AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.603

Ska man välja E90 eller E46?

Sida 2 av 2
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har kört 325 och kan bara säga att det är en modernare bil med tråkigare motor än 330 E46. Kräver varv för att alls vakna till o är inte alls lika "brutal" i känslan.

Personligen väljer jag inte bil efter hur modern den är, utan helt på körupplevelsen. Där vinner ju 330:n utan competition : )

Dessutom verkar E46 330 vara den sista modellen som har det råa morret i motorn förutom M3. Vad man nu gjort för att modernisera och komfortisera körningen i nyare modeller så har man helt missat den aspekten av körupplevelsen....väldigt viktig för många, har jag förstått.
3M
718
3MW
E36 Ti
en utav mina kunder sålde sin 325 06:a och köpte en 330 03:a med all utr, och han tycker att e46 var mycket trevligare.
sen om trådskaparen kollar på pris så skulle jag råda dig att köpa en 320 e46 men mkt utr istället för en 320 e90 bara för att den är nyare.
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Till Jesper/

Har både kört 330 ci, m3 e46 och 325 e90. Håller med dig om att körupplevelsen skiljer sig, men man köper bil efter behov. Visst är det roligt att bränna på lite ibland men jag själv är en "glidare" och gasar inte efter varje kurva. Sen så har man olika åsikter om olika saker, alla kan inte tycka likadant. Satsar mer på att bilen rullat lite och är i gott skick, än en äldre e46 med fler mil på mätaren och fler problem.
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Men vet ni hur det skiljer i servicekostnader, försäkring etc om man jämför E90 320 och 320d?

Har de kamrem eller kedja?
kedja.
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
Viktigt! Väljer du en E46a så se för tusan till att det är AL strålkastare och inte ZKW.
Finns en lång och utdragen tråd här på forumet om detta. ZKW Strålkastarna har reflektorer i plast och blir därför brända, tappar all chrome och du blir helt utan ljus på vägbanan (talar av egen erfarenhet). Hur som helst så kommer du inte få hjälp av bmw med detta utan du får fixa det själv. Ska tillägas då att nya strålkastare på bmw kostar runt 20 000 kr. Kanske inte det roligaste kostnaden...

Du ser detta genom att kolla på täckglasen. Det står ZKW på dom som du ska passa dig för, men på AL står det inget. (Iaf inte på mina).

E46 Facelift med M-Paket är en fantastiskt vacker bil, så det är ett bra val =)

Kom ihåg att kolla så att skyltbelysningen funkar också. Den va pajj för mig, kostade runt 1000 kr att fixa då man fick lov att byta hela handtaget. Ska tilläggas då att 1000kr är olackat också..

Sen bör du även fundera på hur pass stor roll ljudet spelar in för dig i bilen. E46orna har riktigt tamt ljud.
Em
75
Emre
320i E46 -99
angående ljudet så håller jag inte riktigt med.
Jag har Business paketet på min E46, det ända jag gjorde var att byta till en kenwood stereo(4x50w) och la in en bas i skuffen! och ljudet är kristallklart!
Högtalarna är det absolut inget fel med! det är org stereon som inte orkar driva och utnyttja högtalarna som sitter i orginal.
ea
35
eablyfot
330ci -01
Har inte kört någon E9x men har en 330ci. Motorn låter rätt och fin effekt kurva orginal. Jag har M-pack II och Harman kardon stereo orginal med baslådan. Är så nöjd. Kan inte bli så mycket bättre.
Som före detta E46 ägare så kan jag inte annat än hålla med eerily angående det kassa ljudet. Jag hade det större stereo paketet med fler högtalare (harman-kardon) och bytte själva stereon till en Clarion på 4x52 watt som jag haft i fyra av mina bilar och som jag vet har ett fantastiskt ljud. Visst lät det mycket bättre än med originalstereon, men någon höjdare blev det aldrig. Har samma stereo i A6-an nu (det var ett helsicke att få det att fungera förresten) med Bose paketet och det låter helt otroligt. När vi ändå pratar billjud - spelar stereo i E90an Mp3-filer? Vill inte gärna riva ut originalstereon när jag införskaffar en sådan inom kort.

Vorsprung durch freude am fahren
Professional stereon som ingår i komfortpaketet till E90 klarar av att läsa MP3-filer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.