|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej!! Jag har ett problem, min 328 startar inte, har hört att startspärr kan gå in om man vrider på nyckeln för fort ( vilket jag gjorde ) har även hört att den kan sura om man startar den, kör några meter och stänger av den ( vilket jag självklart också gjorde ) detta är händelse förloppet! startade bilen utanför jobbet, körde upp för rampen och parkerade ( 10-15m ) stängde av den o klev ur & låste, där i verkstaden stod den sedan varmt & skönt i 2 dagar medans jag hade firma bilen hem, på fredagen var jag väldigt stressad, låste upp den med fjärrlåset, satte mig in i bilen, satte i nyckeln o vred om väldigt direkt snabbt! F-N, den tände inte, starten går runt men tänder inte, stressad som jag var satt jag och försökte ett tag till, sen dog juh batteriet såklart, blev förbannad o satte på en batteri laddare, lät den ladda från fred till måndag i värmen, provade på måndag morgon igen, inte ett liv i den, motorn går runt, men tänder ej Så mina frågor är 1. har startspärren gått i? hur får jag ur den igen isf, provat att låsa o vänta, samt låta nyckeln sitta i tändnings läge typ 20 sek.?? 2. Har den surat ner sig? gav juh lite gas på fredagen när den inte startade, kan det vara det? borde inte det torka upp efter 2 dagar i värme? 3. Är det tändstiften som sotat igen lr nått? skulle kollat det på jobbet men hade ingen nyckel där, kan dom ha sotat igen? o isåfall alla sex på en gång`? 4. Läste någonstans att dom hydraliska lyftarna kan fyllas igen lr något, ställa till det tydligen. hur " Tömmer " man dom då lr vad man gör?? Är det någon som vet hur man löser detta utan att ringa bärgaren till BMW? hur man stänger av stöldskyddet, lr fixa dom hydraliska lyftarna?? Om den surat ner sig, kan den vara sur i 2 dagar o inte starta????? Eller är det någon som har en annan teori om detta jäkla problemet? MvH Jimmy | |
|
Testa med en annan nyckel, det kan vara den som spökar. Är det lyftarna så går startmotorn onormalt fort (pga inget komp i motorn). Skruva ur ett stift o kolla om det är blött är det det så kolla om det är gnista. Är det soppa på stiften och gnista samt att lyftarna inte hängt sig så har den nog blivit sur. Skruva ur alla stift, koppla loss spridarna (el-kontakterna) och kör startmotorn så du ventilerar ur all soppa. Elda sedan med gaslåga e.d. på stiften för att få bort all soppa. Skruva tillbaka allt och starta! |
|
|
Jag har tyvärr bara en nyckel, kan det vara för lite kräm i batteriet i den? det går att fjärrlåsa den, men vet ej om det e jätte friskt, har det med saken att göra? kan det bli något fel med koden om man byter batteriet själv? ska testa det du skrev, men borde inte soppan försvunnit o stiften torkat på 2 dagar? och det där med soppan med dom hydraliska lyftarna, hur fixar man det??? tack för ditt svar föresten!! |
|
|
Nyckeln skall fungera att starta med utan batteri. Det sitter ett chip i nyckeln som strömförsörjs sladdlöst via en antenn som sitter vid rattstången. Om du kan låsa/låsa upp så är batteriet ok än så länge men räckvidden kan bli begränsad om batteriet börjar bli dåligt. Soppan har ju samlats inne i cylindrarna så den dunstar inte bort så lätt... Om motorn snurrar i normalfart så är det inte något problem med lyftarna. Om startmotorn snurrar onormalt fort kan det var lyftarprobelm. Som vanligt så "finns det soppa och tändnig" så bör den gå, så kolla det först. |
|
|
Hur kollar jag på enklast sätt om det kommer soppa då |
|
|
gör de ända rätta: vri på nyckeln i sista läget. koppla en bogseringslina och kör upp i ca 150km/h. lägg i 3an och släpp upp kopplingen gasa lite till och från, så ska du se att den startar efter någon kilometer ;) BMW ownz |
|
|
Luktar det bensin runten bilen kan det vara fel på tändningssidan, om inte skulle jag tro att det är fel på bränsleförsörgningen och då hade jag tittat först på bränslepumpsrelät. Svar på dina frågor: 1: Vet inte hur den funkar! 2: Bara en eller två cylindrar som kan torka eftersom ventilerna för det mesta är stängda, borde luktat bensin som f*n runt bilen då! 3: Håller med dig, inte alla på en gång och den borde hostat till lite ändå! 4: Vad jag vet så kan inte lyftarna överfyllas men de kan ha för lite olja i sig men motorn borde starta ändå och att alla skall lägga av på en gång är inte troligt. Lycka till! Vänligen- Stefan |
|
| Hallå, jag kan tyvärr inte bogsera upp den o släppa den i 150 km/h för att de e en automat :) ne bensin luktar det inte runt bilen, bensinpumpen startar och låter, och det luktar bensin om stiften, inte blöta men det luktar, bytte även stiften men det hjälpte inte, och det är gnista på dem, kan det vara någon givare? kamaxelgivaren? vevaxelgivaren är bytt ganska nyligen, o när den la av dog inte bilen utan gick bara dåligt, startade alltid men hackade sig fram i 5 km/h, vet inte hur jag ska gå vidare nu!!!! tacksam för svar!!! | |
| och om det skulle vara något med lyftarna då? oljan lr nått, e de bara att tömma på olja lr måste man greja med ngt annat då? | |
|
Ta ur säkring el. relä till bränslepumpen och kör starten 20-25 sek åt gången ett tag. Om lyftarna är överfyllda går motorn ovanligt lätt runt utan kompression på någon/några cylindrar. Mycket möjligt att det är det problemet om du körde 10-15s (du skrev 10-15 m och i.s.f. är det inte kort nog) Annars får du nog läsa ev. felkoder via OBD. |
|
|
ok, och om jag kör starten med bränslet av, vad händer då? åtgärdas felet med lyftarna?jag vill helst slippa läsa av felkoderna för det är sjukt långt till närmaste verkstad o alternativet då är bärgare o det har jag inte råd med just nu |
|
| Ja, om det är lyftarna så dräneras oljan sakta men säkert ur på det viset. Det märks i.s.f. på att kompressionen återkommer och cylindrarna börjar ge pulsvis motstånd. Då är det dags att sätta igång pumpen igen och provstarta. | |
|
ok, ska pröva det imorgon, tack så mkt, har stått tillräckligt länge nu!! vart sitter bränslepumpsreläet på den då? |
|
|
& Anders, du skrev att det skulle vara möjligt att det hade att göra med lyftarna om jag körde 10-15 sek, men inte 10-15 m som jag skrivit! m:et efter 10-15 står för meter, inte minuter, så allt som allt 5-7 sekunder kanske mindre, det slog mig nu bara!! =) |
|
|
Prövade att ta ur bränslepumps reläet o körde på starten ett tag, batteriet e ju inte d bästa så fick ladda samtidigt o vänta lite mellan gångerna, men den börjar komma tillbaka, börjar småtända lite mer & mer för varje gång! kan det vart det som var felet då kanske? laddar batteriet nu o ska försöka mer imorrn! MvH Jimmy |
|
| jag provade idag igen att dränera lyftarna genom att dra på startmotorn med bränsle reläet ur, den startade och gick fint efter några gånger, jag lät den stå & gå i 2 minuter, sen stängde jag av för att flytta lite grejer bakom bilen o öppna portarna för att kunna köra ut den o testköra, men när jag skulle starta den sen så var den lika död som den var i början! vad hände? var jag för snabb med att stänga av den lr vad kan det ha varit???????????? | |
|
the_bandido: lär du dig inte av ditt första "misstag"? haha! du är kul du ;D bara att göra om de du gjorde sist antar jag ;) BMW ownz |
|
|
haha ja jag veeeeeeeeeeeeeeeeeeet!!! :D men jag kan vara så jäkla stressad & tankspridd ibland att det inte är klokt haha, men dränerade dom än en gång o lät den gå ett tag, gasade ur lite när den blivit varm, stängde av den, startade, lät den gå lite osv, vågade inte åka ut o test köra ikväll då det är en ganska brant uppkörningsramp upp till våran verkstad, och hade den dött hade jag inte kunnat få upp den o in i garagetigen, men den verkade juh starta igen sen, den bluddrade lite i början oså men det kanske blir bättre om man kommer igång o " Kör in den " snart.... MvH Jimmy |
|
|
Har du fastslagit att det verkligen var lyftarna som var överfyllda? Gick den lätt på starten (komplös) när felet hände andra gången? Det går inte att ta miste på när startmotorn snurrar som en tok... När du väl får igång motorn efter lyftarfel så brukar den halta rejält och inte gå på alla burkar (direkt). Efter en liten stund som motorn väl går för egen maskin så brukar den gå jämt och fint igen. |
|
| Ne jag har verkligen inte fastslagit att det var det som var felet, men det funkade juh att ta ur reläet o köra en del på starten, men jag skulle provstarta den på morgonen nu igen, o det finns inte ett liv i den som första gången! vad fan kan det vara? | |
| o jag vet inte riktigt om den var så jätte komp-lös heller, motorn snurrar juh fort, men jag har inget att jämföra med eftersom att den alltid gått igång efter något varv annars! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.