|
Sida 9 av 11
|
|
|---|---|
|
Japp, av samma anledning ser vi sällan någon köra för fort för att tjäna några minuter på någon mils körning. Man riskerar ju tusentals kronor i böter så naturligtvis ignorerar man otåligheten... Någonstans tror jag snarare att trafiksäkerheten tjänar på att folk irriterar sig mindre, man är knappast en säker förare när man sitter o stör sig på diverse saker! Om vi nu ändå är inne på säkerhet. |
|
|
Keiser, Du menar att folk ska sluta bry sig om vad andra gör, trots att det påverkar säkerheten? Om jag ser någon som kommer i UPPENBART alldeles för hög hastighet i ett bostadsområde så blinkar jag. Kalla mig gärna grinig. Om någon kommer med dimljus och halvljus skiter jag i det, trots att det kanske stör (vilket det gör ibland). Men problemet är att om man medvetet slagit på dimljuset utan annat syfte än att höja sitt eget självförtroende så tror jag inte det hjälper på den typen av förare. |
|
|
Om man kikar här så är de inte inloggade så ofta: Länk Kanske mailen kollas lika ofta? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag skrev att folk ska sluta irritera sig då det i sin tur leder till att du i allmänhet kör sämre (aggresivare, slutar lämna företräde etc). En aggresiv, irriterad förare är definitivt ett större problem i trafiken än den marginella bländning som dimljus ger upphov till. Jag tror inte föraren du möter i för hög hastighet bryr sig att du blinkar, tyvärr. Ring polisen (eller påtala att det ofta förekommer hastighetsöverträdelser om så är fallet så kanske de sätter upp kontroller oftare i området)! "Privatpoliser" är ett problem i sig men nu glider vi off topic lite (menar inte din blinkning i detta fall). |
|
|
Alla kanske inte blinkar för att de är irriterade utan för att de kanske tror att föraren har missat att dimljusen är på eller att en lampa är trasig. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Kanske det. Men säkert även för att påvisa fel, FEL, fy fy osv, dvs man leker hobbypolis. Inget nytt fenomen, men det mest fascinerande med denna tråden och alla övriga i samma ämne är väl ändå att det kan engagera så många till att ta till brösttoner och hota med 16st HID fjärrljus som straff och liknande. Varför inte lägga lika mycket kraft på att stävja annat och mycket värre som sker dagligen i trafiken, både vad gäller utrustning på fordonen och livsfarliga idiotkörningar osv? Men då tittar man hellre åt ett annat håll verkar det.. FP |
|
| Folke, vad menar du att man ska lägga kraft på, och hur? | |
|
Jag menar att det skulle vara trevligt att få se (och deltaga i) lika långa och intensiva diskussioner t.ex på vårt forum eller i andra media, som de långa trådarna om just dimljusen. Nog finns det annat än just användningen av dessa lampor att diskutera eller hur? FP |
|
| Är inte Sverige ensamma om lagen med dimljus? Jag har för mig det, och då är frågan varför det funkar i andra länder? Personligen skiter jag i om folk kör med dimljus, de har aldrig stört mig eller bländat. Däremot tycker jag det är sjukt att någon tycker det är ok att blända med helljuset när de möter någon med dimljus, det är inte bara fånigt utan också direkt farligt. | |
|
Och till alla moralpoliser. Det är även förbjudet att köra minsta kilometer för fort och gå mot röd gubbe, tänk på det när ni ligger där med händerna på täcket :-) Dimljus bak däremot borde rendera spöstraff ifall det glöms på, sjukt irriterande. Och det j***a ljuset sätter folk på så fort det börjar duggregna. Det här med lagar, mig veterligen är det inte lag på att sätta på varningsblinkersen ifall man hamnar sist i en kö på motorväg. Men ändå gör folk det vilket jag uppskattar, mer sådan civil olydnad. |
|
|
Gå mot röd gubbe är inte straffbart så länge man inte orsakar fara för trafiken. |
|
|
Hej Robert. Jag tycker det bakre dimljuset är snyggt och den som irriterar sig på det måste vara dum i huvet. Därför kommer jag att använda det så mycket som möjligt. |
|
|
Hej Folke. Självklart är användningen av dimjus eller icke ett I-lnands problem och det finns mycket värre saker att diskutera. Men du ska veta att i min vardag är det problem av den kalibern typ moppe-killar som lever om och liknande som är mina problem. Världssvält eller dödsolyckor eller annat har aldrig drabbat mig personligen men det gör inte att jag inte är ointresserad av dessa frågor. Vanligen är ju ens vardagliga bekymmer egentligen idiotproblem. Jag skulle nog anse att detta problem är av samma kaliber som när folk slår upp dörren i min bil på parkeringen, båda grupperna visar samma förakt för sina medtrafikanter. |
|
|
Ok, visst är det så. Var och en ser ju sina lokala problem osv, inget konstigt med det. Men det anknyter ändå lite till det som jag vill få fram, att sällan eller aldrig kommer andra vardagsnära problem av vilket slag det nu än är, fram i debatten och skapar t.ex 34 sidor debatt i forum osv, som t.ex dimljusen kan göra. Jag hävdar nog trots allt att det är lite av det här med hobbypolis som spelar in, och att man med fingerspetsen på ljustutan elegant och effektivt kan "tillrättavisa" den mötande utan att behöva konfronteras mellan fyra ögon och lägga fram argumenten osv för sitt agerande. Även i forumets förhållandevis skyddade värld går det ju för sig att försöka nedvärdera och tillrättavisa osv, och att t.ex påvisa hur man säkert är klädd och utrustad om man använder dimljus osv. Man kan älta och vrida på regler för t.ex användning av belysning, dimljus t.ex, i det oändliga trots att de är enkelt och otvetydigt skrivna och knappast lämnar några öppningar för feltolkningar. Patetiskt är väl kanske vad man närmast tänker på, kom ut i en "real life" debatt i stället och studera fysiskt/tekniskt hur bländning eller avskärmning av t.ex dimljus fungerar osv. FP |
|
|
Ja jag blinkar åt alla enögda i alla fall. Och ni skulle bara se mej som fotgängare i Stockholm på obemannade Herrgårmansställen! Där är jag Kung, låter alla idioter tokbromsa när jag forcerar ut på Zebra-fältet. Cab-Ing |
|
| Hej ardbeg, Tack för informationen. | |
|
Jag hade tänkt skriva något elakt åt TS, men orkar inte. Han förstår ändå inte. Vi kan väl istället upparbeta lite indignation över de där hantverkstyperna i sina Caddys, som alltid måste ligga 3m bakom, oavsett hur fort man kör och oavsett hur trafikerad, kurvig och viltberikad vägen är (222). De saknar verkligen den delen av hjärnan där självbevarelsedriften finns. Och så kör de så nära att man inte kan se om de dimljuset på. ;-) Göran FWD - Nej tack! |
|
|
tyvär stämmer det om Caddys, likaså nissarna i skodas och fiats motsvarighet, av någon anledning vägrar dom köra om :) Das bmw |
|
| Anledningen till att vi inte kör om är att våran chef tycker allt över 70hk är dyrt =( | |
| Det innebär ju inte att man måste ligga alldeles på tok för nära framförvarande bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.