|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Håller med Björn helt och hållet. Ärligt talat...är det någon här som skulle ge köpeskillingen i handen innan provkörningen? Med detta krav så tror jag aldrig att bilen blir såld...Bättre då att teckan helförsäkring under tiden man aktivt försöker sälja bilen. Personligen så är jag allergisk mot alla avslutningsfloskler typ, provkörning sker med mig bakom ratten, endast seriösa, däcksparkare kan ringa någon annan, pengarna i handen innan provkörning, osv...Många seriösa däribland jag själv drar mig för att ringa på en sådan annons medan de flesta sk oseriösa antingen inte ser sig själv som oseriösa eller så bryr dom sig helt enkelt inte och ringer ändå. Med andra ord så tror jag man helt enkelt minskar förutsättningarna att sälja bilen genom att skriva dessa "fyndigheter" i annonsen. ___ //Ulf |
|
| Jag ringer aldrig på en otrevlig annons. | |
|
Förstår faktiskt säljaren.. Alla är inte så sympatiska och seriösa som här på autopower. Annonserade min m3 för 60k för snart ett år sen. Jag skickade över 100 bilder på bilen (mest på skavanker jag hittade, ur alla dess vinklar) Likförbannat kommer det hit folk som ska testa, titta, köra (länge och väl) för att sen komma på att skicket var lite sämre än de väntat sig. Varpå jag frågat om de anser att jag dolt något i min beskrivning eller bilderna; "nej.. alltså inte så, men den var inte så fin som jag väntat mig" en av dem letade egentligen en 328 cab! Det kom han på efter att han stått i 1½ timme och snackat om bilen. Så med tanke på hur mycket oseriösa köpare det finns så förstår jag frustrationen hos vissa över hur folk beter sig. Pengar i handen kanske är att ta i, men med tanke på hur många som bara tittar på bil för de inte har bättre för sig, så anser jag iaf att man kan vänta sig se pengarna innan provkörning. För har man inte pengar med sig så har man inte för avsikt att köpa bilen, alltså tar vi provkörning när man har för avsikt att köpa bilen. Mkt enkelt. Sen finns det såklart olika sätt att lägga upp det på.. |
|
|
sallepwr: "För har man inte pengar med sig så har man inte för avsikt att köpa bilen" Menar du verkligen allvar med detta?Jag har köpt många bilar genom åren men jag har aldrig haft med mig pengar när jag titta på bilen första gången. Två gånger har jag sålt bilar och fått betalt direkt efter provkörning men då har det varit personer som rest väldigt långt och vi har haft mycket kontakt innan. Nu är det kanske skillnad om man åker och tittar på en bil för 10-15' eller om det är en för 100'+ Å andra sidan så har jag löst mina senaste bilaffärer, både köp och sälj, med överföringar via Internetbanker och har man dosan med sig så har man ju på sätt och vis pengar med sig också... ___ //Ulf |
|
|
Jag menar allvar med detta ja. Hur ska han kunna köpa bilen utan att ha pengar, eller betalmedel med sig? Överföring via dator, ja. Men innan jag släpper iväg på provkörning vill jag veta att köpare har för avsikt att köpa bilen, och om jag själv ska köpa bil uppskattar jag en säljare som resonerar likadant. Hur kul är det att köpa en bil av någon som lämnar iväg den till vem som helst som säger att man vill testa den? Kan sträcka mig så långt att en spekulant får åka med. Men låna ut en bil till någon som jag är tveksam till? Aldrig.. Själv har jag alltid pengar med mig om jag ska titta på bil. Skamligt att ta någon annans tid utan att kunna "offra" sig så mkt själv att man inte tar med pengar för att kunna avsluta affär. Ang det med trafikförsäkring, så är det inte konstigt att man trafikar en m3. Den kostar 30000 helförsäkrad, 3500 trafik. Handlar inte om att va snål, utan smart.. Inte krockat i trafiken sen 1994, så jag ser mig själv inte som riskgrupp direkt. Ska man helförsäkra sin bil bara för att andra som ev vill köpa den ska köra? |
|
|
Låna ut? Naturligtvis följer man med själv under provkörningen. Sedan tycker jag att det är oerhört fånigt att vissa resonerar så att om man inte köper en bil man provkör så beror det på att "man inte har råd". Herregud, det är en bil för 60.000kr vi pratar om nu. Snarare är det väl säljaren som inte har råd i det här fallet eftersom han kör bilen trafikförsäkrad... Först provkör man. Sedan bestämmer man sig. ------- //Lövet |
|
| Håller helt med om att man måste få provköra. Var tidigare ute efter en m3 e36 (slutade med att jag köpte en Type R) men dom flesta är faktiskt slutkörda och går rätt sunkigt. Visst förstår till viss del om man åker väldigt långt för att kolla på bilen men då är det som Programmer skriver att man har nog redan bestämt sig för köp. Men om man är spekulant på en viss sorts bil och det finns 4-5st i närheten så är det bara idioti att ta med sig pengar för att skapa sig en uppfattning av dom. Man åker och kollar testar och köper den som man anser är bästa köpet. | |
|
Den säljare som inte släpper iväg sin bil på provkörning har med största sannolikhet något att dölja om bilen. Varför skulle man annars inte vilja att köparen får bilda sig en uppfattning först? Tycker ofta att man ser "provkörning endast vid köp" främst på gamla prestandabilar. Kanske av en anledning ;-) Nej, som jag skrev först. Alla säljare får givetvis göra som de vill, men att kräva att någon köper en risig M3 utan att kolla igenom den först, lär göra det riktigt svårt för sig. ------- //Lövet |
|
|
Det skulle aldrig falla mig in att köpa den bilen under de förutsättningarna. Om en säljare ber mig om betalning innan provkörning så vänder jag på klacken omedelbart. Och varför skulle man vara tvungen att ha med sig pengarna direkt? När jag sålde min Audi i våras kom de och kollade på bilen på söndagen, la 10% i handpenning och kom tillbaka på måndagen för att betala resten och ta med sig bilen hem. |
|
|
Visst, ställ kravet "visa pengarna innan provkörning" på köparen men räkna inte med att folk står i kö för att få köpa din bil... Kör trafikförsäkrat för att spara pengar kan väl vara smart men då kanske det också kan vara smart att höja till helförsäkring den tiden bilen är till salu. En månad kostar kanske 2000kr extra och det kanske det kan värt för att kunna låta folk få provköra vilket är en självklart förutsättning för att kunna sälja bilen. Att resonera som så att folk som inte dyker upp med en fullmatad plånbok inte har för avsikt att köpa bilen tycker jag bara är korkat. Tror nog flertalet bilköpare tittar runt, jämför, funderar och sedan går vidare med den bil som känns bäst. Att köpare fungerar på detta sätt är bara att inse som säljare och givetvis har du ju valet att acceptera detta eller inte. Frågan är ju hur gärna du vill sälja din bil... ___ //Ulf |
|
|
Tror ej att han kommer att kunna sälja den bilen med den attyden till en vettig person iaf... Vill man sälja bil ska man räkna med att folk kommer ovh provkör, prutar, kanske inte köper bilen mm Allt detta hör ju till en bilförsäljning. Vill man slippa detta får man byta in sin bil på en bilfirma, svårare än så är det inte. Skulle jag köpa bil och ser sådana annonser skulle jag ignorera dem helt. BMW M-POWER |
|
|
Den verkar ju vara såld nu i vilket fall. När jag ska köpa bil då är det provkörning det sista jag gör och då har jag redan bestämt mig att jag ska ha bilen om den går som den ska.Fattar mig inte på folk som ska prova först och sen titta om bilen är i bra skick?Då har man inte för avsikt att köpa bilen anser jag utan mer intreserad av att provköra och ta upp någon annans tid. För övrigt var jag bra sugen att åka och kolla på bilen förra fredagen men hejdade mig i sista stund.Perfekt busbil för dom pengarna i vilket fall. |
|
| 2002tii: Beror väl helt på. Tex som detta objekt så är det kanske viktigare att det är i ett maskinellt bra skick än ett utvändigt bra skick? Därför förstår jag om många provkör först och ser så att allt är ok och sen kanske man kan leva med en buckla eller lite rost. Säger nu inte att detta objekt har det såklart! | |
|
2002ti>> Det vettigaste svar på länge. Håller precis med dig. Ser bilen för jävlig ut eller lämnar ett dåligt intryck så vrider inte heller jag om nyckeln utan bara går där ifrån. Men det kan ju va så att för rätt pris att någon kan köpa den som halvt renoveringsobjekt om nu det maskinella är bra. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Andrea Löfgren. Vad vet du om min ekonomi eftersom du skriver: "Snarare är det väl säljaren som inte har råd i det här fallet eftersom han kör bilen trafikförsäkrad..." Jag klargör varför jag har trafik, jag har bilarna i mitt eget namn, och inte smällt (mitt fel) på 15 år. Förklara för mig varför jag ska slänga en tredjedel av bilens värde på en försäkring som jag med största sannolikhet ej kommer nyttja? För att jag är fattig eller smart? |
|
|
Det är väl inte du som säljer M3an? ------- //Lövet |
|
|
Eftersom jag skrev att jag också körde trafik på min, och du, i inlägget under, svarar på mitt inlägg så tolkar jag det som att du riktar det mot mig, bland annat. Eftersom du skriver som du gör om folk som trafikförsäkrar sina m3or:) |
|
|
Jag skulle aldrig, aldrig, köpa bil av nån som först är dryg i annonsen och sen är ännu drygare på AP:s forum...inte om det handlar om nån dussinbil i alla fall. Säljer man en bil får man acceptera att den provkörs. |
|
|
Nu syftar jag inte specifikt på annonsen som diskuteras utan mer genellt. Förstår inte vad det är så hemskt att någon annan får ratta ens bil under kontrollerade former? Låter ibland som det är frugan de ska provköra. Varför ska promt provkörningen tas allra sist? Om någon har blivit sugen på tex en M3:a men aldrig ha provkört någon, är det då konstigt att han först vill prova om modellen verkligen är så bra som det sägs? Ska spekulanten då först fixa lånet, kunna visa upp slantarna och bestämma sig för just den bilen, beställa M-test mm mm, sen provkör man och inser att bilen är alldeles för obeväm och bullrig. Vad svarar ni en köpare som säger sig vara intresserad men aldrig provat en m3:a? "-Åk och testa någon annans och när du bestämmt dig kommer du och köper min. Förresten glöm inte ta med pengarna!". Den killen hör du nog aldrig av mer... |
|
|
håller någ med andreas på alla punkter, och sannepwr om du har 15 skade fria år så lär inte en gammal m5 från 1992 kosta en tredje del i helföräkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.