|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad jag förstår är det bara i sverige som kombibilar är uppskattade. Jag har också sett att småbilar (golfklass eller mindre) dominerar i många delar av Europa, även bland barnfamiljer verkar det som. Så vad är det för speciellt med svenskar som gör att vi har ett sådant stort behov av kombis? Visst är det bra om man har villa att kunna lasta in mycket grejor? Men folk har väl villor även i andra länder. Hur klarar de sig? Överdriver svenskarna rent av sitt behov att stort bagageutrymme? Bilpendlar dagligen och för det mesta verkar det som om dessa stora bagageutrymmen rullar tomma på vardagarna. Visst är det skönt att bara kunna slänga in en massa grejor utan att behöva trixa som man kan behöva i en mindre bil, men man klarar sig faktiskt väldigt långt med en mindre bil om man bara har ett barn. Man lär sig packa smart helt enkelt. Det är lite samma sak när man reser. Packar man smart kan man använda en mindre väska istället för att drämma till med stora samsoniten. | |
|
Vi i Sverige vill gärna uppfattas som ett folk som är praktiska i allt, därför envisas(jaja) folk med att vilja ha kombisar konstant.. Men dom flesta klarar sig 99% av gångerna utan kombibil, men det är väl just det där med den sista %:en som rör till det för "Svensken" ;) En dragkrok och kanske innehav av ett släp(går att hyra relativt smidigt för många naturligtvis) är många ggr ett bättre val när man ändå ska börja "flytta" eller nå´t :) Packa blir ju dock aningens lättare med en stor kombibil...t.ex. Ja...eller så packar man med en massa "onödiga" prylar istället ;) Även BMW kom ju på att "touringmodeller" går att sälja...Om än sent om sider :) Mvh Janne. |
|
|
I USA har var och varannan familj en pick up alternativt en SUV däremot är det lite mer ovanligt att köra kombi. Hur ofta har man som privatperson behov av en pick up? Men bra att ha ibland... ___ //Ulf |
|
|
Sen är det ju så att om man väl vant sig vid att ha en kombi så är det svårt att leva utan det. Enkelt att slänga in barnvagnen utan att behöva montera av hjulen vilket behövdes när man körde E39 sedan. Lämna barn och cykel på dagis...inga problem bara att öppna den stora luckan där bak... Man kan packa annorlunda och smartare, man kan hyra släp, man kan lämna barnvagnen hemma, etc men kontentan är ju ändå att en kombi förenklar saker och ting för många familjer. Sen är det ju också så att vissa modeller faktiskt är snyggare i kombiutförande... ___ //Ulf |
|
|
Jag skulle nog snarare vända på det. Av vilken anledning skulle man köpa en sedan om man istället kan välja en kombi? |
|
|
Man kanske snarare ska vända på frågan, varför kör södra Europa småbilar medan Usa och Norden kör stora bilar? Geografin? Väderförhållanden? Tradition/Egen bilindustri? Säkerhetstänkande? Praktiskt tänkande? Som svensk och med två barn i familjen...Varför ens fundera på att knö in sig i nån småbil med allt som ska lastas? Vad är det att spara rent ekonomiskt köra småbil jfrt med storbil? Vad kostar det i sämre säkerhet? Och vad kostar det i extrajobb/besvär i packning? Svar:För mycket! :-) |
|
| Förmodligen spelar reglerna avseende på registreringsskatter och bilskatter in ganska mycket. Vissa länder har höga skatter om bilarna drar mycket bränsle, om motorvolymen överstiger en viss nivå, om effekten överstiger en viss nivå mm. I Sverige har vi ju numera en skatt som är beroende på hur mycket bränsle bilen förbrukar. Jämfört med många andra länder förefaller denna dock vara relativt låg, undantaget bränsletörstiga dieselbilar. Därför blir kostnadsbesparingen för en mindre bil inte lika stor i Sverige som i jämförsländerna. Dessutom kanske det är trängre och svårare att hitta parkeringsplats för en stor bil i vissa Europeiska storstäder än i glesbefolkade Sverige. | |
|
Anledningen att köra sedan är att man slipper se prylarna och framför allt höra skrammel från det som finns i bagaget. Jag saknar kombin i några fall om året och då gör jag mig besväret att kopplar på släpet istället. Detta är återigen ett ämne som kan diskuteras hur läge som helst och i slutändaren så är valet personligt. Så länge vi har både sedan och touring så köper vi det som passar respektive individ bäst. |
|
|
Finns några anledningar att inte ha kombibilar... Ett är att du har all "skit" inne i bilen så också lukt m.a.o., en annan är att man faktisk inte behöver en stor kombi 100% av tiden.."Småbilar"(läs medelstora sedaner) kostar mindre totalt sett.. Tar längre tid att få värme i kupén i en stor kombibil, du bör också ha en hyfsad kupévärmare när det är kallt, tar lååång tid att få värme och t.ex isfria rutor annars.. Sen är det väl så att en stor kombibil, iaf förr i världen, inte var att betrakta som en bil som är kul att köra.. Nu finns det naturligtvis alternativ, dvs bra kombibilar som iaf är i någorlunda "körglädjeklass".. Vet ju inte om jag anser att kombibilar är snygga, men ok, det finns väl några alternativ som har en hyfsad design idag :) Mvh Janne. |
|
| En viktig anledning är att vi använder bakåtvända barnstolar, ibland två, i våra bilar. Det kräver i och för sig inte kombi men en stor bil för att det ska få plats. Har man två barn och villa villa man kunna transportera lite större saker. Det är lite större motstånd att köra till macken och boka släp. | |
|
Har aldrig och kommer aldrig att äga en kombi, då begränsar jag hellre antalet ungar. Måste väl vara så att jag tycker att en bil jag äger även ska vara elegant, och hittills har jag inte sett någon elegant kombi, inte ens BMW. Och jag vill inte att mina bilar ska vara praktiska, då hade jag köpt en VW Sharan. Jag förstår inte människor som tycker att E46 är trång för en normalfamilj. Min A6 känns onödigt stor - det gigantiska bagageutrymmet har sällan varit fullt, så vad ska man med en kombi till? För att alla grannar kör kombi? Våga vägra kombi och fram med sedanerna :) Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Man skall inte förakta att det är mycket lättare att lasta in grejer såsom ex. hjul i en kombi. Man slipper lägga skiten inne i bilen för att få plast. De är dessutom lättare att sälja en kombi. En sedan utan fällbart baksäte är helt hopplös att lasta i och tämligen värdelös som bruksbil, även om man inte har barn eller villa. Har själv kört en uppsättning hjul några gånger i min E90 och det är inte kul att riskera att skita ner den gråa skinnklädseln. Jag har själv inget egentligt behov för en kombi, men jag tycker nog att fördelarna med att det är mer lättlastade, mer värda och lättare att sälja väger över nackdelarna. Alla har inte dragkrok. När det gäller t.ex. Audi så tycker jag Avanterna är minst lika snygga som sedanerna. E90 valde jag för att jag tycker det är snyggare än E91 och även E92. MVH Christofer |
|
|
Kan förtydliga med att jag har fällbart baksäte i min E90, men man får inte in speciellt stora grejer ändå. En uppsättning hjul är gränsfall. MVH Christofer |
|
|
Det är praktiskt när man har små barn (sannolikt även med stora som vill ha med sig en massa saker) Det är praktiskt när man åker långt och behöver mycket packning Det ger utrymme för en större flexibilitet på oplanerade lastbehov (kan även vara negativt) Det är enklare att sälja |
|
|
Min park saknar en bra kombi nu,spanar efter en E34 gärna sen årgång. Anledningen till att jag måste ha en kombi är att det alltid ska fraktas prylar hit o dit.Sen är drag ett måste när inte prylarna får plats i bilen då åker släpet med. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Annars är bilar som 1-serien en mycket bra kompromiss. Liten och smidig, samtidigt som det finns möjlighet att lasta in större saker utan problem, då den har en stor bagagelucka. | |
| Därför att i förorten är det sedan/coupé/cab som gäller. Därför kör man BMW touring! | |
|
I parantes kan jag också avslöja att jag hemma länge "jobbade för" en sedan, bl a med skäl enligt ovan.. Sedan är snyggare, en bil är designad som sedan och sen har man s a s containra till formerna för att den ska passa som familjebil. Anförde "Både du och jag har ju växt upp med sedan-bil i en familj på fyra, funkade utmärkt!" Och så är det ju...allt går! Går att klara sig med en Nissan Micra också på fem personer. Men har man en gång vant sig med utrymmet, varför byta tillbaka... |
|
|
Aldrig mer sedan! Hur skönt som helst att ha kombi och få plats med saker, samt slippa böja in halva kroppen för att få ut träningsväskan ur skuffen. Sen om det tar längre tid att värma upp bilen bryr jag mig inte om :) |
|
|
Varför välja när man kan ha både sedan och kombi. Jag tycker sedan/coupe är snyggare, men kombi passar bättre in i familjebilden just nu med tanke på alla aktiviteter som ungarna har just nu. Det går att få till utseendet på en kombi också. //Stefan |
|
Verdi |
E91 är väl knappast jättestor jämfört med en Merca E-klass Sedan tex? :) Bara för att en bil är kombi betyder ju inte att den är gigantisk. Du kan lasta lite mer på höjden och du har en större lucka att lasta i. Det är väl typ allt. Skiljer mindre än man tror. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.