|
Sida 3 av 11
|
|
|---|---|
| Martin E : Eftersom vi bor i sverige är det väl knappast så att vad finsk polis anser i frågan spelar någon roll... Eller hur menar du när du länkar till en finsk polis-sida? | |
|
Men jag har hört att det finns många Finskättlingar i Eskilstuna där Martin bor, det är kanske därför. |
|
|
Dom som vill köra med dim/halvljus får väl göra det om dom vill...fast tar polisen er så bli inte sura eller gnäll för det är faktiskt böter på det. Själv lägger jag hellre pengarna på annat än tror jag är cool med dimljus/halvljus. Fjanterier tycker jag. Frasse |
|
Martin E |
@GE Jag inser att finnarna tål lite mer ljus och kosken. Nej men länken till dom var ett exempel på att andra länder med liknande väder som oss faktiskt resonerar logiskt. Även polisen i andra EU länder resonerar på samma sätt. Det är så jag använder och kommer använda mina dimljus, jag kommer gladeligen betala mina böter och erkänna mina brott. Ur dimman ser jag ett ljus |
|
Jag är finne, tål mer kosken än fjortisar med BALLA dimljus i fel tillfälle. Dimljus under dagsljus stör nog ingen, oftast ser jag nysvenskar eller snedkeps bakom ratten när dimljusen är på under mörkare tider. Bak dimljus är lite irriterande, mer än fram.. för dom här sitter nästan i ögon höjd, nästan då jag slår i huvudet i taket på volvo740 och BMW 735 E32.. men ni vet, man har ögonen i röven på bilen framför, eller stirrar ni åt sidan när ni kör i mörker? Men jag bör nämna att jag har bra mörkerseende och detta störs väldigt snabbt med lite förmycket ljus, typ ögat hinner vänja sig i mörker men sen kommer det en kebabsnaskare med dimljus eller fel riktade lampor i sin merca och vipps så är man blind någon sekund. Bäst är att jag inte behöver ficklampa under nätterna om jag är ute, lite månljus och ser i princip allt nödvändigt. (typ stig och skit) |
|
|
Jag kom på vad fördelen är med att ha dimbakljusen tända. Bakomvarande fordon ligger för nära. Öka avståndet så blir det bra. |
|
vayenn |
Jaha.. för att summera: 1. Dumljus + halvljus i mörker försämrar sikten för föraren. 2. Dimljus + halvljus bländar möjligen mer. 3. Dimljus + halvljus ger böter (av grumliga skäl) Lätt val. Det enda jag inte förstår är varför det ger böter på dagtid. Måste vara för att det är så fult :D |
|
Kebabsnaskare? Och detta från en finne... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Ta av dig solbrillorna så blir även du bländad! If it works, don't fix it. |
|
|
Jag undrar hur kurvdimljus som ex. Mercedes, VW och Skoda har kan vara lagligt? MVH Christofer |
|
|
Diod belysning skulle inte heller vara lagligt om inte Sverige fick anpassa sig till EU´s regler. På tal om "Dimljus bländning är mental inbillning" så bör möte med 10 extraljus också vara linbildning eller? Jag som kör lastbil stör mig som in i helleflundra på dessa bilister som kör med halv o dimljus på natten (dag shit samma) speciellt vid vått väglag då d-ljus reflekterar så fint i asfalten så jag inte ser var vägen är. Tror inte heller att nån vill krocka med en lastbil pga "föraren blev bländat av mötande trafik - kom över på fel sida"? Så när ni ska ut o leka med eran belysning så tänk på en sak: finns alltid nån som har bättre ljus. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Personligen blir jag minst lika störd av lastbilar eftersom de ser ut som "julgranar". Sen så kör ju MINST lika många lastbilar med dimljus och halvljus som personbilar. MVH Christofer |
|
| Klarar man inte ens att se dimljus utan att bli bländad bör man gå till optikern. Jag kör inte själv med dom påslagna eftersom jag inte vill ha böter, men kan inte förstå ni som blir så irriterade på det. I resten av EU går det bra, men vissa svenska hobbypoliser klarar tydligen inte detta utan att helljusblinka??? ;) | |
|
Lasse, dimljus kan visst blända. Särskilt dem som envisas med att uppgradera lyset för det är "tufft". |
|
Martin E |
Det är såna som Grabber som är farliga på vägen som anser att Helljusen är till för att blända andra bilister så att dom kör på fel sida av vägen. Han kanske mår bra av att mosa en personbil med en barnfamilj i ? Stabil kille ! Kanske han missade att dimljusen används för ffa synas bättre vid extremt dålig sikt och att diod/Led belysning i varselljus räddar liv.Länk. Led/Diod ljusen har mycket sämre ljusstyrka än glödlampor. Det är väl därför man bara ser Led/diod ljus i varselljusen orginal. Det är väl knappast så att Sverige anpassar sig efter EU när det gäller varselljusen då vi har haft lag på detta sedan 1977. Undrar hur många lastbilar är utrustade med icke EU godkända fjärrljus ? |
|
"Kanske han missade att dimljusen används för ffa synas bättre vid extremt dålig sikt" Har du alltid extremt dålig sikt? ///BMW - Was sonst! |
|
Martin E |
Nej men denna bild Länk från i morse på en lansväg i bergslagen tagen med min mobilkamera. Sikten kanske är mellan 50-100 meter dimman är tät som det ofta är denna årstid. Om jag möter en bil som korsar min väg så ser honom och han mig tidigare med dimljus. Jag kör dessa vägar flera gånger i veckan och det är ofta så här dålig sikt och dessutom krokig väg med många på och avfarter. Jag använder aldrig dimljus utan anledning ! |
|
Har lite svårt att se att dimljus i den situationen skulle göra någon avsevärd skillnad i ljus för att upptäckas av andra, som inte halvljuset klarar av. Sen har du inte helt rätt om att diodljus har mycket sämre ljusstyrkan än glödlampor, det är faktisk egentligen tvärt om, i synnerhet om man ser till förbrukad energi. Det finns dessutom vissa bilmodeller idag som har diodljus i sina halvljus så det är en teknik som kommer på bred front inom några år, då det ger många fördelar. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
Martin E |
Jag anser mig vara en säker bra bilförare som ser långt fram för att "scanna" av ev faror. Förlorar jag den framförhållning uppstår risker vilket jag skulle kunna upptäcka med d-ljus.Länk ser du mötande bilen ca 100 m framför mig ? inte gjorde jag det heller. Med avseende på dimljus så har enstaka led lampa där sämre ljusstyrka enl Länk. Helt klart kan flera LED lampor ge bättre ljusstyrka till låg förbrukning. Själv funderar jag på att konvertera mina positionsljus till LED. |
|
Dr Tinnitus: Ledbelysningen på min förra Audi S5 fungerade riktigt bra när man körde i stan. Hoppas på mer av den varan. Anledningen till att jag kör med dimljusen tända på min 335a är att regnummret är KEB(AB) och att jag vill känna mig som 20:-) Funderar på att skaffa mig en snygg keps. Grabber: Tycker du ska ställa lastbilen hemma om du inte klarar av att möta bilar med dimljus på. Själv kör jag aldrig med dimljus +halvljus! Men jag har inga problem med att folk kör med dimljus och halvljus. //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.