|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Säkert är det så. Men det jag reagerar på är att det inte är baserat på motorernas faktiska egenskaper utan ryktet om dessa. 2,4an har samma kamremsintervall som 1,8T, drar inte mer i olja i verkligheten, drar kanske 1dl mer per mil osv. Att då en motor ska vara stendöd medans den andra lättsåld har åtminstone jag svårt för. Men, men, jag får väl se det som att det är fyndläge för mig när jag letar bruksbil. Jag vet ju hur det egentligen ligger till och får jag då en 2,4 till samma pris som en 1,8T eller till och med lägre så är ju det ett fynd för mig. Min "mentala" värdering av 1,8T ligger ungefär 15.000 under 2,4an just för att fyran är så förbenat tråkig. ------- //Lövet |
|
|
Fel motor För högt miltal Där är de objektiva anledningarna till att bilen inte redan sålts. Vad man sedan subjektivt tycker om V6 och mätarställning är liksom inte relevant för diskussionen. Beträffande 320i E30 så är det en riktigt meningslös modell, kan jag som ägt en intyga. . Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
"Fel motor" är väl så subjektivt som det blir? Objektivt så har jag ju visat tydligt att skillnaderna i kostnader är minimala. ------- //Lövet |
|
|
BMW 320i är inte en meningslös modell, det kan jag intyga som ägt 2st. Mjuk och fin gång som en sexa skall ha. :-) mvh/ Anders |
|
|
Har inte 2.4:an kamkedja? Har för mig att min 05:a hade det iallafall....men har kanske fel för mig Frasse |
|
|
Den nya 2,4an på 177hk har det. Den är baserad på 3,2an på 255hk. Gamla 2,4an på 165/170hk var baserad på den äldre 2,8motorn på 193hk och har kamrem. ------- //Lövet |
|
|
Mina teorier varför den är svårsåld är Fel motor + ingen Quattro Peace=) |
|
|
Fast vi vet ju inte än om den är så svårsåld heller...har ju inte annonserats ut sådär jättelänge ännu. Men att ingen, eller väldigt få hör av sig brukar vara lite illavarslande, men rätt som det är kanske en glad figur dyker upp och köper rätt av... Frasse |
|
|
Mycket reflektioner - Kul. Mina närmaste konkurrenter är en importerad A6 X i början. "Välskött A6 i mycket gott skick in- och utvändigt. Felfri, fullutrustad" är allt som står. Dessutom är bilen avställd sedan sista sept 2008 med körförbud och allt vad det innebär nu. Nästa bil är också avställd 2009-09-15 med körförbud och sex växlad automat. =) Pris 69 000:- Men det är en variomatic och de har väl inga växlar alls om jag minns rätt? Ingen utav bilarna är dessutom nedlackade eller med 17" fälgar från fabrik. Jag kanske ska höja till 76 000 för att hamna mer i spannet? =) There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Den sexväxlade lådan är antagligen en Multitroniclåda, som i sitt manuella läge är sexväxlad, men det verkar vara extremt svårt för folk att hålla koll på sådant. Man tycker ju att de borde märkt att bilen aldrig växlar i sitt automatiska läge... Att höja priset är aldrig bra men annars är det enda jag kan säga - tålamod! Ni har haft annonsen ute i 6 dagar. Mina senaste försäljningar har tagit runt 60 dagar och då har jag ändå legat riktigt bra till prismässigt. Till slut dyker det upp någon - det gör det alltid så länge man har ett rimligt pris. Tänk också på att det är jul snart och folk har annat i tankarna är att köpa sig ett begagnat tyskt prestigelok ;-) ------- //Lövet |
|
|
Kollade in dina konkurrenter. Det är ingen risk att de säljer sina bilar innan dig om man säger... Men som sagt, tålamod. Snart dyker det upp någon som verkligen letar en A6 Avant och då är det nog din som säljs. Kollar jag på 1,8T så finns det ingen vettig -03 förrän 83 tusen. Jag kan inte låta bli att fullkomligt gapskratta åt prissättningen där folk tydligen ska betala mer för en tråkigare bil som dessutom var billigare som ny. Men man sparar ju en dl per mil... ------- //Lövet |
|
|
Det dyker säkert upp någon snart, jag har haft några samtal, sms och mail. Men alla tror de har kommit till röda korset eller socialtjänsten. Men bilen står hos mig och tar plats, visserligen inomhus så den har det bra bland de andra bilarna men ändå frustrerande att det är så trögsålt trots att man är billigast. Den är inte törstigare än en valfri Volvo. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Jag var den billigaste Volvon i över 2 månader i höstas. Ibland är det bara trögt. Jag tror tyvärr att bilen kommer fira både jul och nyår hos dig. Inte pga priset utan för att säsongen är helt fel för bilköp nu. Folk har helt enkelt annat i tankarna. ------- //Lövet |
|
|
"Beträffande 320i E30 så är det en riktigt meningslös modell, kan jag som ägt en intyga. . " Skall man skratta eller gråta? Eller skall man fråga de miljoner ägare som haft E30 320? |
|
|
Rätt många som ägt en Trabant oxå;) Håller med Kalle. Jag har haft många 3-serier men aldrig en 320i av förklarliga skäl. Tycker det är frustrerande när ljudet antyder att de finns lite pulver under huven men tyvärr saknas detta. Kör lika gärna 318i och definitivt hellre 318is då den är betydligt rappare och varvvilligare. Det blir stor skillnad om man istället satsar på 325i eller 328i. Då trycker det på lite grand. De gamla 320 (innan 2.2 170hk) kom fick väl inte så lysande kritik i de tester jag lät. Men vill man bara ha en sexa att mysa runt i och funkar det säkert för en del. |
|
|
Men bilen sålde bra... Alla behöver inte topprestanda utan vill istället kanske ha sexans gå och rundare ljud. ------- //Lövet |
|
|
gå = gång ------- //Lövet |
|
|
Visst sålde bilen bra och uppskattades av många. E30n är lätt och det var inga större problem för den lilla sexan att orka. Problemet (hmm) med små sexor är att motorn inte vibrerar så mycket vilket för många innebär att illusionen av kraft saknas. Dessa små sexor har enl. min mening ratats orättvist mycket, inte minst av media. mvh/ Anders |
|
|
Vilket drag det blev i denna tråden. Har en liten reflektion över 2,4 vs 1,8T. 2,4:an är som Andreas säger en komfortablare motor än 1,8T och passar som sagt kanske bilen bättre. Men, det faktum att 2,4 att blir betydligt dyrare än 1-1,5 dl/mil gör 1,8T populärare. 2,4:an drar mer soppa, är dyrare att serva och är dyrare i skatt och försäkring. Utslaget per år så blir detta trots allt ett antal tusenlappar. En liten jämförelse på material (MECA) för en storservice inkl. kamrem. 1,8T: 5079:- 2,4: 7507:- Sen skall tänka på att uppdaterad 1,8T blir rejält mycket mer körbar än en 2,4. ;-) MVH Christofer |
|
|
Sammanfattning: 2,4 är alltså ca. 25% dyrare att äga än en 1,8T. Det har ganska stor betydelse för många. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.