|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, jag går i valet och kvalet. Har kört min 335d i snart tre år och funderar på att byta. Jag gillar 3-serien och ser därför ingen anledning att köra någon annan modellserie. Det jag söker är två saker: mer drag och fyrhjulsdrift. Är för övrigt väldigt nöjd med min diesel, men man vill ju alltid ha lite mer. Så vad tror forumet, blir 335xi ett steg mot bättre ös eller bara ett steg i sidled. Är lite bekymrad över förbrukningen eftersom jag gärna gasar. Inte för att kostnaden är omöjligt att hantera, mest för att det känns lite förlegat att pumpa iväg en och en halv liter milen. Nu har man ju vant sig vid behagligt långa intervall mellan tankningarna. Önskan om fyrhjulsdrift är för att slippa köra fast och halka omkring när det är snöigt/lerigt. Annars älskar jag bakhjulsdriften. M3 är för övrigt inget alternativ, dels på grund av prislappen men även på grund av den i min smak lite väl iögonfallande stylingen. /Christian | |
|
Jag var riktigt nära att införskaffa en 335d - men jag lät hjärtat tala och köpte mig en 335xi med manuell låda. Jag kan lova dig att den är en riktig fröjd att köra - man kan inte sluta le (eller gasa). Jag kör ca. 14 mil per dag - och efter en enklare huvudräkning, så kom jag fram till att min bensinare kostar ca 2kr mer per mil att köra - och det får räknas till nöjeskontot. Min förbrukning enligt datorn ligger på 10,9l/100km - och då är det en hel del gasande. Jag har ej testat att halka omkring i snö med den än - men den blev ju utsedd till den roligaste vinterbilen av AMS, så jag väntar på snön med spänning. Skulle man dessutom tröttna på effekten - så kan du ju läsa tråden om effektökning på 335an, det går att skrämma upp den i hiskeliga effekter. Bättre att unna sig mycket motor och gas nu, än när soppan kostar +20kr/liter, /Andreas. |
|
|
Tack för svaret. Precis som du lutar jag också mot en manuell låda. Efter några år med automat känns det lockande att börja växla igen. Vi får väl se, återförsäljaren ska lämna en offert i morgon så då kanske det blir en 335xi någon gång i början på nästa år. Det där med trim är annars en kul tanke. Har sneglat lite på Evolves trim för 335d och det verkar lovande. Är bara en smula fundersam över hållbarheten och om man verkligen får ner kraften i marken. Spinnande däck har jag tillräckligt av redan i dagsläget. För övrigt verkar dynotester av såväl 335d och 335i indikera att motorerna har mer effekt än BMW anger. Alltid trevligt. /Christian |
|
|
Christian: Om du har möjlighet vänta till marsproduktionen 2010, då sägs det att 335i skall få den nya N55, singelturbomaskinen, som finns i 5-serie GT. /Janne |
|
|
Schysst tips. Googlade lite efter N55-motorn men kunde inte hitta något rakt besked kring huruvida den dimper ner i 3-serien. Men om den gör det, känns det bra att invänta den. Inte minst som det skrivs om en variant som ska ge 360 hk. Tack för tipset! /Christian |
|
|
Bimmerfrei: För min del blev det en manuell 335i touring som ersättning för min gamla 335d. Tycker 3-serien är perfekt storleksmässigt, och trots att jag är inne på den fjärde kärran så känns det fortfarande lika spännande att hämta en ny bil inom de närmaste dagarna. 335d var en mycket trevlig bil men det jag saknade i dieseln var nog en extra dimension av respons och känsla vad gäller ljudupplevelse. Jag har dessutom planer på att öka effekten i den nya bilen och nu finns det eftermarknadsprylar som inte var utvecklade när jag och Andreas förvärvade våra första 335 coupéer. Lycka till med ditt val:-) //Stefan |
|
|
Vet inte hur stort intresset är, men jag fick bekräftat av min ÅF att 335xi touring går att få med nya N55-motorn från och med mars. Då går man alltså över från två turboaggregat till ett. Om jag förstår det hela rätt, samma motor som idag sitter i 535 GT. /Christian |
|
|
Det var ju bra att få det bekräftat från BMW-håll. Jag tror att den blir bättre med avseende på värmeutvecklingen som är bekymmersam i nuvarande N54-motor. Ska bli kul och höra om nya 5-serien (F10) får denna motor från start. Väntar du med beställningen Christian ? /Janne |
|
Verdi |
Testa www.bilkalkyl.be och gör sen en bedömning. Officiella siffror: 335d - 0,67l/mil 335iX - 0,97l/mil (manuell) Riktpriser från OK/Q8 95 oktan - 12,47:-/liter Diesel - 11,83:-/liter Kostnad per mil. 335d - 7,93:- 335iX - 12,10:- Skillnaden är alltså 4,17:-/mil. Sen om de här siffrorna stämmer mot verklig förbrukning eller inte är ju svårt att säga. Sen tillkommer ju den dyrare skatten på dieseln osv så var man hamnar till slut är svårt att säga. Tippar på att 335iX är dyrare att försäkra t ex. |
Verdi |
ps. 335i vill väl dessutom helst ha 98 oktan så avrunda skillnaden till runt 5:-/mil i ren bränslekostnad. |
|
Verdi: Jag gjorde som sagt en liknande kalkyl, och jag har för mig att det skilde ca 5000 i skatt/år. Det innebär att det är brake even vid 1000 mil, jag kör ca 2000 mil - så då blir skillnaden kring 2-3kr/mil. Jag gjorde bara en ungefärlig uträkning, så att frugan skulle vara nöjd (jag bytte ju i samma veva hennes xc90 till en 116, så jag behövde lite trumfkort) ;-) /Andreas. |
|
|
ska tillägga att min försäkring är samma oavsett modell. /Andreas. |
|
Verdi |
335i - Årsskatt, kr: 2190:- 335d - Årsskatt, kr: 4819:- Skillnaden är alltså endast 2629:-. Break even nås efter drygt 500 mil. Kör du 2000 mil per år så är skillnaden i kostnad 1500 * 5:- = 7500:- Tyvärr är det inte så här enkelt. Man måste ju räkna på värdeminskningen också då den är en stor del. Vilken version håller värdet bäst? |
|
Verdi: inte komma med dessa avslöjande detaljer nu.. jaja, det får bli en större del på nöjeskontot.. :-) /Andreas. |
|
|
Jag gjorde också kalkylen (eller rättare sagt vårt leasingbolag) innan jag beställde min 335i. Diesel blev ett par tusenlappar billigare per månad med mina körsträckor (6-7000 mil/år) men jag resonerade som så att köper jag en såpass dyr bil så ska jag ta den jag vill ha! Dvs bensinaren med manuell låda - körglädje var det jag ville ha. Mvh Arese |
|
|
7000Mil per år, Är det inte lite fin bil att köra taxi i ? =) |
|
| Håller med 7.000mil är väldit mkt körning för en sån bil, men man köper en sån bil för att visa upp sig och inte ha den i garaget förr det mest av tiden, man vill njuta lite av körglädjen också. | |
Roffa1 |
Tycker det var dyrt med fordonsskatt 2,190:- per år för 335i. (är skatten kanske viktbaserad?) E90 330xi kostar endast 1.755:- per år, den har s.k "koldioxidbaserad" fordonsskatt med rabatt för lågt utsläpp 193g/km. (debiteras ej längre efter vikt) Har hört rykten om att bilar som släpper ut över 200g/km kommer att straffbeskattas inom kort. Tror att 335i hör till den gruppen. |
| Får man fråga alla 335-ägare vad den egentliga månadskostnaden blir för att köra runt en sådan? Alla kostnader inräknade. Inte optimistsiffror. Säg baserat på 150-200 mil i månaden. | |
|
Skulle vilja se den som ärligt kör sin 335i på 0,97 liter per mil... Dom jag snackat med pratar snarare om 1,3-1,5 liter per mil vid blandad inspirerad körning såsom en 335i ska gå. Däremot så kör man en 335d lätt på 0,7-0,75. Min chippade 325d (280 ESS tuning hästar) drog 0,63-0,65 blandad körning och då var jag inte snål med gaspedalen. Har ju sålt min 325d och har grym ångest hur jag ska göra... Köpa 335d, 320d miljömaskin, eller 520da E60... Eller vänta till nya 5an kommer ivår och beställa en 5-serie dA till premiären.... hmmm :S ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Köp nya 5an, det är aldrig fel att vara en av de första att äga en ny modell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.