|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I år körde jag bil betydligt mindre än det var tänkt från början. Det brukar aldrig bli något problem med något försäkringsbolag som jag haft under åren. Man fyller i en ansökan om premiåterbetalning pga kortare körsträcka, bifogar bevis (tex besiktningsprotokoll) och får tillbaka mellanskillnaden. Hos Vesta blev det tvärstopp - de påstår att de aldrig hört talas om någon återbetalning. Hade man däremot kört för mycket skulle man beläggas med straffavgift. Är det verkligen brukligt? Finns det något annat försäkringsbolag i Sverige som vägrar betala mellanskillnaden? //Alex | |
|
VESTA upphör inte att förvåna! mvh/Gunnar |
|
|
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att man kanske kör lite mindre än vad man angett. Det brukar ju inte skilja mer än några hundralappar. MVH Christofer |
|
|
Jag har heller aldrig hört talas om detta, men så är jag ju inte heller ui försäkringsbranschen. Men idén som sådan känns ju inte helt fel för oss försäkringstagare. Har BMW Originalförsäkringar (IF) detta "erbjudande"? Någon som vet? Mvh Jimmy |
|
|
Enligt § 13.2 i försäkringsvillkoren för BMW Originalförsäkring verkar det som om man kan få återbetalning om man kör kortare stäcka än angivet. Kontrollera själv på försäkringsvillkoren som fins på nätet - se under Frågor och svar/Produktinformation/Så här beräknas priset på din försäkring. ChristerG525 |
|
|
Vad händer om man flyttar osv och hamnar i en billigare zon? Måste man vänta till förfallodagen innan den nya premien gäller då? Någon som gjort ngt liknande? ------- //Lövet |
|
|
-> Lövet Jag bytte adress nyss, och flyttade till ett område där försäkringspremien blev billigare. Jag fick ett brev från BMW originalförsäkring ca en vecka efter adressändringen, utan att själv behöva kontakta dem med nya adressuppgifter, och den nya (lägre) premien börjar gälla omgående. MVH Niklas |
|
|
Kan ju tillägga att det gällde försäkringen på 523'an, de andra två bilarna som jag har försäkrade i andra bolag är avställda, och från de bolagen har jag ingenting hört. ///Niklas |
|
|
Låter ju trevligt. Undrar om alla bolag gör på samma sätt dock? ------- //Lövet |
|
|
alexx Vesta är ju det billigaste bolaget som finns på marknaden. Inte ens Insplanet rekommenderar Vesta när man ringer innan sitt nästa bilköp. Varför tror du att de är så pass billiga som de är? men lycka till!! Har du rätt till det så ska det vara avdraget |
|
|
Oskar_M5 Insplanet tål att diskuteras med det är en helt annan historia :-) Efter att ha tittat runt kan jag konstatera att Vesta långt ifrån alltid är billigast. Det finns andra, seriösa försäkringsbolag som är billigare. Man ska ju bedöma en försäkring utifrån vilken hjälp man får när man råkar ut för någonting. Vad spelar det för roll om försäkringen är "billig" (nåja, billigare) om man inte får någon ersättning alls? Jag har ledsnat på Vesta av helt andra skäl, och det här med utebliven premieåterbetalning kom som en extra överraskning i samband med att jag bytte försäkringsbolag. Jag kan verkligen inte rekommendera Vesta till någon oavsett deras premier. //alexx |
|
|
Jag och min familj har haft Vesta på allt sedan flera år tillbaka. Anledningen är att de i stort sett alltid vart billigast när vi jämnfört. Har aldrigt vart problem och jag kan verkligen inte påstå att de skulle vara sämre än andra bolag. Min förra A4 lagades t.ex. för betydligt mer än marknadsvärde. Skulle vara intressant att veta om alla som klagar på Vesta verkligen har haft problem vid en skada. MVH Christofer |
|
|
Hej! Sök på Vesta här på AP, får du läsa både om det ena och andra! Gå gärna ut på Google och gör sammalunda. Mitt ärende slutade i Malmö Tingsrätt, där Vesta fotfarande vidhöll bl.annat att skrot värderat till 6000:- av besiktningsman, skulle enligt deras uppfattning vara värt 10000:-, utan dokumentation. Har i dag givetvis inga försäkringar i Vesta! mvh/Gunnar |
|
|
Vad jag menar är att det finns knappast något försäkringsbolag som inte strular. Sök på vilket försäkringsbolag som helst på nätet så kan du garanterat läsa både det ena och andra. Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och har inte för avsikt att betala ut mer ersättningar än de måste. MVH Christofer |
|
|
"Försäkringsbolag är vinstdrivande bolag och har inte för avsikt att betala ut mer ersättningar än de måste." "Min förra A4 lagades t.ex. för betydligt mer än marknadsvärde." Det är ju ett märkligt beteende av ett vinstdrivande företag... |
|
|
Ja, jag blev förvånad. Vesta ansåg uppenbarligen att billen var värd mer än jag. Vart vill du komma? Vill försäkringsbolaget ersätta mer än vad man själv hoppas på så är det väl bara att tacka och ta emot, eller? MVH Christofer |
|
| Hetsa inte upp dig nu... :p Jag vill inte komma någonstans, bara konstaterar att det var märkligt att dom var så generösa. Det hör knappast till vanligheterna. | |
|
Jag hetsar inte upp mig, jag ifrågasätter varför Vesta skulle vara sämre än andra försäkringsbolag. Att man blir nöjd i ett försäkringsärende handlar snarare om att man har tur och träffar på bra skadereglerare och handläggare än vilket försäkringsbolag det är frågan om. Man kan garanterat läsa spaltmeter med skäckexempel om vilket bolag som helst på marknaden. Man skall ha i åtanke att Vesta är stora både i Danmark och Norge och är förmodligen större än alla Svenska bolag. MVH Christofer |
|
| Hur bra ett försäkringsbolag är eller inte brukar man först få reda på när man väl behöver använda sin försäkring. | |
| Kunde du inte ändrat körsträckan innan årsperioden tog slut? De gånger jag ändrat, då åt motsatta hållet (tex 7 månader in på de 12 månaderna) har jag fått en räkning hem där jag får betala mellanskillnaden för hela året. Jag kan ju bara tänka mig att om jag sänker körsträckan betalar dem tillbaka skillnaden. | |
|
Dubilidu!: Jo precis. På det här formumet finns det massor med folk som inte fått den ersättningen av Vesta som det ansåg att de borde fått. ;-) Att man inte får tillbaka några hundralappar för att man kör lite minde per år än vad man trodde är ett jäkla problem... Ursäkta min ironi... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.