AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.052

Lurad av bensinstationen? (Tankvolym BMW 530i E39)

Sida 1 av 2
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Hej,

Enligt instruktionsboken ska tanken rymma 70L i en 530iA Lim -01.

Förra tankningen, körde jag stadskörning just innan räckvidden gick ned från
2km => --- på färddatorn. (färddatorn visade "---" ca 8km innan jag ens kom till macken.)
Då gick det i exakt 68 l på OK Q8.

Nästa tankning kör jag i ca 140 km/h på motorvägen just innan jag svänger av till macken. Denna gången tankar jag på Statoil.
Färddatorn visar en räckvidd på 18km när jag stängde av bilen intill pumpen.

Nu går det i 73 l ?!?

Tankade upp till röret båda gångerna.

En liten felmarginal kan man ju leva med, men att den debiterar 73L när det måste varit mer bensin kvar i tanken än föregående tankning är ju bara märkligt.

Detta var på Statoil Midhem i Malmö.

MVH
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det där har jag funderat på, hur kan man veta att bensinmackarna inte har apparater som medvetet räknar fel?!

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu vet jag inte om det är exakt samma tank i en Touring men jag har ett antal gånger varit nere på --- och det mesta jag lyckats få i är 71,1 liter och det var med stor sannolikhet på Statoil.

Beräknad räckvidd kan ju variera enormt med tanke på vilken typ av körning som gjorts de föregående milen. Vet inte hur långt tillbaka den den kalkylerar. Ett exempel är ju att man kommer hem efter att ha kört 3 mil och då visas det kanske 110 km kvar. Nästa morgon när man startar så visar den kanske 65 km som ganska fort tickar ner till 50 km eftersom kallstarten skickar signaler om hög förbrukning. När man sedan kört en mil eller två så är man kanske uppe på 90-95 km.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Martin: jag trodde du hade sålt din 530?

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Bensinpumparna skall vara krönta av staten i dagens upplysta samhälle är det nog inga problem med det.
Vi bor ju inte i Afghanistan
Skulle tro att statoilspump är mycket mer tillförlitlig än din färddator
Men varför åka och testa till sista droppen 99% av Sveriges befolkning skulle inte stanna och ta upp dig om du stod med en bensindunk i handen på motorvägen

Ha de T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har tankat enligt pumpmätaren 11.1 liter i en 10 liters reservdunk och den var inte ens full gissar på 9,5 liter. Så lite på pumparna till 100% ska man nog inte heller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Eller reservdunkstillverkarna...;)

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror reservdunkarna är lite större än angiven volym för att skapa lite expansionsutrymme. De gamla plåtreservdunkarna med röret på en snedfasad kortände brukar jag tvångsfylla till drygt 11 liter genom att ställa den snett på pumpfundamentet på macken. (11 liter tror jag alltså.)

En gammal klassiker som fattig mopedist för 100 år sedan var ju att när pumpen stannat hålla in handtaget och lyfta på den långa slangen för att tömma den. Vet inte hur bra det funkade, men det kan ju tänkas att om Hasso kom efter med reservdunken så behövdes dryga litern pumpas innan det kom något ur slangen :)
Ta upp det med SP, Statens Provningsinstitut. De testar ju kröningen, dvs pumpmätningen. De går ju i god för att volymen ska stämma på testade pumpar.

Det finns säkert en uttråkad tjänsteman där som efter lite hot om Sverker och Plus skulle vilja rota i varför du betalt mer för mindre bränsle vid det andra tanktillfället.

Fast vad din 140 km/h-framfart har med det hela att göra fattar jag inte?
Ni
371
Nitrious
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Jag hoppade över SP-steget och skickade ett mail till Plus direkt=)

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Japp, Jag har blivit lurat på shell, tankat full i en 530-2001 74,4?!!!! Då hade jag lite kvar i reservtanken! Det har händ många gånger med olika resultat i olika stationer!!!

Jag har funderat på det länge och hoppas att det ska komma ut snart för att bränsle är inte billig här Sverige som mellanöstern!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kan man bara inte mäta upp 5 liter(minsta tankvolym) i en 10l hink och och åka och tanka i 5 liter. det borde ju ge en fingervisning.

Om det finns något i slangen eller ej ska inte spela någon roll - betalar man för 5 liter så skall man få 5 liter, om macken skyller på nåt sånt så får de ta upp det med automatleverantören.

/Andreas.
Länk

Har vid ett tillfälle tankat på en obemannad station på hemmatrakterna där en sk kröning ägde rum.
Mannen som kom från Statensprovningsanstalt hade precis tankat upp ett kärl typ gammal Mjölk-Kanne modell med ett libell-glas i övre ändan.
Jag frågade om det stämde med volymen ock han svarade kort "det gör det alltid".
Frågade vidare om jag fick kika på Mjölkflaskan?
Nej sa han tvärt ock skyndade att lyfta in den i skåpbilen han åkte i ?
Varför mörka om man frågar?
Varför inte visa ock informera,det är väl ett klart naturligt val tycker man om man är från en myndighet som månar om ärligheten i utrustningen?

Som kuriosa kan nämnas att jag testat under ca 5års tid att tanka på 3 olika ställen i samma pump på dessa ställen...
2st är sk Q-Star mackar samt den 3e en Statoilmack som nu har lagt ner verksamheten sen 1 månad tillbaka..
Skillnaden på de 2 Q-Star mackarna är ca 0,3-0,5 dl milen i bränsleförbrukning mätt på samma bil oavsett årstid ock alltid till fördel/nackdel för samma pump/mack.
Bäst utav dessa 3 är Q-star macken i Riddarhyttan därefter den nerlagda Statoil-macken i Oti-Korset Fagersta ock sämst Q-star macken Skinnskatteberg.
Skillnaden är då vid 0,5dl/mil som mest ca 3liter vid 60 körda mil dvs 6% felmarginal pumparna emellan ock då 3% felmarginal om den ena ger + ock den andra - så att säga.
Nu kan värme/kyla inverka ock det mest statistika är nog 0,3dl/milen och detta blir då 3,6% i skillnad mellan mackarna ock då 1,8% i diff + / - faktor.
Om det får skilja max 0,5% enl Statensprovningsanstalt så är detta olagligt.
Flera än jag har märkt skillnaden i detta ock då dessa som liksom mej kollar mätarställningen kontra volym tankat vid varje tillfälle man måste tanka.
En vanlig mack säljer nog misnt 5m3 bensin dagligen i snitt ock en felmarginal på det lagliga 0,5% i fördel macken ger +25liter i kassan x 12kr = 300kr ock på årsbasis 109500kr !
Ett fint tillskott helt lagligt dessutom !
Om felmarginalen är 1,8% som i mitt ex så är detta 90 liter/dag eller 394200kr på årsbasis vid en volym av 5000 liter såld bensin/dag.

När man fyller en bensindunk är det värt att notera att kyla/värme har stor inverkan på volymen man får i dunken.
På sommaren upplever jag störst skillnad vid varm väderlek då kärlet är som varmast ock bensinen är kall från tanken i marken.
Inga problem att få i 1 liter extra då vid tanktillfället,men när man öpnnar efter att man kommit hem så garanterar jag att det formligen sprutar ur dunken!
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Ulf,

Jag hade 2st =)
En silver och en svart, gjorde mig av med den i silver.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderade också på detta här om dagen då jag fyllde upp bilen. Nålen stod precis under 15l markeringen,men ändå fick jag i 61,8 liter!
Kollade i boken om jag verkligen kom ihåg rätt om att tanken är 70l. Men där står det att tanken är "ca 70 liter"
Så då kan ju lika bra tanken vara typ 75 liter stor..?!
Ni
371
Nitrious
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Det är väl själva tanken som är 70l stor, men sen tillkommer det ju en skvätt i påfyllningsröret och ledningar. Så den faktiska kvantiteten som går i är ca 70l (i mitt fall 60l) Men det känns som om fel bonuslitrar är ganska mycket.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Volymexaktheten på en plasttank som ska kunna knycklas ihop vid krock är nog inte den bästa. De expanderar väl en del också för att klara eventuella ångor?
Väldigt "Roland" över den annonsen :)
sorry fel ruta...
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Nu har jag tankat på samma bensinstation igen. (OK Q8)

Även den här gången hade jag "---" i räckvidd på färddatorn.
Totalt 68,8l gick det i, fyllde upp till röret.

Ska det skilja ca 5l i debitering för en full tank, har jag tankat min sista droppe på statoil. En sak som är säker iaf.
Ni
371
Nitrious
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Faktiskt så känner jag att OKq8 är hyggligare med debiteringen generellt, tankar man på den lokala shellmacken blir man alltid extra skinnad än om man tankar på okq8 som ligger alldeles bredvid....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.