|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tar initiativ till en positiv tråd där alla ägare/förare uppmanas att skriva vad som är bra med bilen. Vad hände idag som gör att du tycker om bilen? Har du nyligen fått en positiv upplevelse? Upptäckt något nytt? Fått en oväntad positiv kommentar? osv. Som andra påpekat börjar det likna ett problemforum här med bara inlägg om problem. Därför föreslår jag att det är förbjudet att klaga på ettan i denna diskussion! :-) Kör på nu! | |
|
Börjar: Idag. Det blir varmt snabbt i bilen trots att det är en diesel. Skönt. Som vanligt blir jag glad när jag får köra ettan, dock är det lite trist med mjuka friktionsdäck på barmark (jag klagar på däcken nu, inte bilen). Dock vid första halkan idag fick jag göra min första kontrollerade powerslide och då kändes det riktigt bra igen :-) |
|
| vad som är bra är framförallt utseendet och körglädjen.. det enda negativa jag kan hitta är kanrret från inredningen annars en mycket bra bil | |
| Utseeendet, framförallt motorn ljudet i 130i när man drar på går otroligt billigt på långkörning 0,71 liter per mil med så pass stor motor. Inget knarr I inredningen här inte, man myser varenda gång man sätter sig i bilen vilken körglädje det är bara plus än så länge. | |
| efter 1003 underbara mil så tyckte jag det var dags att testa den elektriska diffen, den funkade kanon(första gången jag har diffbroms så det är mycket att lära) | |
|
Körglädjen! Fortfarande kommer leendet varje gång man kör på en kurvig väg. Helt fantastiskt chassi och växellåda. Komforten! Största överraskningen faktiskt, att en så tajt liten bil kan kännas så avslappnad i hög fart. Motorn hörs knappt alls. Utseendet! Många avskyr den, men jag tycker den är otroligt cool med sin långa motorhuv, böljande sidolinjer och minimala överhäng. Snyggast rakt från sidan tycker jag. Motorn! Min 118d är björnstark, snabb i responsen och extremt snål. Nästan overkligt bra. Har inte provat 130 eller 135 men de lär inte vara tråkigare... Jag vet att man kan få rymligare och bättre utrustade bilar för 100k mindre, men det är irrelevant. Jag betalar för det jag just har räknat upp, inte för antalet mugghållare. Tur att det finns bilar för olika smaker, för 1:an är som gjord för min smak! |
|
| stjärnan: håller med om komforten! Biltester fokuserar så mycket på sportiga egenskaper nuförtiden att man missar komforten! Utmärkta säten, perfekt körställning, tyst särskilt nu med friktionsdäcken... och som du säger riktigt avslappnad i motorvägsfart. En plats där iaf jag spenderar många timmar bakom ratten... Ettan visar helt enkelt att storleken inte behöver ha så mycket betydelse för åkkomforten! | |
| Ang komforten; ni tycker alltså att fjädringskomforten är fullt tillräcklig även med M-chassie? | |
| Med vetskap att det är en sportfjädring, så är svaret ja. Det gäller då fejsliftade bilar som bättrade sig mycket på den fronten. Ännu bättre utan rft... | |
| På dåliga vägar tycker jag 1-serien med M-sportpaket och tillhörande fjädring känns stötig. Men när man ligger på motorvägen är den som ett strykjärn. Den är riktningsstabil, förutsatt att däcken inte spårar, och sväljer ojämnheter i hög fart bra. | |
|
Ni som äger 1 serie bilar hur går det att andvända alla sittplatser i bilen, tänker mest på baksätet?Är lite sugen på en 1 serie i framtiden och då kommer det ju vara tre barn i baksätet imellanåt. mvh |
|
|
Att sitta tre vuxna i bak är tajt, men det går. Om dina barn inte är alltför gamla borde det inte vara några problem. Ta med dig familjen in till BMW och testa så får du själv se om det går. Det är lite svårt att kunna ge ett exakt besked utan att veta hur stora barnen är. |
|
|
-Gillar inte inte att det svårt att komma i och ur (sportstolar & 5D) - Runflat (ska byta när dom har slitits ut + Körglädjen (som en liten gokart) + 180hk och 0.5l/milen + Miljöbil :) + snygg + Prisvärd i.o.m. miljöbil /C |
|
|
Bra ljudkomfort i jämförelse andra bilar i samma storlek. Underbar motor. |
|
Martin E |
Jag gillar körglädjen, kraften i den kultiverade dieseln med ett vridmoment flack som en prärie. Man färdas snabbt tyst och säkert med omedelnar respons till chassiet utan att den känns hysteriskt nervös. Den bristande komforten i kombination med ett bagage som liknar mer ett förvaringsutrymme stör mig inte när jag passerar långtradare och familje kombis med ett lätt tryck på gasen. Kort sagt en bra bil som jag ger 4 rattar av 5 möjliga. |
|
Det handlar om en känsla... att till och med en resa till jobbet framkallar ett brett leende - svårt att peka på exakt vad detta beror på. Saker jag kan komma på är: Körglädjen - fantasiskt chassie som ligger som ett strykjärn i kurvorna. Ju kurvigare och fortare desto roligare blir det. Utseendet Stabiliteten och komforten - känns som en stor landsvägskryssare i höga farter. Helt odramatiskt i 200 km/h. M-sportpaket och 18-tums run-flat gör det dock stötigt i stadstrafik med dåliga vägar, så det får man leva med... Förarmiljön - allt på rätt plats. Sätena (sportstolar) är helt underbara - går att köra hur långt som helst utan få träsmak. Inredningskvalitet - hänger förstås delvis på vilken utrustning man valt. Läderklädsel och M-sportratt gör verkligen susen. Känslan och precisionen i växellåda och styrning - man får verkligen känslan av att ha kontroll! Kombinationen av en motor som kan köras oerhört snålt samtidigt som den ger stor körglädje (120d). |
|
| Jag blir glad varje dag jag sätter mig i bilen. Den är rolig att köra, härlig direktrespons i gas, ratt och broms. Med sommardäcken och 18" 208:orna är den jävligt snygg, upptvättad och fin e självförtroendet på topp. Härlig motor och hela pektet gör den till en mysig gocart. Sen går det att frakta oväntat mycket i den om man verkligen vill, inte heller ett minus. | |
|
Det jaggillar bäst är hur bilen ligger på vägen. Fin styrning och snabb i reaktionerna utan att för mycket komfort offrats. Sen gillar jag förarmiljön, sportstolar tillsammans med M-ratten gör att gokart känslan infinner sig direkt. Hur ser man enklast om man har M-sport chassit? |
|
| Den bästa o roligaste bil jag haft nånsin! | |
|
- Styrkänsla - Växellåda - Väghållning - Motorljud - Varva till 7000 rpm |
|
|
Har haft bilen 2,5 månad längtar till varje körtillfälle . Skönaste bilen jag haft under mina 42 år på vägarna kanske lite kort tid att summera detta men än så länge gäller det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.