|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
|
Varför envisas så många med att köra kvällstid med dimljus på när ena är trasigt? Kan förstå dem som tycker det är snyggt med 2extra lysande lampor, ev bättre ljusbild, vill jävlas och bländas på blöt asfalt. Men ett dimljus? |
|
|
Strongman: har kört en del inom jobbet och har mött säkert 50+ denna vecka som kör exakt som du säger. BMW ownz |
|
| Det är inte så att ni ser bilar med "kurvljus" i form av att ena dimljuset tänds när man svänger/blinkar osv? | |
|
de kan inte jag svara riktigt på. tänds de när man kör 90 på en normalstor väg så kanske. för de är på såna vägar jag sett de mest. men jag skulle inte tro att de är någon funktion som ska vara så på alla. BMW ownz |
|
|
falsterbo, var väl inte dimljus du såg utan den nya tidens "kurvassistent", eller? Lars Franzén BMW CS #6275 |
|
|
Självklart är det inte kurvljus, alla nya bilar med kurvljus kan ju inte var felaktiga. Kurvljus lyser endast vid större rattutslag och låg fart. |
|
|
Goddag yxskaft på en del insändare/användare. |
|
Verdi |
Dimljus utan dimma är ungefär lika hett som bakåtvända kepsar och Volvo 240:s med "kjolpaket". |
|
steaman, skåne : missuppfattar jag er nu eller är ni inte medvetna om att kurvljus/kurvassistans ofta består av att ena dimljuset tänds, precis som falsterbo förklara. Men självklart är det inte kurvljus om någon kör runt på 90 vägar med ena dimljuset igång, då är det bara en tönt, ingen har sagt nåt annat. |
|
|
Så precis en Trafikpolis (Ruben Börjesson)bli intervjuas i TV4s nyhetsprogram. Han tipsade om att moderna bilar med diodbakljus kan bli täckta med snö på långresor. Snöröken virvlar runt bilen och eftersom dioderna inte genererar någon värme tipsade han om att man skulle spå på dimbakljusen för att smälta snön! Han glömde dock att informera om att man måste slå av dem då de vanliga bakljusen har blivit synliga och evenuell snörök upphört. |
|
| Gissar att detta blir nästa stylingpryl efter angeleyes, plastxenon och diodlysen. Någon liten brytare som släcker ena dimljuset när man svänger så att bilen ser ut att vara minst 10 årsmodeller nyare i backspegeln. Haha. | |
| RR99 : Koppla dimljuset till blinkersen :P | |
|
Diodlysen och låg värmeutveckling och problem vid snörök osv är en välkänd kombination. Det har ju ändå funnits diodbakljus i många år nu, och en lösning som diskuterats (eller kanske redan används) är små värmeslingor i ljusen. Man kan visserligen inte samtidigt hävda att man spar bränsle pga lägre energiförbrukning men ändå... FP |
|
| David T86 jag har haft Kurvljus på en Mercedes jag hade tidigare så jag vet precis hur det fungerar. Mem det jag svarade på var att det inte kunde vara 50+ bilar som samtidigt är ute och åker med felaktiga kurvljus eftersom bilar med hela kurvljus inte syns med tända kurvljus på huvudvägarna! | |
| Det är klart, men när jag påpeka möjligheten att han kanske såg kurvljus så var det inte nämnt än att det var på huvudvägar. Så det kunde likabra varit 50+ bilar inne i stan, i kurvor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.