AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
37.514

Dimljus bländning är mental inbillning !

Sida 2 av 11
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag har bara känt mig tvungen att använda dimljusen fram på min E61:a en enda gång. Det var på motorvägen vid ett mycket kraftigt snöfall där man fick förflytta sig i 30 km/h och torkarna knappt orkade hålla snön borta från rutan. I detta läget såg jag vägbanan lite bättre med dimljuset på då det var svårt att se var kanterna på vägbanan slutade. Efter några mil så svängde jag av motorvägen vid en bensinmack där även polisen hade stannat till. Jag såg att de tittade lite på min bil med halvljus och dimljus tända men de verkade bestämma sig för att det var ok att ha dem tända en sådan kväll.

Däremot använder jag dimljuset bak ibland vid kraftiga skyfall på motorvägen här på västkusten. Det kan vara svårt att se framförvarande innan man är precis upp i häcken på bilen om de inte har dimljusen tända.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Martin E:
Vad är orsaken till att du har dimljusen tända?

///BMW - Was sonst!
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Martin E är du allvarlig när du slänger ur dig att dimljus räddar liv? Det är ju bara skrattretande. Dina dimljus lyser ett tiotal meter men lyckas under dessa ynkliga meter lysa sprida ljuset rakt ner i asfalten och blända genom reflektion i asfalten.

Stäng av dina dimljus, du är inte 18 år längre.

-------
//Lövet
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Gorban.

Klart att dimljus, både bak och fram, är till för att användas. Men då lämpligen på ett korrekt sätt.

I ditt fall så var det ju rätt läge att ha dimljusen på, med undantag för att du enligt lagen inte skulle ha halvljuset på samtidigt.

Men, dimljuset är egentligen inte kapabelt att lysa upp ensamt så mycket att man kan hålla mycket mer än 30 kmh, för det blir då väldigt svårt att hinna stanna på den sträcka av vägen som är upplyst av dimljuset, om nåt skulle dyka upp.

Väljer man att vara olaglig och köra med halv+dim, så ser man givetvis klart längre och kan öka hastigheten (om det inte är just tokdimma eller snöstorm, för då ser man inte många meter ändå) men då blir det lite knepigt, för då har man i princip ingen chans att hinna reagera och stanna för något som dyker upp i de områden som dimljuset lyser upp men inte halvljuset täcker. Det är helt enkelt alldeles för nära för att hinna stanna i den hastigheten, och då är det ju inte mycket nytta med dimljuset.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Kör oftast med dimljusen på under dagarna (utan halvljus, förstås), av ren snålhet. Tror det är billigare med en liten lampa till dimljuset än med en xenonlampa till halvljuset.
Är det blött på vägen struntar jag i dimljuset eftersom jag vet hur mycket det kan blända.
Annars så ser jag ingen "nytta" med dimljus fram, med tanke på den patetiska effekten i mörkret, bara att bilen ser lite coolare ut, men kör man Audi hjälper det ändå inte :)

Vorsprung durch freude am fahren
Jasko: Xenonljus drar betydligt mindre stöm än en 55W dimljuslampa
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tallviking:titta på prislappen i butik som jag tror Jasko menade.
Annars är thom rätt ute det är dimbakljus som retar upp mig mest.Pajjar helt min mörkersyn att stirra på detta.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hur orkar alla gnälla på de som kör med dimljus?!?!? Fattar inte! Jag tycker det är jävligt bra att det är ljus tända över huvudtaget! Försök att se en grå bil utan belysning framåt i detta väder. Där kan vi snacka dumhet. Dem blinkar jag faktiskt på. Dimljus bakåt är oxå helt okej... om de släcks när det inte är dimmigt längre.

Jag kör oxå med dimljus istället för halvljus i dagsljus. Det FÅR man göra. Känns mycket bättre att ha en 55w halogenlamapa för en hundrig tänd än att tända upp en Xenon lampa för en tusing, ett tiotal gånger om dagen. Dessutom är det snyggare OCH så är det faktiskt den belysning som tänds automatiskt när man vevar igång ekipaget.

Tallviking > tror inte att Jasko76 menade att halgoen drar mindre, utan att den är billigare att köpa när den går sönder :)

// Erik
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Glömde visst att uppdatera. Såg inte truckers inlägg. Instämmer även med dig Trucker, om mörkersynen när de bakre dimljusen används felaktigt.

// Erik
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Folk få naturligtvis göra som de vill, så länge de håller sig till lagar och regler. Så att välja att ha park+dim som belysning fram på sin bil vare sig det handlar om att vilja se coolare ut, eller försöka spara på dyra xenonlampor, ska man inte behöva få en massa elakt skit för. Då det är helt lagligt. Och jag förutsätter då att man har sina dimljus korrekt justerade precis som halvljus skall vara.

Men har man däremot valt halv+dim som körljus fram på sin bil, så är man alltså olaglig och det finns en ökad RISK för att blända andra. DÅ tycker jag nog man får vara beredd på att få gnäll och skäll.

Dimljus bak, liksom fram är i första hand tänkta för att användas vid förhållanden med betydligt sämre sikt som t ex snöfall dimma. Men det finns ändå viktiga skillnader.

Dimljusen fram är i första hand tänkta för att hjälpa föraren att se vägen lite bättre, i synnerhet då vägkanterna närma bilen. Av rent naturliga fysiska skäl så kan aldrig ett dimljus fram nå långt, och i princip aldrig ens i närheten lika långt som halvljuset. Vilket betyder att dimljuset är tänkt som hjälp för att i LÅG hastighet kunna ta sig vidare, inte för att kunna blåsa på i normala 90 på landsväg.

Dimbakljus är istället endast tänk för att underlätta för bakomvarande att kunna upptäcka fordonet framför dem. Så dimljusets reflektor riktar bara en kraftig koncentrerad röd ljusstråle rakt bakåt för att orka igenom så mycket dimma eller snöyra som möjligt. vilket betyder att det lätt kan bli väldigt bländande om man inte ser till att slå av det när det inte behövs.

Det är ett otyg när förare får för sig att slå på sina dimbakljus när de ser en liten gnutta snöfall eller dimma. Det borde ju vara väldigt enkelt att kolla om man själv börjar få problem att se bakljusen från bilarna framför sig på relevant avstånd, och bara slå på sina dimbakljus om så sker.

Sen skall man slå av sina dimbakljus när en bil bakifrån har kommit så nära att han helt klart ändå ser bilen framför även utan att dimbakljusen är tända, just för att undvika bländning.

Man kan säga att man ska använda dimbakljus på ungefär samma sätt som helljuset, alltså slå på och av så att andra kan se bilen bakifrån, men inte blända dem när de kommer närmare.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Om ni lovar att inte bli arga på mig så erkänner jag att jag tillhör den skaran som kör med p-ljus + dimljus under dagtid:-)

Nattetid när vi kör ner till vårt sommarhus använder jag dimljus i kombination med helljus. Vägarna vi har till stugan är krokiga skogsvägar och farten är alltid låg då det finns mycket vildsvin, rådjur och älg.
Dimljusen hjälper till att lysa upp vägkanterna, man skulle vilja rikta dimljusen så att de blir mer som sidoljus.

//Stefan
Dimljus bak lyser lika starkt som bromsljuset och bländar dimljuset bak så bländar bromsljuset minst lika mycket. Betyder det att man ska undvika att bromsa när man har någon bakom sig så att man inte riskerar att blända bakomvarande?
I ärlighetens namn tycker jag det är upp till var och en om de vill köra lagligt eller inte. Jag bryr mig inte såvida inte dimljusen fram är feljusterade och verkligen bländar.
Men sen finns det alltid de som tar lagen i sina egna händer och blinkar och har sig ute på vägarna och det är oftare mer störande...
Ni missar det lilla faktumet att en xenonlampa håller långt mycket längre än en halogenlampa så kalkylerar man med strömförbrukning OCH inköpspris samt brinntid blir xenonlampan billigare att använda än halogenlampan i dimljuset
Chris87: Bromsljus är till för att VARNA föraren bakom om att man bromsar så det är ju bra att dom är så starka att föraren bakom reagerar på dom. Det är ju det som är själva tanken med dom !

Men konstant lysande dimljus bak irriterar bara och minskar dessutom möjligheten att föraren bakom reagerar när bromsljusen tänds

Och naturligtvis väljer var och en om dom vill vara lagliga eller inte men vi andra uppskattar väldigt mycket om du när du gör det valet inte bara bryr dig om dig själv utan gör en bedömning av om det är lämpligt att vara olaglig på ett visst sätt och om hur det påverkar andra i form av irritationer, risker och direkt fara.
Felaktigt inställda dimljus, våt vägbana och sliten vindruta på en bil så kan det blända.
Oftast är det vindrutans fel att saker och ting bländar.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
På min e46 -03 är dimljusen bara förvuxna positionsljus, det är fullt tillräckligt eftersom dimljusen är till för att synas men inte att se vägen.
E34/e39 dimljusen lyser dock klart på vägbanan, men eftersom man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder skulle det ljuset ge en maxfart på ca 5-10 km/h...

If it works, don't fix it.
Dimljusen fram är för att du som förare skall kunna lysa upp vägbanan UNDER dimman och för att du därigenom skall se lite bättre som förare

Vanligt hel eller halvljus vid den typen av dimma ger bara en stort vitt mjölkig sörja framför dig som du inte ser något i alls av vägen framför dig
Har personligen bara upplevt sådan dimma utomlands i Tyskland och England med aldrig i Sverige ännu dock

Dimljusen bak är till för att föraren bakom dig skall se dig på lite längre avstånd i mycket nedsatt sikt och därigenom skydda dig från att bli påkörd bakifrån

Både dimljus fram och bak, om dom används vid andra situationer än ovanstående, bländar andra förare och tillför inget positivt till dig som förare
Jag tycker iaf att köra med tända dimljus fram är en petitess jämfört med folk som inte stannar vid stopp eller kör mot rött. Vet inte hur många bilar jag ser varje dag som skiter i att stanna för stopp en bit bortanför där jag bor. Än värre är att polisen verkar inte bry sig.
Nu använder jag aldrig dimljusen, vare sig fram eller bak, då jag anser att de knappast gör någon nytta. Men att blinka på eller tända helljuset mot dessa som kör med tända dimljus tycker jag är löjligt. Det gör ju inte saken bättre och påverkar allt som ofta fler än den som har just dimljusen tända.
Martin E
Hur kommer det sig att Sverige som enda EU land inte tillåter detta ?

Är Svenskar Extremt ljuskänsliga ? eller snarare vissa personer som Andreas lovgren som snarare bör gå till optikern ?

kvalificerat trams eftersom det inte är bevisat att rätt inställda dimljus skapar bländningar hos mötande utan snarare är en trafiksäkerhets funktion vid extremt dålig sikt.

Vägverket eller transportstyrelsens från 1995 ”Varselljus, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt” står det i Trafikförordningen"
Nu lever vi 2009 och tiderna ändras och hur kommer det sig att myndigheter i andra länder rekommenderar att använda dimljus vid dålig sikt.

Vad säger polisen?
Enligt lagen är det tillåtet att använda de främre och bakre dimljusen endast vid dimma, kraftigt snöfall eller kraftigt regnväder. I dessa fall får endast de främre dimljusen användas om bilens körljus är tända. De bakre dimljusen får även användas vid yrsnö som avsevärt försvårar sikten.

Detta gör att VTI lagen från 95 är helt verkningslös som ett förbud och självklart att använda dimljus i komb med halvljus vid extremt dålig sikt.

Så nu kan alla hobbypoliser andas ut och spara sina aggressioner och helljus till andra ändamål och gå till optikern och korrigera sina synfel.

Med vänliga Hälsningar / Martin

Länk
Länk
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
enligt Vägverkets publikation valj_ratt_fordonsbelysning_utgava_9_ sid8 :

Om Dimljus:
I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus,
dock inte tillsammans.
I gryning, skymning eller mörker kan helljus också användas men det
försämrar ofta sikten.

Du får använda dimBAKljus om sikten är kraftigt nedsatt,
men inte så att bakomvarande förare bländas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.