|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
320i e30=meningslös. Det händer ju inget när man trycker på gasen. Skillnaden med 325 är enorm! Trots det drar 320i mer än 325i.. Så varför 320? Spara 100kr i månaden i försäkring? Ända anledningen till att jag köpte min var att jag behövde en billig vinterbil för min gamla pajjade. Andrahandsvärdet är ju betydligt lägre på 320 plus att det finns många flera ute till vrakpriser så den vinner över 325 i skit-bils-klassen. För att återgå till ämnet. Faschinerande att så många kan så mycket om andrahandsmarknaden. Jag är helt lost men känner att det verkar vara ett bra köp! Men antagligen är det just som någon sa innan; folk är så rädda för milen. Själv är jag bara rädd för rosten. |
|
|
Crille: 2000kr i skillnad för en service som görs var 10000e mil samt 1-1,5dl extra per mil gör den inte 25% dyrare. Den ÄR dyrare, det är vi överens om, men det handlar kanske om en två tre tusenlappar - per år. Vill man åka rusk och skakmotor fyra för att spara in 300kr i månaden så visst ;-) Jag gör det i alla fall inte. ------- //Lövet |
|
|
Mina erfarenheter av A6:an med 2,4 motorn är: Väldigt skön glidare, dock ohyggligt trött och tung. Soppatörst som en alkoholiserad kamel. Min gick i princip inte att få under 1,4 blandad och då fes jag bara runt. Körde ett par månader Vallentuna-Tumba tur och retur dagligen och lyckades pressa ner förbrukningen till 1,1l/mil. Nu var min både quattro och automat, men det sved i plånboken att äga den bilen. Luftfjädringen gav upp, en nätt affär på 12-14000kr... Jämför detta med min nuvarande 320, 6:a på liknande litervolym. Samma resa samma körsätt: 0,67l/mil... |
|
|
Andreas: Prisskillnaderna jag redovisade var endast delar till en storservice. 2,4 har ex. betydligt större oljevolym och dyrare övrigt material. Således blir all service en hel del dyrare. Tar ett räkneexempel på 1,8T Avant kontra 2,4 Avant utslaget på 6 år och 12000 mil. Bränsle (uppgiven bla. förbr.): 1,8T 0,85/mil 127908:-, 2,4 0,99/mil 148975:- Skatt: 1,8T 1920:-, 2,4 2460:- Försäkring: Samma person, bolag och villkor. 1,8T 5488:-, 2,4 5686:- Service (schablonpriser): 2000 mil: 1,8T 2500:-, 2,4 3200:- 4000 mil: 1,8T 2500:-, 2,4 3200:- 6000 mil: 1,8T 3200:-, 2,4 3900:- 8000 mil: 1,8T 2500:-, 2,4 3200:- 10000 mil: 1,8T 2500:-, 2,4 3200- 12000 mil inkl. kamrem etc: 1,8T 8000:-, 2,4 11000:- Totalkostnad: 1,8T 156516:- , 2,4 206961:- Årskostad: 1,8T 26086:- , 2,4 33494:- Månadskostand: 1,8T 2174:- , 2,4 2875:- Vid ev. längre körstäcka per år blir skilladen större. Jag har heller inte kalkylerat med ev. reparationer, det gör skillnaden ännu större till 2,4:an nackdel. Kort och gott, skillnaden är större än vad du vill göra gällande. För en köpare som inte är speciellt intresserad (som de flesta) så gör 7-800:-/mån eller 8-10000:-/år skillad. Därför är inte 2,4 ganska kall. Annars är trådskaparens objekt mycket bil för pengarna. =) MVH Christofer |
|
|
"Därför är 2,4:an ganska kall" skall det vara... MVH Christofer |
|
|
Fasen, räknade ju bara skatt och försäkring för 1 år. Skatt: 11520:-, 2,4 14760:- Försäkring: 1,8T 32928:-, 2,4 34116:- Månadskostnad: 1,8T 2529:- , 2,4 3133:- MVH Christofer |
|
|
Stabil uträkning crille82...men Lövet tycker nog inte som du ändå. För han har minsann haft/hyrt Audi-bilar och på dom var det säkert andra siffror än det du skriver... Oavsett vilket så verkar flertalet välja bort 2,4:an eftersom den var ett litet problembarn tyvärr, hade den varit så jäkla bra så hade väl Audi haft den kvar kan man väl tycka. Frasse |
|
|
Intressant och seriös uträkning, Chrille. Tror dessutom värdeminskningen kommer bli större för 2.4:an. Med tiden och ju äldre och tröttare bilarna blir desto viktigare är det att de är så billiga som möjligt att hålla rulllande. Bensinförbrukningen som man lättast fokuserar på kommer bli än viktigare. Men jag håller med om att det ser ut som man får en ganska trevlig bil för rimliga pengar trots allt om man väljer 2.4:an. Har bara kört A4:an med den motorn och den var trevlig (men inte så snål). |
|
|
Jag har inget att invända mot Crilles stabila uträkning förutom bränsleförbrukningen men det påverkar inte kalkylen väsentligt. Med samma typ av körning har jag legat på ungefär 1,05 med 2,4an och 0,95 med 1,8T. Egentligen bedriver jag inget privat korståg för att alla ska åka 2,4 (även om det låter så) utan det jag vänder mig mot är alla tvärsäkra uttalanden om att bilen är osäljbar för att det är en 2,4. Detta utan att de någonsin varit i närheten av en sådan bil och baserat på kunskap från antingen -Något 7 år gammalt nummer av Teknikens Värld -En "mekkunnig" polare (som antingen hämtat sin kunskap från Teknikens Värld ändå) Crille har trovärdigt visat att skillnaden i kostnad ligger ungefär 500kr i månaden. Det har jag inga som helst invändningar mot. frasse: 2,4an byttes ut i och med att man gick över till en ny FSI motorgeneration med lanseringen av nya A6. Sedan kommer du återigen med att 2,4an ska ha varit ett "problembarn". VAD är det för problem du hört talas om? ------- //Lövet |
|
|
Kamkedjehaveri, oljeförbrukning, törstig, ventilskrammel vid kallstart samt lite till. Detta är åtminstone vad jag hört/känner till på de nyare modellerna av 2.4. från -05 till -08, sen slutade den väl tillverkas? Men både 2.0 och 2,4 såldes väl parallellt något år eller så? Frasse |
|
|
Vi pratar om en annan generation här (1997-2005). Den har varken trasiga kamkedjor eller någon notorisk törst. Det som finns är oljeförbrukning på modeller innan år 2000 (men inte mer än BMW) samt problem med topplocksbultarna (byttes på garanti). Den 1,8T som hyllas så mycket har definitivt sina egna problem där trasiga luftmassemätare (närmast en förbrukningsvara på dessa) samt trasiga spridare är mycket vanliga problem. 2,0T (170) och 2,4 (177) tillverkades parallellt men det är som sagt en annan generation vi pratar om då. ------- //Lövet |
|
|
Mer fel...1.8T har eller har haft vissa problem med oilsludge och felande kamdrivning (kedjor). mvh/ Anders |
|
|
Hmm, hur kan den ha kamkedjefel när den har kamrem? ;-) ------- //Lövet |
|
|
Skriver jag också om fel motorgeneration? :-) mvh/ Anders |
|
|
Det kanske du gör. Den motor som satt i A6 mellan 1997 och 2005 hade i alla fall kamrem. Den 1,8T motor som sitter i nya A4 har ingenting med den gamla att göra. |
|
|
På 1.8T motorn i VW Passat som jag antar är samma motor som i Audi? Så går oljepumparna sönder ibland, jag har personligen bevittnat två sådana ras med tillhörande motorras som följd. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Håller med om att verklig förbrukning på 1,8T resp. 2,4 snarare ligger på 0,95 resp. 1,1. Det förändrar dock inte ägandekostnaderna. Poängen var dock att de som köper bilar i klassen 40-70000:-, förmodligen relativt ointresserade de flesta, har inte "lust" att betala 8-10000:- mer per år i ägandekostander. Om man vill ha Tiptronic och/eller quattro så sticker förbrukningen iväg mer på 2,4:an. Många Audimotorer, t.ex. 1,8T, har både kamrem och kamkedja. Kamkedjan sitter i bakkant på motorn. Rasslande kamkedja och oilsludge är sällsynt och beror på mycket kortkörningar och slarv med oljebyten. Detta är ABSOLUT inget vanligt eller specifikt fel på 1,8T. Vad det gäller oljeförbrukning på V6:orna så förekommer det, men är som Andreas säger, överdrivet uppblåst. Jag har haft många Audi med olika motorer, dock inte V6, iaf inte utan två hårblåsar. Min far och farfar hade köpte dock varsin A6 2,4 165 hk -97 när den var helt ny. Dessa kördes under många år och ingen drog nämnvärt med olja. Min morbror hade däremot en Passat V6 (2,8 193 hk) -02, den drog en hel del olja. MVH Christofer |
|
|
Herr Gaspedal: Du måste tänka på att det rullar ofantligt många 1,8T i olika modeller. Det händer naturligtvis alltid något med någon. Många har dessutom rullat 25-30000 mil. Jag hävdar som jag gjort förut. 1,8T är bland de absolut mest felfria och lyckade motorer som någonsin byggts. Varför tror ni samma grundkostruktion som presenterades 1994 fortfarande används? Jag syftar inte på nya 1,8TFSI. MVH Christofer |
|
|
Ja där kom kedjan fram. Det satt i bakhuvudet att oilsludge med påföljande kedjeproblem förekommit på 1,8T. Googla och kedjan dyker upp :-) |
|
|
Crille: I vilka modeller sitter "gamla" 1,8an kvar? De nya 1,8TFSI motorerna på A4 är inte att anse komma från den motorn som jag förstår det. Den användes dock i A4 B7 som 163hk fram till 2007 i alla fall. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.