AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
37.519

Dimljus bländning är mental inbillning !

Sida 8 av 11
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag använder enbart dimljusen i såna här lr liknande situationer [LÄNK]

Aldrig annars vare sig dag eller nattetid.

Hur många blir bländade då ?

Om du i dessa situationer din bil visar kör med halv+dim så är ju risken att du bländar andra större än om du kör med park+dim.

I den situation som bilden visar så ser jag ju ingen som helst nytta för dig som förare att ha dimljusen på över huvud taget, och inte heller för de som möter dig. För i de förhållandena så är ju halvlysena lika synliga som ev dimljus. De lyser ju även de på den blöta asfalten.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
För att vis att jag är en objektiv kille så lägger jag in denna i debatten.

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Idioti och inbillning har folk inget bättre att reta upp sig på!!!!!

connycab
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Idioti och inbillning har folk inget bättre att reta upp sig på!!!!!

connycab

Det var väldigt kavata ord det....

Du är kanske inte medveten om att det finns en del forskning om vår synförmåga, bilbelysning, och hur vi påverkas av detta i olika förhållanden. Vilka då givetvis har påverkat att lagarna ser ut som de gör.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Martin E: Det är ju bra sikt på din bild! Finns ingen som helst anledning att använda dimljus om det är så lite dimma ute.
Hade varit en annan sak om det var så tät dimma att det inte gick att se lyktstolpen till höger i bilden.

Fast vad är vitsen med att kombinera halv- och dimljus om halvljusen bara ger en vit smet framför bilen så att man inte ser något?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Länk
Där kan ni se vad är för skillnad på dimljus och halvljus bild.
Dimljus saknar brytlinjer men det gör inte hallvjus o därför bländar dimljus mötande.
"Sverige är den enda landet där man för inte använda dim o halvljus ihop"...
Är inte Sverige en av dom mest trafiksäkra länder? Därav förbudet...
Det finns fler länder som har samma förbud dock kanske lite andra formuleringar o inte totalt förbud...

"Jag använder enbart dimljusen i såna här lr liknande situationer" Länk
Gör dom verkligen nåt nytta???? För jag har inte märk nåt skillnad när jag tänder mina (09 ena, 08 andra)) förutom att jag får mer ljus 0-5 meter framför bilen o lite mer åt sidorna med det är inte där man ska titta på vägen!
Ska man se nåt på vägen så ska man titta betydligt längre bort...

"Jag vill synas" - Visst, sätt dit glödlamor som verkligen lyser o tvätta/torka av framljus o vindrutan betydlig oftare!!! Dagligen skadar inte...
Torkare o sprutvätska gör inte ljus o rutan renare, det tar bort bara den "tunga" o "hala" smutsen men drar du över med en vit trasa så är den inte vit längre.

BMW - Beroende Med Wilja!
Grabber: Syftar du på de två sista bilderna? Isf läste du nog lite dåligt tror jag. Går man in på din länk och läser texten till bilderna över brytlinjerna så illustrerar båda bilderna halvljuset, ena med 8000K och sista med 4300K, och inte dimljuset. Läs texten som står under de två sista bilderna.
Nu är det jultider, och rätt vanligt att folk ljuspyntar sina hus och trädgårdar.

Kanske något för er hugga på, ni som brukar helljusblinka på dimljus?

Jag menar, en ljusslinga i busken, eller varför inte en ljuskrans vid brevlådan, eller kanske en ljusslang längs med taknocken? Dessa kan vara nog så jobbiga för er med eran extrema falksyn, ni kanske inte ser något på flera minuter om ni skulle råka titta på den upplysta busken??? Och allt bara för att husägaren vill "vara ball"?

Nä, jag säger som Grabber - DET BORDE VARA OLAGLIGT OCH BÖTESBELAGT!!!

Dessa egoister i sina borgar-villor - borde dom inte ta hänsyn till att det finns förare som bländas? Bara för att det inte finns ett förbud mot ljusslingor i busken i något annat annat land gör det väl inte rätt? Två fel blir väl inte ett rätt???

Gå med i VISHBLINK - Vi som helljusblinkar!!!

Får nog bli en adventsljusstake i framrutan, finns ju små 12V som man kopplar till cigarettuttaget.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja, dom 2 sista bilderna o ja, jag läste fel tydligen...

Men det är ändå inte långt ifrån så som det ser ut i verkligheten = dimljus saknar brytlinjer.

Men på dessa små bilder kan man se hur en bil med halv o helljus syns i dimma.
Det blir inte 2 ljus punkter utan 4 o alla har sitt bländnings "X"(ljusbrytning i dimma/fuktigt luft).

Så vist, det bländar inte om man möter en bil på 15 minuters körning men om det är XX antal bilar på 4-6 timmar så blir man snabbt trött i ögonen.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Lasse-SL500: gå ut med en yxa i smyg på natten o hugg av alla kablar :)

Jag säger inte att "DET BORDE VARA OLAGLIGT OCH BÖTESBELAGT!!!"
Dim o halv är inte förbjudet utan anledning men det kanske dags att börja helljus blinka men då måste ska jag skaffa mig först dom där 10 extraljus? ;)

er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag älskar det här ämnet. Samma argument sedan... ja - när introducerades dimljusen egentligen? :)

Dimljusens förträfflighet i dimma används som argument för att använda dem hela tiden.

Undrar hur ont det egentligen gör att erkänna att man tycker det är så ohyggligt snyggt att man vill visa ALLA i trafiken att de finns och fungerar.

Tycker jag att helljus, varningsblinkers eller dimbakljus är supersnyggt visar jag gärna det för väl utvalda dimljusbrukare. Faktiskt mer kul än irriterande.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
erc: kan bara hålla med dig! :)

PS. vi är snart på sida 9! Ska vi slå däck tråden som raderades?

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
3st NBB Alpha 225 HID + 2st extraljus på taket med 70w xenonkit får den som åker med halv-ljus/dimljus smaka på när man möter mig i arbetsbilen (V70 taxin).

Eat shit dimljusbögar! :)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
gO
1.407
gOry
335i Touring
NiKeMaN mycket moget!
NiKeMaN: Det är då man går över på andra sidan av vägen för att poängtera att man inte ser något.. Om det inte finns ett mitträcke på vägen vs. =)
Fasen va gött, nu ska jag verkligen börja köra med dimljus då jag vet att det irriterar så "många"!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har lagt ett dekorationsnät över bilen, ser riktigt najs ut, LED-lampor är det också.
Nu behöver man inte julpynta busken.

//Stefan
Lite ot men hur kan sverige med alla sina förbud fortfarande tillåta mobilprat i bilen?

"BMW när du älskar att betala"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Att köra med dimljus + halvljus i mörker visar ju bara på okunskap. För ingen kan ju utan att sakna några pinnar på stegen påstå att det hjälper vid normal bilkörning?
Att folk kan tycka att det ser snyggt ut kan jag acceptera, folk har olika smak. Men att riskera 1500kr i böter och att dessutom försämra sina egna förutsättningar vid körningen borde ju få dom flesta att lägga fåfängan åt sidan för en stund.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.