monteringen samt smörja in dem med diskmedel. Lars |
|
|
Förra verkstaden har kanske dragit i dem direkt under genomföringen utan stödplatta. Kan ju vara så, men jag tror inte på det, då de är på tok för mjuka. Hade jag själv monterat dem, så hade jag lagt dom i frysen på jobbet - 42 grader, sen transport i Kolsyresnö, värmt med värmepistol på balken. Yes ok. Betalade hellre 1500 för jobbet, då det är ett slit, samt kallt ute på garageuppfarten just nu. Återkommer med andra verkstadens utlåtande efter byte. Mvh Kalopps |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
kalopps: Lite oroväckande att du av verkstaden fick monterade misstänkt på tok för mjuka silentblock både till E34 540i och din E34 93:a. Byttes silentblocken på båda dina E34:or av Mekonomen Bilverkstad (eller MekoPartner)? Då skall du ha fått reservdelar klassade som originalreservdelar i enlighet med EU-förordningen 1400/2002/EG (BER). Saxat från en informationssida angående Mekonomen Bilverkstad : "Eftersom Mekonomen alltid använder originalreservdelar och följer biltillverkarens servicerekommendationer..." Jag rekommenderar att du först tar kontakt med Mekonomen men du verkar redan ha gjort detta och de har svarat med att delen är felfri och korrekt installerad. Då kan du be dem intyga detta, tex skriftligen. Dokumentera gärna hur lätt det är att röra bakbalken. Låt sedan en annan oberoende verkstad ge sin bedömning - vilket du redan tydligen gjort (kan du få någon form av bekräftelse från dem är det också bra). Därefter bör du kontakta SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) där Mekonomen skall vara medlem (iallafall enligt SBF hemsidan). SBF bör kunna hjälpa dig hur du ska gå vidare. Länk Det irriterande är att jag inte kan hitta någonstans där det står att de reservdelar som säljs i butiken är originalreservdelar! Det står däremot att VERKSTÄDERNA använder sig av originalreservdelar men kan inte hitta någonstans där det står att alla delar i Mekonomens butiksutbud är originalreservdelar. Hur ska man tolka det? Att merparten av delarna i butiksutbudet är originalreservdelar men inte alla? Hur vet man vilka som är originalreservdelar och vilka som inte är det? Tittade igenom ett antal artiklar i Mekonomens katalog och det står ingen typ av ovanstående märkning. Schmiedmann verkar ju ha löst detta genom att artiklar är märktra typ "produkte är original", "produkten är inte original, men i OE kvalitet" och "produkten är inte original". Får fråga Mekonomen om detta... |
|
Hej, givetvis så skall du inte behöva betala en krona för detta. Inte heller för hyrbilen. Prata med Mekonomen och be dem att byta silentblocken mot original. Det är det minsta man kan begära av dem! Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Det är inte mekonomen som utfört de båda bytena av silentblock på bilarna. Det är en verkstad med swedac ackreditering. Vill inte peka ut vem, då det kan bli diskussioner av otrevligt slag. Silentblocken är däremot köpta av mekonomen. (ingen fråga om original eller pirat) Det där med originaldelar säger de på reklamen i tv. Då har jag missuppfattat reklamen då då. Men man kan verkligen undra varför de då säljer pirat i butiken. Tycker det är vilseledande. Jag kommer att gå vidare med detta efter att verkstaden har gjort sin bedömning efter byte av silentblocken. Tack för tipsen BMW Slangen. Jag reagerar på att en del har bytt så mycket i sina bilar efter silentblockbyte och likväl har de slingriga bilar. Kan det bero på mjuka silentblock? Jag är rent ut sagt urförbannad, då jag inte har vågat köra med bilarna. Tack Håkan för din sympati, men det är nog inte att tänka på, då det är utfört av annan verkstad än mekonomen! Vill nog inte dra mer i tråden förrän jag fått besked av verkstaden som ska byta till original. Ska få tillbaka bilen eventuellt onsdag. |
|
|
Har fått tillbaka bilen efter framvagnjustering. Verkstaden tyckte jag skulle testa och köra med bilen och kontrollera köregenskaper efter detta. Givetvis är den lika slingrig, svampig och urkass i köregenskaperna efter detta då det är i bakvagnen felet sitter. Ringer upp Mekonomen i Stockholm och pratar med Madelein Westling vilken säger att det är ett känt problem med vissa modeller av BMW med sportchassie då de är hårdare. De ber mig ta med de installerade silentblocken efter urmontering och byte, samt kopior på utlägg för en ekonomisk kompensation. Nu undrar jag givetvis vad som menas med sportchassie då jag har en 518 E34:a. Inget sport där inte! Ska ta foto på blocken, samt visa dessa för tekniker på BMW innan jag lämnar dem i retur, för här gäller det säkerhetsdokumentation. Idag pratade jag personligen med en tekniker på BMW i Malmö. Han sade att original bussningarna är väldigt hårda. Man skall inte kunna rubba balken efter montering genom att dra i ett hjul. Jag anar verkligen ugglor i mossen med dessa Mekonomen silentblock efter BMW teknikerns uttalande. Återkommer senare när nya bussningar monterats, av verkstaden som bytte de förra. Ger mig inte! Önskar er en God Jul och Gott Nytt År Mvh Kalopps |
|
|
Jag har monterat ett gäng olika silentblock både original sk pirat samt powerflex och i alla fall har bilarna blivit som nya.Så nog ligger det några ugglor begravda i ditt fall,är det bytt överhuvudtaget?? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jämför gärna de orignal med mekonomens variant. På de jag köpte på mekonomens såg mantydligt hur BMW märket och reservdelsnummer var bortslippat. |
|
|
Gissar att de inte bytt alls. Men detta hände mig med mekonomen-grejer: Bytte på samma dag styrleder hö+vä. En meko, en original. Efter ett år var meko-delen rostig till oigenkännlighet. Originalet var som nytt. Så ytbehandlingen skiljer iaf? Mao det är inte exakt som original. Det skiljde 20 spänn i pris. |
|
|
Nu var silentblocken bytta igen och vilken skillnad det blev med original delar. Allt slingrande, gungande (sjögång), kasst från bakvagn samt skakande försvann (som om fälgarna inte var åtdragna). Bussningarna var bytta, så det var mekonomens bussningar som inte fungerade som de skulle. Var på bmw i malmö och kollade mot originalbussningar och det var mycket hårdare gummi i dessa än mekonomens nu urmonterade (suddgummi). Ska kontakta mekonomen för ersättning av byte och utgifter. Blir en hel del, då det orsakat en massa extra kostnader (å rent H-E). Hoppas detta kan hjälpa andra nu, om de inte får rätt med sina bilar efter byte av silentblock. Detta höll på att ta knäcken på mig personligen, då jag är beroende av bil till och från jobbet. Ni förstår nog, var jag inte köper reservdelar i fortsättningen! Blir att byta på 540:n med till sommaren, då även dessa var från mekonomen (samma knepiga köregenskaper). Tack för kommentarer och visat intresse. Mvh Kalopps |
|
| Du ska ha stort tack som följt upp detta och skrivit om vad som hänt! | |
|
Tack själv SpeedLover. Har man startat en tråd så vill man följa upp den, så andra kan få del av resultatet. Fakta och resultat är aldig fel. Mekonomen har ännu inte svarat på min reklamation (ringt och ringt. bla bla bla dålig arbetsplats, ont om personal bla bla bla). Kanske dags för ett snack med SVT eller varför inte en polisanmälan då de säljer trafikfarliga produkter. Snart är det vår, å bilmekardags utomhus :-) (slipper verkstadsräkningar :-(.) Ha det bra alla hjälpsamma och i vissa fall ytterst kunniga här på sajten. Jag tackar! MVH Kalopps |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Hmm. Jag har silentblocks liggandes som är köpta på mekonomen som jag tänkte byta på min 540. Kanske ska undvika dom.. Kan man kontroller på något sätt om dom är för mjuka? Hur vet man det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.