|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja, Har varit och tittat på den här bilen idag Länk Kolla även fler bilder på Garaget som han länkar till i annonsen. Detta är evt den finaste E46an i Sverige, allt är i absolut toppskick och säljaren är oerhört seriös och kunnig = allt positivt så långt. Bilen är inreggad i trafik 2001-08 men har ändå SMG och bör ju således vara modellår 02, för det finns väl inga modellår 01 som har SMG och Navi 16/9? Vad tror ni om priset - 255 är ju generellt mycket för en 02:a coupe - men toppskick, BBS 19" och bara 6700 mil sv-såld är väl alltid värt en del? Plz - ta er lite tid att ge er åsikt - jag har flera bilar att välja mellan nu. | |
|
Ägaren hänger en del här på forumet tror jag. Är den uttagen Augusti -01 är det en -01, min M3 E46 var uttagen Augusti -01 och således en -01, Bmw har väl eller hade iallafall September som brytmånad för kommande årsmodell. Bilen ser riktigt fin ut men att använda "nyskick" på en använd -01 skulle inte jag göra hur fin den än må vara. Fälgar och få mil är värt det extra köparen är beredd att betala och som sagt ser den riktigt fin ut. Micke Länk |
|
|
Ja, ägaren hänger säkert här för han var verkligen en sann entusiast. Grymt proffsig kille, han är välkommen att läsa mina frågor till församlingen. Vill mest ha lite hjälp med värderingen i övrigt - alltid svårt att värdera extremt välvårdade bilar. Tyckte också det var konstigt med årsmodellen för jag var helt säker på att det inte fanns några 01-or med SMGII? Nån annan som vet nåt om just detta? Jag har haft ett tiotal BMW varav ett par M3or E36 och ett par E46 och trots att jag köpt och ägt mestadels entusiastbilar har jag aldrig sett nån i motsvarande skick, nyskick är väl kanske att ta i men priset är ju inte ens hälften av nypriset å andra sidan. Och då är jag inte den som är förlåtande när jag tittar på beggade bilar. Som den "entusiast" jag är ska jag naturligtvis åka några vändor med den här bilen på vintern (vinter och vinter, det är ju mest regn...) om jag köper den - nån som vet om det funkar att sätta 17" vinterdäck typ 225/45 runt om och så kanske spacers bak så man får ut hjulen lite? Eller nåt annat förslag? Nån som har vinterhjul liggande och vill göra sig av med dem? |
|
|
Måste vara en förseriebil. Kolla provkörningen av M3 E46 här på sidan. Laguna Secablau byggd 10/01 är den första SMG II jag visste om innan denna. Det finns flera förserie M3 E46 byggda sommaren 2000. Vilka bör klassas som 01:or. Frågan om denna ska klassas som förserie 02:a?! Har du utrustningslistan till den? Brukar finnas koder som annars inte dyker upp på förserie/specialbilar. Stephan |
|
|
Tack Stephan, jag är också inställd på att det måste vara en förseriebil så jag ska kolla utrustningslistan. Transportstyrelsen typar den som MANUELL men vad gäller SMG har jag sett att de svensksålda oftast typas som MANUELL medan de importerade typas som AUTOMAT/ÖVRIGT - vet inte varför men å andra sidan rullar det väl fortfarande runt ett par hundra M3 E36 som nån tröttare besiktningsman typat som 320 - tack för det, försäkringsbolaget... Ett par delar på bilen var utbytta på garanti, främst oljetråget, som uppdaterats till -03:ans modell och således borde smörja bättre (har hört om detta förut, nån som vet nåt annat man bör vara orolig för vad gäller de första årsmodellerna?). All historik finns ju så det är bara att ringa och kolla - det finns inga misstankar om någonting för man håller inte bilen så tiptop om nåt allvarligt är fel. Det är en kanonbil och jag ska bara bestämma hur mycket jag vill slanta upp. |
|
|
Samma nick på både garaget och autopower: Länk Länk Tråd om bilen: Länk "vet att alla garantiärenden är gjorda. .och vad jag ser är bilen tillverkad 2001-07" ________________________ "Lite info om M3an: Nuvarande ägare fr.o.m 2007-06-02: Kvinna i Torslanda Tidigare ägare fr.o.m 2006-03-21: Man i Örnsköldsvik Tidigare ägare fr.o.m 2004-04-03: Man i Sjömarken Bilen hade vid senaste besiktning gått 2008-05-05 gått: 5636 mil" ________________________ Mvh |
|
|
Kan kanske vara lite prutläge på den då den förra gången annonserades för 225´.. Ser ju riktigt fin ut på bilderna i alla fall. Mvh Jimmy |
|
|
Jag var intresserad av bilen tills jag fick reda på info, eller INTE fick reda på info rättare sagt. Bilen är en förseriebil, alltså en 01, INTE en 02. Första ägaren hade 4:3 navi men köpte en 16:9 via ebay. Andra ägaren sa att 3:e ägaren rasat motorn (vanosen) någon dag efter han köpte den av 2:a ägaren. Den här ägaren som rasade motorn (vanosen) har INTE bytt den på BMW, det finns alltså ingen dokumentation på det. Danny som har bilen nu sa att han köpte den av en bilhandlare och att en låg ute för 270, att han bytte en golf 4 + pengar, men det är INTE sant. Blev varnad av en kille som sett den hos handlaren och den var inte i "nyskick" då iaf. Jag mailade blocket och fick en kopia på annonsen och bilhandlaren hade den ute för 227 000:- då, så VARFÖR ljög Danny (c42ux)? Det var därför jag backade, det fanns för många frågetecken kring bilen. Den är säkert jättefin, men att det inte finns doku om vanosen och att han ljög om priset fick mig att backa. Mvh Filip |
|
|
Tack Phoenix, Bilen är i ett suveränt skick visuellt och låter precis som den ska, men jag har nu skaffat mig tillräckligt med info för att förstå att det rätta värdet trots skicket är max 210.000-220.000 kr och kommer troligen slå till på den här istället: Länk Den är tillverkad 2003-10 och borde alltså vara en modellår 04? 8600 mil, svensksåld, hardtop och så skinn, navi och SMGII - bara 18"-fälgar tyvärr men det går ju att lösa. Om jag får loss denna för 250.000 (vet jag ej om jag får men ska försöka, vad tror ni om det? Phoenix, du som verkar ha koll? |
|
|
Och tack även Rob och Jemej såklart. |
|
|
Peter: Det var så lite så :) alltid kul att hjälpa till med info om "skumma bilar och säljare" Mvh Filip |
|
|
En sak till, varför ens försöka lura folk (och sig själv) med att det är en 02a när det faktiskt är en 01a? 255 för en 01 är ett överpris oavsett hur fin den är, fälgar, avgas och dyligt kan man oftast inte räkna med att man får igen pengarna för. Ägaren vars son rasade motorn vägrade berätta vad som hänt, först sa gubben att de inte ens ägt en blå bmw M3, sedan kom han på att det var hans fru som ägt den, haha men det var deras son som rasat motorn. De bytte i sin tur in den till bilhandlare där den skulle kostat 270 enligt c42ux, han skrev själv till mig: "det förstår du väl att ingen handlare lägger ut en sv.såld m3 som gått så lite för så lite som 227.000:-" Jag mailade kopian på annonsen jag fått från blocket, och sen hörde jag aldrig av honom igen, han blev tyst när han insåg att jag kom på honom :) |
|
|
Tack Phoenix, vi smålänningar gör saker grundligt. Vad tror du om cabben jag skriver om i mitt inlägg ovan? |
|
|
Peter Sibner: Har du provkört en M3 cab någongång? Tänker eftersom du väljer mellan Cab/Coupe, cabben är MYCKET vingligare än en Coupé, känns dessutom inte lika rapp pga de extra 200 kilona heller...:-) bara så du vet... Prismässigt: jag sålde min superfina M3-cab-02 man, sv-såld 5000 mil i juli -09 för 260, köpte nyligen i okt, en M3-04 Coupé för samma pengar.... Så priserna varierar DUKTIGT helt beroende på skick, utr, ägarantal. OCH ju nyare du köper ju bättre garanti har man, tex motorgaranti hos f-bolag och dessutom rostskyddet som är förlängt from 2004:-) Det kan va värt en hel del!! Mvh Peter |
|
|
Tack peddan, Jag har ägt M3 Cab E36 SMG1 och tyckte den var helt suverän, körde den 7000 mil på två år. Har även haft M3 Coupe E36 som ju låg ännu bättre på vägen. Har också ägt E46 Cab 330 och E46 Coupe 323 och 328. Har kört M3 E46 både med och utan tak. Jag kör aldrig på bana och kör inte sådär sinnesjukt aggressivt. Cab eller coupe är mer naturupplevelse kontra design för mig. M3 Cab har ju fortfarande bra mycket bättre väghållning och är mycket snabbare än de flesta bilar man kan tänka sig. Så om vi utgår ifrån dessa premisser - om jag då väger den importerade M3 Coupe -03 med MK Motorsportutrustning som finns för 259 på Blocket, och ställer den mot en svensksåld M3 Cab -04 med ungefär samma mil (finns på Blocket som 03 men är en 04 då den är tillverkad 2003-10) - vad tror ni är bästa valet och vad tror ni om ca 250-255 ksek för dessa bilar? Har tittat på båda och de har identisk utrustning, dvs typ allt - och är i precis likvärdigt skick i övrigt dvs mycket bra. |
|
|
Okej:-) Jag tror den sv-sålda cabben är bästa köpet isf.. 245.000 känns som ett bra vinterpris! MK-kärran har varit ute länge på blocket o kan nog va liite svårsåld då många M3-spekulanter väger oskruvat originalskick högre än eftermaknads-styling.... Men visst, en som vill ha just en sminkad m3 betalar säkert några x-tra tusenlappar...:-) Mvh Peter |
|
|
Peter: Caben ser mkt fin ut, värt en titt! Rätt bra prutläge på en cab så här års med, lycka till :) Mvh Filip |
|
|
Tack Peddan o Phoenix, Vill tillstå att båda två är mycket fina. Coupén är i brutalt bra skick och går och låter helt gudomligt. |
|
|
ja det är inte lätt o välja...:-) Finns det vinterdäck till nån? kan tillägga att jag körde med Bmw-M 17 tums originalfälg med Hakka dubb 225/45 runt om på en 01 coupé jag hade och den vart ganska instabil o mjuk... mao kändes det meningslöst med 343 kusar den vintern.... Så minst 18 tum o bra dubbfria däck hade jag satsat på! Mvh Peter |
|
|
Ja, jag känner likadant. Sen ser ju bilen ut som en kundvagn på ICA med 17" också... Ni kan ju hojta till om ni har några 19" att sälja - på cabben sitter ju 18" original med sommardäck (vet att det är ett minus prismässigt men hardtop väger ju upp det rätt bra). Tänkte lägga på vintersulor direkt på de fälgarna och sen sätta på fräscha 19" till sommaren, kanske BBS eller nåt annat snyggt. |
|
|
Köper du en Cab så tycker jag att du skall välja en med Hardtopp. Med Hardtoppen på så märks det inte att det är en cab man kör (på vintern). Det går hur bra som hälst att åka 50 mil i sträck med hardtoppen på. Det är tätt, inget vindbrus osv. Sen får man enligt instruktionsboken trycka på ett tackräcke och lägga på 75 kg på hardtoppen??? Vilket enligt mitt tycke är "intressant", hur lyckas BMW med det? E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.