AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.855

Val av bil: E90 vs E60

Sida 1 av 2
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena!

Sålde för ca två veckor sedan min 325dM Coupe 2008 som köptes ny för 1.5 år sedan.... Att jag sålde min "nya" bil har jag bittert ångrat och nu börjar paniken komma att jag faktiskt inte har någon annan kärra att åka i.

Så valet står just nu mellan två helt otippade bilar.
En lätt begagnad BMW 520dA -08 mot en Ny BMW 320d -10

520d -08 är en kalastrevlig bil att köra. God komfort, trevlig inredning och rymlig bil för mig som är av längre och större modell.
Tyvärr (?!) så kommer det en ny modell ivår vilken genast gör min nyinköpta 520dA lite äldre. Dock är en 520dA med M-sport (får bli att extramontera exteriört iaf!) riktigt fräna och tuffa enligt mig.

320d -10 är en ny bil. Nyutvecklad miljömotor som drar sjukt lite bränsle. Snål som fasen att köra - men skulle på något sätt ändå kännas lite tråkig för mig. Jag som redan haft en 325dM-sport coupe så skulle nog detta kännas som en riktigt snikbil. Ändå känns det som ett bra alternativ då jag trivs med E90 karossen och dessutom så är det en ny bil.

Priset för dom båda är liknande.... 520d'n kostar en 300ing och 320d'n kostar 20-30 tusen mer.

Frågan är hur man ska göra. Vilken blir jag mest nöjd med? Vilken har tappat mest i värde om 1år eller 1.5 år? Att vänta till våren och köpa en F10 5-serie är tyvärr inget alternativ då det drar iväg för mycket pengamässigt om man ska ha en välutrustad som man skulle trivas med. Att göra en sådan kalasförlust jag gjorde på 325d'n är inget jag vill göra nu på direkten igen - så därför är F10n inget alternativ tror jag.

Har ni några smarta tankar eller råd att dela med er av?

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
en snikad F10 är mitt tips, något helt nytt känslomässigt, aldrig fel.
håller nog värdet bsät i trion också.

en ny e90 med "sämre" motor än din förra tror jag är bakvänt, eftersom din fd 325dM troligen kändes "ny" när du sålde den..
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
jag röstar på 5 serien. jag kör e60 o brorsan kör e90.
jag anser att det är som dag och natt.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
vad jag menade var att det är mer lyx och komfort i e60 än e90.
givetvis beror detta dels på utrustningsval men en 3 serie kan inte slå en 5 serie och därför heter den just 3-serien. undantag är givetvis m3 etc men hoppas du förstår min point.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Residence//

En välutrustad E90 är lika lyxig och komfort som en E60.
Annars tycker jag att trådskaparen borde satsa på en E90 eller vänta på F10.
Att köpa en såpass ny E60 nu när nya 5'an är på ingång är inte och rekommendera inte nog på att du kommer att förlora en hel del pga värdeminskningen i och med att nya 5'an är på ingång, då kommer du även ratta en modell som inte är den senaste modellen trots att du lagt så mycket pengar på.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller inte med att en välutrustad E90 känns lika lyxig eller håller samma komfort som en E60. Har precis gått från en hyffsat utrustad E91-08 med skinn, aut och M-pkt till dito E61-09. Och MIN uppfattning är att det är en väldigt stor skillnad.
Vad som är bäst ur aspekten andrahandsvärde vet jag inte, dock brukar dom allra första ur en modellserie enligt min uppfattning kännas hopplöst trista efter bara något år (när facelift, uppdateringar och lite roligare utrustning dyker upp).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

edit*
Lite som min E60-05 känns idag. Helt okej men inte särskilt spännande.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Är du en trött gubbe ;) väljer du den automatväxlade (iofs alldeles utmärkta)Finlandsfärjan 520 dA, om inte 320d. Även om den motorn inte gör E90 rättvisa, men det är ju ännu värre i en 5 serie.

Mvh

Mats
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Ang att första årsmodellerna av en ny modell känns slätstrukna efter ett tag..man kan ju få in det mesta av de trevliga redan från början tex shadowline, komfortstolar, sportchassie etc.
Det enda de brukar vänta lite med att släppa är M-tech aerodynamik, och det går rätt smidigt att eftermontera om man har resten av bitarna med sprtchassie etc som skrivet ovan.

Sen ang facelift; den kommer alltid minst halvvägs in i modellens livslängd, ska man vänta på faceliften så kommer man få vänta väldigt länge på de allra flesta modeller. Så där kan man hålla på för evigt. Och då är istället problemet att "nya modellen kommer snart".
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Anders S.//

Angående facelift, det beror lite på som någon nämnde vad bilen är utrustad med. Min E90 är nästintill fullutrustad, läder, sportsolar, ljuspaket etc. Jag kan säga dig många skulle föredra min istället för en faceliftad snikmodell.

Sen så vet jag inte vad hade min Pre-facelift med tråden och göra? Att lägga ut 300.000:- på en modell (E60) som får en ersättare om några månader (F10) borde väl vara en bra argument för att undvika modellen. Inte för att E60 skulle vara dålig men trådskaparen är ute efter minst värdeminskning och E60 kommer att sjunka som Titanic när F10 släpps inom kort.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
*läser det ni skriver och begrundar*.....

Tycker att E60 med M-sport paket och speciellt i alpinvitt eller imolaröd är riktigt riktigt snygg. Sen är det som ni skriver att lägga 300 000:- på en bil som är "gammal" om bara 4-5 månader känns ju "sådär"... Iofs så blir den ju inte mindre läcker för det - men desto mer omodern tyvärr.

På måndag släpps ju dom officiella bilderna på F10 så det ska bli intressant att se. Väntar även på att min ÅF ska få in prislistor osv så man vet var den hamnar prismässigt. Visst är det en F10 jag helst vill ha.... Men priset / pengarna är ju en avgörande del också tyvärr.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grodan,
Om du läser inläggen ovan så förstår du varför vi kom in på facelift bl.a Ingen har sagt ett ord om din pre-facelift vad jag kan se?

Någon ovan tyckte att en snikvariant av nya 5-serien vore att föredra, istället för en bättre utrustad E60. Därav svarade jag att en snikutr. bil av en nyss utkommen modell brukar kännas trist ganska fort.

Pe
38
Peugeot Johan
523i Sedan -05
Alltså, jag kör E60 privat och inte helt sällan E90 då jag har hyrbil. Trots att hyrbilarna är max två år och sällan rullat mer än 3000 mil så njuter jag av komforten i E60:n (en 05a som rullat 9000) då jag kommer hem. Visst..den e inte så "rolig" som E90:n men tystare, rymligare och inger en aning mer respekt än E90:n.

Jag själv kan bara säga att det är helt olika bilar, man måste ju välja det som känns bäst. (Tycker dessutom att 3-serien känns ännu mera omodern nu då det kommer en ny 5:a jag skulle definitivt välja en E60 av nyare modell framför en helt ny E90)

Jag har själv varit och provat en helt ny A4 2,0tq och skulle aldrig byta min 05:a 523i Det är helt enkelt bara så olika bilar!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nikeman:

Jag åker just nu i en 520d touring (demovagn) och jag måste medge att den är fantastisk att rulla motorväg med, komforten är helt oslagbar. Bilen är vit,-skitsnyggt!! och den har svart skinnklädsel med svarta lister, mysig interiör, ser bra ut på kvällen.

Det som talar emot är att den inte känns så sportig som en 3-serie, men 177 hk dieseln är allt annat än slö. Blev faktiskt lite förvånad. Den motorn måste passa ännu bättre i en lättare bil.
Mitt personliga val skulle ändå vara en 3-serie. Som du kanske själv har upptäckt har ju 3an blivit en betydligt trevligare bil iom. facliften.

//Stefan
Roffa1
Stefan: Varför åker du 520? har du inte fått din nya 335:a ännu.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Roffa1
Skulle fått bilen i fredags men nu får jag troligtvis bilen i morgon.

//Stefan
Roffa1
Stefan: Men vadå? är det något som strular...
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Köpa E60 nu är ju heltokigt - när nya F10 kommer så rullar du ju runt i en gammal modell direkt. Om du struntar i att det är en gammal modell, köp åtminstonde en ordentlig motor (3-liter el större) då andrahandspriserna oftast är mer gynnsamma på de kul motorerna. Snurra runt i en 2-liter skakdiesel är under en BMW:s värdighet;-)

Satsa på en F10 om du har råd, andrahandsvärdet på nya modeller brukar vara ganska skapligt de första åren. Vill du ha en trea - ta en med sexa, det har du ju haft tidigare, garanterar att du, om du är intresserad av bilkörning, aldrig kommer kunna köra en dieselfyra!

Mvh
Arese
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Märkligt resonemang många kommer med att det skulle vara mer ekonomiskt att köpa F10. Tror jag inte ett dugg på. De sista E60 som säljs kommer att vara kraftigt rabatterade och väl utrustade. F10 kommer att ha en helt annan prislapp.

Möjligt att värdefallet i % för en snikutrustad F10 kommer att vara lägre än en E60 men aldrig i kronor.

-------
//Lövet
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
För att förtydliga; det kommer inte att bli billigt att köra någon av bilarna. Därför skulle åtminstonde jag köpa den senaste modellen av femman givet att om man ändå pröjsar en massa stålar.

Relativt sett tror jag dock att F10 kommer få bra andrahandsvärde de första åren. E60 kommer falla ordentligt något som till viss del kompenseras av erbjudanden nu.

Mvh
Arese
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Roffa1;
No problemo:)

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.