AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.414

Funderingar på ett konstigt värmeproblem

Sida 1 av 2
Har småpysslat med ett konstigt värmeproblem än längre tid nu på min BMW 750 99 års model. När man åker och har tex 22 grader på klman inställd så kan det börja blåsa kallare helt plötsligt och man får höja värmen gradvis! Man kan klara sig från problemet helt ibland men det verkar som det kommer och går.. Har gjort följande saker redan.. Tagit ur klimapanelen och kollat lilla fläkten. Provat med andra värmeventiler. Kollat glykolmängden. Der att det sitter 2 st små syrgassensorer i mitten blåset och funderar om någon av dom får fel signal. Vet tyvärr ej hur man kommer åt dom? Någon sam har någon idé vad det annars kan vara för fel. Mvh Owe
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Byt AUC-sensor!

Det är oftast problemet.

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Jaha och vad är det på svenska då... Känner ej igen den benämningen?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
AUC är en sensor som känner av kraftiga avgaser och då automatiskt stänger av friskluftsinsläppet.

Mvh
Jaha det låter intressant! Skulle den kunna spela ett spratt så alltså? Det är ju mest under långturer det märks. Är den svår att hitta och byta. Tack för kanon info hittils! Mvh Owe
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Inte för att jag har nåt direkt problem med AUC-sensorn, men vad kan en sådan doning kosta på BMW tro? Den är väl lätt att byta har jag för mig?

Till trådskaparen.

Jag vill minnas att de två små sensorerna i mittblåset inte är syrgassensorer utan helt enkelt bara tempsensorer, och det finns minst 2 till tempsensorer i systemet och de sitter inne vid själva värmeelementen har jag för mig.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Tack för svaret om sensorerna i mitten! Men Frågan kvarstår vart sitter auc reläet? Ps fin bil du har Dr Tinnitus kul att se flera fina här uppe i dalarna.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
AUC-sensorn sitter i en liten "låda" stor som en solstickan-ask, modellen för Julfirande, dvs, dubbelasken, och sitter på sidan av kylsargen i maskinutrynnet. (Plastkåpan alltså.) Den känns igen på att den har "brevlådeöppning" för luftintaget och är svart.

Kostar nån femtonhundring på BMW ny.

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Kanon tack för den vägledningen KRAFTWERK! Ps har du varit med om något liknade efter som du känner igen problemet.
Måste vara blind men hittar den inte! Vilken sida sitter den på förar eller passagerarsida.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag vill minnas att den sitter långt ned på fläktkåpans högra sida, in mot motorn. Jag fick i alla fall koppla loss en kabel på den "tändsticksasken" när jag lirkade upp fläktkåpan vid byte av expansionskärlet på min 740iL.

Tror fan jag ska köpa en ny AUC-sensor bara för att, då den som sitter där antagligen har suttit där sen bilen byggdes. Har inga problem som sagt, men då vet jag ju att den är ny.

Förresten, finns det något sätt att kolla om AUC-funktionen verkligen funkar som den ska? Alltså att recirkulationsspjället verkligen stänger vid odörer utifrån, och öppnar när det är bra nog luft igen? På min bil så lyser ju den lilla gröna lampan vid symbolen för AUC på knappen, men mer vet man ju inte.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja det var bra beskrivet! Ska ut och leta igen. Min knapp lyser den med också men man vet ju inte om det fungerar och hur det sammspelar tillsammans eftersom det blåser kallare helt plötsligt. Kul att du engagerar dig i dena fråga ´Dr Tinnitus!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Man vet huruvida den fungerar, om man tex. ligger bakom en Dieselbuss från tex. Polen...hehe!, och man bara hinner känna liiite förnimmelse av dieselavgaser, som sedan byts mot frisk luft. Då funkar den. Känner man dåliga avgaser under en längre tid, så är den paj. Man skall också höra hur spjällen ställer om sig. Dvs. temperaturen KAN ändras, då den hämtar luft från kupén, som kanske är 22 grader, men den vill ställa om till 22, så då kan den tillfälligt blåsa på kallare, men sedan varmare, för att sedan stabiliseras. Tempsensorerna som sitter i centerblåset, och vid klimapanelen (E32) är ganska "grovhuggna" i sin "linjära" karaktäristik. Den lila fläkten i styrdornet snurrar jämt och ständigt.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jo jag anade att man bör kunna "förnimma" att den fungerar på det sättet. Men det kan ju kanske vara lite svårt att verkligen veta att den funkar som den ska. För det är ju inte alltid så lätt att veta hur mycket odör det ska komma utifrån, om det man känner i bilen är normalt vid korrekt funktion eller om det är för mycket som indikerar fel funktion.

Ja du kanske fattar vad jag yrar om.

Tror faktiskt inte jag hört några spjällarbeten i direkt samband med att det varit odörer utanför bilen, men inte direkt lidit av dessa odörer heller, även om jag ju märkt av dem lite.

Finns det någon info om vad denna AUC klarar av att detektera och alltså vad den reagerar på och startar recirkuleringen på?

Avgaser i mängd från förbränningsmotorer? Annan brandrök? Grillos? Koskit? Brakskit? Surströmming? Vägdamm på grusväg?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Ja hade en till fundering angående denna auc sensor. Bör den inte ge ifån sig felkoder om man kopplar upp sig mot datorn och letar fel?
Läste lite koder på ac men fann inga. någon som har nån mer ide på problemet..
Ja ha då var AUC sensorn bytt! Skall bli roligt och se om problemet är borta nu när det blir en tur till stockholm i morgon? Det hela tog 20 min att byta . Bort med plasten under och sen bara att haka ur den. Den Gamla sensorns lfilter var väldigt grått! Och när man tar isär den så ser man ett litet filter i plåt i botten. Måste vara den som känner av avgaserna och dåli luft. En liten uppdatering om det hela.
Jaha det blev inget bättre med den sensorn bytt heller!! Kom 5 mil sen började problemet igen! Fick ställa upp den på 26 grader och då blev det inte lika stora svajningar i temp. Men det märktes ett par ggr rejält ändå för det blev riktigt kallt ... Ideér motages varm. Ps dom var säker på BMW att det var AUC sensorn...
Historian fortsätter.. Konstaterade idag att om man ställer max värme på rutan med pilen blir det het. lika så om man ställer pilen på fötterna men om man ställer pilen rakt mot sig så kommer det inte alls värme utan kall luft! Vad kan detta bero på.... Ideér motages varm.
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Vad händer om du startar om bilen när den börjar balla ur? Prova det!
Detta problem finns oxå på vissa Hisingetillverkade produkter... det är ju "samma" HVAC system hos de flesta fabrikanterna...
Kanske någon på ett annat forum känner till det bättre?

/Niclas
HE
46
HEJOHÅ
740 IA -97
535 dT -11
Har haft liknande problem efter byte av värmeventiler. Luftade systemet ytterligare en gång, o nu fungerar värmen som den ska. Testa o lufta systemet en gång till, det kanske hjälper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.