AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
37.512

Dimljus bländning är mental inbillning !

Sida 4 av 11
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Martin E: Jag har H11 LED med 15 st dioder i mina dimljus. De ger så dåligt ljusutbyte att de endast kan betraktas som "Daytime Running Lights". Å andra sidan blinkar färre mötande efter som de lyser såpass svagt. ;-)

MVH Christofer
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Martin E o StefanL vad är det ni har missat i det jag skrev? Allt?

Martin E: Var exakt står det att jag bländar folk med mina x-ljus????
Svar: har sett andra göra nåt liknande. Jag är ingen svin o låter bli!
- "Kanske han missade att dimljusen används för ffa synas bättre vid extremt dålig sikt och att diod/Led belysning i varselljus räddar liv."
Svar: "I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans." Länk
Diodljus lider jag inte av - det var svenska polisen som tyckte inte om bilar som var utrustade med dessa när dom första bilar kom ut.
"Undrar hur många lastbilar är utrustade med icke EU godkända fjärrljus ?"
Svar: alla dessa rullande julgranar?

StefanL: Var står det att jag inte klarar av att möta bilar med dimljus på???
Jag stör mig på det vid vått väglag för det speglas i vatten på vägen o känns som det vore t.ex. helljus.
Citat: "Hade ett tillfälle att se "ljusreflektion" från sidan när det var mörkt, disigt o blöt ute.
Dimljusen reflekterade från asfalten ca 5-8m framför bilen för att lysa upp i ca 20-30 graders vinkeln medan halvljusen såg jag inget reflektion av!"

Förklaring till: "föraren blev bländat av mötande trafik - kom över på fel sida"
Läste en artikel i en lokal tidning(kommer inte ihåg var) då en bilist krockade med mötande bil pga att han bländades av första mötande bilens halv o dimljus vid vått väglag. Ingen lastbil inblandat där, bara ett exempel.
Båda klarade sig o föraren i bil 2 kunde minnas första bilens märket o en del av reg skylten.
Föraren av första bilen efterlystes för vårdslöshet i trafiken samt smitning från olycksplatsen.

Som nån skrev tidigare "dimljusens räckvidd är 8 m".
Halvljus kan lysa 50m bort o behålla sitt "gränssnitt" (det som ser ut liknande - _/_/ heter nåt annat på profs språk??) medan dimljus har förmågan att spridas ut efter x antal meter o tappar sitt gränssnitt därför den bländar.

BMW - Beroende Med Wilja!
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Grabber: Är det dessa "Kebabsnaskande dimljusanvändare" (tack Ismo) som inte kunde läsa innantill?
Jag såg inget som kunde tolkas som att du bländar andra med helljus och alla extraljus, möjligen kan man misstolka ditt kryptiska inlägg: " Så när ni ska ut o leka med eran belysning så tänk på en sak: finns alltid nån som har bättre ljus."

Ju fler böter det ges ju bättre, slutar inte folk med denna dumhet så går det ju in mer pengar till statskassan ialla fall.
Martin E och alla andra som förespråkar användande av halvljus och dimljus samtidigt: Ni borde inte ha körkort!

Dimljus och halvljus tända samtidigt bländar! I synnerhet i mörker och våt vägbana! Ska det vara så jäkla svårt för er att fatta det?
Det är ett faktum, och om ni inte vill eller kan inse det så ska ni hålla er hemma.

Däremot brukar jag använda dimljus och parkeringsljus dagtid när jag kör i tätort/stadstrafik. Dagtid bländar inte dimljus så då är det ok.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Har nästan aldrig mött någon som har haft bländande dimljus. Däremot vibrerande extraljus. Oberoende pizza el kebab.
Ändå kört >100.000 mil.

karlhilding: Var glad för det. Måhända att du har lite sämre mörkerseende och därför inte bländas lika lätt.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Och doc hörselskadad har inte så fel ang bästa däcken fram/bak.
Synd att inläggen är raderade. Eller........

Härligt, vi kanske kan få igång en däck/dimljus diskussion! :-) Blir väl snart raderad men ändå... Antagligen är det väl dom som har bästa däcken fram som kör med dimljus och halvljus också! :p
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Kör mer än gärna med dimljusen påslagna. Ser mycket fräckare ut!!
Ett lyft för min 740 GLE!

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
GE.

Inte jag, inte jag.... :)

Däremot är det ju lite komiskt att i denna tråd vill vissa att man ska skita i vad myndigheter och lagar säger, men attan om man vågade bara andas om att inte göra som myndigheter säger i däcktråden.....

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men seriöst så undrar jag varför tråden ang däckplacering raderades?
En stimulus att läsa alla upprepningar.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Helt rätt doc.
Detta forum är mycket för inbördes beundran.

Martin E
Dimljus har funnits sedan 1967. Så sent som 1970 så orsakade dimma ungefär 3000 olyckor. 20 år senare var siffran halverad i Tyskland, detta enligt German Federal Agency for Highways

Varför tror ni dimljus monteras på alla bilar från fabrik, för att reta "hobbypoliserna" eller för att öka trafiksäkerheten ?

Brytningsfel i ögat är en välkänd och dokumenterad orsak till stört mörkerseende med bla upplevelse av bländande av ljus.
Ni som bländas av dimljus borde kolla synen!

Varför är Sverige det enda landet i hela Europa som har ett sånt förbud gällande D-ljusen?
Kanske samma orsak som att Sverige tillsammans med Albanien var de sista länderna i Europa att avskaffa Radiomonopolet

Dvs massa prestigeladdade gubbar som käkar moralkakor på en statlig myndighet som vägrar inse verkligheten ?

Dimljus ska användas på rätt sätt precis som helljuset det är alldeles uppenbart att hyckleriet är genomskådat.
Den tråden raderades nog för att det var för många som bländades av alla briljanta inlägg, det fanns gott om ljusskygga individer i den tråden... ;)

Bra Martin, jag instämmer.

Dimljus tycks ju fungera i andra länder, varför inte här? Jag har själv bott i Frankrike och aldrig hört någon diskutera dimljus. Eller är det lilla sverige som vet bäst i världen nu igen? Vi kanske kan tala om för Tyskar och Fransmän att dom egentligen bygger sina bilar fel -- dom borde inte ha dimljus! ;)

Seriöst, jag undrar om svenskar är mer ljuskänsliga än andra? I så fall kanske det har ngt att göra med att vi bor i mörkret i gyttjan vid polcirkeln, där det är mörkt och blött halva året? Nu ser vi inte dagsljus förrän i Mars, arma satar...

Ungefär som djuphavsfiskar som lever i ständigt mörker, vissa arter har ju utvecklat en slags lampa som hänger i ett spröt från pannan - det är kanske det evolutionen har i sitt sköte för oss svenskar??? För att slippa bländas av dimljus från kebebsnaskare och ekonomiskt oberoende med 5x112 watt "strålisar" och polska luder?

Vore praktiskt, då skulle man inte behöva någon sänglampa....

Ut och helljustuta nu på alla som "bländas" med sina dimljus, hahahaaaaa.... :)
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Oavsett om det bländar eller inte så är det ju olagligt med dim/halvljus samtidigt i detta landet.
Olika länder har olika lagar, dubbdäck får du tex inte ha i en stor del av europa, är vi då idioter där med??
Eller att alla under 15 ska ha cykelhjälm? Barn i skidbacken ska ha hjälm? Bältestvång finns inte heller överallt...inte heller halvljus dagtid på fordon....listan kan göras hur lång som helst...lite löjligt resonemang tycker jag.
Man kanske skulle ta och köra på vänster sida med...det gör dom ju i England bla :)

Frasse
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har personligen sällan några stora problem med bilar som kör halv+dim, men helt klart är det just de bilarna som jag oftast upplever som bländande, i synnerhet på våta vägbanor i mörker. Vi har alla lite olika syn och mörkersyn, och allt kan in te lösas hos optikern.

På dagtid så är ju problemet mycket mindre, och de som kör med park+dim brukar jag mes le lite åt, för man vet ju att en absolut majoritet som kör med dimljusen på gör det av i första hand fåfänga.

Men jag kan förstå denna fåfänga om än inte alltid, så i bra många fall. Behöver jag nämna att t ex Porsche 928, Corvette och ett gäng till bilar inte får några extra skönhetspoäng med halvlusen på....

Att sen sitta och jämföra lagar är inte alltid så enkelt, eller säger att bara för att de har det så i det och det landet så ska vi ha det med. Som redan givits exempel på så finns det ju en herrans massa lagar och regler de har i andra länder som de tycker är rätt och funkar bra men som vi här i Sverige inte skulle vilja ha. Man ska ha klart för sig att det händer att kulturella skillnader kan påverka t ex forskningsresultat eller statistik. För att ge ett fiktivt exempel på det så kan man ju ana att man sannolikt skulle få två olika resultat i en undersökning om kamelers för och nackdelar om svenskar eller araber skulle göra undersökningen på samma ställe. Helt enkelt för att araber och svenskar har lite olika kulturer och ser på kameluslingen utifrån helt olika perspektiv.

Men, en annan sak som är vaaaansinnigt fascinerande, är att folk kan ha så otroligt kopiöst olika åsikter om en så enkel sak som fordonsbelysning, t ex halvljus/körsljus.

I denna tråd så vill ju en knippe personer ha meeeeeer ljus för det är himla bra och borde rädda liv menar de. Ok, men det finns ju de som har en totalt omvänd åsikt....

Länk

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
crille82: syftade just på dom 10 extraljus som vissa mörkrädda har.

BMW - Beroende Med Wilja!
Martin E
Du är snabb med att ställa diagnos på andra, här kommer en diagnos som jag ställer på dig.
Hybris och bristande ödmjukhet och empati är en form av personlighetsstörning.
Det kallas för narcissistisk personlighetsstörning Länk
Kanske det är vad du lider av? Uppsök psykiater isåfall.

Skämt åsido, kan du inte få in i ditt huvud att somliga människor har lite bättre mörkerseende än dig? Att dessa inte lider av brytningsfel i ögat? Och att dessa faktiskt blir bländade av fordon där halvljus och dimljus används samtidigt.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag glömde i förra inlägget att nämna att jag nu på "ålderns höst" har klart sämre tålighet mot skarpt ljus , i synnerhet på natten, än jag hade som yngre. Detta är helt i linje med vad all forskning visat, nämligen att med stigande ålder (brukar börja visa sig i 40-årsåldern) så får ögat sämre förmåga att snabbt ställa om sig från mörkt till ljus, eller tvärt om. Detta blir ju då kännbart vid mörkerkörning där man möter strålkastare och sen blir det nästan bäcksvart och då hinner inte ögonen ställa om sig med de skiftande ljusförhållandena lika snabbt som när man var yngre. Och ju större kontrast (läs skillnader mellan ljus och mörker) ju svårare blir det. Så då kan en bil med både halv+dim bli jobbigare för ögat att anpassa sig för än en bil med bara halv.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.