AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.548

Fastsättning av batteri på e36 från fabrik

Sida 1 av 2
Hej alla hjälpsamma!

Nu har jag en till fråga angående min E36! Ingen viktig grej i och för sig, men jag är sådan perfektionist och måste ha det lilla minsta i gott skick!

Har letat runt bland forumet och inte hittat någon med detta "problem".

Min fråga lyder då: Hur sitter batteriet fast på era E36:er (i bagaget)?

Konstiga fråga va? Jag undrar detta därför att mitt batteri sitter och åker fram och tillbaka i det lilla utrymmet som den befinner sig i. Det finns några gängade hål på golvet till batteriet där det kanske har suttit fästen för batteri fäste? Hur såg det original? Jag köpte bilen med löst batteri och därför inte kunnat se hur det var innan. Kan det vara så enkelt att det bara satt varsin gängad pinnbult på vardera sida utav batteriet med ett liggande "stag" som trycker ner batteriet med hjälp av varsin mutter på vardera pinnbult/skruv?

Hoppas ni inte märker för mycket ord nu =P. Jag vet att en gängad pinne heter skruv och inte bult, men jag visste vad jag skulle kalla det för att alla skulle förstå, så att jag kan få mitt svar =).

Gärna bilder! Det skulle uppskattas!

Så, för att göra en kort fråga "inte-för-lång" så avslutar jag min "uppsats" här hehe... Dock en enkel sak att lösa, men jag är fortfarande nyfiken på hur det har suttit en gång i tiden =P.

Tacksam för svar!

MVH / VipMartie
Batterifästet klämmer fast batteriet på den nedre klacken på batteriet. Det är en liten plåtbit som skruvas fast i ett av de gängade hålen baktill i batteriutrymmet.

Hade varit enkare att förlara med en bild om någon har en sådan...
Jag har ett par bilder, kan slänga upp dem imorgon om ingen annan hinner före.
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Länk

Nr 6 sitter i bakkant av mitt batteri!

Vänligen-
Stefan
Ursäkta rosten och smutsen. :)

Länk
Länk
Tack för svaren!

Bästkusten, vad är förmål 3, 4 och 5 till? Ser ut som något som fästes på batteriet? Du nämnde att nummer 6 satt i bakkant, menar du alltså närmast baklyktan alltså?

Ska ta en sväng ut om några minuter och kolla då jag ändå ska dra kablar för baslådan.

Heenrik, bilderna gick inte att öppna =(
177
Bästkusten
328iA Cab -98
3,4 är ventilation utav batteriet för att ventilera ut batterigaserna.
5 är karrosserigenomföreing för att täta där slangen går ut genom karossen.
detta för att batteriet sitter inne i kupen!

Närmast baklycktan ja!

Heenrik, bilderna gick inte att öppna =( (inte jag heller)

Vänligen-
Stefan
Förlåt, klantigt av mig! Det ska vara ett / sist i adressen:

Länk
Länk
Tusentack! Jag var och kollade idag, det såg bra ut! Jag saknar dock den delen... enligt "sprängskissen" som bästkusten länkade till så verkar dem ha slutat tillverka den delen, får väl se om det finns någon ordningsam skrot som råkar ha den delen kvar. Annars får jag väl tillverka egen... =)

Men vad bra, nu vet jag varför det är VAR ett hål under batteriet (jag har täppt igen dem efter liten renovering i bagageluckan).

MVH / VipMartie
Jo föresten... sitter det en likadan hållare på andra sidan utav batteriet? Eller vad är det som håller i batteriet där?
177
Bästkusten
328iA Cab -98
ja fast den är nog fastsvetsad i bilen

Vänligen-
Stefan
Hmm, min såg ut att se likadan ut på båda sidorna, alltså bara hål med gängor. Ska kolla ordentligt med bättre lampa imorgon.

MVH / VipMartie
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Bästkustens länk är mer informativ än så du behöver inte tillverka själv. Nummer 6 kan ersättas med art. nr. under. Dessutom, i kolumnen "Quantity" står det 2 st, vilket jag tolkar som att du har inte fastsvetsat fäste i din bil utan har sett rätt, hål med gängor på båda sidor. Bekräftas även av RealOEM:
Länk
Nice! Tack! Har skrivit ner ersättningsnummret, ska höra med BMW nästa vecka. Så detta innebär att jag måste ha 2st fästen då jag ser gängade hål på bägge sidorna?

MVH / VipMartie
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Ja, så så måste det vara men jag tycker det är bäst att du frågar när du är inne och ska köpa.

/Stefan
Jo absolut, men det här som alla ni har svarat på har ju ändå varit till stor hjälp från att inte ha vetat någonting om hur det såg ut innan =).

MVH / VipMartie
Mr
73
Mr_hoff
320Cd Cab Individual M-techII e46 -06
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
lyfter tråden...

hej alla...

hur lossar jag batteriet på min e36 cab? sitter ett jätte-batteri höger bak i bagagen, precis som på bilderna ovan, dock sitter det fäst i någon form av balja som ja inte har en aning om hur man får loss... de jag konstaterat är att det sitter en 13-bult på tvären i framkant, långt ner, på baljan.. skall den lossas?
sen sitter det ju en stor bult rak uppifrån i bakkant på baljan... slet o ryckte o lossade allt ja hittade igår, utan att få loss vaken batteri eller baljan....

tålamodet tog slut igår så ja la ner tillfälligt... tur ja har några månader på mig innan påställning inför säsongen...

tacksam för snabbt svar... mvh michael
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Det ända jag har behövt lossa för att få ur och i batteriet på min cabbe var den långa bulten i bakkant utav batteriet (M8 som är lång, med 13 mm hylsa)
Nummer 6 i bilden jag tidigare länkat till. Men det är lite lirkande för att få ur batteriet för det är trångt pga kablar mm.

Vänligen-
Stefan
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
i min bil ser det ju inte alls ut som i bilderna i denna tråd, batteriet är mycket större, och den där länga M8an du nämner går ju igenom nån cylinderformad plast/plåtgrejj... ser ju liksom inte den där plåten som "nyper fast" batteriet...

har du baljan som batteriet står i i din cabben med Bästkusten?
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Ja det har jag och batteriet fyller ut den baljan till fullo
Om du går längst ner i länken och tittar på nästa illustration åt höger så ser du min balja (vibrationsdämpare).

Vänligen-
Stefan
Mr
73
Mr_hoff
323Ci Coupé -00
Golf IV TDiR 190hk -02
okej, ja precis så ser de ut på min cabbe, men när ja lossat både 2an, 6an OCH 3an, så sitter skiten(både vibrationsdämparen och batteriet) stenhårt ändå märkligt nog..

men ja får väl prova igen ikväll.. dra i sig lite grogg o ta i med hårdhandskarna...

allt detta krångel för att man tappat en grejj "någonstans" vid batteriet...

tack för infon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.