AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.934

Vilken diesel är bäst?

Sida 1 av 2
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Har hört en del som säger att deras 320d drar mindre diesel om de inte kör på Preems ACP diesel. Är det någon som har input i ämnet?

Min 320d Xdrive Touring med takbox drog närmare 0,7 Sundsvall-Sth med farthållaren på 120 hela vägen och sedvanlig omkörning. Då kör jag på Preem ACP diesel.

En del hävdar att deras bil drar 0,5 mindre med t.ex. OKQ8 diesel?

samma slaskttvaen på alla mackar i princip. hade du haft medvind den dan hade du kanse sänkt dina 0.5 också.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Kör inte på ACP diesel om du inte vill döda högtryckspumpen i förtid=dyrt!
Rapsolja är inte bra för högtycksdieslar.

Dock är det inte fel att ha i lite 2-taktolja av bra kvalitet ibland, då går dom hur länge som helst.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nej nej nej! Blanda INTE I NÅGON 2-taktsolja i din nya BMW. Det kan man göra i äldre bilar men inte i våra nya för insprutningen är inte gjord för det.

Däremot så är inte ACP diesel bättre eller märkbart sämre än någon annan diesel.

Däremot om man råkar tanka ur farsans farmartank med gröndiesel - ja då får man en annan kvalitet och märkvärt piggare bil! :)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Enligt en av sveriges bästa dieselmekaniker ska man undvika ACP dieseln,
All form av rapsolja lägger sig som beläggningar i pumparna:-(

I tyskland är dieseln betydligt "fetare" vilket bilarna mår gott av. I sverige har vi numera en väldigt "torr" miljövänlig diesel. Vilket medför dålig smörjning.
Sydöstra sveriges största motorrenoverare (35 års erfarenhet) rekomenderar att ha lite 2-taktsolja i dieseln. Han kör själv enbart diesel.

Själv kör jag med ca 0,1% iblandning. Vilket är väldigt lite.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
mr.ozz all (?) diesel som säljs på mackar idag har inblandning av syntetdiesel eller rapsolja. OKQ8 har ca 5% FAME i sin diesel...
Dom andra har det garanterat också.

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
mr.ozz: Notera även att din "gamla" 330d har en annan dieselteknik är vi andra som kör modernare motorer med högtrycksinsprutning. Därför gör det inget om du har 0.1% 2-taktsolja i din kärra. Står du seriöst och måttar upp ca 5cl 2-taktsolja varje tankning du gör? =)

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
ger min 2t olja lite då och då gjorde det med audin också för att smörja lite.

2T olja i de allra senaste dieselmotorerna kan knappast vara bra...
Det har skett en del utveckling av dieselmotorerna sedan 2002.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Tack för att du stödjer mitt uttalande Chris87 !

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
NIKEMAN:
Jag är ingen expert på högtrycks commonraildieslar men ni som verkar vara det, vad skiljer mer exakt mellan en -02 och en -09?? som gör att en 330d av 2009 års modell inte gillar en skvätt 2-taktsolja, MEN att en 2002 års modell gör det? Vore väldigt intressant o veta för jag är mycket motorintresserad. (har varit mc-mek i 15 år)
Det jag själv kan lista ut är att det troligsvis sitter lite större turbo, spridare, ngt höjt bränsletryck samt större intercooler på 2009:an för att få ut 61 hk mer.
Den stora revolutionen kom väl när commonraildieselarna lanserades som höjde effekten avsevärt. Sen dess har det väl inte hänt så ofantligt mycket.

Jag brukar blanda i ca 1-2 dl i 200 liter diesel.

Tror mest det är ACP-dieseln som har rapsolja i sig, finns fler inlägg som varnar för detta. Själv skulle jag inte tanka detta en längre tid. Tar det säkra före det osäkra. Diesel med rapsolja i brukar vara lätt gulfärgad, den jag tankar är helt transsperant som bensin.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Läs vad Dieselmeken skriver i denna tråd: Länk
Han vet vad han snackar om och han rekommenderar absolut inte 2t-olja till en nyare diesel.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Blev lite orolig eftersom jag för 1.5v tankade just Preems ACP diesel i min 320. har fortfarande en halv tank kvar efter 55mil (den drar ju nästan inget!! :-)

Samtidigt står det på tanklocket i min bil att inga additives får tillsättas.

St
130
Stefan T
M135i -13
Jag har tankat min 320d med ACP-diesel i 6 mån/1300 mil nu och har inte upplevt några problem. Detsamma gäller den 120d jag hade innan.

Har tankat ACP-diesel till 95% i båda bilarna.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
mr.ozz: Precis läs vad dieselmeken Göran skriver och återkom sedan ;) Han om någon här inne är kung på dieselmaskiner.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
En kompis till mig kör tankbil och han säger att de hämtar ALL diesel till ALLA mackar från en och samma cistern. Inklusive ACP. Dock, när de ska köra ut ACP så spiller de i en liten skvätt tillsats i tankbilen. Tror han sa det gick mindre än ett fat ACP-tillsats till en hel oljecistern. Så att tanka ACP är väl ungefär samma som att köpa noname-diesel och hälla i en extra tillsats, men du slipper betala för en svindyr flaska på macken.

Tror man på tillsatser gör man alltså säkert en bättre affär om man tankar ACP. Gillar man inte tillsatser så tanka någon annanstans!

Och apropå: För bensin gällde också att samma soppa ur samma cistern levererades till alla bolag. Det enda som skiljer sig åt är V-Power, den soppan hamnar inte någon annanstans än i Shells V-powerpumpar.

Detta gäller iofs övre Norrland, kan hända man har tillräckliga volymer söderut för att hålla märkesskilda leveranser.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
NIKEMAN:
Det var DU som påstod att det är stor skillnad på en -02 och en -09:a så jag
vill gärna ha en förklaring också! Hänvisa inte DINA påståenden till andra personer i forumet när det är DU som gör såna här uttalanden!

Om du inte begriper något om motorer så är det bättre att du ge fasen i att göra uttalanden i såna här trådar....

Jonas T: Tack för infon. Jag antog att Preems ACP kom ifrån ett särskild depå, precis som V-Power.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
oj mr.ozz: Har du fått mens eller vad är problemet?

Det jag skrev från början var att man INTE SKA HÄLLA 2-taktsolja i en nyare dieselmotor med COMMONRAIL. Och mer exakt varför kan du ju läsa i dieselmekens tråd.

Det jag däremot INTE är så inläst på är gamla e46ans 330d om det är CR insprutningsteknik eller inte. Men jag skiter i vilket med din attityd. Lura inte i folk med nyare vettiga bilar att förstöra dom bara.

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
NIKEMAN:
Folk som bara har en mängd bortförklaringar till deras (dumma) påståenden har jag mycket svårt för. Commonrail kom redan -99 på 530d.
Är man ett uns av allmänbildad på bilar så kan man sånt..
Men du kanske bara är en pojkspoling som nyss fått körkort vad vet jag??

Sydöstra sveriges största motorrenoverare har 2 dieselfordon (varav 1 330d).
Han har alltid också kört lite 2-taktsolja. (70.000 mil) Aldrig haft ett dieselras el pumpras.

Man får ju självklart inte pytsa i 5% eller så men jag vet dem som har kört med 1 dl på en tank och deras bilar har aldrig krånglat.
Vill ha ett själigt svar på varför 2-taktsolja är skadligt för commonraildieslar annars anser jag snacket som rent, tomt skitsnack!
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
mr.ozz: Japp jag är en pojkspoling som precis fått körkort. Hela två år yngre än dig ju. Viktigt det här med åldern tydligen.

Vem är "sydöstra sveriges största motorrenoverare"? Han måste ju ha ett namn?

"Min pappa är starkare än din pappa" fortsätter. Göran Dieselmeken från Aneby brukar ha rätt så bra koll på dieselar. Läs gärna vad han har skrivit i den andra tråden som länkades in så får du ju ett svar på din frågeställning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.