AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.701

Byta bromsrör

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du hur handbromsvajern sitter fast i bärarmen/spindeln?

Den är bara en metallhylsa som trycks in i ett hål i spindeln. Sitter fast som bara in i h-e, ja du ser nog själv på bilden hur fastrostad det är. Verkligen, den sitter fast!

Finns ett inlägg om handbromsvajer för inte sålänge sedan - har för mig det var i 3-Serien eller 5-Serien, kan kolla...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det var i 3-Serien - denna tråd Länk jag tänkte på.

Dock för en E46 men är väldigt säker att det är samma koncept på en E36.
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Var på biltema och köpte det jag behövde, men jag fick inte med mig bromsvätska. Jag vet inte riktigt hur mkt det går åt ifall jag ska byta allting? Frågade där och dom sa att det skiljer så pass mycket från bil till bil så dom kunde inte säga. Kollade också i instr. boken men hittade bara mängd till motorolja, bakaxelolja, vxl l olja o.s.v.

Skulle vilja ha en siffra att gå efter så jag slipper springa och köpa mer om det inte räcker. Vad är lättaste sättet att tömma all bromsvätska på? Måste jag lufta kopplingen också när jag tömmer ut allting, har för mig att det är samma reservoar till den men jag kanske är ute och cyklar?

MVH // Julle
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Höger bak är sist i hela kedjan.

Så om du sätter en bräda och trycker ned bromspedalen en aning innan du börjar kapa rör så behöver du bara lufta höger bak. Då går det inte åt mycket bromsvätska, borde räcka med att ha en 0.25 liter behållare.

Men har du tänkt att passa på att byta bromsvätska i hela systemet? Nja, enklaste är egentligen att trycka ut den gamla vätskan med den nya. På så sätt har du också en chans att se skillnad på den gamla och murkiga bromsvätskan och den nya fräscha. En liter borde räcka för detta men det är alltid lite slabb och går åt lite mer än beräknad så ha gärna 1+0.5 liter hemma.
Ja, kopplingen delar samma reservoar. Den tar du sist efter du bytt och luftat alla bromsledningar.
Roffa1
Ett mkt gott råd: Lufta ej kopplingen, byt ej vätskan i kopplingen. Tömmer du tex kopplingen på vätska, så har du sedan ett tre timmars projekt framför dig. Måste luftas bakvägen via den lilla kopplingscylindern under bilen. Ett rent Helve#te;-)
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Så det går inte åt mera än så... okej då. tack för svaret.

Jaha så då kan jag helt enkelt inte byta ut all bromsvätska då eller? Verkar dumt som fan det där med kopplingen. Men varför är det så jobbigt då?

// Julle
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Drar upp den här tråden än en gång. Haft mycket att göra och koningsverktyget gick sönder förra helgen när jag skulle fixa allt. Så nu har jag nytt verktyg och har bromsvätska också.

Jag hade ju tänkt strunta i att lufta kopplingen. Men eftersom jag köpte dot 5.1 bromsvätska, (Delphi Lockheed 5.1 torr kokpunkt 271 grader) Började jag söka runt lite ifall man kan blanda olika dotvätskor. Jag antar att jag har dot4 i systemet efter senaste bromsservicen på en Meca verkstad. Har sett både och, att man kan blanda olika vätskor ifall båda är ICKE silikonbaserade, men så har jag också sett att man inte kan det alls. Hur vet jag att vätskan som är i bilen inte är silikonbaserad?

Det blir väl så att jag får lufta kopplingen iaf om jag inte åker och byter vätskan. Men om man blandar olika vätskor vad händer isåfall? lättare att dra åt sig fukt eller klumpar det sig eller sänks bara kokpunkten?

MVH // Julle
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Snabbutredning av begreppen

DOT3 - Vablig glykolbaserad bromsvätska (förlegad)
DOT4 - Vanlig glykolbaserad bromsvätska (håller på att bli förlegad)
DOT5 - Ovanlig silikonbaserad bromsvätska
DOT5.1 - Vanlig glykolbaserad bromsvätska

Att de kom med DOT5 och sedan DOT5.1 som baseras på helt olika teknologier är bara rent vansinne... Jag vet inte riktigt vad de tänkte på...

DOT5 dvs silikonbaserad bromsvätska är MYCKET ovanlig. Militärfordon och veteranbilar är de jag kan komma på som har detta. Någon som vet mer?

Jullee : Du har INTE silikonbromsvätska i ditt system. Jag kan lova dig det. Du kan dock lätt prova det. Glykolbaserad och silikonbaserad har olika vikt så skiktar sig inte en blandning av din nuvarande bromsvätska och din nyinköpta Delphi 5.1 så är de av samma sort.

Jullee : Du kan utan problem blanda DOT4 och DOT5.1 bromsvätska. Det som händer när du blandar är att kokpunkten sänks något från den ursprungliga DOT5.1 ner mot DOT4. Men, om du ska lufta bromsarna och byta bromsvätska gör inte detta något - du kommer ju att pumpa bromsvätska tills du ser fräsch bromsvätska komma ut - och det kommer att vara DOT5.1 bromsvätska. Det är vilken typ av bromsvätska som är vid och närmast oken som spelar roll när det gäller kokpunkten, det är där det blir varmt! Om du råkar ha lite DOT4 i behållaren spelar ju ingen roll, där kommer det aldrig att koka :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eller ännu enklare, ta lite av din nuvarande bromsvätska och blanda med vanligt vatten och skaka. Blandar det sig är det glykolbaserad bromsvätska. Blandar det inte sig är det silikonbaserad bromsvätska.

Annars kolla in vad Sgt. Fury har att säga om silikonbaserad bromsvätska (vilket kravställs av US Army av MIL-B-46176)
Länk

:-)
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Okej då fattar jag. jag ville få saker gjort igår så jag hann inte läsa detta innan jag hällde i ny bromsvätska. men inga problem än så länge.

Bra info, tack !
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

lyfter en gamal tråd och frågar om det gick att kona och skarva originalrören?
Åkte på en 2:a på rostiga längsgående bromsrör i förra veckan. Verkar vara standard att de ger sig under baksätet, precis innan de viker av upp vid tanken. Funderar på att skarva dem då den endast är dåliga 4-5cm.

Tacksam för svar!

Mvh H
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Jag kan ju inte säga att det var lätt att kona. Jävligt trångt och sen är det lite större innerdiameter på orginal stålrör än på koppar- och koppar/nickelrör. Verktyget från biltema har då alltså lite för smal tapp så den tenderar att vika sig lite snett om man har otur. Vilket i sin följd gjorde att den gängade axeln på verktyget böjde sig där fjädern inuti konan sitter. Helt obrukbar efter det.

Detta hände mig 2 ggr innan jag fick till det så blev att byta verktyg 2 ggr. Men skarven funkar fint nu och gjort det ett bra tag. Gäller bara att öva innan man skjuter skarpt på röret på bilen.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Håkan Hsson: Jag håller med Jullee. Upplevde precis samma sak. Väldigt svårt att kona bmws hårda stålrör med biltemas billiga koningsverktyg. Det är svårt att få en centrerad kona så att säga. Svårt att säga om jag rekommenderar det eller ej. Du behöver definitivt ha bra utrymme om du ska komma åt att kona. Jag skulle nästa föreslå att du drar nya kopparrör. Dom är mjuka och enkla att arbeta med.

Men hur man än vänder på det så är bromsrör ett skitjobb. Och har man inte lyft så är det riktigt slavarbete :(
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ett tips kan vara att skarva mitt under bilen där det är en helt annan åtkomst och sedan dra det nya bromsröret bredvid tanken istället för över.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hejsan.

Har följt tråden eftersom jag fått nerslag på bromsröret som så nesligt går upp under bensintanken vä sida. Min plan är att byta till kopparrör från t-korsningen vid bensintanken till bromsledningen vid bärarmen vä sida.
Jag utgår ifrån att all bromsvätska i kretsen kommer att rinna ut innan (om) jag lyckas få kopparledningen på plats.
Vad kan jag då råka på? Behöver kopplingen luftas? Behöver främre bromsar luftas?

Mvh, Mattias
Ju
77
Jullee
733i E23 -81
Koppling och hela bromssystemet ska luftas ifall nivån går så lågt att det kommer in luft i huvudcylindern. DVS en bit under minimum nivån på vätskebehållaren.

Lättast är ju att köpa en bromsnippel och kona en 5cm kopparrörstump i ena änden. Andra änden tar du och klämmer ihop med en polygrip/tång och sen löder så den blir tät. Blir som en plugg du kan skruva i t-korset medan du fipplar med att få det nya röret på plats.

MVH // Julle
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ahh, naturligtvis. Så gör man ju! Stort tack! (Fast jag återkommer säkerligen med andra spörsmål..)

Mvh, Mattias
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det brukar alltid sitta en skiljevägg i behållaren, så även om allt rinner ur via bromsledningen så kommer det finnas kvar i delen till kopplingen. Så den behöver du inte tänka på.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tryck ner bromspedalen med en brädbit mellan stolen och pedalen, så rinner det bara ut minimalt med bromsvätska. Bara det som finns i rören. Lufta allt får du göra ändå, men det blir inte lika kladdigt. Rekommenderas!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej Frapp, man behöver inte lufta allt med brädknepet, bara den del du har skruvat med, och det i rören rinner inte ut, det blir samma sak som du stoppar ner en tun slang i vatten och håller igen ena änden på slangen, då håller sig vattnet kvar i slangen när du lyfter upp den.

Jag har använt detta knep på hundratals bilar i 25 års tid som bilmek, så jag är hyfsat säker på min sak.

Ett bra sätt att skapa sig problem är att tömma ett bromsystem, vissa system kan vara ett rent helsike att lufta om igen.

Vid tex byte av vätska är det lämpligare att suga ur behållaren, fylla på ny vätska, lufta alla hjul tills ny vätska kommer ut.

Om man ändå lyckas tömma hela eller en del av systemet, är det bästa att fylla på ny vätska och hålla nippeln/nipplarna öppna så vätskan får rinna igenom av sig själv, och på så sätt fylla systemet innan man börjar lufta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.