AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.707

plus 44 hk minus 6950SEK?

Sida 6 av 6
Bayer_Aleks
Nickeman: Fick aldrig nåt samtal igår, så jag vet fan varför han inte hörde av sig. Dem skulle på massa möten o skit igår för att hitta en anläggning osv, så kanske har det tagit mer tid än planerat. Annars öppnar dem i Februari så då kan man kolla också, de e om 2 veckor ändå. Inte riktigt bråttom med mappa bilen när det är såhär isigt o massa snö ute. Kan aldrig testa skillnad på effekten så. Antispinnen blinkar hela tiden så som de e nu med bara 177 hk :)
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
JAg har en som jag känner ....heter pancho på msn så jag tänkte om det var han =) han bor i västerås vad jag vet
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
bmw alb: Ok, inte jag, jag heter Tobbe på msn!

Nu har DHL mitt paket från England.. imorrn ska det pluggas in och läsas ut data :)
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
pancho återkom gärna med svar och resultat om vad du tycker om Bluefin ok
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Bluefin har nu dragit ner originalprogrammet från bilen (tog en stund.. ca 10 min, kan inte vara så stor bandbredd i obd kabeln). Programmet uppladdat till Superchips så får vi se om det dyker ner ngn mapp i min mailbox imorrn. :)

Riktigt snygg lösning som de paketerat faktiskt.

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
så det medföljer inte själva mappet direkt med paketet? JAg trodde programmet fanns redan på den jo? Okej hoppas det går bra då =) kul =) skriv gärna när du fått det =)
Bayer_Aleks
Alb: Du får ju ladda upp din fil på deras server först så tittar dem på vilken mapp du ska ha till just din bil. Sen får du den "trimmade" filen som du laddar in i bilen.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Filen har nu anlänt.. :) VÄntar på att arbetsdagen ska ta slut bara hehe
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
va roligt,,,,,, det måste ha varit längsta arbetsdagen för dig =)
Verdi
Hoppas du har tillgång till väg med bra fäste. :)
Bayer_Aleks
Hur har det gått Pacho?? :))
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Nu är programmet inlagt i bilen, gick supersmidigt.. under 5 minuter.
Det är verkligen stor skillnad i vridet, jämnt över hela registret, karaktären är inte så ändrad.. dock verkar den dra ngt längre på högvarv.

Omöjligt att få bra fäste i lägre hastigheter, gick att testa lite på saltade motorvägar dock.

150 hk/ 330 nm > 202 hk/410 nm elelr likn, känns.

/Tobbe
Detta låter ju riktigt kul. GRATTIS till "ny" bil!!!

Vet någon om 320d xDrive vill klara av detta utan att få problem med drivlinan?
Bayer_Aleks
Zootcase: Har ingen betydelse om du har xDrive eller inte när du mappar en bil
Jag tänkte mer i förhållande till om xDrive systemet är byggt för att klara av den ökade belastningen detta kommer ge? Eller kommer momentomvandlaren som ger kraft åt framhjulen "go bananas" och ligga i ett dike efter 2 veckor. Har en bekant som mappade om sin SAAB och automatlådan pajade efter 2 veckor, därav frågan.
Bayer_Aleks
Att din polares autmatlåda pajjade beror på det ökade vridet han hade på sin bil. Sen beror det också på hur han har kört med den och vem han har låtit trimma hans bil. Två veckor låter ju helt sjukt.
Sen får du får skilja lite på äpplen och päron för din fråga gäller xDrive men drar paralleller med din polares växellåda som är helt olika saker.

Jag körde 4 år med chippad Audi Quattro som hade duktigt med vrid och även förra ägaren körde med den chippad över 1 år och nu även bilens 3e ägare rullar fortfarande med samma chip utan några bekymmer med fyrhjulsdriften. Sen är det skillnad på Quattro och xDrive, men vill påpeka att fyrhjulsdriften inte har med mappningen att göra.

Med chippning ökar du på effekten och vridet. Då är det först och främst kopplingen som tar stryk och sedan även växellådan eftersom det hör ihop med kopplingen. Men OFTAST är trimfirmorna medvetna om att dem inte kan höja vridet på en bil hur mycket som helst för då kommer var och varannan kund att få rasade växellådor och det är nog inget bra rykte att gå runt med om man vill driva en seriös verksamhet.

Din momentomvandlare kommer att funka precis som vanligt för dem pillar aldrig på något i mjukvaran på den biten utan justerar tändningstider mm mm som har med effekt och vridmoment att göra.

Vad gäller din polare så kräver vissa bilar att man även programerar om automatlådan så lådan fattar att bilen har ett ökad vidmoment och har högre effekt, för annars kan den go bananas.
Bayer_Alex: Tack. Det låter bra. Känns som nåt man vill tänka på framöver.
Nu är det endast att vänta på att _pancho_ skall få bättre fäste och berätta hur det hela har funkat framöver. Får vi kontenuerliga uppdaterningar?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jodå det funkar fortfarande, jag tokkör ju inte denna bil, det är en bil att köra värdigt med, men omkörningar har gått bra.
Kör rätt varierat, och hade inte haft bilen för att få bra snittförukningar innan. Men nu står den på 0,7 i snitt efter mest motorvägskörande. Och ett fåtal gas attacker :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
zootcase:

Om du gasar med förstånd så är jag säker på att inget pajar speciellt fort, om du köper med automat så är det nog den som slits mest - gör oljebyte efter max 5 år eller 10.000 mil.

Länk

Mvh
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Måste bara säga att jag är otroligt nöjd med mitt Superchips, bilen är ju såå mkt roligare.. och verkar inte dra nämnvärt mkt mer... det är ju på ngt vis en bil man kär rätt värdigt med. Kan klart rekommendera !
/Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.