|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag undrar skulle man kunna kasta in en M3:ans motor i en 320i kaross? Vad skulle behövas? Jag undrar också är fästen och dylikt samma? Varför jag undrar är för att jag har en 05 touring som jag gärna skulle vilja trimma upp lite samt få den eventuellt första M3 Touringen Seriösa svar vill jag ha Tack på förhand!! MOGG THE BIMMER | |
|
Ska den kunna besiktigas? Vänligen- Stefan |
|
|
Ja, det hade jag tänk mig!! Den skall fungera som en vanlig M3 fast det är en vanlig Touring (Sleeper) MOGG THE BIMMER |
|
|
För ny bil då, får inte byta motor efter 92:or, har jag för mig! Men SFRO kan svara exakt på dina frågor om detta Länk Lycka till. Du får gärna höra av dig i framtiden om hur det gick! Vänligen- Stefan |
|
|
Med S54-motor så lär det bli tal om ombyggt fordon och då är det ingen gräns på hur ny bilen får vara. Läs mer här: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| Klara man vikt/effektförhållandet med en S54 i en 320 då? | |
|
Den måste väga in på 1680kg. ///BMW - Was sonst! |
|
| Nu vet jag inte riktigt vad en 320 väger men jag antar att den är långt ifrån nästan 1700 kg iallafall. | |
|
Tjänstevikt, kg: 1520, hur gör man då? Det handlar ju om ca250kg till.Lägga i en blyklump eller!!! MOGG THE BIMMER |
|
|
Ja så länge den inte syns när du gör srfo besktningen eller om de är regbesiktningen där dom väger in den. Sen äre ju bara plocka bort extra vikten fort som fan :) Finns en i staterna som snört in en s54b32 i en 323 sedan. Allting passar nästan rakt av dock är de mesta jobbet med elektroniken. Länk Hoppas du gör de för jag hade gärnat sett en m3 sedan eller touring i sverige :) |
|
|
här är några till Länk Länk Länk finns säkert mer på andra forum. |
|
|
Hur många får åka i bilen efteråt då? Bara föraren då, eller? Totalvikten på ett ombygt fordon blir ju den samma som den är nu?? Så det kanske inte äns blir plats över till någon förare heller! Det är inte bara till att tynga ner en bil, det blir följder då, men vill man bara åka själv i den är det ju bra, men vad ska man ha den till då? Eftersom det är en kombi så trodde jag att det är en familjebil. Sedan kanske den inte behövs tyngas ner efter det att den byggts om till ombyggt fordon, det måste ju bytas en hel del för att den skall få klassas som det´, tex motor och växellåda och fram och bakaxel samt styrning, eller från kombi till sedan mm. Eller som jag jag hade gjort om jag hade velat ha denna sleeper, hade utgått från en riktig m3 och byggt om den till kombi, dvs en tredörrars kombi m3 vilket hade fått folk att vända på huvudet men de hade fått titta flera gånger för att se vad det är gjort med den! Så frågan är var går din gräns för hur mycket du vill/kan bygga om, så kan vi fortsätta en seriös diskution därifrån vad som är bäst. Vänligen- Stefan |
|
|
Som jag har fatta så kommer jag eventuellt bli först i sverige med en E46 M3 Touring många med mig har en sån dröm också! Jag vill och kan bygga en sleepers men tänkte göra lite lätt för mig och ställa frågan här på forumet om någon som kanske haft samma ide! sen kanske har blivit för dyrt eller spårat ut mm.Utgångspunkten kommer att vara att jag bygger från min 320i Touring karossen. Har inte meckat med med BMW men har förståt att mitt 2,2lit block som jag har idag är dessamma som M3:ans. Jag tror också då att jag kanske skulle kunna använda mig av min låda som sitter i nu samt min bakaxel jag vet inte! Men jag tror att problemet kommer att bli med det elektriska om inte jag skulle få tag på hela el stommen från en M3:a. Så svaret är att jag kommer att gå LÅNGT men behöver planera in i minsta detalj innan jag börjar. MOGG THE BIMMER |
|
| Vore jag du hade jag köpt motor, låda och bakvagn i ett. | |
|
En M3 Touring för mig har framvagn, bakvagn, bromsar, drivlina, inredning, m-paket, skärmbreddare m.m från M3. Det du beskriver låter mer som en 320 med M3-motor. |
|
| Nej, någon M3 Touring blir det inte i mina ögon heller med mindre än att _samtliga_ M3-attribut finns på bilen. Rantzows lista är en bra sammanfattning. Minns killen som byggde en BMW M3 Touring med utgångspunkt i en E30, riktigt läckert och komplett bygge som tidigare varit till salu här på AP. | |
|
Nu var det inte vad alla tycker ÄR en M3 trådskaparen frågade om, utan han ville ha hjälp med de teckniska frågorna med detta motorbyte och då tycker jag att tråden ska vara fri från div ÅSIKTER om vad som är en M3:a för det är ändå inte ni som ska ha bilen!!! Han skulle bygga en "Sleeper", dvs att den skall se ut som hans bil i dagsläget, men kanske tom köra ifrån en M3 utan att någon skulle ana det när ni stod intill honom i stoppljuset, det är väl det ni är rädda för så därför dessa åsikter om vad en M3:a är, det kan ju inte vara kul för er att bli frånkörd av en 320. Nog om detta tramset, över till vad tråden är skapad för!! Det jag hade gjort först var att kolla om det räcker med att byta axlar och styrning till M3:ans för att få det gordkänt som ombyggt fordon, det är trots allt grejjer som sitter på modellen av bil redan, så jag tror inte det räcker med det utan att man behöver titta på någon annan bilmodell, tex efterfäljande modell. Nästa fråga är vikten när man vet vilka axlar och styrning man får ha för det så är inte bara att tynga ner bilen för man skall fortfarande kunna åka i bilen, se tidigare svar i tråden. Har själv erfarenhet av att vara 10 kilo från att förlora en passagerare när jag tyngde ner en bil för att få dra mera på kroken på b-körkortet. Vänligen- Stefan |
|
|
Bästkusten: Suck. Tack för din åsikt men i hans första inlägg står det bland annat: "samt få den eventuellt första M3 Touringen". Därav min kommentar. Om hans strävan är att bygga en M3-touring så bör han vara medveten om (vilket han säkert är) att det är en hel del mer än motorn som skiljer en M3:a från en 320. Jag har själv gjort samma procedur, dock på en e36 för ett antal år sedan och där passar ju allt rakt av. |
|
|
En bekant till mig har kört med en S54 i en E46 Touring-kaross i flertalet år, så först blir du inte... :P Dock har han satsat på sleeper-modell så det kanske inte är en M3 Touring direkt. Men paddlar och allt finns på plats :) Vart mycket strul med elektroniken så vitt jag vet så bered dig på att det lär krångla om du försöker... |
|
|
Elmgren. Vad gjorde din bekanta för att besiktiga den? Vänligen- Stefan |
|
|
Bästkusten: Vet ej riktigt iom att han bara är en bekant... :P Jag vet dock att han har original 325 eller 330-avgas som hämmar effekten duktigt samt att han sätter på en ventilkåpa utan M-logga :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.