AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.023

Länsförsäkringar är sanslösa !

Sida 1 av 2
Den senaste tiden har jag bråkat med LF gällande ett ärende.
Det började med att tjejens försäkring upphörde pga utebliven betalning (autogiro).
Inget ovanligt med detta,men nu till detaljerna..
Har försäkring på autogiro ock detta fungerar utan problem.
Tyvärr så missade jag/vi att balansera kontot detta dras ifrån vid månadsskiftet ( Okt-Nov ) ock det drogs inte för hennes bil.
När jag så skulle betala räkningarna nu den 25e så såg jag till min förskräckelse att vi fått en påminnelse om detta ock där stog det följande..
Om inte försäkringen betalats för den 18e November så upphör försäkringen att gälla from den 19e kl 00:00 !!
Ock mycket riktigt var det så ock det blev Trafikförsäkrings Föreningen from den 19e tom den 26e denna månad med en merkostnad på 1000 kr till följd!
Helt sanslöst enl mej själv,jag menar naturligtvis var det mitt/vårat fel att räkningen ( autogirot ) inte blev draget samt att vi/jag inte öppnat brevet förrän den 25e ( påminnelsen ).
Men att försäkringen upphör att gälla from den 18e dagen är sjukt.
Man kan missa balansen ock vara på ex semester ock då sker detta ?
Bytte nu till BMW original försäkringar ock samtidigt frågade jag om deras vilkor ang Autogiro ock svaret var solklart att man har respit i 30 dagar,dvs hela månaden ut när en dubbel avgift tas ut om man missat,alltså ingen indragen försäkring vid ett ev missat balanserat konto.
Därefter blir försäkringen automatiskt en avi på halvårsbasis om det sker 2ggr på raken ock därefter naturligtvis den vanliga inkasso saken.
Sa till LF att jag/vi inte vågar ha våra bilar hos dom mera då dom är så extrema vid ev utebliven dragning ock dom var helt oförstående i saken ?
Hos BMW Original försäkringar blev dom smått förvånade över LF´s agerande i saken ock sa själva att 18 dagar är helt orimligt då misstag kan ske.
Har haft LF i snart 2 år utan misstag av detta slag men detta betyder inget hos LF i denna fråga ?
Näe aldrig mera LF för mej,för vem vet hur dom agerar när det verkligen händer något ??
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Har för mig att en försäkring är gilitig i 14 dagar efter sista betalningsdatum. Ni har överskridit det, därmed så har LF rätt att säga upp försäkringen.

Jag kan tycka att deras agerande tyder på dålig kundvård. Det borde ju räcka med en normal dröjsmålsränta kombinerat med en dubbeldebitering nästa månad!

Ps. Och stavas OCH, inte OCK ;)

Mvh/ Niclas
@Heden: Håller med fullständigt,förvisso mitt/vårat fel att missat betalningen och ;) inget om detta men servicen....näe tycker det suger minst sagt :(
Personligen tycker jag inte att det är så konstigt. Ni fick ju en påminnelse (som ni öppnade), när de inte får någon respons säger de upp försäkringen.

Det är så det fungerar.

// Erik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Läropengar. Öppna post när den kommer är ett bra tips att slippa ekonomiska bekymmer. Aldrig sett Lyxfällan?
Visst,men det kan bli en miss eller hur ? Eller som ex en semestervistelse eller sjukdom?
Sen vet jag inte vad lyxfällan har med saken att göra?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Där öppnar folk inte räkningarna och se var de hamnar...
Oavsett vad så har du fått ut deras villkor, du har skyldighet att se till att det finns pengar på kontot, du har fått påminnelse.
Är man bortrest så är det bra om man ser till att det finns pengar till autogiroräkningarna.
Varför hamna i sitsen att det blir tomt, ha 4-5000 kvar på kontot som backup, istället för på sparkontot, den lilla ränta man förlorar på det äts snabbt upp av förseningsavgifter, övertrasseringskostnader och liknande.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Att LF är hutlöst dyra räcker för mig att inte anlita dem.
De var bra förr men nu gör de allt för att inte ha mig som kund och det lyckas de bra med.

Trist situation du har hamnat i och jag tycker att de var lite hårda även om det var lite missar från eran sida.

///BMW - Was sonst!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En försäkring är en tjänst, ingen rättighet. Uppfyller man inte villkoren för tjänsten så sägs den upp. Inget konstigt med det.

Tråkiga pengar men felet ligger hos dig, inte LF.

-------
//Lövet
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Trist läge för dig Alex84 men vete fan om jag hade tagit berättat det för någon överhuvudtaget att jag dabbat mig så....och sen skylla på LF,,,njae, dom har nog gjort som alla nadra försäkringsbolag gör tror jag, Sorry...

Frasse
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte man kan skylla på LF.

Men är det inte otaktiskt av dem att agera på detta sätt?
Vore det inte bättre att påminna en extra gång och debitera dröjsmålsränta?

Är utebliven betalning ett sätt att kunna byta försäkringsbolag utan att invänta årsförfallodagen?

Själv retar jag mig på den korta betalningstid man får av tex LF. Är det 10 dagar eller nåt sånt? Jag sätter mig normalt ner och betalar alla mina räkningar i slutet på månaden. Då hinner jag ofta få en påminnelse från LF, dock kostar det inget extra för mig och oftast är räkningen redan betald då.(men de borde ha en ansenlig kostnad för alla dessa onödiga brev).

När man säger upp en försäkring är det inte lika snabba puckar att betala tillbaka.
BjörnB: Bra kommentar i slutet! Det kan ta månader ibland att få tillbaka pengar på försäkringen efter att man sålt sin bil. Jag har vid tillfälle krävt ränta på pengarna (vilket jag också fått), dock är det inte många extra kronor det handlar om i dagsläget med den nuvarande räntenivån. Men detta tycker jag gäller försäkringsbolagen generellt och inget man kan peka ut ett specifikt bolag för.

Annars har jag nyligen positiva erfarenheter från LF. Vår gaspanna gick precis sönder och det tog mindre än ett dygn att få ersättning. Klart godkänt!! :-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kanske bäst att tillägga att jag också är mkt nöjd med LF för övrigt.
Håller med alla om det Ni skriver,men jag skyller inte ifrån mej ang betalningen och detta skrev jag i det första inlägget med !
Det jag retar mej på är den korta respiten dvs 18 dagar sen annuleras försäkringen.
Även i detta stödjer original försäkringar mej när dom påpekar att dom har 30 dagar vid en sådan miss,och det är i detta jag är negativ till,inte att jag/vi missat en autogiro dragning vill säga.
För att förtydliga i saken så har jag/vi LF bank och försäkringar på huset och tills oktober även bilarna i LF.
Problemet har nu visat sej att en sk kort-avgift ( som vi inte har ?? ) har dragits från vårat autogirokonto som vi överför till varje månad för just försäkringarna etc.
Kortavgiften skall inte tas ut på de som är sk storkunder dvs har allt i LF så LF själva har korrigerat felet men eftersom nu LF bank och LF försäkringar inte är samma ??? så är det fortfarande ingen förståelse från LF försäkringars sida ang chansen att få längre tid på sej ex 20-30 dagar vid en miss.
Jag använder LF Värmland och kan inte säga nåt annat än att jag är mycket nöjd med dom just nu. Dom har bra premier, varit snabba och hjälpsamma dom gånger jag av nån anledning behövt utnyttja försäkringarna. Återbetalning av premie vid avställning/försäljning brukar ta ca en vecka.

Ett sanslöst bra bolag alltså! ;-)
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Håller med om att det var jäkligt sniket av LF att göra som de har gjort, och om det dessutom visat sig att det inträffade är en följdverkan av att något av deras andra bolag begått ett misstag blir det ännu dummare.

Du gjorde helt rätt i att byta. Lätt att vara en paragrafryttare och en goodie-goodie när det inte är man själv som sitter i skiten.
Tack fredo,Du verkar förstå mej i alla fall ;)
Jag var jätte nöjd med LF då jag 2000 drabbades av en vattenskada pga igensatt dagvatten avlopp och fick min källare/gillestuga dränkt pga att dräneringen tryckte upp vattnet genom min platta...suck
Inga problem där med ersättningar etc,utom att jag ville göra jobbet själv eftersom dom annars spikat igen allt redan efter 3veckor och det ansåg jag vara på tok för tidigt med att göra,så jag gjorde jobbet själv efter 1år.
När det gäller premierna är dom klart billigast både bil/hus-Villan så det känns surt när dom är så petiga som 18 dagar bara och jag har varit kund prickfritt i +9år så därför min klagan :(
Att jag felat med betalningen har jag understrukit redan och i detta avseende tar jag på mej mitt fulla ansvar,men att LF är så stelbent så man anser att man har 1 chans What so ever känns löjligt..
Tycker fort. inte felet ligger hos LF, bara o bita i det sura äpplet!. Dom får nog ett o annat telefonsamtal varje dag om folk som kör någon tomtevisa om att de glömt o betala o.s.v. Bara o oförsäkra dom enligt mig!!

Inte dåligt att va försäkringstagare vid 16 års ålder o ta sig an vattenskadsproblem....

Mvh
Henke
Vem är 16 år ?
Ahhh nu vet ja....lite fel där ;)
Korrigerat nu med rätt ålder ;)
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Lite off-topic.

Men jag hade inbrott hemma,
LF täckte inte pga att jag inte kunde "bevisa" att någon brutit sig in.
Jag kunde dock redogöra för vart samtliga nycklar funnits vid tidsrymden för inbrottet.

De agerade även ytterst oprofessionellt i sitt bemötande av min kritik.

Bytte direkt till If.

LF är väl olika beroende på vilken län man bor i?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.