|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Man får inte provköra om man inte lägger 60k i handen på honom. Haha herregud, lycka till att sälja denna ovanliga bil. | |
|
Haha, länkade fel. Edit knappen vart är du?? Här är rätt annons: Länk |
|
|
Jag säger som säljaren till bilen. Om du inte har några pengar, varför ska du då provköra? Du kan ju ändå inte köpa en bil om du inte har några pengar. Han har säkert varit ute för många och jobbiga "köpare" som har ringt och sagt att de ska komma och köpa bilen. Så kommer de och provkör, säger att de ska fundera och höra av sig igen, vartefter säljaren aldrig hör från dem igen. Förstår honom till 100%. Vill folk provköra bilar utan att köpa dem får de väl åka till en bilfirma. // Erik |
|
|
Hur många bilhandlare har en M3 sedan inne då för provkörning? Man måste väl kunna bedöma själv om en köpare är tillräckligt seriös? Tycker man märker rätt fort på sånna som bara är ute för att få provköra. |
|
|
Tycker det bara är löjligt att skriva så. Inget "jidder" och 60k i handen innan du ens får provköra. I mina öron så är man inte så jätte intresserad av sälja bilen då.. Tror nog att man skrämmer iväg fler potentiella köpare än vad det kommer oseriösa bara för att "provköra". |
|
|
Jag menade att det inte alltid är bilen man är intresserad av utan bara att provköra nåt annat än det som är ens eget. Givetvis tror jag inte att säljaren till m3an i annonsen kommer att vägra att ta en sväng med en förmodad köpare om han inte får en bankväxel i handen... Det är ju som du säger Gallardo, man märker ju ganska snabbt om personen i fråga är en seriös spekulant eller inte. Men om kommentaren sållar bort någon som bara är ute efter en 'joyride' så har den ju tjänat sitt syfte. // Erik |
|
|
Om jag åker och provkör och sedan inte köper den, innebär det att jag bara var ute efter att provköra då? Nej, naturligtvis inte. Sannolikt har jag upptäckt något jag inte gillar med bilen. Skulle aldrig komma på tanken att köpa innan jag provkört. Däremot har jag faktiskt köpt 2 bilar på distans, dvs betalt handpenning på förhand. Sedan har jag åkt ner och provkört och sett att allt varit i sin ordning. Skulle aldrig dock göra det med den säljaren, räcker med att läsa annonsen för att förstå varför. ------- //Lövet |
|
|
Jag vet inte om jag ska ta åt mig, men jag känner mig missförstådd.. :S Jag kanske är dålig på att uttrycka mig. Jag förstår varför annonsören skriver som han gör, hade jag vetat bättre när jag sålde min motorcykel i somras, då hade jag skrivit samma sak i min annons. 4 personer var och kollade på hojen, samtliga provkörde, 3 st kom tillbaka med världens leende på läpparna och studsade hem med orden "jag hör av mig när jag har fixat pengar". Den sista som provkörde hade en bankväxel med sig, prutade ett par tusen och tog med sig hojen hem. De andra 3 hörde jag aldrig av mer, trots att annonsen låg kvar ca 2 veckor efter att de hade varit och provkört. Annonsören skriver ju inte "provkörning = köp". Min tolkning är att om man inte har pengar så får man inte provköra. Känns ganska självklart? Åker man och kollar på en bil så har man väl tänkt att köpa en liknande? Kanske inte just den bilen, det vet man ju inte förens man har kollat och provkört, men man har tänkt att köpa. Vilket borde innebära att man faktiskt har fixat pengar, alternativt ett löfte om ett lån? Huruvida annonsören av m3an är någon jag skulle vilja köpa en bil av, hör inte hit. Jag förklarar bara att jag förstår hans kommentar om provkörning och pengarna.. :) // Erik |
|
|
Det e min bil ni pratar om.. och det e så att jag har en vän som skulle sälja en sådan bil.. slutade med att köparen körde över alla gränser och krockade bilen inga försäkringar gällde då.. Där stod han utan bil och utan pengar.. han som prövade bilen var BMW Proffs som många andra killar på den här sidan.. där har du svaret .. och sluta snacka så jävla mycket skit .. så kanske det hära forumet blir bra med.. givet om man ej vill ha bilen efter provkörningen så får man till baka pengarna.. men om du eller den personen krockar så får han ett reg papper i stället.. har endast trafik försäkring på bilen.... Ha det sååå gott |
|
|
Lycka till med den försäljningen. Alla får vi göra som vi vill men den här tekniken ökar inte direkt objektets attraktivitet. Det är inte lätt att sälja en M3 ens under normala förutsättningar. ------- //Lövet |
|
|
Den här tekniken skulle kunna användas av en oseriös säljare. Man överlämnar pengarna (i kontanter dessutom) innan provturen. Kör en sväng, konstaterar att något är fel med bilen, säger att man inte är intresserad. Varpå säljaren svarar: "Du har redan köpt den, jag har ju fått pengarna. Tack och hej!" Och sen står ord mot ord... Men visst, jag förstår Thommys sida av saken också. Inte kul få bilen kvaddad av en provkörare. /Erik |
|
|
Thommy Enköping, visst är det surt att få bilen kvaddad av någon, dock borde denna personen i så fall betala. Skulle enkelt kunnat ha varit ett icke problem med helförsäkring. Dessutom "och sluta snacka så jävla mycket skit .. så kanske det hära forumet blir bra med.." Det är du som sänker forumet genom att uttrycka dig på det sättet. Dessutom är argumentationen extremt svag att tvinga en köpare att lämna pengar för att få provköra pga att du känner fått en bil smälld vid provkörning. Själv skulle jag aldrig ens svara på en sådan annons. Mitt råd ta bort det och sålla bort de oseriösa på vid kontakt istället. Nu skrämmer du sannolikt bort många seriösa aspiranter. Iofs är det upp till dig hur många aspiranter du vill ha. |
|
|
Tycker att det är självklart det han skriver har du inte pengar att köpa bilen ska du inte provköra, utan då kan du hälsa på hos diverse bilfirmor. Vart ganska irriterad när jag sålde min m5 i somras killen gasa skiten ur bilen efter 15min tur så stannar vi och han vill ha bilen men säger att han ska prata med sin pappa först, killen hörde aldrig av sig. |
|
|
Det här är smutskastning av annons, ta bort tråden direkt!!! Mvh Markuz |
|
|
Vad gäller egentligen om en spekulant parkerar bilen i en betonggris? Exemplifiera gärna utifrån olika försäkringslägen, vad gäller t. ex om säljaren endast har trafikförsäkring på bilen? Detta är aspekter som torde vara tämligen avgörande för hela frågeställningen kring provkörning. |
|
|
Kanske inte det bästa sättet att skriva en annons på, men det är säljarens bil och han bestämmer själv under vilka villkor som bilen får provköras. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok, ACS CLS I: Länk |
|
|
När en spekulant smäller med dig i bilen gäller samma försäkringsförutsättningar som när du själv kör. Dvs, är bilen trafikförsäkrad så ersätter försäkringsbolaget 0 kronor. Antagligen har inte spekulanten något lagstadgat ansvar heller att ersätta ägaren. Osäker på det sista men jag kan inte se vilket lagrum som skulle ge en sådan skyldighet. ------- //Lövet |
|
| Varför har du bara en trafikförsäkring, det låter konstigt på en m3, däremot håller jag med om att inte tillåta provkörning, om man inte känner att köparen är seriös. | |
|
Irriterar mig fortfarande på inställningen att provkörning sker endast vid köp. När jag köper bil så provkör jag ofta 3-4 exemplar innan jag köper för att hitta det bästa köpet. Det har ingenting med "att inte ha råd" att göra. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Håller med dig fullständigt. |
|
|
Har aldrig använt mig av taktiken att försöka skrämma bort någon oseriös. Brukar istället avluta annonsen med "Välkommen att titta och provköra" Har sålt runt 25-30 M-bilar eller andra relativt motorstarka entusiastbilar. Har varit med om ytterst få sk. joyrides och aldrig någon som buskört eller plågat bilen. Självklart är det många som provkört men som inte sedan slagit till. Jag vet givetvis inte varför alla provkörningar inte leder till affär men jag upplever det sällan som att pengabrist skulle vara huvudsakliga anledningen. Jag ser det snarare som seriöst att titta och provköra flera bilar innan man slår till. Själv tittar och provar jag säkert 3-4 bilar i sitt innan det blir affär. Och jag ser inget självändamål att åka och provköra, försöker snarare sålla bort ointressanta bilar redan på telefon. Men en gång har jag faktiskt varit och provkört utan avsikt att köpa bilen och det var en M3e30 Sport Evo då säljaren kontaktade mig och aktivt låg på och ville att jag skulle komma upp och testa bilen. Ok då, tjatar han så.... sen köpte jag bilen ändå ;) Då snackar vi duktig säljare! Men givetvis utformar man sin annons som man själv vill, men om Thommy är orolig för att få en kraschad bil utan ersättning så tror jag inte "pengarna i handen metoden" fungerar. Teckna istället en helförsäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.