AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.210

E39 - Hur viktiga är milen..?

Sida 1 av 2
Fortsätter mitt sökande efter en E39 med M-paket (Sedan). Letar efter helst en 530 men kan även tänka mig en 523, 525 eller 528 om rätt bil dyker upp till rätt pris. Vill helst inte att den ska ha gått längre än 6-7000 mil men de bilarna är det ont om.. Har planerat att ha bilen runt 3 år och köra runt 6-7000 mil till innan dags at byta igen. Börjar fundera på om jag kanske är fel ute, kanske inte gör nåt om bilne gått lite längre redan från början..? När börjar de lite större reparationerna komma? Och hur känns en bil som gått runt 18-19000 mil, känns de fortfarande fräscha? ( jo, jag vet att det såklart beror på hur de sköts och körs, men lite mer generellt, känns de fortfarande ok..?)

Nån som har några ideer?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Personligen skulle jag nog valt en bil med lite fler mil ex10 t pga det kommer mycket reparationer vid just de miltalen ex. bromsskivor inga gigantiska belopp
men ändå.
Sen är modellen ganska gammal så prisraset har redan skett iaf de stora pengarna
Och jag tycker att du är rätt på det med att välja en med M-paket
En bil runt 18-19 tusen kan inte kännas lika fräsch men är mycket billigare själv brukar jag sälja innan 20 tusen mil .

Ha de T
ar
98
arv
525iA LIM
Jag har en 525 -01iA m sport paket, som gått strax över 6000 mil med en ägare innan mig. Allt som gjorts har gjorts på BMW finns komplett rep och service historik från samma bmw ställe.
2 uppsättningar original fälgar.

Jag vill egentligen inte sälja men allt har sitt pris :)

PM om du är intresserad.

2p
5
2psycho
BMW M535i A -86
E39 börjar bli till åren så jag skulle nog prioritera skicket och ägare före mil. Korta mil i stadsmijö, rödljus, trottoarkanter mm tar nog mer på bilen än landsvägsmil.

2psycho
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Håller med 2psycho....
Köper du en bil som gått runt 17-18000 mil så är det mesta bytt såsom stötdämpare, bromsar, vattenpump och kanske kyl. Är bilen skött och servad ordentligt så kan den vara bättre än en som har gått strax under 10 000 mil.

Mvh H
Hade nog inte tänkt köpa en som gått 17-18000 mil, var mer nyfiken på hur den hänger ihop vid de miltalen med tanke på hur lätt eller svår den blir att sälja då.. Fast är kanske bara att inse att det om tre-fyra år börjar bli fråga om ganska rejält gamla bilar med ganska begränsat restvärde hursomhelst..

Köper man en som gått runt 17-18000 mil idag innebär det att den kommer ha gått runt 25000 mil när det är dags att byta igen. Milen påverkar ju inte bara bilen rent funktionellt mekaniskt. Nåt som jag tycker har stört mig mest på de bilar jag haft hittills coh som börjat komma till åren är att t ex förarstolen börjar bli nedsutten och man sitter inte bra längre. Plus att inredning i övrigt börjar se allmänt trist ut.
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
Min 530-01 hade gått 18500 mil när jag sålde den.
inget att anmärka på vare sig invändigt eller utvändigt.
Sätena var som nya och övrig inredning åxå.
"klapperstagen" bytte jag samt broms beläggen.
inga andra fel hade då jag.
köpt vid 16000 mil, vet ej om något annat var bytt innan.

FLAYEN
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
köpte min 520 00a m-sport när den hade rullat 15k mil å idag har den rullat 18700mil å den e fortfarande lika fin invändigt och tajt och fin i chassit, har bara bytt kränghämmarstagen å en absgivare under min ägo (givetvis har servicar skötts) men nått vidare eftermarknadsvärde e de iaf inte på min bil, och ja trivs nått fruktasvärt med bilen, därför kommer ja ha kvar minst 2 år till ;)
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Har en 530-01 som gått 17 300 mil. Köptes i januari i år, då med drygt 16 300 mil på mätarn. Jag tror jag har haft lite oflyt med slitdelar och typfel som kommit vid ungefär samma tid. Har bytt fläktmotstånd, hjullager hb, kamaxellägesgivare, batteri samt bromsskivor bak under de knappt 1000 mil som jag och sambon kört. Tidigare ägare har bytt stötdämpare.

Tyvärr en dyr bil hittills, men nu vet jag vad som är gjort och den känns riktigt fräsch trots milen. Jag tror du får ett riktigt klent utbud om du söker bilar under 10 000 mil. E39:orna är väl mer eller mindre byggda för att sluka mil, och det är nog få som bara rullar 500-600 mil per år.
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Bor du kring luleå hade du gärna fått provköra min 525. 01 som gått 14k och tycker den går och känns som ny.
Har själv en 535i från 96, på mätaren står det --------- =P displayen är sönder! =/ Men vet att bilen har gått ca 29 000mil!
Har bytt bromsar samt lite andra saker, inga dyra grejer direkt!
Mitt intryck är att bilen känns tajt och fin fortfarande faktiskt!

Så Gissar på att det beror på föregående ägarna, hur dom har skött bilen, om dom har kört med glappiga saker, dvs inte lämnat in bilen innan en sak leder till en annan!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Min förra E39 hade gått 25' och kändes fortfarande bra!
Så det känns som E39 tål många mil.

______

Hej hej,

Det finns några fina lågmilade Bmw E39 520i Individual från 2003 samt M-Sport paket till salu. Svarta.
Länkar -

Länk

Länk

Länk

Dessa exemplar lär vara problemfria, men en välservad 530 som gått minst 30000 mil är säkert det oxå, det är ju Bmw bilar vi pratar om :)

Mvh

Dessutom misstänker jag att bil nr.2 jag länkade till är den sista tilverkningsmånaden/året för E39 sedan.

Mvh
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Min 523 -98 på 34000mil går då som en klocka iaf :)
Min 530d 03 18700 mil går som en klocka är som ny in och utvändigt lite små grejjer men inget allvarligt helt underbara
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag säger som jag alltid säger.
Köp bil efter skick. Inte hur många mil som står på mätaren.

Min 520 -99 har rullat 37xxx utan problem och tror fan den rullar lika långt till..
Tyst och fin i motor och de övriga, ;-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I slutändan hänger ju allt ihop med hur mycket ägaren brytt sig om löpande underhåll av bilen. En intresserad ägare som bryr sig kan jag lätt köpa en 25k milad E39a utav om jag var spekulant på en sådan. Så med tanke på att fina bilar blir mer och mer sällsynta så titta på skicket är väl tipset. Lycka till!
Asken
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Håller med de andra....
Ja köpte min 530 touring för nästan tre år sen, den hade då gått 15800, idag har den gått 22, Å den är imycket bra skick...

Men kille som hade haft den hade serva å bytt allt som behövdes, kvitton på allt å full service bok...

Så kolla skicket å skicket på ägarn hehe...

Mvh Håkan
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Köpte själv min för inte allt för länge sen, och har idag rullat 8200 och är nästintill i nyskick.
Nackdelen är ju att det kommer komma en del kostnader inom en snar framtid.
Tex inspektion 2, bromsskivor/belägg, diverse remmar mm.
Är väl det som jag ser som lite negativt att köpa en bil som snart behöver byta såna här saker som byts ett par gånger under bilen livstid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.