AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
46.989

Varför är kombibilar så populär i Sverige?

Sida 2 av 3
Verdi beror helt på vilken bil man pratar om, kan skilja grymt mycket på vissa modeller.
Sen är det mycket smidigare att lasta då man inte har en kant som går upp till magen, och har man då onda axlar som jag är det hopplöst att försöka lasta in/ut ibland med sedan.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Kombi är underbart, själv händer det regelbundet att jag måste lasta bilen full ofta med däck och verktyg som tar en hel del plats. I E38'an går det ju knappt in 2st fälgar med 245 breda däck på...

______

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om man främst ser till den estetiska aspekten så är en del bilar faktiskt snyggare i kombi-variant.
Tex A4 B8 och A6 C6.
Utseendet på bilen är då för mig en total ickefråga, det spelar ingen roll.
Kombin har annars då det gäller BMW bra mycket bättre image ,ingen ser ner på en på samma sätt när man kör kombi jämfört med sedan.

Verdi
Vem fan ser ner på nån på grund av vilken bil man kör? Det låter ju helt sjukt, men kanske är full normalt bland er bildårar. ;)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En nackdel med att ha kombi är att man ofta tillfrågas om att hämta/köra andras skit de inte får plats med i sina bilar. Samma sak gäller om man har dragkrok, då blir man per automatik ett jagat villebråd av sedanfolket.

Efter många år med både kombi och krok är det faktiskt lite skönt att åka kroklös sedan. Behöver jag frakta något jag inte får plats med ringer jag bara x-svärfar :-)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
OT: ex-svärfar var en intressant kombination. Du lämnade kvinnan men behöll pappan? =D

-------
//Lövet
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har både sedan(Bmw) och en kombi av ett annat märke av den gamla sortens kombi bilar(945) och den sväljer mycket tack vare fyrkantigheten samt raka stolpar. Går fint att lasta sj pallar på bredden, oljefat och 6 fälgar med däck utan att fälla baksätet. Visst blir det trångt i en sedan men det funkar ändå med tre barn, ett barn som behöver barnvagn.

mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
mina föräldrar kör en c-klass kombi och skulle behöva större. den är nästan jämt fullpackad. för att inte tala om när de åker till ullared.
hade en halvkombi citroén med krok. alla sorts olika folk ville att man skulle köra grejer åt dem. själv fraktar man aldrig något speciellt. så jag gjorde de ultimata valet. bmw sedan utan krok! blev lugnt direkt. behöver man något flyttat ringer jag bara föräldrarna. och när man själv är där så är man en tjurig man med en kombi och ingenting lånar ut förutom till sina nära och kära ;)

(behövde skriva lite)

BMW ownz
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det tar mindre än 10 minuter efter det att man har haft släpkärran med sig hem innan grannarna frågar -är du på väg till tippen -finns möjlighet att lägga på lite bråte. Jävligt jobbigt.

//Stefan
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

andreas_lofgren. Relationer med folk som har kombibilar och krok ska man alltid vårda :-)
Märklig bekantskapskrets ni har.
I stort sett alla jag känner kör kombi och de flesta äger dessutom ett släp.
Dom som inte gör det är väl i 55+ med villa och ungar avklarade.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle inte vilja vara utan SKÅPBILEN den är snygg praktisk och mycket lättare att sälja
Bara det gör att det blir bättre i slutet
Men som sagt så tycker jag att den är snyggare också har aldrig en massa skit i bagageluckan varken med kombi eller ej varför köra runt med en massa extra kilo i bilen

Ha de T
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ardbeg: beror nog var man bor...förutom min granne som har byggfirma så känner jag ingen som har ett släp och då är ändå de flesta i bekantskapskretsen familjer med barn och villa. Varför köpa ett släp när alla byggmarknader och möbelaffärer lånar ut släp gratis när man handlar. Behöver man köra skräp till tippen så finns mackar överallt där du kan hyra ett billigt.

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ett släp måste vara den sämsta investeringen man kan göra om man inte använder den ofta

Ha de T
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En seriös fastighetsägare har alltid ett släp ;)

Beror ju också på vilket släp man köper, finns ju små, eller man kanske ska skriva "tillräckligt stora släp" för ganska blygsam peng och så finns dom med kåpa och som ska rymma skotrar(helst två+ skotersläde o övrig packning) som inte är billiga..

Men visst, det "bästa" vore väl att klara sig utan släp(man slipper underhållet,förvaringen, besiktningar, andra löpande kostnader mm.) och ha möjligheten att hyra dylik eller låna av en hygglig släkting(eller nå´t ;)) när det är dags s.a.s..

Mvh Janne.
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Efter kört sedan och försökt få ner barnvagn och väskor inför olika resor isåg jag den stora fördelen med kombi.
Bara stuva in allt stänga och åka,alla får med sig det dom vill/behöver.

På höst och vår när segel ska till och från båten är det inga problem,bara slänga in dom i kombin.
Dragkroken är ett måste när styrpulpeten ska sjösättas och så är fortsätter det.

Vrf kompromissa när man kan få en snygg bil som dessutom är mkt praktisk.
LÖJLIGT
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pelle_530:
Alla kompromissar alltid :)

Skulle man som bilintresserad vilja ha allt man skulle önska i bilväg och ha råd med detta då är inte en kombi det man skulle vilja ha jämt o ständigt...helt säkert ;)

Juli månad>>>Fräsch cabriolet för fina dagar.
Semestervagn med hela familjen ute på vift>>>Möjligen en kombi.
Vintervagn>>>Fyrhjulsdriven vagn(du har ändå många "rätt" ser jag ;))
Köra till något slott eller "fint ställe" lite längre bort på sommaren>>>då kör man Aston Martin el. liknande vagn..
Optimal fiskebil/jaktbil>>>Jeep av något slag.
Banbil/alt. riktigt rolig vagn på sommaren>>>Tja, varför inte senaste Corvetten.
Shoppingvagn för frugan>>>En liten lättkörd halvkombi av senaste snitt..

Finns säkert annat kul i bilväg att ha till olika tillfällen, men inte f-n "bara" en kombi om man har lite slantar över :)

Mvh Janne.

Ja , släp beror väl på var man bor men eftersom jag inte vet nåt om nån annans situation kan jag ju bara prata för mig själv.
Mitt släp kostar ca 500/år i underhåll vilket inte ger många dagars hyra. sedan använder jag det nära på dagligen. Bland annat är ett släp ett perfekt sågbord när en massa bräder ska kapas. Sedan jobbet att hålla på att fippla med hyra eller låna gör ju att det är otroligt smidigt med ett eget släp, och oftast det billigaste alternativet.
När man sedan vant sig med ett eget släp är det omöjligt att vara utan, hellre utan diskmaskin än släp.
Släp är nog den bästa investering man kan göra.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nog hörs kombibilar mer, interiört? Det är iaf ett skäl till att köpa sedan. Hela kombidelen bak är i princip en stor högtalartrumma som förstärker allehanda väg/motor/hjul-ljud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.