|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har upptäckt att i nsamtliga fall så går hastighetsmätarna på mina bilar 5-10km/h "för fort". Alltså om jag kör i 50 enligt hastighetsmätaren så är faktisk hastighet 40-45 km/h. Varför tror jag nu detta? Jo, jag har testat med följande: Garmin Navü iPhone med TomTom och med Navigon. Dessa enheter visar samma hastighet om man jämnför men bilens hastighetsmätare visar en annan. Därför har jag med uteslutningsmetonen kommit fram till att det är bilarnas hastighetsmätare som är "glädjemätare" jag har fyra bilar och alla visar som sagt 5-10km/h för mycket. Kan det stämma eller är det fel data från satelliterna? Går det att kalibrera eller ställa in en hastighetsmätare så att den visar rätt hastighet? Om man gör det så kanske man åker på fotkörningsböter för att man kör i "rätt" hastighet. Intressant, eller hur? | |
|
Alla bilar har glädjemätare. Jag har för mig att enligt ett EU-direktiv får de visa upp till 10% för mycket. Bakgrunden är att hastighetsmätaren aldrig ska visa för låg hastighet oberoende av vilken godkänd hjuldimension man använder. Om hastighetsmätaren visade för lågt skulle ju föraren omedveten kunna köra för fort. Det finns även andra legala aspekter som att förare framför allt i USA skulle kunna stämma tillverkaren om de då åkte fast för fortkörning. |
|
|
Fast på USA varianter så visar de exakt (om man har normal dimension) I USA får de visa +-5% I Europa så är + 5-10% somgäller så de flesta tillverkarna lägger sig på +7.5% |
|
|
En mätare får aldrig visa för lite.. Tänk också på att en GPS egentligen bara visar rätt hastighet på plan väg, i upp eller nedförsbackar kommer dessa att visa för låg hastighet, det är därför man inte får godkänt med en GPS som hast.mätare något som faktiskt var möjligt i vissa fall tidigare |
|
| E36: nej en GPS visar rätt då med!! Signalen ger en 3 dimensionell position (latitud,longitud och höjd över havet) sen om mjukvaran i en 1000:- GPS använder höjden eller ej är en annan sak då det kräver en mera avancerad beräkning än vanlig enkel 2D beräkning | |
| GPS mäter "förflyttningen" mot satellit, om du kör vågrät blir sträckan linjär, men om du kör uppåt eller nedåt så är sträckan längre än den vågräta förflyttningen | |
|
E36: Nej,en GPS mäter ingen förflyttning. GPS räknar ut en position genom att ta emott tidsmedelande från flera satteliter (ju fler desto bättre upplösning) En mottagare kan räkna ut hastighet genom att använda de senaste positionerna och tiden det tog att förlytta sig mellan positionerna. Nogranheten beror till stor del på mottagaren. Lars |
|
|
E36: just det, den mäter förflyttningen till förhållandet till satelliterna och med minst 4 satelliter får du en position med longitud,latitud och altitud så då är det inget som helst problem att räkna ut förflyttningen i 3 dimensioner. Enkel triangulering i 2 dimensioner som du refererar till används/användes av t.ex marinen vid Minsvepning och sjömätningar med 60tals system som Miniray eller Syledis |
|
|
Jag kör alltid med en GPS-hastighetsmätare och den har ju sina svagheter. Tex har den svårt att visa rätt hastighet: - i tunnlar och byggnader - på smala vägar kantade med tex höga träd med stor krona - i städer med smala vägar kantade av höga hus och sedan tar den god tid på sig att börja visa hastigheter vid sk "kall start"! Kan möjligen vara orsaker till att dom inte godkänns som enda hastighetsmätare i en bil. Per L |
|
|
Man tycker ju att moderna bilar kunde använda GPS för att automatiskt kalibrera om hastighetsmätaren i vissa körfall/intervall.. |
|
|
Per L: De problem du beskriver med smala vägar och höga träd finns inte med de senaste GPS-mottagarna med Sirfstar III-chip eller liknande. Jag får bra mottagning även inomhus med min Garmin bara jag sitter i närheten av fönstret. |
|
|
Gps visar inte fel i uppförsbacker. Det beror helt enkelt positionen på satelitterna. För oss är det kanske back men är plant för t.ex 2 sateliter. Och du behöver endast 3 sateliter inte 4 för att ta reda på positonen. Minimum 4 behövs för positon + tid. |
|
| Testade TomTom på iphone och körde i en lång brant uppförsbacke och dal på motorvägen utanför Helsingborg. Höll konstant hastighet på hastighetsmätaren men iPhone/TomTom sackade och ökade rätt många km/h. | |
|
Det där med variationer på GPS pga upp eller nerförsbacke har jag aldrig noterat, det måste kollas.. Man kan tycka att små backar något hundratal upp/ner knappast borde påverka noggrannheten med tanke på att satelliten befinner sig drygt 2000 mil uppe över jordytan. Men visst, det är ju tidsskillnad på signaler från tre eller flera satelliter som man mäter och räknar på så man vet aldrig.. Egentligen är det hela tiden positioner (som förändras) som man jobbar med. Som sagt, kommer att kollas noga...) FP |
|
|
Kollade på EXAKT samma ställe som Stouten, min Garmin 200 varken sackade eller ökade i fart ( FART, inte hastighet!!) Så det kan nog vara så att GPSen i iFånen har en enklare ( = strömsnålare) beräknings modell än dito satellitnavigator för fordonsmontage |
|
|
Det låter inte helt orimligt, fast Stout skriver ju att garmin och iPhone visar samma. Att analoga mätaren i bilen visar lite för mycket är ju inget konstigt, och har avhandlats flera gånger förr på forumet. Jag har aldrig noterat nån skillnad i visningen i backarna hittills. Är väl inne på 5:e generationen GPS-pryttlar nu, minst, förutom kameravarnare osv som också visar GPS-hastighet enligt samma modell. FP |
|
| Jag är också intresserad av detta. Min E90 -07 visar 8-9 km/h fel jämfört med TomTom på iPhone. Så för att återgå till trådskaparens fråga "Går det att kalibrera eller ställa in en hastighetsmätare så att den visar rätt hastighet?" - går det? Och vem gör i så fall det åt en? | |
|
Det går inte över hela skalan, det blir lite felvisning på den analoga mätaren, det är ett mekaniskt system osv. Möjligt att man kan kalibrera den via någon servicemeny, bara BMW kan svara på detta vad jag vet iaf. Se gärna:Länk Lång tråd, på slutet står en del om hastighetsmätare som är matnyttigt. FP |
|
|
GÅR gör det alltid. Ett alternativ är däck med lägre profil men frågan är hur mycket? 10% profil ger inte 10% lägre hastighet. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Visst kan man få korrekt visning vid någon hastighet, men knappast över hela skalan från noll till max. Det är nog det som sveder önskar som jag tolkar det iaf. FP |
|
|
Ett tips i alla fall på E39 är att nollställa färddatorns medelhastighet, då får du aktuell hastighet momentant. Stämmer mycket väl överens med GPS, GPS visar cirka 1-2 km/h mindre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.