|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nån mer som funderat på att göra sig av med 12:an - 8:an - 6:an efter att ha sett uppdrag granskning? Finns det något försvar att ha bilar med såna stora motorer? Låt höra! :D | |
|
Hej :) Ska man behöva försvara livskvalite'? Vi är alla olika i vår herres hage :) Vad är nästa grej att diskutera, fritidsbåtar, flygresor, etc? Må väl alla bilälskare:) Njut av livet :) Martin Rydell |
|
|
Håller med föregånde inlägg. Så länge man har dessa slagskepp som entusiastbilar med några hundra mil om året finns inget att stå till svars för inför miljönissarna. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Så, vad sa man nu på Uppdrag granskning så var så märkvärdigt då? Såg inte programmet så jag vet inte ens vad det handlade om. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Håller med Martin 740iA och joblock. Här kan det aktuella avsnittet av uppdrag granskning ses: Länk mvh/ Anders |
|
|
Sen kan man fråga sig vilket som egentligen är värst: Köpa en ny bil som faktiskt kräver en hel del energi för att tillverka och som kräver att nya råvaror utvinns från moder jord eller köpa en begagnad 7:a med 8:a eller 12:a? Ekvationen blir något helt annat om man köper en ny 760ia. Då blir det mer tveksamt. Då köper man en ny bil som kräver massor av resurser att göra och som dessutom har en betydligt högre bränsleförbrukning än snittet för nya bilar. Sedan kan man konstatera att det finns folk helt utan samvete. Som min granne. Han kör en ny Audi S6 som han startar kall på morgonen och låter stå på uppfarten puttrande och därefter går med sonen till busshållplatsen och sedan kommer tillbaka efter en kvart och kör iväg. Det kanske vore en god idé med en kupévärmare/motorvärmare med timer... Så jag tror vi som kör runt med våra gamla E38:or kan ha rätt gott samvete. Vi är knappast värst! Speciellt när många som joblock skriver endast kör ett par hundra mil per år. |
|
|
nu kan jag inte hålla tyst,de tjafset om klimatet är bara skitsnack,jorden har vama och kalla perioder,och detta har al gore och co tjänat stora pengar på,och de är vi skattebetalare som står för notan.och alla politikers hatobjekt nummer 1 är bilen,jag kommer köra min v12 med gott samvete,de finns värre miljöbovar,exempelvis vattenfalls brunkols brytning i tyskland.dom har försurat hela grundvattentäckten i östra tyskland,dom kunde undersöka sådant i stället. bromsen är fartens värste fiende |
|
| al gore den jävla idioten! åker runt med privatjet som slukar bränsle och predikar för oss hus vi ska bete oss! | |
| I inslaget så sa dom att transporterna står för en stor del av utsläppen, hur väl stämmer det egentligen? Jag har hört att det är tvärtom. | |
|
Jag har sett siffror på att transporterna står för ca 26% av utsläppen. I denna del är det ffa godsfrakter som står för en klar majoritet. |
|
| Med straffskatt på bensinen så borde vi som har bilar med stora motorer snarare ses som hjältar i stället. Jag är allvarligt bekymrad över giftdumpning i tredje världen, spridning av tungmetaller och andra gifter, systematisk skövling av skog och tilltagande brist på tjänligt dricksvatten. Men denna neo-marxistiska mänsklighetsfientliga och anti-intellektuella skrämselpropaganda hör inte hemma i ett upplyst samhälle. Jag talar givetvis om koldioxidtramset. | |
|
balmgren, du har verkligen en poäng med att CO2 diskussionen har lyft bort fokuset från de riktigt otrevliga miljöförstörarna. Och vad värre är, det kan ha hejats på av dom som vill slippa få sina utsläpp granskade. /Mats J |
|
|
Det är skönt att fler och fler har genomskådat snacket om klimathotet. De senaste tio åren har medeltemperaturen på jorden inte ökat utan snarare sjunkit men det talas det tyst om. Tyvärr så har våra folkvalda svalt all propaganda miljöskojarna med Al Gore i spetsen har matat oss med. Iofs är det bra att man försöker minska oljeberoendet men att skuldbelägga och straffa vanligt folk för att dom kör bil är åt h-e. Själva åker alla politiker och miljöskojare taxi, limousine och flyg kors och tvärs över jordklotet, men medelsvensson han ska gå eller cykla istället för att åka bil. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En Volvo V70 med 100 hkr drar mindre lika mycket/lite som min 540 och inte lägger dom väl straffskatt på en Volvo inte :) När det skiljer 2dl milen på en 1000 kg bil med 60 hkr 1,4 liters motor mot min 540 på samma 24 mils sträcka, 0,66-0,86 då är det inte min 540 som drar mycket. För övrigt kör jag Biogas till vardags numera , blev billigare än Seaten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| kör du din 540 på 0.86/milen? | |
| Det är alldeles utmärkt om flertalet kör med hembränt eller brakskit i tanken, då räcker bensinen längre till min V12a./ Ej samvetsöm. | |
|
Morrn morrn. Låt mig presentera ett nationalekonomiskt perspektiv på den här frågan. Tar ni till er det kan ni köra hur mycket ni vill med era 6:or, 8:or och 12:or utan att behöva ha dåligt samvete sen (vilket det iofs inte verkar vara många här som har). Låt oss utgå ifrån att klimathotet är riktigt och att persontransporterna är den stora boven. Då är det regeringens uppgift (förutsatt att vi inte röstat dit några som ignorerar problemet) att balansera nyttan av att persontransporter medelst bil mot onyttan av att världen steks. Det verktyg de har är skatter. Med rätt satta skatter kommer du att köra precis så mycket bil du behöver (och som behov kan i det här sammanhanget även räknas saker som att du "behöver" ta 12:an till Göteborgsträffen, fast du bor i Luleå, varannan vecka för att bli lycklig) innan det blir för dyrt. Kör du mer än så bidrar du för mycket till växthuseffekten med global uppvärmning som följd, men det kommer aldrig att hända; -för- dyrt är det vid den punkt du i verkligheten väljer att inte köra mer och den kan du aldrig överskrida. Inget av våra nuvarande riksdagspartier ignorerar klimatfrågan, så i värsta tänkbara klimatscenario: lita till staten, betala din fordons- och bensinskatt och kör så mycket du känner för. Har regeringen satt "rätt" skatter behöver du inte känna dåligt samvete. Är skatterna "fel" är det inte ditt fel, så ha inte dåligt samvete. Låt oss istället utgå från att klimathotet är en bluff. Även då kan du köra så mycket du känner för, enda skillnaden är att när du inte har råd att köra mer kan du vara missnöjd med den utsugande staten istället för nöjd med att du gjort vad du ska. Teoretiskt sett. Jag ser nu att resonemanget inte är lika lätt att beskriva som jag trodde när jag började skriva, men jag hoppas att ni förstår kärnan i det. Alla miljönissar som menar att ni är djävulen själv för att ni kör 7-serie eller liknande kan ni ju bjuda på en åktur där de på nära håll får stifta bekantskap med 7ornas förträffligt stora bagageutrymme ;) |
|
|
Mycke bra skrivet ostmacka,håller med fullständigt bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Kul att höra era åsikter, ord och inga visor! Tror knappast någon här på forumet kommer att rösta på miljöpartiet nästa år! :D God fortsättning... |
|
|
Vad gör det för skillnad om vi gör oss av med våra bensinslukare? Vi säljer ju utsläppsrättigheterna till något annat land som bara mosar ut skit i luften. Så länge vi inte angriper problemet på rätt sätt så släpper jag ut hur mycket jag vill. |
|
|
Bra talat ostmacka. Jag är personligen så jäkla trött på dessa miljömuppar och deras raggiga frisyrer - vad är grejen liksom? Jorden har funnits någon miljard år, och alltid haft klimatsvängningar, och ett sånt faktum som att idisslande kreatur står för en enorm del växthusgaser via tarmarna (dom fiser metan) talas det aldrig om. Stora organisationer och massmedia piskar upp stäömningen och vi dansar glatt med som en skock får. Om människan orsakar mer än 0,4 promille påverkan på klimatet genom utsläpp så ska jag personligen grilla och äta upp min ena cojone!! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.