AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.704

Byta bromsrör

Sida 1 av 3
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
När jag var på en trottoar så bottnade höger bakfjädring ur helt och bmw har dumt nog placerat bromsrör precis så det mosas av bärarmen. Mitt är platt och jag måste fixa det.

Funderar på att byta hela röret, men för att göra det måste tanken ner... och då måste kardan och hela avgaset också ner. Handbromsvajrarna ska också bort. Är det någonting mer som måste ner också för att man ska komma åt och byta?

Jag har också funderat på att byta ut bara sista biten av röret. Det verkar mkt smidigare men vet inte riktigt ifall det finns tillräckligt med plats att kapa av röret och kona det som sitter på bilen.

Blir det säkert om man konar gamla rör. Är ju ändå bilens bromsar vi pratar om.

Bilder:

Länk

Länk
Roffa1
Det går alldeles utmärkt att skarva den skadade biten av röret. Gör en skarv som går enda fram till skruvanslutningen. Skarvar finns hos bl,a Biltema, även koningsverktyget. Du fixar hela jobbet på 30 min. (jättelätt)
Roffa1
Kan även tillägga att SBP ej har några invändningar ang skarvade bromsrör. (så länge de är täta)
Ka
71
Karlborg
328i -96
Jag vet att många verkstäder skarvar bromsrör för att slippa ta ner tank och grejer.

// karlborg
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Verkar galet att plocka ner så mycket för att byta ett bromsrör. Skarva som alla säger. Antar att du måste ha tag på en sån där dubbelkoningstång för att kona/pressa på en gänghylsa på den delen av röret som får sitt kvar på bilen.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Antar att de är såtlrör och de går bra att kona ifall de är i bra skick och inte sönderrostade, men om du nu måste ta ner allt detta för att komma åt så skulle jag byta båda rören hela vägen fram så man slipper göra samma jobb två gånger.
Har själv koningsverktyget från biltema och de funkar helt okey på kopparrör har aldrig testat på stålrör, men de är långt ifrån ett proffsverktyg och kan vara lite klumpigt att använda,
Men enligt dina bilder ser de ut att gå att kapa av ca 5cm innan skadan och göra en ny böj och skarv,
Ny bromsslag kanske behövs om de inte går att lossa kopplingen där, börja med att borta rent den med stålborste och ge den lite rostlösare, och använd rätt nyckel på kopplingen så du inte svarvar den rund.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Jag behöver inte ta ner allt ifall jag skarvar. Röret är i jättebra skick, finns ingen rost alls. Så det borde fungera att kona. Någon som har använt Hansen's dubbekoninngsverktyg och vet ifall det fungerar bra?

Vad jag har fått fram så är röret 4,5mm mätte med skjutmått, men om någon vet att det inte är det måttet så säg gärna till

MVH / Julle
Roffa1
Det viktiga när du konar är att få till riktigt fina jämna små trattar, ska se ut som en liten trumpet tratt;-) Man bör nog pröva ett par gånger för att få till det. Sedan är det röravskärare som gäller vid bromsrörs kapning (EJ avbitare)

Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Jo ska nog testa lite först på ett löst rör så jag lär mig. Angående trumpettrattarna menar du att det inte ska puta ut allt för mycket eller hur menade du?

Det som bekymrar mig är ifall jag får plats med rörkapen där jag vill kapa. Men finns ju olika modeller så någon borde ju få plats.

// Julle
Byt hela vägen det är bäst. Kolla så inte rören är rostiga uppe mot golvert brevid tanken. Det brukar vara det värsta stället där rören rostar. Det kan tillsynes vara fina rör i övrigt. Du måste lysa med en ficklampa mellan tanken och "ramen" för att se dessa rör.

Skarva går men det brukar inte gå att kona originalrören så lätt. Dessa är mycket hårda och kan spricka när de konas.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Har bestämt mig att jag ska försöka på mig att skarva... Vore ju väldigt konstigt ifall bromsrören var i dåligt skick då hela bilens underrede är väldigt fräscht.

Finns ju ingen chans att jag ska kunna se ifall rören är dåliga över tanken, helt omöjligt. Så platt huvud har jag inte så jag kan få upp huvudet så långt :P

Men tack för alla tips.

// Julle
Har sett exempel på helt rosfritt underrede men rostiga rör på halvdolda ställen som uppe bredvid tanken osv!

Följ bromsröret med ficklampan så långt du kan se det, det går upp bredvid tanken, sen försvinner det ovanför tanken. Kolla där om det är dåligt. Om plasten(rostskyddet) på rören har vittrat så är de säkert rätt rostiga. Då skulle jag bytt hela vägen när du ändå håller på.

Prova att skarva, men om vad gör du om det inte går att kona originalröret utan att det spricker, då går det inte att skarva! Bra att vara förberett på det värsta!

Passa på o köp ny nippel och clips till röret mot bromsslagen också, bra att ha reserv. Tips: Klipp av bromsröret vid nippeln och använd en hylsa när du drar loss den så går det mycket enklare. Om det sitter fast så du riskerar att bryta sönder fästet i karossen gså klipp sönder clipset med en tång och lossa slangen. Använd sedan hylsnycklen på nippeln och en rörtång på slangen för att hålla emot.

Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Jag måste bara fråga. Är lite smått förvirrad... när använder man sig av enkelkona och när använder man sig av dubbelkona. Är ena metoden hållbarare än andra.

Jag ska ju som sagt ha en liten rörbit på ungefär 15 cm. Ska jag använda stålrör eftersom det sitter sånt på bilen redan. Eller är det bättre att använda typ nickel/kopparrör som är lättare att kona. Hur är det föresten med kvaliten på biltemas bromsrör/nipplar och koningsverktyget. Blir att köpa verktyget där i alla fall, då det var dyrare än vad dom sa på mekonomen.

MVH // Julle
gO
1.407
gOry
335i Touring
Biltema har två olika verktyg ett billigt ett dyrt, de billigare är det jag har använt och de funkar enligt mig bra på kopparrör/kopparnickel, aldrig testat på stålrör.

Verktyget i sig är direkt inget man drömmer om att ligga under bilen och fippla i trånga utrymmen med, då är både små och flera delar som ska hållas ihop samtidigt man drar åt för att kona och se till så att man drar rakt.

kvalitet på verktyget är god nog att kunna dra om alla rör på en bil, går något sönder så kan du alltid byta på garantin. Även rör och nipplar kommer hålla lika länge troligtvis längre än vad dina original stålrör gör.

Resultatet på konan blir varierande, men oftast tillräckligt bra för att de rättar till sig och blir tätt när man spänner åt de med nipplarna då kopparen är rätt mjuk.

Allt hänger ju på ifall du kan kona stålröret som redan sitter där.

Ska du bara skarva så skulle jag köpt kopparrör, då de är mjukare och du kan lättare forma böjen för hand, men ska du byta hela vägen så köpt kopparnickel,

Mekonomen brukar kunna kona rör på beställning, så de kanske även har möjlighet att kona röret under bilen om du pallar upp den snyggt utan för.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej tack för svaret

Du vet inte när man använder sig av enkelkona och när använder man sig av dubbelkona då?

// Julle
Roffa1
Det är inte alls speciellt svårt att skarva skadan på bromsröret. Du köper Biltemas dubbelkoningsverktyg art nr. 19-837. Pris 298:-

Sedan ber du personalen hos Biltema att de plockar fram en bit bromsrör (ca 60cm) som redan har monterad skruvnippel i ena änden (den som ansluts till bromsslangen) sedan ber du dem snällt att kona andra änden åt dig på plats, då behöver du endast själv kona stålröret under bilen. Glöm ej att trä på skruvnippeln "INNAN" du konar röret.

Efter utfört arb måste du förmodligen lufta hela bromssystemet, passa då på att köpa hem ny bromsolja från Biltema, så du har att fylla på med. Bromsolja är FRÄTANDE så akta fälgar och lack. Torka bort allt spill. Om du är det minsta osäker på arbetet samt saknar tidigare erfarenhet av luftning av bromsar osv, så tycker jag du ska lämna bort jobbet till en liten billig bilverkstad. Kan ej kosta mer än 500:-svart.
Roffa1
En annan "nödlösning" är att försöka räta ut klämskadan på plats. I så fall får du offra en bra klämtång. Fila upp två halvmånar i tångens käftar som motsvarar storl på bromsröret, sedan klämmer du på skadorna så röret återigen blir någorlunda runt. Har du tillgång till svets så kan du värma innan du klämmer.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej tack så mycket för svaren. Det där med "nödlösningen tror jag att jag skippar faktiskt.

Finns det olika storlekar på nippelgängorna eller är det bara en standardstorlek? Jag har hur som helst en likadan bromsslang löst som jag kan ta med till biltema.

Luftningen kommer jag och en kompis fixa och blir det inte bra så lämnar jag in. Bromsvätskan tänker jag köpa något lite bättre på mekonomen eller meca.

MVH // Julle
Roffa1
Tar du med bromsslangen, så ser personalen exakt vilken gänga du ska ha. Vill minnas att bromsröret ska vara i storl: 1/4" (räcker nog med 60 cm längd)

Biltemas SAE J1703 DOT 4 bromsvätska håller precis samma höga klass som alla andra DOT 4. Enda skillnaden är att du får betala mer hos andra;-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Storleken 1/4" låter stort för bromsrör. Vill minnas att det är 3/16".

Ja, tyvärr finns det en uppsjö med olika gängor. Dock brukar BMW köra med M10x1 gänga kring bromsdetaljerna.

Angående bromsvätska så har Roffa1 alldeles rätt, Biltemas bromsvätska som är DOT4 klassad fungerar alldeles utmärkt. Literpris på 55 SEK.

Kör du mycket aggresivt (kanske på bana för i vanlig trafik så är det nog lite för aggresivt) då kanske du vill ha en något temperaturtåligare bromsvätska, då kan DOT5.1 vara lämplig. Mekonomen har då Delphi DOT5.1 med literpris på endast 169 SEK. Men Biltema har också börjat sälja DOT5.1 bromsvätska! Där är literpriset endast 120 SEK.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Hej

Okej då blir det bromsvätska därifrån.

Ska till skroten imorgon och köpa en bärarm, skulle ta bort handbromshöljet från bärarmen så jag kunde få bort den från bilen och ta med och jämföra. Det är väldigt svårt att se hur man ska göra och haynesboken har såklart inte med det i beskrivningen hur man tar bort höljet ifrån bärarmen.

Frågan är: Är det gängat eller hur får man loss skiten från bärarmen? Den syns inte att det ska vara något man skruvar med en blocknyckel bara, men kan vara för att den har rostat lite.

Länk

Bilden är från en bärarm för andra sidan på bilen. Fick fel sida av killen jag köpte av. Den är i ganska risigt skick men den ska inte användas ändå. På bärarmen som sitter på bilen är det så svårt att få in huvudet så man ser tillräckligt bra. Behöver verkligen hjälp med detta.

MVH // Julle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.