AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
58.202

Audi A6 2003. Osäljbart?

Sida 1 av 6
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hjälper en kompis att sälja hans Audi A6 2003.
Jag satte ut den i fredags, men sen dess så har det kommit ett seriöst telefonsamtal och ett mail.

Jag är billigaste 2003:an på blocket men ändå ringer det inte. Är modellen stendöd i sig? Fel pris? Något fel i annonsen?
Kort sagt: Varför ringer det inte?

Länk

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Kan kanske vara att den är självservad dom sista 7000 milen.
Svårt att bevisa att den är gjord enl konstens alla regler.

Det märker man först när man träffar ägaren,tror ngr drar sig för det
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hmm mjo det ligger något i det.

Nu e det som så att ägaren jobbar hos en stor MRF-Ansluten märkeshandlare och den är servad precis som på märkesversktad fast utan stämpel.

Men står det inte så vet ingen...
Man kanske bara ska ändra i annonstexten till "servicebok finns" och sedan förklara läget på telefon =)?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men oj vad bråttom han har. 4 dagars annonsering är ingenting...

Jag skulle inte nämna serviceboken i annonsen utan ta detta på telefon.
Eftersom det är en långmilare (men nytt kamremsbyte på G vid 20k) så lär det krävas en viss typ av (händig) köpare som vet vad det innebär att köpa långmilare. Vanliga "Svenssons" drar åt sig öronen när bilar hamnar på den mätarställningen.

A6 är inte jättehet men var åtminstone glad för att det är en Kombi. Hade det varit en Sedan då ska du få se på långsam försäljing. Min fd A6 2,4 -04 stod i 6 månader hos bilhandlaren efter att jag bytt in den. Då hade den gått 10500...

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
66k är ett mycket bra pris för en svensksåld -04. Jag kommer snart att börja leta bruksbil själv och detta skulle kunna varit en kandidat för mig. Det är dock lite tidigt eftersom jag inte behöver någon bruksbil förrän framåt februari-mars. Misstänker att ni inte vill vänta så länge ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Nej, så länge vill han inte vänta.
Det är dock en 2003. Jag stryker det med servicebok ur annonstexten så får vi se om det ger förändring.

Kollar man Blocket är priset rätt satt. Vad säger Frassemannen?

BMW CS #1812

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att bilen ska kosta 30.000kr eftersom han en gång hittade en återtagen halvtrasig A6a hos ett finansbolag för mindre pengar.

Ungefär så gissar jag.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Lövet: =)

Hade det vart en 1,8T gissar jag på att den redan vart såld...

MVH Christofer
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tror crille82 är på rätt spår, V6'an är kanske lite som en E30 320, oönskad mellanmodell som drar mer soppa?

Men säljer man en bil på ett par dagar har man satt priset för lågt ;)

______

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
320 E30 var ingen oönskad mellanmodell. Var har du fått ifrån?
320 E30 var en ynglings våta dröm slutet -80 talet.
Och lite soppa 0.9 för en bil som toppar 200 km.
Och en go sexa under huven som vaknade vid 3,500 varv.
och ett jämnt kraftflöde till 6,000 varv.
En underbar bil att ligga och marcha på autoban med 170-180 på mätaren.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Lövet: Du har svårt att släppa att man kan skaffa billigare bilar än vad du gör va?
Och för sista gången...ALLA bilar jag köper/fixar/förmedlar till bekanta,är inte från konkursbo/finansbolag!! Kanske var 7-8:e bara...men det verkar du inte fatta överhuvudtaget verkar det som.

Frasse
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Men åter till bilen i tråden då...priset anser jag inte vara något överpris alls...men man måste tänka på att bilen snart är 7 år gammal, stor motor/bil etc....inte den mest lättsålda kärran i landet tyvärr.
Flertalet av bilköparna idag vill ha mindre och bensinsnålare bilar.

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2,4 drar inte nämnvärt mer soppa än 1,8T förutom på papperet. 1,8T är en riktig cycle beater men jag lovar att ingen någonsin har kört den bilen på de 0,72 som det står i deklarationen. Har haft 2,4 själv men också ett gäng 1,8T som hyrbilar och skillnaden i förbrukning är runt 1dl per mil. Inte mer. Denna skillnad tar åtminstone jag gladeligen för att få en motor som är silkeslen från 1000-7000 varv istället för en ruskig bruksfyra med användbart register från 1800-4000 varv. Men jag kanske inte tillhör medel-Svensson i det avseendet ;-)

Och du Frasse, jag är inte det minsta avundsjuk på dina billiga bilar som du försöker antyda. Du är nog den enda som lyckats få en rostig A6 -05a. Gissa varför.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"anser jag inte vara något överpris alls"
Va??? Trodde jag aldrig skulle komma från Frasse ;)

Håller med om att problemet sitter under huven.
Kollade annonsen mycket snabbt först och konstaterade att 66´ låter ju helrätt för en fin Audi A6 från -03. Avant och drag skulle passa mig bra. Sen såg jag 2.4 170hk och då svalnade mitt intresse.

Annars är det en välformulerad annon med bra bilder så det borde lösa sig.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Nja Lövet....rost på den nya karossen är inte alls så ovanligt som du tror. Kolla med Nordic Audi.com så kanske du lär dig ett och annat.
Även VAG har faktiskt erkänt att 05--07 har drabbats en hel del

Frasse
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Tyvärr är ju 2.4:an en ganska klen motor som drar mer än 1.8T men inte känns raskare. De brukar ha en stor aptit på longlife-olja (ca 1L/200 mil anses normalt enl. Audi). I dagens bilsamhälle så brukar man ju byta till något som är driftssnålare vilket gör att A6 2.4 inte har alltför stor kundkrets.

M V H
Stephan

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur många av er som pratar ner 2,4an har faktiskt ägt en? Det verkar mest vara samma mantra som står i motortidningarna nämligen. Oljeförbrukning finns på 165 hästaren (innan 2001) men det är inte relevant här eftersom det är en 2003a. Den motorn är på 170 hästar och är uppdaterad för att få ner oljeförbrukningen - vilket lyckades. Min A6 -00 drog cirka 1 liter på 800 mil. Min A6 -04 drog kanske 1 liter TOTALT mellan 3000 mila servicarna...

Sedan att motorn skulle vara "klen"? Hmpf! Den är starkare än 1,8T på riktigt låga varv (under 1800 varv) och har dessutom högre maximalt vridmoment. Men det krävs att man vet hur man växlar.

Nej, ut och kör båda alternativen så får ni se. 1,8T motorn är en brummig och trist historia som har absolut 0 karaktär eftersom vridmomentskurvan är platt som en pannkaka. 2,4 motorn är helt silkeslen, har ett skönt motorljud och är totalt vibrationsfri. Den lever dessutom upp vid ungefär 5500 varv och drar rakt in i varvstoppet. Det blir en helt annan bil med den motorn. Detta till priset av runt 1dl per mil i verkligheten.

-------
//Lövet
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Märkligt. Jag har jobbat 6 år inom VAG och jag hör från mekarna på div. verkstäder att t.o.m. om nya 2.4 som sitter i nya A6'an drar olja. Jag har haft en A6 2.4 som tjänstebil ett tag och visst den är roligare än 1.8T helt klart men den drog betydligt mer också eller säg så här - 1.8T gick lättare att snålköra ;)

M V H
Stephan

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är 1,8T snålare om man späker sig och slutar använda gasen helt. Men vid "normal" körning är skillnden ungefär 1dl som jag skriver. I 1,8T är motorn också väldigt lågt växlad så direkt när man börjar köra lite fortare än 110km/h så drar förbrukningen iväg mycket mer än 2,4an.

Nej min favorit är ju klar, det är det nog ingen som tvekar över. Jag tycker att 1,8T har fått alldeles för bra rykte för att vara en så pass trist motor egentligen. På samma sätt tycker jag att 2,4an fått ta emot onödigt mycket kritik. En del verkar ha fått för sig (ivrigt påhejat av dåligt pålästa journalister) att bilen drar nästan lika mycket olja som bensin. Det är bara helt fel, de tidigare ligger på ungefär samma oljeförbrukning som BMWs motorer och den uppdaterade motorn är faktiskt bättre. 2,4an är en alldeles jättelyckad liten mys-sexa ungefär som M54 2,2. Men varför ska man sätta lite guldkant på tillvaron i JanteSverige? Verkar ju heldumt ;-)

-------
//Lövet
Oavsett hur mysig Audis V6 är till A6:an så är dessa typer av motorer ganska "ute" idag. De anses dra enorma mängder bränsle och sen har ju Audis V6 fått ganska mycket spö i media där förtvivlade kunder fått verkstadsnotor från VAG på uppåt 15-20kkr för en 13,000mils service.

Även om 1.8T egentligen passar bilen sämre så torde den trots allt ligga mer rätt i tiden hos presumtiva spekulanter. Där har vi säkert en av anledningarna till varför 2.4 är lite trögsåld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.