AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.702

plus 44 hk minus 6950SEK?

Sida 1 av 6
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej, såg i postlådan idag ett erbjudande från Motornord i Sundsvall om deras Superchips Bluefine enl rubriken. Frestande men en del frågor inställer sig, tex: ändrad försäkring o skatteklass, 2ahandsvärdet, motorgarantiier, håller det verkligen vad det lovas? mm mm??
Tacksam synpunkter!

Cab-Ing
Bayer_Aleks
Varför ens nämna något till sitt försäkringsbolag när man har Bluefin enheten och kan återställa till original när man vill? Skatteklass, motorgarantier...skippa den bullshiten för motorn är oftast det sista som går sönder när man mappar en bil. Då hinner du reagera före när kopplingen och växellådan börjar ta stryk före.

Mappar du en bil så tar du konsekvenserna därefter med att bilen förlorar sin eventuella nybilsgaranti OM dem hittar att du mappat bilen. Du tar även konsekvenserna till att bl.a koppling slits ut fortare osv osv.
Motorgarantin du får gäller endast om motorn har kommit till skada p.g.a mappningen från tuningfirman...och alla vet ju hur lätt det skulle vara att bevisa det.
Är lite fundersam över priset på Motor Nord då man kan beställa den genom deras offeciella hemsida i England www.mybluefin.co.uk för betydligt lägre pris, vilket jag själv funderar på att beställa ifrån.
UK
48
UK-King
120d -07
Beställde min via UK, tog bara ett dygn innan jag hade enheten hos mig. Är supernöjd med BlueFin, den ändrar inte motorns grundkaraktär utan vrid och effekt kommer mjukt och byggs upp successivt vilket jag gör motorn lika harmonisk som innan fast "mer" av allt. Noterar också att förbrukningen har gått ner från 0.58 till 0.57 l/m. Kör man vettigt och utnyttjar effekten i första hand på motorväg/landsväg så har kopplingen inte mer att göra än vanligt.

Att motorns livslängd teoretisk förkortas med t ex 30% känns rätt så akademiskt för mig, jag behåller bilen i kanske 3-5 år och servar den väl, efter det så är jag helt övertygad att det är nästa ägares prioritering av servicar etc som avgör bilens skick. De flesta börjar snåla på service och underhåll när bilen inte har så mycket värde.

Jag har gjort ett extra oljebyte mellan ordinarie, i första hand för att skona turbo och partikelfilter som jag anser är den svagaste länken i samband med trim på 177-motorn.

Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
UTOM M52 B28 SOM SKÄR SÅ FORT MAN VISKAR TRIMM INOM EN RADIE AV 48,5 KM FRÅN TERMOSTATEN SETT

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad har det med en 10 år nyare diesel att göra?

-------
//Lövet
Bayer_Aleks
UK-King: Jag skickade en PowerPost till dig men du kanske inte har sett det. Beställde du din Bluefin genom Motor Nord eller beställde du via Bluefins hemsida www.mybluefin.co.uk? För det skiljer en del i pris mellan engelska o svenska priset. Därför undrar jag vart du beställde ifrån...

Ha de gött
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Så om jag ska behålla bilen så bör jag strunta i Bluefine om jag förstått rätt? Fast det klart snart kommer ny version av 1cab o då e frågan: trimma o ha lite kul nu eller kunna byta bort bilen med rent samvete. Man måste ju sälja privat dessutom för BMW har ju bara skambud på sin inbyteslista!
fr
11
freejack4051
320D -08 med BMW Performance Kit
Två frågor:

1. Kan en BMW verkstad kontrollera/läsa av att min bil har mappats?
2. Är det inte samma koppling/växellåda i en 320D och en 330D? och om det är så borde väl dessa 44 hk inte påverka bilen nämnvärt.

Tack på förhand!

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Att en bil har mappats borde väl gå att se om man som proffs letar efter det? Men jag undra hur det ligger till med styboxar som bluefin t.ex? Går det att påvisa att en sådan har varit inkopplad i bilen?

Hur vida en bil slits ut i förtid om den trimmas lite är det väl ganska svårt att generalisera kring. Om man använder bilen med förnuft och kanske bara utnyttjar den extra effekten lite då och då så har jag svårt att tro att livslängden skulle påverkas.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
En "vanlig" trimmning av en diesel ger en ökning av effekt och vrid på ca 20% om man tittar på de flesta chip/flash/box trimmningarna. Den ökning kan enl. de trimmare jag talat med anses som extremt blygsam på en vanlig bil. Anlednigen är användningen av effekten, du kör helt enkelt sällan med fullt effektuttag.

Är man osäker så kan man ju undersöka vad automatlådan alt. koppling och manuell låda ska tåla.. Exemepvis skall de tåla fullgas på ettan i maximal teoretisk stigning med fullastad bil och maximalt tungt släp bakom. Tror du verkligen att en 30% effekt ökning kan komma upp i samma belastning på drivlinan som det?

Enda bilarna jag vet som haft problem med dieseltrimm är de som kört trimbox på bilar med partikelfilter alternativt de som kört med riktigt billiga "skit" trimboxar som bara ökar bränsletrycket. Så sålänge man väljer en "bra" trimmare och kör med insidan är 20% inga problem för bilen att hantera.

Mina 2c

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Amullo, fallet du nämner ger ändå inte mer än max vridmoment som belastning. Ökar du det den med 30% blir belastningen högre. Däremot kan du nog ligga på full belastning längre i backen du nämner än vid en vanlig fullgas acceleration.

Mvh Johan
Bayer_Aleks
BMW verkstad KAN kolla om bilen varit mappad. Förmodligen gör dem det inte i första hand när du lämnar in den på service utan granskar efter det om t.ex. växellåda eller annat större ingrepp behöver göras under garanti tiden. Då läser dem av loggfiler som sparas i bilens dator för att se hur och var siffrorna skiljer sig från bilens normala siffror.

Det är långt ifrån samma växellåda på en 320d och en 330d då en 320d har en max tillåten vridmoment enligt tillverkare på 370Nm och en 330d har bra mycket mer tryck än 370 Nm original (ca500nm?).

Samvete eller inte, det är upp till var och en. Säg nån som inte "chippar" sin bil idag. Det finns säkert många, men det finns även väldigt många som gör det. Med tanke på antal trimfirmor som finns registrerade bara i Sverige för detta så är det väldigt konstigt om folk inte trimmar, för då hade alla firmorna gått i botten utan kunder.
Alla har inte rent mjöl i sin påse när dem säljer sin bil. Jag syftar på att vissa döljer detta och det är upp till var och en att tala om det för nästa ägare. Jag har sålt 2 bilar som varit chippade på under 1 vecka, alltså inga problem att få sålt på en chippad bil.

UK
48
UK-King
120d -07
I samma ögonblick som BMW gick och erbjöd ett eget trimkit till x20d med högre vrid än 370nm (se andra trådar) bestämde jag mig för att växellådsdiskussionen var utagerad.

Cab-Ingemar: På en så gott som ny bil tycker jag nog att man njuta av orgnisalskick tills åtminstone nybilsgarantin går ut. Men sätter man perspektiv på det så finns en massa andra faktorer som också påverkar bilens livslängd, t ex så kör min polare sin diesel som att den var en bensinare (varvar upp till 4.000 på växlarna), min morsa bromsar lite och sällan vilket gör att bakskivorna beckar igen, min fru envisas med att växla upp vid 1.400 varv och min tyska kollega maxar så gott som dagligen sin 120d till/från jobbet.

BlueFins technical manager som tar fram mapparna kör själv en 320d, enligt honom har han lagt ett antal extra timmar på just x20d-mappen för att släcka ner allting som kan ha triggats i samband med att man läser tillbaka orginalmappen. Jag misstänker att resultatet blir nog att ingenting syns med den utrustning som BMW-verkstaderna har tillgång till, men om de skickar ner den till BMW i Tyskland och gör en full forensic hittar de alldeles säkert något. Men detta gör man inte hur som helst, skall nog vara mycket pengar och en tvist som gäller för att det skall ske.
Visa användare
2.407
amullo
Grelle.
Du kan förvisso ha rätt däri. Min poäng är snarare att sannolikheten till att något skulle paja med "enbar" en mjukvaruförändring som balanserat ökar effekt och vrid med 20% med 99% sannolikhet kan anses riskfritt med anledning av de stora säkerhetsmarginaler som existerar.

Min 320D har exempelvis 330NM ut specat på papper, men GM specar ett max konstant in vrid på lådan till 390NM. Konstight nog så är det samma låda i min 320D som det är i 330D

320D
01 AT-automatisk växellaada EH A5S 390R - WX 1 09/2001
02 Momentomvandlare 1 09/2001 09/2002 24407507570
Länk

330D
01 AT-automatisk växellaada EH A5S 390R - WG 1 24001423897
01 AT-automatisk växellaada EH A5S 390R - WZ 1 24007511009
Länk

Enda skillnaden är att 320D har vridmomentsomvandlare. :)

//amullo
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Amullo, jag förstod din poäng och håller i stora drag med dig. Men ibland rår man inte för att man är en messersmither... =)

Mvh Johan
Verdi
Jag hittar inte 320d 177hk på deras hemsida. Bara 120d 177hk. Är det den man ska beställa?
fr
11
freejack4051
320D -08 med BMW Performance Kit
Här har du för 320d 177 hk -08 (har samma bil):
Länk

Verdi
Kom ihåg fel. Det var inte 120d utan endast E92.

Får träff bara på BMW 320 E92, men det är väl ingen skillnad mot sedanen (E90)?
UK-King: Även en box som bara ökar dieselpumpens tryck kommer skjuta koder i ECU:n. Jag har själv kollat bilar som gått dels med KCR och dels med PromoTec och båda hade gett en uppsjö med koder så det kommer du nog inte undan. Sedan kan man ju alltid rensa bort dem innan man lämnar in bilen...
Verdi
En omprogrammering borde vara mycket bättre än en box vad gäller felkoder. Om det görs rätt vill säga...
Visa användare
2.407
amullo
Naturligtvis.. Under förutsättning att omprogrammeringen utförs korrekt. :)
Dessutom ger "boxarna" upphov till rätt fina "Dieslingnar" al la svartrök också. Har hittils inte träffat på en box som inte gör det.. Min gamla gjorde det och till slut ledsnade jag och plockade bort skiten.

Numera åks det orginal.

//amullo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.