AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.703

Byta bromsrör

Sida 3 av 3
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Isåkare: Bra att du bekräftar detta. Misstänkte att det var så, för det är väl separata kretsar fram och bak? Att det inte ens rinner ut ur rören visste jag inte. Häftigt! Dock så märkte jag att det rann ut väldigt lite då man klippte av bromsrören med pedalen nere, så det verkar ju stämma :)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hur som helst så är metoden med brädbiten the way to go.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ni är för fina grabbar. Brädtricket, check! Funkar det får ni komma hit på tårta. ;)
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
När jag ändå har er på tråden! I idealläget kommer jag alltså bara att behöva lufta den sida jag jobbat med. Har sprayat samtliga kopplingar och luftningsnipplar med nån dyr, fet rostlösning som får verka några dagar.
Har dock mycket dålig erfarenhet av fastrostade luftningsnipplar, när de väl släpper går de av. Det är dessutom rätt trångt framför nippeln på min bil(det stenhårda röret är draget mitt framför nippeln) så min idé om sexkantshylsa verka gå om intet. Har nån varit tuff nog att värma med brännare här bak vid tanken?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
swedishwiking: Det blir väl ändå du som får komma hit med tårta och inte tvärt om ;)

Ja i "idealläget" behöver du bara lufta den sidan du jobbat på. Men det kan vara dumt att changsa. Bromsar är viktigt. Dessutom är det ju bra att ha lika fräsch vätska i hela systemet.

Du kan nog räkna med trubel när det gäller att skruva isär gamla bromsrör och bromsslangar från 92. Jag Fick inte isär T-kopplingen som du pratar om och då är min bil från 98... Mina inre slangar var också omöjliga att lossa. Du kan ju köpa hem slangar från t.ex biltema och lämna tillbaka dom om de ej behövs, så du inte står med byxorna nere :)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Använd värme med gas vid T-korset. På min -95 gick det att få loss bromsrören ganska enkelt där med hjälp av en liten creme bruille-brännare (eller hur f-sen det nu stavas...).

Trots brädtricket är jag tämligen säker på att båda sidor bak behöver luftas efteråt. En ledning bak som öppnas i delningen...

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
För att lossa bromsrörsnipplar använder jag antingen 6kantig hylsa efter att jag klippt av röret nära nippeln, eller verktyget Nr1, svetstång.
Biltemas hylsor med Round coner är riktigt bra för det ändamålet.

En bra svetstång tex Vise grip kostar 250 kr men är guld värd och mycket mångsidig när man ska skruva bil, rekomenderas varmt.
Biltemas svetstång är inte bra.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ok! Då får det bli en svetstång också. Nu kan jag ju omöjligt misslyckas... ;)
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Vilka grabbar man har till hjälp här, fungerade ju riktigt fint med brädtrick och allt. Nåja, lite smolk i bägaren eftersom jag fick byta betydligt mer än jag hoppades på bla blev det en ny cylinder bak eftersom luftnippeln gick av.
Ett litet frågetecken: Efter luftning är pedalen fast och fin men tar lite längre ner än vad jag minns. Kan det vara luft lik förbenat???
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har du justerat bromsbackarna ??
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Nej... Dessa är rätt slitna men har dock belägg kvar. När jag tog bort den trasiga cylindern stannade kvar i ursprungligt läge. Jag antog att kolvarna på ny cylinder skulle tryckas ut tills de mötte backarna igen och saken vara biff.
De justerar sig alltså inte själva?
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Hmm jo dom ska justera sig själva. Både hela oket i sidled och beläggens avstånd till skivan. Ta och smörj styrpinnarna lite (insexbultarna under gummipluttarna) och kolla också så du verkligen har ordentligt med bromsvätska.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Är väl trummor på din bak föresten, tänkte lite fel isåfall. då stämmer inte det jag skrev
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo cylindern justerar ut sig själv som du säger.

Det man justerar är avståndet mellan back och trumma i viloläge, ju längre det är, ju längre måsta du trampa på pedalen innan backen når trumman.

Men jag har inte en blekaste aning om din bil har manuell eller automatisk justering.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Det är lugnt, jag har fått så mycket bra tips här på tråden. Man blir lite sugen att ta sig an lite svårare grejer.. ;)
ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Nu är även jag en i mängden med en 2a på längsgående bromsrör Hö/VÄ bak!

tror det blir att lämna in det då jag inte orkar göra det själv.

Men har en fråga, det räcker med att byta den delen som är rostigt på min bil sa bes mannen. men när man ändå är på gång tänkte jag byta den biten som går under tanken.

Men vad säger bes om man kapar av dom gamla rören och drar helt nya jämte så man slipper med att riva halva bilen för att komma åt?
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå timjoh!

Jag köpte kopparrör och böjde till dem så att de gick på undersidan/framför tanken och drog sedan bort det gamla röret. Var helt i sin ordning enligt min besiktningsman. Se bara till att du får till dragningen så att fjädringen kan röra sig fritt utan att ta i nåt rör. Detta var dock inga större problem med de mjuka kopparrör som jag använde.
Lycka till!

ti
124
timjoh
Bmw 330d-10 e91
Ja men det låter ju jävligt fint faktiskt!

Hur satte du upp dom nya rören?eller dom är så styva så det behövs inga fästen eller liknande? :)

Sen har jag in hunnit titta än men vart ska man sluta läste något om något t-kors? Ska dra upp den på lyften i helgen ska titta mer noga då.

Sen är jag lite rädd för det där med att lufta kopplingen?
Funkar det att trampa ner bromsen kanske 60 procent sen sätta en trä bit?
Så är det som att lufta som vanligt?
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Jag använde de få fästen som fanns synliga, rören gjorde själva resten av jobbet.
Tricket med brädbit på bromsen fungerar klockrent, MEN var beredd på att bägge sidor bak måste luftas.
Hade inga problem med t-korsningen, klippte av det rör som skulle bytas och satte en hylsa över sen slog jag till med handflatan. Använd gärna sexkantshylsa om du kan men segdra inte!
Tyvärr kunde jag inte få loss luftningsnipplarna på någon sida vilket betydde nya hydralcylindrar bägge sidor, nya kopparrör på svingarmarna samt nya gummirör mellan sving och kaross. Jag köpte rubbet, inklusive ett billigt koningsverktyg, innan på biltema, det är ju bara att lämna tillbaks det som blir över!
Har man väl fått bort det gamla skräpet så är jobbet i övrigt riktigt kul!
Dra i hop kopplingarna, lufta noga och kolla sedan efter läckor.
Kopplingen rörde jag aldrig, inte heller bromsarna fram, tacka brädtricket!

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ytterliggare ett tips: Trummor bak ska, som jag fattat det, justera sig själva. Tyvärr kärvade detta på min bil och jag fick justera manuellt vilket var lätt när jag väl kom på hur man gjorde. Sannolikt är detta inget du behöver göra om du inte byter hydralcylindrarna bak
Bromsbackarna i trumman hålls isär av en gängad stång med en "tandad" mutter ungefär mitt på.
Spraya strategiskt och försiktigt på den gångade stången med 5-56 el dyl så att den går att gänga och justera isär backarna så mycket att du precis får på trumman igen.
Lys sedan in i bulthålen på trumman tills du ser den "tandade" muttern.
Använd ett smalt dorn eller skruvmejsel och justera ut backarna tills bakhjulet börjar gå aningens tungt, jag fick knacka lite försiktigt med en hammare eftersom min mutter gick så trögt.
Sedan "finjusterade" jag bromsarna genom att lyfta upp bägge hjulen, dra åt handbromsen ett par knäpp och justera handbromsen tills hjulen börjar gå trögt exakt samtidigt.
Vet ej om detta är enligt boken men min bromsverkan var perfekt vid besiktning!
Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.