AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
29.049

M3 Motor S54

Sida 2 av 3
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Man åker in, besiktigar bilen och åker ut. En s54 är trotts allt rätt diskret, även om den har separata spjäll och stort plenum. Men en motor idag har ändå massa plastkåpor så att få genom en e46 med s54 är inget jag hade oroat mig över iallafall:)
mo
18
morganq
320i Touring-05
Mohahaha grabbarna med åsikter!! Det är kul när dom pratar..Har kommit på efter samtal med en tekniker från BMW i Tyskland att det är bara att köra igång.Allt kommer att stämma när det gäller Bakaxel samt drivlina och motor Kul. Det ända jag behöver när man köper in motor är att jag behöver det mesta i el väg från M3:an.

Som Daniel(Tekniker) säger så har han 2 st korkade exemplar i Homburg som har varit nått test som BMW själva har gjort, och en av dessa M3:or kan jag få köpa för en billig penning!!!

Det roliga med de hela är att jag kommer att få tillgång till allt och hjälp med elsystemet. Daniel hade tydligen en gång i tiden samma ide som jag men familj och tid brann inne. Vänta bara ni gubbar som pratar jag kommer snart och då så får ni se BILSPORT,AUTOPOWER,AUTOMOTOR SPORT vem vet.

Men det kommer att bli ungefär ca 450+ i hk också har jag beräknat, och dessa hk kommar att vara i en slimmad 320 kaross....

tack allihopa vi ses vill jag lova!!

MOGG THE BIMMER
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad fint. Håll oss uppdaterade.

///BMW - Was sonst!
450hk ur 3,2 liter? Blir det turbo eller kompressor för jag har svårt att se att du ska plocka ur 140 hk/liter från en sugmotor som ska gå att använda på gatan.
Du har alltså gett upp tankarna på att bilen ska kunna besiktigas?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
morganq: Bra där! Det är rätta takterna, visa skeptiskerna!
mo
18
morganq
320i Touring-05
Hmm??!!! Sugmotorn kommer att bestykas med kammar från CSL samt en kompressor givetvis! Besikning kommer och att finnas i tankarna när ombygget startar "Ombyggt fordon" det utgår alltid från papprena som finns idag på bilen och då menar jag att det blir en ombyggnad som jag kommer att få igenom. problemet kommer när det gäller trimmet,men det löser man enkelt "ta bort kompressorn varje gång när det är besikning av fordonet! Är det svar på frågorna???

MOGG THE BIMMER
Jo, det besvarar frågorna. Ska bli kul att se slutresultatet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bara för skoj skull, vad har du budgeterat för detta? Snabbt överslag, om du gör mycket av jobbet själv, hamnar på 150-200k. Eller vad har du räknat på?
mo
18
morganq
320i Touring-05
Bilen vet jag inte i dagsläget vad den kommer att kosta men tipar på ca 50k.Sen kommer en massa timmars arbete jag planerar ca 15o timmar om allt flyter.Mycket av M3:an jag köper är bara att flytta över,kompressorn ca30k, kammar kommer jag att få för 8k och en liten ombyggnad av bakrestötfångaren plus lack 5k. Efter som den ska vara en sleeper så kan man inte göra så mycket på utseendet men ett par nya fläskfälgar ska det bli och kanske en split i fronten.Jag håller på nu och ritar upp en ritning på hur jag vill ha systemet 2st utsug eller en stor centrum bak. Men svar på frågan så hoppas jag komma strax under 100k.

MOGG THE BIMMER
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Heh, då sällar jag mig till skeptikerna. Du kommer aldrig komma ut på gatan för under 200, kanske inte under 300k om du ska ha en E46 touring med M3-motor, "CSL-kammar" och kompressor.
Bara "fläskfälgar" lägger man ju lätt 50 lakan på.
Gör en ordentlig budget, anpassa trim/bygge efter den, så kommer du ha roligare imo.
mo
18
morganq
320i Touring-05
Det ända som skulle spräcka budget nu är vad bilen kommer att kosta!Det andra tillbehören är det ett fast pris på så dessa inköp kommer inte att ändras!Och fälgarna kommer att kosta mig(ett pris idag) Ca 15k+däck12k tot:27k. Lus du behöver inte vara avundsjuk det kommer inte att kosta mer! Men det kommer att kosta en Jä.....la massa tid.Det gäller att ha kontakter när det gäller att göra något:) Jag vet inte vad 200k och 300k skulle vara vet du?? och vad som skulle spränga 100k gränsen är det elektriska, om jag är tvungen att ta in experter!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
1. 150 timmar för att mecka ihop? Det är tre veckor. Snabbt, men ok, kanske genomförbart.
2. Bara kammar ligger ju på runt 15k (Schrick 288gr)
3. Motor 30-70k?
4. E46 touring utan motor. 20k?
5. Fälgar 40-70k (det priset du har där låter som snikkopior, sånt existerar iaf inte min värld om man ska göra något ordentligt)
6. Växellåda, bromsar och andra detaljer. 30k? (eller ingår det i punkt 3? isf kanske större peng för en hel bil)

Bara de sakerna är ju lätt 100k förutsatt att du gör allt jobbet själv. Jag vet inte vad som behöver göras, men jag känner till optimistiska planer.
Att kalla mig avundsjuk bara för att jag är skeptisk till din budget är väl extremt fjantigt för en man som är snart 40 år gammal. Kom igen när du är klar, då är jag möjligen det.

Missförstå mig på rätt vis, personligen skiter jag i om du klarar dig på 15:- och tre bugg, jag har bara sett så många byggen och planer som går åt helvete för att man räknat fel eller inte tänkt efter.
Känner du att du har koll på grejerna så är jag den förste att gratulera dig till ditt färdiga bygge!
Lycka till!
mo
18
morganq
320i Touring-05
Men Lus LÄS citat: Det ända som skulle spräcka budget är bilen som kommer att köpas in allt annat är redan klart!! Kammar,kompressor fälgar mm, Har jag goda vänner som jobbar med dessa varor och priserna som du kommer med har jag redan fått billigare!! När det gäller byggen MÅSTE MAN HA KONTAKTER annars är risken ATT DET BLIR DYRT. Jag är fort farande i planerings nivån och räknar både i timmar och pengar.Dessa artiklar som jag har och kommer att få är inte några snikkopior som du uttryckte dig utan du kommer att få se. Over and out! Bilder kommer att komma i feb-Mars 2010

Och må jag vara 40 snart,men att jag känner en en slags avund så säger jag dig detta! Om jag har trampat på din känsliga tå så ber jag dig om URSÄKT!!

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA

MOGG THE BIMMER
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Ska bli kul att följa. Håll oss uppdaterade morganq
"Besikning kommer och att finnas i tankarna när ombygget startar "Ombyggt fordon" det utgår alltid från papprena som finns idag på bilen och då menar jag att det blir en ombyggnad som jag kommer att få igenom."

Hur ska du lösa effekt/vikt-problemet som blir med en S54 i en 320 då?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
morganq: stort lycka till:-) Gillar verkligen sleeper stuket.

Ska själv ha sisådär 400-420 hk i touringen till våren. Man vill kunna stå upp mot grabbarna i kommande event. När jag byter avgassystem blir det singelutblås, allt för att inte avslöja att det finns pulver under huven.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Trist attityd. Jag har absolut inte känsliga tår, tvärt om, de är stora och utstickande och vana vid hård behandling.
Hur i helvete ska jag kunna veta att du inte räknar en slaktad bil som utgift? Du har väl betalt för touringen och de andra grejorna någon gång? Men det ska inte räknas in i en totalbudget?
"Jag ska bygga en 545. Jag har allt utom ratten, den får jag för 3500:-, så mitt bygge stannar på 3500:-! JIHOO!"

Jag ber också om URSÄKT om jag trampat på känsliga tår, med tanke på dina taggar utåt.
Försöker bara göra en (eventuell?) nybörjarbyggare uppmärksam på att det kanske finns utgifter man inte tagit höjd för, tex mappning på rullande landsväg, andra spridare, nytt avgas, nytt grenrör.
Men du verkar ha örnkoll så jag tar tillbaka allt! Ska bli sjukt kul att få se en E46 M3 Touring i sleepermode. Extra kul (mest för dig iofs) om du lyckas hålla din budget!
Ät nu ordentligt med julbord så du står dig till mars! PUSS OCH KRAM!

LUS THE...uhm...LUS!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är den klar?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Gammal tråd, men tydligen någon som gjort det TS ville, fast i en sedan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.