AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
47.701

plus 44 hk minus 6950SEK?

Sida 2 av 6
Bayer_Aleks
Utförs en programering fel så funkar inte bilen...
Verdi
Nej, så enkelt är det inte Alex. En dålig mapp kan ställa till med i princip vad som helst.
Bayer_Aleks
ja precis, då funkar väl inte bilen om den inte är 100% korrekt :)
En omprogrammering som ligger på hög effekt kommmer också skjuta en massa koder, jag vet genom att jag testat...

En som ligger på lägre nivå, typ som en boxad bil behöver inte ge koder. Det vet jag också eftersom jag har flera mappar och rensar ECU med BMW DIS emellanåt...
Verdi
Ja, fast en box har ju andra nackdelar. Som t ex att den gör att färddatorn visar fel förbrukning, att bilen svartryker och att diverse filter kladdar igen...
Verdi
Nu har jag iaf beställt ett chip.

Har ett litet internt tjafs på jobbet med en A5 3.0TDI-ägare. Vi har hetsat varandra ett tag nu... :) Ska bli kul!
ua
64
uabtorw
120d -10
i3 -22
Hej,
är det någon som har erfarenhet av VTECH´s mappning via sin box?
Länk

Man säger sig åstakomma ganska mycket här. Hittar dock inte något om att de kan ta över försäkring på samma sätt som BSR.

// Tor

Bayer_Aleks
Har en sådan box till salu för billig peng.
Bayer_Aleks
Verdi: Vad blev det för företag som fick mappa din bil?
Verdi
Jag beställde från bluefin. Vill att det ska gå att återställa till original på ett enkelt sätt och jag tyckte VTech lovade lite för mycket. Man vill ju att grejerna ska hålla ihop också.

Vet inte hur lång leveranstid det är från England dock.
Verdi
Aleks,
Är det en sån här box du har?

Länk

Eller köpte du en mappningsenhet från VTech också? Isf, varför använder du inte den?
Bayer_Aleks
Nä, det är den här boxen jag har som på bilden Länk
Den passar till alla 177hk BMW med EDC17.

Jag köpte mapp med RTS från Vtech i Augusti men det funkade inte pga att BMW har lagt in någon typ av "Tuning protection" som har med Checksum att göra på alla bilar från 2009 års modell. Den förde över filen men bilen bara hostade o kunde inte starta.

Så nu har bl.a RICA och Vtech löst den Tuning protection spärren, fast då måste dem köpa hem en speciell utrustning för att kunna mappa bilen. Det erbjuds inga mappningar med handenhet till -09...inte än i alla fall men det lär komma.
Promotech påstår att deras enhet som är identisk i utseende med Vtechs, att det funkar med deras program. Men om det inte skulle funka o jag vill retunera allt så ska jag få stå för kostnaderna själv och det tänker jag inte göra.

Sen så bor jag 43 mil från Vtechs anläggning och känner inte för att åka 95 mil för att få bilen mappad och återställd varje gång. Och som även du nämnde, att ligga på en effektnivå så bilen håller. RICA ligger 2 mil ifrån mig så det gör inte lika ont :)
Ville själv ha Bluefin men den går inte att ha på min bil pga den spärren annars hade jag beställt bums.
Verdi
Trist med den spärren. Suger att behöva åka till någon och göra ändringen. Men det kommer väl enheter så småningom kanske.

Själv hoppas jag få min enhet innan jul. Ska bli spännande. Vet att det inte är så smart med tanke på garantier osv men jag har ju kört chippat i 10 år tidigare så det ska nog gå bra nu med. :)
UK
48
UK-King
120d -07
Verdi: Beställde du i fredags lär du ha enheten i morgon eller på tisdag...när du väl gör uppgraderingen, se till att du sätter bilen i permanent tändningsläge - annars kommer bilen att släcka ner mitt i flashningen vilket reducerar effekten till 0 hk. Jag läste detta på BabyBMW.net, flera som hade blivit stående pga av att man bara hade tryckt på startknappen en gång, den skall hållas nere i 15 sekunder tror jag utan koppling nertryckt. Observera att du inte skall starta bilen, det handlar bara om motsvarigheten till att vrida om en vanlig nyckel tills instrumentpanelen lyser upp som en julgran...

Bayer_Aleks: Det här med "tuning protection" tolkar jag som att BMW på allvar kommer att erbjuda egna produkter på området, kan inte se någon annan anledning.
Bayer_Aleks
Kommer dem säkert ha, Volvo erbjuder redan egna trimkit som man kan köpa. Men Tuning protection är en spärr som trimfirmor fått fightats med tidigare också men inte i den här nivån.

Sen kan jag säga att du behöver inte hålla i 15 sek utan det räcker med 4-5 sek. Har mappat själv. Tänk dock på att stänga av AC, släcka innerbelysningen, radion, öppna/stänga dörren och alla sådana saker som kopplar till och från, för det kan påverka vid skrivningen till ECU.
Verdi
Nej du UK-King, det har fortfarande inte kommit något från England...
UK
48
UK-King
120d -07
kan det vara alla juklappar som sinkar ner dhl?
Verdi
Irriterande. Den har legat på DHL Arlanda sen i onsdags morse. Fick en lapp i brevlådan idag där det stod att de inte hade nån portkod. Jag är ju inte hemma på dagarna (vem fan är det?) ändå så... Det är ren tur att min sambo slutar tidigare imorgon eftersom hon är lärare. Då kan hon ta emot paketet.

Jaja, den som väntar på något gott... :)
Verdi
Ännu mer irritation. Nu har jag fått min enhet och läst in bilens programvara i den. Men nu kan jag inte kontakta servern och ladda upp det. Drygt.
UK
48
UK-King
120d -07
Jag fick ett mail häromveckan att man hade kommit ut med en ny version av sin klientprogramvara, borde väl följa med på CD:n men du kan ju alltid ladda ner det senaste från

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.