AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.706

plus 44 hk minus 6950SEK?

Sida 3 av 6
Verdi
Tydligen har de inte servern igång på kvällar. Lyckades ladda upp originalmappen i morse dock. Nu väntar jag bara på mitt mail om att mappen är klar. :)

De vill ha 8 timmar kontorstid på sig, vilket tyvärr betyder att jag får ge mig till tåls till på måndag kväll.
Verdi
Nu har jag äntligen varit ute och provat lite. Känns dock surt att det blev snöstorm precis... Men ute på E4:an var det ganska ok och där kunde man gasa lite. :)

Svårt att säga så mycket mer än att bilen känns betydligt rappare och att själva installationen var smidig. Bluefin verkar vara proffsiga och det känns relativt tryggt trots allt.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
På min 530 xd tyckte jag att det tog ett par dagar innan bilen "gått till sig", blev stor skillnad efter ett par tre dagar.
Så förmodligen kommer du också märka detsamma. Fast föret är ju lite galet att testa i just nu.
Verdi
Nu har jag kört mina 8 mil till jobbet. Förbrukningen är iaf identisk mot den igår. 0,53. Har dock inte haft något fäste att tala om så jag har inte utnyttjat den extra effekten alls.

Önskar att jag hade fyrhjulsdrift jag också...
ax
2
axlm
320d touring-04
320i touring-95
har nett instalerad bluefin på min 320d-04. syntes det fungerar bra.merker at det er lite mer drag i den. men er faktisk overaskad over sifrorna. klokkad før og efter.80-120-140-160 på 4.går nå på 3,35-6,37-9,6-14,8s. 5 sek raskare enn tidligare fra 80-160 som da gikk på 19,8. 80-160 på 5. går nå på 17,1s. 2 sek raskere enn den klarte det på 4. før.
hadde ikke trodd det skulla bli så stor skilnad.
någon andra som har smenlignat før og efter?
carl530
Bara så ni vet.

Som det är nu måste man montera ut datorn ur bilen -ECU , Öppna den för att kunna programera om det.

Det är rätt lätt för bmw "vanliga " tekniker att se att någon varit på den då den lätt repas mm när man monterar ut den.

Så ni som är lite oroade över garanti mm bör tänka en extra gång.

Ang Promotech.
Dom har nyligen börjat med Chiptrim, deras handenhet klarar INTE av nya bmw.

Sedan kan man fråga sig vem som gör deras program..

Jag är fortfarande nöjd med mitt val av trimleverantör.
mvh
Bayer_Aleks
Carl: Har själv varit skeptisk mot Promotechs handenhet och frågat dem 10 gånger om dem e helt säkra på att den funkar till senaste BMW ECU och dem e så säkra på sitt svar på att det går. Men som du sa, man måste öppna boxen för att mappa bilen.

Vilken trimleverantör har du valt?
UK
48
UK-King
120d -07
axim: kanske lite äpplen och päron men min 120d 177hk med orginalmapp och catbacksystem gör:
80 - 120 på 4an: 5.3s
80 - 120 på 5:an: 8.0s
80 - 160 på 5:an: 23.6s

Mätt med RaceChrono, bäst av 3 repor per intervall. Skall pröva att mäta med BlueFin installerat imorgon.
UK
48
UK-King
120d -07
Rättelse:
80 - 160 skall vara 60 - 160 i föregående inlägg

Testade med BlueFin precis, kom på att det kanske var bäst att göra det direkt för att ge lika testförhållanden:
80 - 120 på 4:an: 5.5s
80 - 120 på 5:an: 6.4s
60 - 160 på 5:an: - (för mycket trafik)

Jag är lite konfunderad över tiderna, gjorde testen i ovan nämnd ordning och det först intervallet är ju inte så mycket att skriva hem om i jämförelse med orginal. Kan det ha att göra med adaptering, bilen var nyflashad när testerna gjordes.

UK
48
UK-King
120d -07
Offciella siffror för 120d 177 skall vara:

80-120 km/h på 4:e växeln: 6,4s
80-120 km/h på 5:e växeln: 8,0s

20% förbättring på 80-120 km/h på 5:e växeln känns rätt och rimligt med BlueFin.

Då återstår bara frågan - varför gjorde min bil orginal 80-120 km/h på 4:e växeln: 5,3s?
ax
2
axlm
320d touring-04
320i touring-95
at du klarade 80-120 på 5,3 org. må vel vera fel, eller tilfeldig.
jag har målad med stoppklokka snitt av 3 målingar. på 5.e gør den nu 80-100-120-140-160-180 på 4,1-7,9-12,4-17,2-24,1s. det er ca 25% forbetring
jn
10
jns
330e -17
Nu är jag inte med i matchen..... Själva vitsen med en handenhet (förutom att bilen går att återställa till orginal) är väl att man inte behöver rota i datorboxen utan bara kan plugga i kontakten och överföra ny programvara?

Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Hej på er

Läste lite om power4car.... billigt men hur bra ??? Vf betala så mkt om det fungerar? Någån som testat power4car ??
Bayer_Aleks
Alb: Skillnaden är stor mellan att trycka in en diesel box som power4car vilket "trimmar" bilen indirekt och på så sätt lurar ECU att pumpa in mer diesel och då få ökad effekt.
Mappar du en bil så har du direkt programvara inne i ECU som sköter tändningstiderna och på så sätt exaktare och bättre effektökning utan någon som helt övertryck och skit som kan hända med box. Dessutom är det större chans att förstöra partikelfiltret med box. Om du läser om den boxen så kommer du se att om du kör tex på programval 9 så kommer bilen att klippa till vid ett lågt varv vilket betyder för högt tryck med diesel i CR röret och då får du hålla på sänka dig i programval tills du hittar ett läge där bilen klarar av lite högre varv. Om nu programval 9 skall ge öka din effekt från 177hk till 220hk så kommer du hålla på sänka dig till ca prog. 5-6 för att bilen ska gå bra utan att den klipper. Du kan nog själv gissa att du inte har några 220 hk när du ligger på val 5-6 av 9.
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
Bajer_Aleks

Har ochså fått veta att mappning är det bästa. Ska man då välja V tech ' s RTS ??
Bayer_Aleks
bmw Alb

Den frågan får du svara på själv :) Allt beror på vad du vill få ut ur bilen och hur mycket du vill pressa den.
Vtech kommer ge dig rejält med kraft. Körde själv min svärfars 325d och kan bara säga att det är redan odjuret när bilen drar iväg med en riktigt rejäl kraft i baken. Frågan e hur mycket det kommer hålla och allt är relativt. Antingen har du turen på din sida o du blir bekymmerslös eller så kan du slita ut delar på bilen väldigt snabbt.

Själv ska jag antingen mappa hos RICA eller en firma från Norge som ska öppna här i Sverige i bl.a Köping och Göteborg nästa månad. Ska träffa en kille från Diesel-Power som dem heter, nu näst-nästa vecka och kolla vad de e för typer. Deras hemsida Länk
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
JAg säger det för att jag är mest för mapp än det där med boxen.

vtech säljer nu även boxar power4car till ex den ger mer hk med box än med RTS hur komemr det sig ?? JAg förstår inget ! jag kör 745d 300 hk 700 NM orginal

Enligt de som provat märkar man nästan inge skillnad med box
Bayer_Aleks
Som jag tidigare sa. Enligt vad dem som programerar och "justerar" effektkurvorna på boxarna så ska den ge si o så mycket effekt.
Men som i mitt fall och många andras, när jag testade så gick det inte att köra på "värsta" programmet för boxen lurar systemet att spruta in för mycket diesel och då blir det ett mottryck i systemet som gör att bilen klipper av gaspådraget. Det gjorde den redan under 2000 varv vilket är mycket tidigt. Det går inte att köra en bil som du max kan varva till 2000 varv, eller hur.
Jag fick sänka mig till nivå 5 av alla 9 programmen. Då får jag ju inte ut maximala effekten som det står på dem fina siffrorna som du läser på deras hemsida. Så stirra dig inte blind på siffror i onödan. En box jämfört med en mapp är rena skiten. Satsa på en mapp som kanske visar lägre siffror på hemsidorna, men då vet du att du får effekten. Boxen lurar signaler bara och det är stort frågetecken på vad du får för effekt.
Mappa bilen!
Bayer_Aleks
Hehe nyfiken fråga bara BMW Alb....vafaaaan ska du med mer än 300 hk o hela 700 Nm till? De e ju för fan lastbilsvrid hehe
UK
48
UK-King
120d -07
Mer siffror med BlueFin: Jag har upplevt bilen som piggare under tiden DPF:en regenereras (markant högre avgasljud med catbacksystem) men trodde att det kanske bara hade att göra med ljudet och att effekten kommer senare men mer markant. Men det var visst skillnad:

80-120 km/h på 4:e växeln: 4,2s
80-120 km/h på 5:e växeln: 5,6s

123d gör detta på 5,5s respektive 6,6s....

Vad skall man nu dra för slutsatser av detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.