AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.025

Länsförsäkringar är sanslösa !

Sida 2 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag håller med dig i att 18dagar sedan utebliven betalning är väldigt kort tid. Normalt är nog minst en månad.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Om BMW Orginalförsäkringar (IF-försäkringar) har 30 dagars respit så måste de ju vara ett bra försäkringsbolag. Verkligen SANSLÖST av LF att ha 18 dagar.

Gör du den bedömningen med alla andra företag du väljer att handla med? Kollar upp hur snälla de är om du inte betalar dem för den vara/tjänst du efterfrågat?

Man får vad man betalar för...
MG
28
MGS
M3 -04
328i -99
Jag hamnade i samma sits som dig. Vägen ditt var annorlunda men det resulterade vid samma extra utgift på 1000 kr. Kul Skyller inte felet på LF utan bitter i det surra äpplet och betalar. Självklart skulle dem kunna ha bättre kund bemötande och hade som tex IF 30 dagars goodwill. Detta öppnade faktiskt minna ögon och resulterade vidd att jag kollade upp om det fanns en biligare försäkring och vist, Vesta var 2000 kr biligare. Ska bytta till dem vid årsskiftet. Nu kanske dem inte är bra eller andra är bättre osv. Billens värde idag är 20 tusen försäkringen idag kostar mig 4000 kr om året den nya blir 2000. Nu kommer jag stället att betala det årsvis.
Kontenta, är man inte nöjd gör något åt det.
Vilket vi båda har gjort!

jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Försäkringsbolaget gjorde helt rätt, har dom skickat ett påminnelsebrev utan direkt respons så är det självklart att försäkringen slutar gälla.

Jag har har haft samarbete med försäkringsbolag både i Sverige och utomlands, och tror att försäkringsbolag överlag arbetar på detta sett (plus minus några dagar)

Johan
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Vesta är billiga, men tyvärr även det då det kommer till skadehantering eller övrigt som kan inträffa.
Läs annan tråd där Vesta vägrar att återbetala premie då körsträckan blivit lägre än vad som tecknats och betalats för.
Jag försökte trösta mig för några år sedan med att det var barnsjukdomar, men dessa borde i dagsläget ha gått över.
Tydligen inte!
mvh/Gunnar

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Råkade ut för något liknande med Folksam OK försäkring.. Ringde dem med andan i halsen men om det inte gick att dra på månad 1 så drog de dubbelt månad 2 istället sade dem. Bilen var försäkrad ändå enligt uppgift..

LF använder jag mig ej av. Sett för mkt "Skit" om dem på nätet.

BMWCS 06641 www.specialsvarv.se
Roffa1
Har haft LF sedan 30 år tillbaka i tiden, redan då de hette Östgöta Brandstodsbolag.
De har alltid reglerat mina försäkringsskador ärligt och korrekt med extremt snabb handläggningstid. De har likaså alltid fixat fram lägsta premien för mina bilar.
En stor eloge till deras skadereglerare J Uppgren.

Vid något enstaka tillfälle har jag missat att betala in premien i tid, men detta var inget som helst problem, det kom ej ens någon påminnelse. Utan istället kom det en dubbel inbet nästkommande månad. (ingen extra avg)

Så om TS har fått sin försäkring uppsagd av LF, så lär han ha misskött sina betalningsåtaganden mkt grovt. (mer än vad som framgår här i tråden)
Roffa1
Jag skulle vilja ändra rubriceringen till: "Länsförsäkringar är sanslöst bra"
jag råkade ut för samma sak med trygghansa, då betalningen inte gick egenom... oturligt nog så fick allt fel månaden efter då jag inte hade pengar på kontot dom drar ifrån... ringde då och frågade om jag kan betala genom faktura direkt och det gick bra... så trippel betalning direkt utan att dom avslutar min försäkring eller att den ska vara ogiltig...

så det känns ändå lite mesigt av läns försäkringar att krångla för en så fort
@Roffa1: Det jag har skrivit i denna tråd är det som hänt och inget annat !
Jag har inte misskött detta mer än att jag missat ett autogiro tillfälle samt att jag inte sett påminnelsen som skickades ut 9 dagar senare,nämligen den 9/11:e !!
Att LF sen ansåg att jag förbrukat mitt förtroende efter den 18:e samma månad är enl mej själv sjukt !!
Det jag ÄR skyldig till är att inte balansen på kontot var tillräckligt vid autogiro tillfället samt att jag inte var uppmärksam den 9:e efterföljande månad på påminnelsen är jag skyldig till,men att respiten enbart är 18dagar from autogiro tillfället är sanslöst och jag har INTE misskött mina betalningsuppdrag tidigare ( 5år ) någongång så förklara detta mina kamrater ??
Ett par tankar:
1. Visst kan 18 dagar tyckas snålt - men "servicen" att erbjuda längre respit, säg 30 dagar, kostar försäkringsbolagen pengar. Gissa hur de tar igen det? Genom högre premiepåslag för alla som kommer ihåg att betala sina premier i tid. Jag tycker det är bra att de inte belastar skötsamma kunder med att stå för risken för de som slarvar med att betala sina premier. Detta gäller även de som har "otur" att missa en betalning. Hade ni öppnat brevet hade ni ju sett det i tid.

2. Semesterargumentet håller inte som invändning mot att 18 dagar är för kort tid. Den som åker på semester kollar väl igenom "att allt är klart" innan man åker? "Att allt är klart" innefattar allt från posthantering, blombevattning till att just räkningar och annat är betalt eller sköts under perioden man är borta.

Man kan ogilla LF (och alla andra försäkringsbolag med) av många skäl, men just detta tycker jag man bör se som något positivt för LF.
Visst men om Du av olika orsaker förutom semester,låt säga sjukdom,olycka etc,är då Ditt argument detsamma ?
Samtidigt verkar andra Försäkringbolag fattat detta och har längre respit än 18 dagar ?
Men man är väl onormal verkar det som för alla andra är ofelbara tydligen när det argumenteras..?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det spelar ingen roll varför du är borta. En räkning ska betalas inom stipulerad tid. Det gäller samma för elbolag, kreditbolag, tv-licens, kabelTV - de skiter alla högaktningsfullt i varför du inte betalar.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hörde kul kul historia härom dagen.

En kille hade problem med elverket som ständigt skickade påminnelser kravbrev. Han skrev ett svar:

"I slutet av varje månad lägger jag mina räkningar i en tombola sen drar jag en som jag betalar. Om ni inte slutar med era otrevliga brev kommer ni inte få vara med i nästa månads dragning"

Det gäller att ta befälet ;)
Hahaha ska köpa en tombola då ;)
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
hehe, den var bra ^^

Das bmw
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
De tyckte väl du fick din försäkring "För billigt" och tog ett svepskäl för att få säga upp den.

Tom sveriges snålaste och folkilsknaste företag Telia ger dig 30 dagar att betala en påminnelse.

BMWCS 06641 www.specialsvarv.se
Är kanske inte en slump då att Telia ofta är det dyraste alternativet... :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Finns inte 1 försäkringsbolag som inte reagerar snabbare än blixten om betalning uteblir.

Nä fan är helt på alex84 s sida (trots din påminnelse) :

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.