|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som sagt jag behöver lite tips å råd. jag har funderat på antingen en 316 eller 318, vilken är att föredra när jag pendlar 14 mil om dagen ToR, mesta dels motorväg och motortrafikled. jag har pendlat med en 320 förut, men den var bara dyr å slö jämfört med min förra 325. 325:an hade samma bränsleförbrukning men var mycket piggare och roligare. är de samma sak med en 316 och 318? 318 bättre alt eller? finns det andra saker som gör den andra motorn bättre än den ena? tips å råd mottages varmt :) | |
|
Du svarade ju på din egen fråga, när du säger att 320 var dyr o slö. 316/318 lär ju inte vara bättre :) |
|
| finns det några saker jag bör kolla upp på en 316/318? vad är de vanligaste felen osv? | |
|
Det mesta om dom står ju redan med i begagnatguiden är på Ap. Tycker själv 316 duger som vinterpendlare. Hittade den billigt ochså :) |
|
| håller med om att 320 inte är den ultimata pendlarbilen. 318 och 316 har samma motor om inte jag har fel. 316är bara elektroniskt strypt. 318 är lättare att sälja. 316 billigare att köpa. Ägande kostnad och förbrukning är i stort sätt den samma. | |
| gäller det e36 eller? | |
|
Jag fick känslan av att det gällde e36.. eller? 316 Compact är inte helt fel. Väldigt billig att äga, försäkra och skatta iaf. Och att inhandla! Jag kan dock tänka mig att 140 hästarsmotorn (318ti (dvs alla 318 compact) eller 318is) är betydligt mycket roligare, med marginellt högre driftskostnad. Dock är inköpspriset lite högre. Jag hade inte köpt en vanlig 318 utan is. Den vanliga 318 har bara 115 hästar så då känns det som att det kan kvitta. Jag tycker du ska satsa på 316 compact, 318 compact eller 318 is. Låt skicket på de bilar du tittar på avgöra vad valet faller på. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 316G om du hittar någon. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ja en compact skulle nog sitta fint | |
| sorry men de gäller e36 :) lite insnöad :) | |
|
Känns som att en liten oljepanna av annat märke skulle vara ekonomiskt typ golf TDI eller dyl? |
|
|
Min E46 320(M54 motor) tycker jag var riktigt trevlig pendlarbil. 10 mil om dagen åkte jag och soppaförbrukning 0.72l/mil. Tror inte du får en 325 att gå på det. En polare på jobbet hade svårt att få E90 325 under litern. Det jag söker om man skall åka mycket är ju komfort för att köra över timme om dagen i bilen så trevligt det går. 6an spinner väldigt fint då. M54 får man väl köra som en 18-åring som precis fått körkort om man skall ha lite drag förståss. Men håller man varvet över 2500 i växlingar så pinnar det på rätt bra. Med rätt däck låter det inte alltför mycket i kupén heller. |
|
|
jag pendlar med 316 e36, blir dryga 10mil ToR, förbrukningen ligger dryga 0,60/0,65, Tror det är lättare att hitta en fräsch 316e36, många "ungdomskörda" med japan styling. Jag hade tur och hittade en bil som ett äldre par hade haft. Lycka till! Das bmw |
|
|
14 mil t.o.r. luktar diesel. Åker du själv så kasta ut baksätet och kalla bilen för lastbil, även om du vet att det är en bil, så slipper du dyr skatt. En 1,9 Tdi från VAG är modellen. Håller med simon_en idag! :) |
|
| massor med bra svar, tackar å bockar, tåls å fundera på å sondera blocket ;) | |
| om du ska ha en vag diesel så brukar vento ligga bra i pris.. riktigt bra bilar dessutom | |
| hur är det med BMWs diesel maskiner? inget å ha? | |
|
De är jättebra! Min 150 hästars är MYCKET piggare än polarns Passat 170 hästare. Går snålt och väldigt trevligt. Jämförbart drag med en 325i på landsväg eftersom vridet ligger perfekt för omkörning och motorväg. Enda nackdelen är att det knattrar lite när den är kall, men värmen kommer väldigt fort. Jag valde automat, men för lång pendling är kanske manuell att föredra. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
fan va täta ni är som pendlar med så nya bilar :P jag tittar på gammla e36 häckar för pendlar biten :P |
|
|
Försök satsa på en så modern bil som möjligt både för säkerhet och komfort om du ska tillbringa 14 mil om dagen i den. Hellre nyare modell med många mil då, än en äldre konstruktion med få mil. |
|
| btw: amullo, är de samma amullo som på sporthoj.com? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.