AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.127

Kalibrering av hastighetsmätare

Sida 2 av 2
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Ok. Jag fattar, det går förmodligen inte att få 100% överensstämmelse över hela skalan. Men så här då - kan jag få hastighetsmätaren att visa mindre fel, säg 4-5%, tex. genom kalibrering? Och vem kan i så fall kalibrera? BMW-verkstad, Jarls, NFS eller vem?
Tror du måste fråga på verkstaden. Jag är osäker på om det går eller om de tar sig an detta. Inte helt otroligt att de kommer med samma teorier: Det är inte så meningsfullt att kalibrera ett system som är föränderligt av naturen, dvs däcksslitage/byte, sommar/vinterhjul osv påverkar visningen.

FP
Visa användare
35
sveder
523iA -07
Hmm. Tack ändå.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad kom du fram till?

Jag har fått för mig att det vore en bra ide att byta till en 2,93 diff från en 528i/530i manuell istället för den 3,23 diff som är original på 525i Touring manuell för att få ner varvtalet 10%. Att toppfarten lär minska 15 km/h gör inget.

Men då är det ju absolut nödvändigt att tala om för bilen att det är annan utväxling.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
En gps position hoppar runt hela tiden, vilket gör att man inte får 100% resultat från en gps. Har man DGPS mottagning så blir värdena lite bättre.
Sen om värdena blir påverkade av uppför eller nedför vet jag ej.

Sen finns det en stor nackdel till: Jänkarna kan stänga ner hela systemet genom att trycka på en knapp, när de känner för....

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej måste revidera mitt tidigare inlägg i Europa får mätaren visa 0 till (+10%+4km/h) fel.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.