|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har länge varit sugen på BMW och främst 3-serien E46. Men nu när jag börjat kolla lite mer så ser ju E90 lockande ut. Speciellt inte när en E90 320 kostar så våldsamt mycke mer än en E46 320 med M-pkt. Men frågorna då... Har E90 några barnsjukdomar man ska passa sig för? Vilka är de största skillnaderna mellan E46 med M-pkt och en E90? Vilka är fördelarna resp nackdelarna som ni tycker? Hur är det med E90 320, saknar man sexan? Är den trött? Har den kamrem eller kedja? Berätta era reflektioner. | |
|
Hej! Har inte jättemycket svar på dina frågor, men jag bytte från E46 320iT -01 (ej M-pkt) till E91 325iT -06 och jag ångrar det absolut inte. E9x är en så mycket trevligare bil på alla sätt :) Nu valde vi visserligen en 6:a. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
E90 är en modernare bil i alla avseenden. Har ingen erfarenhet av 4:an i 320 E90, så den kan jag inte uttala mig om. Tycker personligen att E9x ser lite tam ut utan M-paketet och skulle absolut välja en bil med sådant om budgeten räckte till. Men det är höst individuellt hur man ser på den saken. E46:a (facelift) med m-paketet tycker jag är fin. Sexan i 320:n är trevlig, men inget kraftpaket som alla vet. Kanske inte den bränslesnålaste motorn med tanke på effekten (325-330 drar marginellt mer) men en sexa är en sexa. Det som man bör se upp med på E46:orna är länkarmar fram som kan bli utslitna samt rostproblemen i falsarna i dörrar/fram och baklucka. Vet att även E9x har problem med rost i dörrfalsarna, men det brukar BMW åtgärda gratis på garantin. Jag hade satsat på en E90 om jag varit som du, hade jag accepterat att åka fyrcylindrigt hade jag försökt hitta en bil med M-paketet. Det lönar sig (troligtvis) även den dagen då du själv ska sälja + att du får en mycket snyggare bil. Helst hade jag nog letat upp en 325:a så jag fick en riktig sexa under huven. Men har man en budgetram så har man. Lycka till. |
|
|
Min högst personliga åsikt: * E46 med M-paket och facelift är klart mkt snyggare än E90 snikmodell. * Känns bättre att köpa de sista årsmodellerna av en bil istället för de allra första exen som tillverkats med tanke på barnsjukdomar osv. * Att köra en sexa är klart mycket trevligare än att köra en fyra. //Jesper |
|
|
Jaa det är en svår fråga. En modell är ju som bäst året den läggs ner. Men och andra sidan, väljer man en E9X så har man en modern bil. Men frågan är om det är värt. Men skulle vilja veta mera hur stor skillnaden är mellan E46 och E9X. Måste nog styra upp en provkörning helt enkelt. Hur är det med serviceintervaller och sånt på dessa bilar? |
|
|
Styrningen har svag servoverkan på de första E90-årsmodellerna. Kan kännas lite väl trögt, speciellt med fet M-ratt och breda däck. Om man har aktiv styrning ingår servotronic och då är det inga problem men s-tronic gick inte att beställa separat. Några år senare kom elektrisk (elektronisk?) servo som går lättare. Testa och känn! Sen har man ju de där jäkla runflat-däcken, om de inte blivit utbytta mot vanliga. Men blir det punka står du dig slätt eftersom det inte finns plats för reservdäck. Personligen var jag nog mer nöjd med min E46 än E90. Jag skulle nog hellre köpa en 320iE46 med sexa än en 320iE90 med fyra. Men hellre en E46 325/330i. Ut och känn efter vad som passar dig. Lycka till! |
|
|
E90 har inga barnsjukdomar som motiverar en sen E46'a. Snarare tvärt om så lider E46 av fler problem då framför allt i form av rost. Nu har båda förvisso 12 års rostskydd från 2004. Jag har inte heller någon erfarenhet av E90 320i men 320d tyckte jag var en helt ok maskin och framför allt snål, i alla fall enligt pappret. Stod själv i valet och kvalet för lite mer än ett år sedan och då jag har haft båda faller mitt val på E90 alla dagar i veckan. |
|
|
Ingen tvekan! E90 modellen ser ju bra mkt modernare ut. Jag anser att m-paket inte är så viktigt på e90-n, däremot på nyare 5-serien så är det nästan ett krav. |
|
|
Hej Har ägt båda modellerna. Dock inte med de motoralternativ du väljer mellan. Först en E90 330i 2006 som jag plocka ut ny. Efter en liten omorganisation i bilflottan kör jag nu e46 m3 2003. E90 330 älskade den bilen. Hade dock ett antal problem med den. 1. centrallås-motorerna fram gick sönder 2. CCC:n pajja (Car Control Computer fick jag lära mig att det står för) Vilket gjorde att antispinn/sladd,Abs samt nav sluta fungera vilket i princip gjorde att inget elektriskt i bilen fungera. 3. Run-flat däcken var em katastrof. Min hade 18" och med good year däck som standard. Den combon anser jag vara på gränsen till farlig då spårstabiliteten var i stort sett noll. Det hände att jag många gånger var halvvägs ut i andra filen utan att ha velat vara där. Bytte till ps2 ganska omgående och det blev en helt underbar bil. Vad gäller felen så uppstod dem givetvis då garantin gått ut. Båda sakerna åtgärdade BMW via "good will". Men jag fick fortfarande stå för arbetskostnaderna. e90 330 och e46 m3 som är mina referenser är kanske fel att jämföra. Olika typer av bilar. Men e90 är generellt sett mycket modernare och i många avseenden trevligare. kan dock tänka mig att 4:an i e90 320 drar ner upplevelsen och gör den till vilken Toyota som helst, bra bil utan känsla. Kanske till den grad att e46 320 blir en trevligare bil att köra (och billigare att köpa). Prioriterar du motorn välj e46 320. Se annars till att få tag på en e90 325, lär vara en av de bästa bilarna som finns på marknaden i denna klass. Pris/prestanda och framför allt känsla! Hade jag inte varit en speed freak hade jag köpt en själv när jag blev tvungen att byta in 330:an mot en 520d pga tillskott i familjen. Kan ju meddela att den 4:an inte är speciellt spännande och jag skulle inte tro att bensinaren är så mycket roligare. Kanske bra, men inget som förgyller vardagen.. Svåra val som beror på vad man prioriterar... Så att säga. Akta dig för run-flat bara... |
|
|
E90 320 - nja jag skulle nog hellre tittat på 318 och lite tilläggspaket då. Får man inte sexan längre verkar skillnaden vara för liten för extra pengarna. Hittade en vettig E46 320 så jag satsade på det. Halva pengarna med 5000 mil, och dom kan man ju göra annat trevligt med. |
|
|
Slutplädering... Efter några dagars funderande har jag kommit fram till följande. Om det blir bilbyte är detta alternativ bäst: BMW 330 E46. BMW 318/320 E90 går bort pga fyran under huven. Skillnaden mot bilen jag har nu skulle kännas marginell. Speciellt då jag länge sagt att nästa bil ska minst ha en sexa. BMW 325/330 E90 går bort pga för högt inköpspris. BMW 320/325 E46 väljs bort pga att bränsleförbrukningen är för hög i jämförelse med 330 och dess effekt man får på köpet. Dessutom är inte 330 så mycke dyrare i inköp. Såå nu gäller det bara att bestämma sig att det blir ett bilbyte. Sen får man börja söka rätt bil med rätt mil och utrustning. |
|
| Låter vettigt! Motorn i 330 E46 är fantastiskt trevlig! :) | |
Roffa1 |
Glöm dock ej att samtliga årsmodeller tillv innan 2004 saknar allt vad som heter rostskyddsgaranti. from år 2004 har E46 12 års rostskyddsgaranti. Med tanke på E46:ans benägenhet för att rosta i dörrrfalsar osv, så skulle jag rekommendera dig att köpa en 2004 eller nyare. |
|
...och gör en en rundringning bland försäkringsbolagen. Det var en avgörande faktor till att jag valde en 320 då det FÖR MIG var betydligt högre försäkringspremien för en 330 v/s 320. Men det verkar skilja väldigt mycket mellan olika personer och bolag, så ring runt som sagt. Sen är det ju väldigt individuellt hur mycket man anser att det är värt att betala i försäkring för sin bil. :) Hur som helst så har du valt helt rätt motor. |
|
| Jaa är ju det där roliga med försäkringen som man lätt får magsår av. Vid en jämförelse på Trygghansa så var en E90 320 billigare än en E46 320. En intressant detalj om man funderar på E90. | |
| Kan rekommendera alla som vill kika på E90 att skaffa aktiv styrning. Tycker det är helt beroendeframkallande när man vant sig vid det - speciellt eftersom vi verkar prata om bruksbilar 320/325/330 och inte 335/M3. Farsan hade en 325IA med aktiv styrning, när bilen sen blev frontad av en kille som körde om i en uppförsbacke så löste försäkringsbolaget in den och de köpte en ny, utan aktiv styrning. Morsan tycker fortfarande den känns som min gamla 318IS med muskelservo och 10" Luisiratt... | |
| Känsligt ämne det där med aktiv styrning... Beror på om man vill ha komfort eller känsla. Skulle personligen flytta 330i till "sportlistan". | |
| Tillägg: hänger man i en automat kan man ta med aktiv styrning eftersom att man då redan har tagit bort det sportiga! :) | |
|
Har provat påde e46 och e90 Länk. Hade 4:an i e46 och nu 4:an i e90. Personligen tycker inte jag man behöver massa hästar så länge man har skin, xenon och en ordentlig sterio. Men smaken är som baken. Var nöjd med e46:an men rost förekom och framvagnen får problem vid 12000 och självklart lyste airbaglampan, annars rullade den fint. e90 är självklart en nyare och skönare att köra. Har ingen aktiv styrning på min ( känns som jag kör pappas mreca med aktiv styrning´:P). Mycket nöjd med mitt köp, och man får mycket mer bil för pengarna än en äldre 330. Skulle starkt rekomendera en 320 gentemot en 330 e46:a. Men man köper bil efter behov. |
|
|
2sexy4u: Har du ens kört en 330 E46? Tycker att det är svårt att jämföra din gamla 318i från -00 med en 330iM facelift, det är inte bara hästarna som skiljer. Har själv inga som helst problem med varken rost, airbaglampa eller framvagn på min E46. Har inte haft det under det dryga år jag ägt den heller. //Jesper |
|
|
Har aldrig kört e90, har dock en 320 e46 -03. Har hft bilen snart i 2 år och är otroligt nöjd med den. 6:an är så underbar. Men håller dock med att lite mer krut under huven hade inte skadat ;) så en 330 -04 med m-pkt så har du en kanon bil! Dock så är "rosten" om man vill kalla det så, kan vara ett bekymer, men med 12 års garanti så är du säkrad en lång tid framöver! Lycka till! Less is More |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.