AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.441

Någon som tittat på dessa M3 E46, som ligger på Blocket nu?

Sida 3 av 4
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste jag verkligen förklara det uppenbara i att 90% av de bilar som avslöjats här som skruvade varit importerade?

Eftersom importerade bilar utgör högst 10% av vagnparken här i Sverige så är siffrorna väldigt avslöjande!

När Insider gjorde sitt program om mätarfusk intervjuade de ett antal firmor som sysslade med mätarjustering i Sverige. Dessa skruvade lika många svensksålda som importer vilket importförespråkarna brukar använda som argument när de diskuterar den här frågan. Snacka om tankefel. Räknar man hur stor andel de utgör av vagnparken så är alltså chansen 10 gånger större i verkligeheten...

-------
//Lövet
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
andreas:

förstår fortfarande inte varför du jämför bilen i annonsen med M3an som fanns/finns hos ECOmotor. Har ECOmotor stått som ägare på M3an i annonsen i den här tråden?

Tycker att man ska utgå från att bilen är sjysst och ärlig tills det kommer fram något som visar motsatsen..

Annars tycker jag att du ska lägga ner jämförelserna till ECOmotor, och om du vill diskutera något som har med de att göra så håll dig till den andra tråden.

// Daniel
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
andreas:

Fortfarande varken fakta eller klarspråk.

Ok så de flesta skruvade bilar är importerade men det säger fortfarande inte speciellt mycket om hur många av alla importerade bilar som är skruvade.
Ok att det förekommer oftare hos importerade bilar det köper jag men det finns inga siffror som tyder på att det är stor risk att råka ut för att ens bil är skruvad om den är importerad eller hur?

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Lite mer OT kanske men för mig är det skildnad på import och import.

En bils som tagits in av en privatperson (gärna från märkeshandlare) och sedan användts ett par år skulle jag inte vara speciellt orolig för. Men om en bil tagits in av en handlare och knappt hunnit få sina plåtar och den dessutom ligger ex antal tusen under motsvarande bil som annonseras på dom tyska sidorna så skulla jag vara väldigt skepptisk och anta att den var "skruvad" tills dess att motsatsen var bevisad.

Mvh Jimmy
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Spajjs: Jag har inte jämfört bilen med den på ECO motor annat i det avseendet att den är en förklaring till varför folk är skeptiska mot importbilar.

Cooper: Även om siffrorna inte är statistiskt säkra, du tycker inte att förhållandet 45 importerade/5 svensksålda talar en aning om att chansen är LITE STÖRRE hos importerade bilar?

Jemej: Håller helt med dig. En privatperson som importerar en bil för eget bruk är antagligen ett mycket säkert köp. Det är inte i Tyskland som bilen är skruvad utan det sker på order av importören här i Sverige. Däremot handlare som lever på att importera bilar från Tyskland är en stor varningsflagg för. Vi har firmor som ECOmotor, Intersprint, Linus Bil osv som alla jobbar med att importera enbart för förtjänst direkt i Sverige.

-------
//Lövet
Ingen har väl någonsin påstått att det är stor risk att bli blåst på en mätarskruvad bil om man köper import, däremot hävdas det att det är STÖRRE risk att bli blåst jämfört med en svensksåld. Därför föredrar många att köpa den senare, inte så konstigt?! Jag är nog beredd att hålla med om detta. Anledningarna är flera, bla finns det fler "lämpliga" objekt i Tyskland och sen är det, som påpekats tidigare, svårare att kolla upp bilarna. Lägger man därtill en viss skillnad i användning (bilarna körs längre och mer på motorväg) så är det ytterligare ett skäl att rikta in sig på importer. Sen hur stor eller liten risk det är att råka på en mätarskruvad bil är det väl ingen som vet så den diskussionen kan vi lägga ner direkt.

Förövrigt tycker jag vi går ontopic igen!
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Keiser:

Förstår nog inte riktigt vad du menar.. Bilarna körs inte mer i Tyskland än i Sverige och dessutom köper jag nog hellre en bil som gått mycket motorväg än mycket stadskörning.
Minns jag inte fel är den genomsnittliga körsträckan klart längre i Tyskland jämfört med Sverige. Precis det i sig är inte fel tvärtom är ju de milen lite mildare än stadskörning men det gör också att det är svårare att se om de gått 25 000mil eller 10 000mil. Så, du har ett större utbud i Tyskland vilket gör att du kan hitta "fynd", dvs bilar som gått långt till ett bra pris. Körsträckan är generellt längre vilket gör att än fler långmilare finns, dessutom "ser de inte slitna ut" då de gått mer på motorvägen. Idealiska bilar att köpa billigt, skruva mätarna och sälja i Sverige som lågmilare. De är dessutom svårare att kolla historiken...

Klarare?
Observera att jag inte dissar importerade bilar generellt, jag förklarar bara varför vissa föredrar svensksålda! Kollar man upp bilen noga så spelar det ingen roll om den är importerad eller svensksåld.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Du minns fel där, tyskar kör generellt färre antal mil än svenskar..

Siffror från 2002 (lite gammla, jag vet men det var vad jag hittade lite snabbt)

Svensk:
Enligt SIKA/SCB kördes ”vanliga personbilar” (oavsett årsmodell) under 2002
(senast tillgängliga siffra) i genomsnitt 1 386 mil.

Tysk:
I allmänhet genomsnittlig årlig körsträcka för en tysk personbil var 13.500 km år 2002, ungefär 5% mindre än år 1993 (14.200 km per bil).

Länk

Inte speciellt stor skildnad ;-) men jag vet att jag har sett nyare uppgifter där det var större skildnad.
Hm, gjorde en snabb sökning och kunde inte hitta en bättre källa så det tycks som jag kommer ihåg fel på den punkten. En liten brasklapp dock, källan du länkar till använder en matematisk modell för att räkna ut miltalen?! "The published annual figures on mileage of German vehicles result from model calculations, based on different data sources." Den siffra du nämner för svenska bilar är ju inte uträknad med samma formel, vilket gör det ganska svårt att jämföra. Dock tycks ju skillnaden inte vara så stor som jag hävdat.

Övriga argument räcker dock för att täcka min ståndpunkt. Länkar till ett exemplar som visar på just det jag menar: Länk
Titta på bilderna först och gissa sen miltalet... Vad tror ni den hade gått för i Sverige med 8000mil på mätaren?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håll koll på bilen som Keiser länkar till. En solklar kandidat till att dyka upp hos ECO motor och deras gelikar.

-------
//Lövet
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ingen som kan ta reda på chassinumret på den som Keiser länkar till? Så kan man hålla lite koll ju..

// Daniel
Hej,
Hittade den här stökiga annonsen,

Är det ngt skumt med den, tror ni, förutom att han uppenbarligen vill bli av med den direkt?

Snygg färg iaf :)

Länk

mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Oj, vilken seriös annons. Du får bara ringa om du kan flytande svenska. Att stava är förmodligen inte lika viktigt...
Citat ur säljarens text:

"Jag måste tyvärr sälja min underbara BMW M3 CABEROLET E46, på grund av att jag blivit arbetslös. Jag behöver få låss pengar, och vill ha en snabb och smidig affär"

"Detta pris gäller fram till den sista november, efter det är det inte så brottom för mej att sälja den, och priset blir då högre, eller så behåller jag den"

Får inte ihop det? Antingen behöver behöver man sälja snabbt eller så kan man behålla den lika gärna?

margj811: Klart det är något skumt med den, den är ju till salu! Fan ta honom :o) . Att försöka sälja en bil på det här sättet, den lilla skumraskaren :o) .
Suck.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Annan bil från samma annonsör: Länk

-------
//Lövet
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stacken, menar du att du tycker annonsen ser ut att vara och låter seriös?

Jaja, nån stackare ska ju köpa dom skumma bilarna, annars fanns det ju ingen marknad för dessa. :)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Han glömde skriva att m3:an (troligtvis) är utrustad med kassettbandspelare. Ett stort plus, måste maila och påminna honom. :)

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.